K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-02-2013, 01:26   #1
stumbi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
stumbi er ny på vejen
flex eller ikke flex.

hej med jer.

klokken nærmer sig 24:00 og jeg kan på ingen måde sove.
tankerne de flyver rundt.
jeg er idag blevet ringet op af en rådgiver om at de syntes ikke den "praktik"
altså ikke arbejdsprøvning jeg nu har været i siden midt nov.
ikke er fyldest gørende.

lang historie kort (eller)
er uddannet håndværker...er kun 32.
har arbejdet med alt lige fra mit håndværk til arbejdsmand, trappevasker/ejendomsfuntionær/vicevært og lagermand.
sidste nævnte måtte jeg stoppe fra september 2011 pågrund af store smerter i min ryg og hofte.
havde ellers prøve at komme i en lettere afdeling men det gik ikke.
fik konstateret slidgigt i min ryg og venstre hofte.

havde jo enligt godt vist at jeg havde ondt og noget var galt.
men at få selve diagnosen ramte mig hårdt.
2-3 dage gik med druk indtil min kone en dag kom hjem og stoppede mig.
jeg brød totalt sammen.
før var jeg denne mand som kunne alt.
byggede huse og passede have og en masse andet.
nu var jeg intet.
kom på kommunen og blev straks ført på revalidering.
tog imod det med kyshånd.
vi fandt relativ hurtigt en ny uddannelse blev meldt til og skulle så starte
januar 2012.

det skulle vise sig at det med at sidde på en træstol i 7 timer bare ikke gik.
oveni kom de dårlige dage med gigten så det med at gå ikke var godt og slet ikke de 60 km med tog.
det duede ikke.
jeg fik mange sygedage.
missede en del undervisning.
og 1 måned inde i 2 semester måtte jeg give op.
alt for meget undervisning var gået tabt på de dage jeg ikke kom.

ja hvad så.
blev indkaldt til en samtale.
der gjorde mig så ked af det
og fik ord slynget i hovedet som jeg slet ikke vil nævne her.
det fik mig til at gå helt i kælderen
(har heldigvis en god familie med gode og lettere våde skuldre efterhånden)

på mødet blev vi enige om at jeg skulle prøve et eller andet.
den logik kan de absolut have helt ret i.
problemet i det var så bare at det skulle være som ejendomsfunktionær.
et erhverv som jeg ikke kunne se jeg vill kunne arbejde 37 timer i fremover, da jeg tidligere har arbejdet som det.
kunne desværre ikke komme med gode alternativer selv
og blev affærdiget med at det skulle jeg for jeg skulle ikke gå hjemme.

det gjorde mig harm.
en ting er jo at vi skal videre men skulle vi så ikke vælge en vej der vill være fornuft i.
jeg valgte dog at starte af frygt for at kassen og meget andet ville blive lukket.
fik afvide jeg skulle starte på 25 timer og derefter skulle jeg op på 37.
kunne jeg ikke det kunne jeg jo nøjes med 30 hvis min økonomi kunne holde til det.
efter 2 dage måtte jeg ringe og sige at det kunne de godt glemme alt om.
havde smerter og kunne intet når jeg kom hjem.
fik så lavet en ordning med flydene timer.

det var lige så jeg kunne tude.
det gode ved dette sted var så at de var fantastisk menneskelige.
tog rigtig godt imod mig, har fået et par gode skuldre klap og er faktisk gået fra at være rigtig ked af det til at få et smil på løben igen.

sidste møde jeg så havde var min rådgiver dels enig i at et flexjob måske ville være vejen frem for mig.
da jeg har mellem 2-4 timers arbejde om dagen.
derfra skal man trække de dage jeg ikke kommer.
så et ca timetal på ugebasis er 10.
jeg havde skrevet dagbog og timetal for stort set hverdag jeg har været der.

vi havde også snakket anden udannelse på dette møde.
og et tilbud om bedre stol og bord til mig var oppe.
det takkede jeg pænt ja tak til.
det ville helt sikkert hjælpe mig i selve skoledagen.
problemet er bare at det ikke ville fjerne de dage som jeg ikke kome.
jeg ville stadighave dage hvor jeg ville have ondt.
så resultatet ville jo være ligesom med uddannelse nr1

denne rådgiver kunne så ikke give grøntlys for det da denne først var nødtil at snakke med den gruppe denne rådgiver arbejder med grundet de nye regler pr 1 januar iår.
helt ok.
jeg var glad.
et flexjob ville være fantastik i min situation tænkte jeg.
jeg ville kunne komme ud og fikse lidt og så i mit tempo.
slippe for at sidde der hjemme og glo.
har sagt fra dag 1 at jeg ikke bare ville sidde derhejmme og glo.

idag blev jeg så ringet op af en anden rådgiver.
som mente jeg skulle være i praktik et andet sted.
da denne ikke mente at det sted jeg nu har været i snart 3 måneder ikke ville lede til et fast job.
hun havde fundet et andet sted som areal mæssigt var meget mindre og jeg derved ikke skulle gå lige så meget.
men arbejds opgaverne skulle være de samme
derved mente hun at jeg ville kunne arbejde mange flere timer.
desuden skulle jeg finde et kursus jeg kunne komme på.
det fandtes med min uddannelse og så var det bar derud a.

jeg ved simpelt hen ikke hvad jeg skal gøre.
det er totalt lige som at slå i en pude.
jeg er magtesløs,,sur ked af det etc etc etc.
stumbi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 11:41   #2
stumbi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
stumbi er ny på vejen
kunne godt bruge et par råd
stumbi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 12:34   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tror du vil få flere svar hvis du stiller nogle specifikke spørgsmål....

Det du beskriver i dit indlæg....ja det er det alle går igennem mere eller mindre...

Så hvis du stiller nogle direkte spørgsmål som du ønsker svar på....så tror jeg det vil hjælpe på at folk kan svare dig...

Et godt råd undervejs kunne være at du skal ikke tale i telefon med kommunen....skal du til møder...så optag dem....gør alt skriftligt....så du har dokumentation på alt...

Har du ikke haft fået aktindsigt...ja så bør du få det....så du kan se hvad der ligger i din sag...

Husk på at når det drejer sig om at du vil have et fleksjob feks....ja så betyder dine diagnoser intet.....ej heller om du går ned over det at få en diagnose og går på druk...

Det eneste som har betydning i dette system....det er din arbejdsevne.....hvor stor er den....hvor lille er den...

Hvis man ikke har en læges ord for at ens helbred bliver skadet væsentligt...ved en evt arbejdsprøvning.....eller hvad de nu kalder det.....ja så slipper man ikke uden om....

Det man skal gøre...hvis man er ude i noget og ikke kan klare det....ja så må man kæmpe for at de tager det nødvendige hensyn til dig....

Bliv aldrig hjemme fra en arbejdsprøvning....mød altid op.....også selv om det kun er for at fortælle dem at du ikke kan den dag og at du går hjem igen....

Det eneste du får ud af at blive hjemme....ja det har du set da de ikke kan afgøre hvordan din arbejdevner er ud fra en mangelfuld arbejdsprøvning...

Møder du til gengæld op hver dag....også selv om det er for at sige du er syg.....ja så er den ikke mangelfuld....

Det var lidt herfra....men prøv med nogle mere direkte spørgsmål...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 13:23   #4
stumbi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
stumbi er ny på vejen
tak.

jeg har desværre ingen specifikke spørgsmål.
da jeg intet ved om denne proces.
måske også derfor jeg stresser helt vildt over det.
desuden er jeg skide dårlig til at være rap i replikken og spille politi mand og kræve mine krav (herunder akt indsigt)
hvilket jeg igen intet aner om.

facts er at denne prøve jeg har været i nu i 3 mdr
har vist at jeg ikke kan klare dette 37 timer.

man vælger så at finde en ny praktik med præcis det samme type arbejde.
blot med et mindre areal.
hvilket jo klart vil fjerne min megen gang.
det mener man så vil øge mit time antal.
men jobbet omfatter fortsat det samme erhverv.

så tænker jeg sådan her.
det er muligt det ville give en time mere dagligt.
men har stadig problemer med at stå i så mange timer.
hvilket jo stadig ville kunne løses med et flexjob.
så istedet for at blive ved med at bladre i den varme grød.
så få sagen afsluttet.
lad mig komme videre
lad mig arbejde de timer jeg kan.
ved et evt nyt flexjob vil der jo stadig være tilpasninger da det formentligt ikke er det samme sted som man udføre sin praktik.
så om vi snakker 1-2 mere mindre per dag.
kommer jo i sidste ende til at blive afgjort det sted man starter.

men det kan sku godt være jeg bare tænker lidt firkantet på det hele
stumbi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 13:45   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Aktindsigt....du udfylder denne og aflevere den ved skranken på jobcenteret http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Husk at få en kvittering på at du har afleveret den....de skal give dig aktindsigt inden for 10 dage...

Ja det er et problem hvis man ikke selv kan tage styring på sig forløb...for man risikere hurtigt at blive overrendt....og fare vild i det hele...

Personligt ville jeg tage den praktik....og jeg ville gøre det jeg kunne....hverken mere eller mindre....og så må de jo tage det resultat der kommer ud af det for gode vare...

Glemte lige.....inden man visitere til et fleksjob....så SKAL ALT andet være afprøvet....

Så de vil ikke bare kunne give dig et fleksjob...fordi det giver det samme....eller det er nemmere...

De skal kunne dokumentere at alt er afprøvet inden de kan visitere dig til fleks...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 14:16   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
- og har du så lægepapirer der dokumenterer, at du heller ikke forventes at kunne klare et 37 timers job (inden for NOGET erhverv!), så hjælper det også straks på sagen.

Men du må væbne dig med tålmodighed (lettere sagt end gjort), for det kan tage år at komme i betragtning til fleksordningen, hvis ikke det ligger lige til højrebenet. Rigtig mange ender skal mødes, og det tager desværre tid.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 15:14   #7
stumbi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
stumbi er ny på vejen
overendt.
lige præcis den følelse jeg har.
har fået en del små kommentarer med på rejsen.
og de kommer så meget bag på mig.
regnede med dette system var bygget op for at hjælpe folk som har problemer
istedet for næsten at gøre folk mere syge af det.

hvordan er mulighederne for en bisidder.
jeg har snakket lidt med fagforening osv.
og de mener at det som min sagbehandler gør er bare smukt.
jeg mener.
jeg ønsker jo ikke en der bare skyder kommunen ned.
men en som taler mit sprog.
kan forklare mig hvad der sker.
og evt hjælpe på møder så man får sagt de rigtige ting.
eller en som lige kunne sige.
den kommentar er ikke brug bar.
1 kommentar jeg allerede har fået er om ikke det er meningen jeg skulle tage mine smertestillende.
til det er min holdning helt klar.
jeg tager kun smertestillende når jeg absolut ikke kan mere eller har en dårlig dag.
det gør jeg måske forkert.
men har læst mig frem til at æder man smertestillende hele sit liv så skal man langsomt have stærkere.
og tænker jeg er sku kun 32.
så der er forhåbentligt langvej endnu.
tager allerede morfin til tider
så skulle jo helst ikke være totalt nakoman som 40 årig.

tak for alle de gode råd.
det hjælper mig meget.
og fjerner en del af min fortvivlelse over dette system.

jeg mener jeg forstår godt vi alle ikke kan være på overførsles indkomst.
.
men sku en smule chokeret over hvor firkantet systemet er.
stumbi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 15:28   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af stumbi Se meddelelser
idag blev jeg så ringet op af en anden rådgiver.
som mente jeg skulle være i praktik et andet sted.
da denne ikke mente at det sted jeg nu har været i snart 3 måneder ikke ville lede til et fast job.
hun havde fundet et andet sted som areal mæssigt var meget mindre og jeg derved ikke skulle gå lige så meget.
men arbejds opgaverne skulle være de samme
derved mente hun at jeg ville kunne arbejde mange flere timer.
desuden skulle jeg finde et kursus jeg kunne komme på.
det fandtes med min uddannelse og så var det bar derud a.

jeg ved simpelt hen ikke hvad jeg skal gøre.
det er totalt lige som at slå i en pude.
jeg er magtesløs,,sur ked af det etc etc etc.
Mit forslag er, at du måske skulle prøve at skrive det ned skriftligt til den her sidste rådgiver, sagsbehandler eller hvad denne er, som ringede til dig, at du altså allerede har afprøvet revalidering, og at en uddannelse ikke engang var lykkedes. At du gerne vil have din arbejdsevne afklaret med henblik på evt. fleksjob, fordi den sidste rådgiver havde snakket med dig om, at du jo kun kunne klare 10 timer ugentligt...

Det kan godt være, at den sidste rådgiver ikke har skrevet det ind i journalen om de ca. 10 timer osv.... så at den næste rådgiver ikke er obs på det. De har ellers journalpligt, men det er bare ikke altid, de læser en sag igennem, og det synes jeg personligt er lidt synd og det kan gå galt for nogle..

Sig til hende, at du jo ikke får det bedre med dit helbred, men derimod værre, hvis timer bare bliver sat op. Bare vis lidt mere selvtillid og vis, at du tør sige det. Det er trods dig selv, der bedst selv kan sige stop, når din krop ikke kan mere. De kan jo også indhente nyeste lægeoplysninger hos din læge.... Og så bør de tage hensyn til dine skavanker... Gør de ikke det, så sig til.....

Synes også du skal indhente aktindsigt... så du kan se, hvad de egentlig har skrevet om dig i din sag...

Jeg synes faktisk, at de burde få dig over på en rehabiliteringsplan, når du allerede har afprøvet revalidering - det næste skridt burde være grænsen til fleksjob, når man har afprøvet revalidering.

Det var mine tanker...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 23:05   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af stumbi Se meddelelser
1 kommentar jeg allerede har fået er om ikke det er meningen jeg skulle tage mine smertestillende.
til det er min holdning helt klar.
jeg tager kun smertestillende når jeg absolut ikke kan mere eller har en dårlig dag.
det gør jeg måske forkert.
men har læst mig frem til at æder man smertestillende hele sit liv så skal man langsomt have stærkere.
En af de betingelser der skal være opfyldt for at få tilkendt fleks er, at behandlingsmulighederne skal være udtømt.
Og så længe du ikke tager den lægeordinerede medicin, så er behandlingsmulighederne ikke udtømt.

Meget smertestillende virker ikke efter hensigten hvis man kun tager dem i ny og næ, men skal tages kontinuerligt.

Og nej, man skal ikke nødvendigvis have mere og mere af det smertestillende.

Jeg har i ca. 10 år taget 3x5o mg tramadol om dagen, hverken mere eller mindre.
I perioder har jeg suppleret med lidt panodil.
Så selvom jeg startede på tramadol for ca. 10 år siden, så er jeg ikke steget i dosis.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 23:20   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
En af de betingelser der skal være opfyldt for at få tilkendt fleks er, at behandlingsmulighederne skal være udtømt.
Og så længe du ikke tager den lægeordinerede medicin, så er behandlingsmulighederne ikke udtømt.

Meget smertestillende virker ikke efter hensigten hvis man kun tager dem i ny og næ, men skal tages kontinuerligt.

Og nej, man skal ikke nødvendigvis have mere og mere af det smertestillende.

Jeg har i ca. 10 år taget 3x5o mg tramadol om dagen, hverken mere eller mindre.
I perioder har jeg suppleret med lidt panodil.
Så selvom jeg startede på tramadol for ca. 10 år siden, så er jeg ikke steget i dosis.
Jeg er ikke helt sikker på at ens behandlingsmuligheder skal være udtømt fremover for at kunne få et fleksjob...

Se her

Citat:
38. I § 70 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Jobcenteret kan endvidere give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er mulighed for, at deres arbejdsevne inden for en rimelig periode kan udvikles.«

Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
39. § 70, stk. 3, som bliver stk. 4, ophæves.
40. § 70 a affattes således:
»§ 70 a. Grundlaget for en afgørelse om fleksjob består af rehabiliteringsplanens forberedende del, som har været behandlet i et rehabiliteringsteam, jf. § 30 a og kapitel 3 a i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats. Rehabiliteringsplanen skal indeholde følgende:
1) Dokumentation for, at personens ressourcer og udfordringer er fuldt afklarede i forhold til uddannelse og beskæftigelse,
2) dokumentation for, at alle relevante indsatser efter denne lov samt andre foranstaltninger har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse,
3) dokumentation for, at den pågældendes arbejdsevne anses for varigt og væsentligt begrænset og ikke kan anvendes til at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår, og
4) dokumentation for, at den pågældende har været ansat under de sociale kapitler m.v., jf. § 70 b, i mindst 12 måneder, hvis personen skal ansættes i fleksjob på den hidtidige arbejdsplads.«
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144932

Dette er de ændringer som bliver indføjet i gældende lov...og der står faktisk intet om at ens behandlingsmuligheder skal være udtømt....

Der står endda at de kan give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er mulighed for, at deres arbejdsevne inden for en rimelig periode kan udvikles....

Dette kan de sikkert gøre ud fra at alle fleksjob fremover er midlertidige....og bliver ens arbejdsevne udviklet så meget at man kan klare ordinært job....ja så forlænger de bare ikke fleksjobbet...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
flex eller ej.? CasperR23 Spørgsmål ang fleksjob 1 06-02-2012 10:00
Mulighed for fp eller flex ? Physen Alt det andet 3 07-09-2010 19:43
Flex-job eller førtidspension Annemette Alt det andet 17 05-03-2010 01:19
Flex eller pension ? nille60 Spørgsmål ang fleksjob 9 18-12-2009 00:02
flex,ftp,eller hvad? gandi Spørgsmål ang fleksjob 0 17-07-2007 16:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension