K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-02-2012, 10:08   #1
flora
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2006
Lokation: Roskilde
Indlæg: 47
Styrke: 18
flora er ny på vejen
Pensionsopsparing som fp?

Jeg har i en alder af 40 år stort set ingen opsparing til pension
Jeg har tilmeldt mig fp ordningen, men 150kr om md + 300kr oveni fra kommunen, det er ikke engang 1/10 af hvad almindelige mennesker på arbejdsmarkedet normalt sparer op hver md!

Er der nogen der har styr på, hvad der er smart og hvad der ikke er en god idé mht til pensionsordninger når man er fp?

Har en lille privat kapitalpension stående helt tilbage fra midthalvfemserne, da jeg sidst var på fuld tid på arbejdsmarkedet og kan se at den kun giver 0,75% i rente, det er da utroligt lidt, i forhold til hvad man ellers kan få i rente, hvis man låser sine penge fast!?!

Bor i lejet bolig, er der noget med at indbetalinger på pensionsordninger, påvirker boligsikring positivt?

Noget i kan anbefale og noget i kan fraråde?
flora er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 10:55   #2
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af flora Se meddelelser
Jeg har i en alder af 40 år stort set ingen opsparing til pension
Jeg har tilmeldt mig fp ordningen, men 150kr om md + 300kr oveni fra kommunen, det er ikke engang 1/10 af hvad almindelige mennesker på arbejdsmarkedet normalt sparer op hver md!

Er der nogen der har styr på, hvad der er smart og hvad der ikke er en god idé mht til pensionsordninger når man er fp?

Har en lille privat kapitalpension stående helt tilbage fra midthalvfemserne, da jeg sidst var på fuld tid på arbejdsmarkedet og kan se at den kun giver 0,75% i rente, det er da utroligt lidt, i forhold til hvad man ellers kan få i rente, hvis man låser sine penge fast!?!

Bor i lejet bolig, er der noget med at indbetalinger på pensionsordninger, påvirker boligsikring positivt?

Noget i kan anbefale og noget i kan fraråde?
Det var sandelig lidt din kapatalpensionsseskab spiser dig af med af rente på din kapitalpension. Hvis de er så dårlige til at forrente, er der nok heller ikke ingen ide i at lave ratepension der.

Er det en bank du har kapitalpension ved, eller er det i pensionsselskab?
Prøv at læse mine indlæg i denne tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=21464 og hvor jeg henviser til mine andre indlæg.

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 11:17   #3
flora
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2006
Lokation: Roskilde
Indlæg: 47
Styrke: 18
flora er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mr x Se meddelelser
Det var sandelig lidt din kapatalpensionsseskab spiser dig af med af rente på din kapitalpension. Hvis de er så dårlige til at forrente, er der nok heller ikke ingen ide i at lave ratepension der.

Er det en bank du har kapitalpension ved, eller er det i pensionsselskab?
Prøv at læse mine indlæg i denne tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=21464 og hvor jeg henviser til mine andre indlæg.

Mvh Mr x
Jeg forstår heller ikke hvad meningen er med så lav en rente på en låst konto over så mange år!?!
Det er en bank, oprindeligt skandiabanken, men efter alverdens bankovertagelser hedder den vist Finansbanken idag eller Sparekassen Lolland. Den giver 2,45% på ungernes børneopsparinger, hvilket jeg er helt tilfreds med.
Derfor giver det slet ingen mening for mig, at en konto der er låst i langt længere tid og der kan indskydes langt større beløb på, giver så lidt i rente. Det er jo meningen den skal bruges til opsparing, ikke til nedsparing.
Inflationen er vel højere end 0,75% + at der også betales skat af renterne...
Kan man prutte med prisen i banker mht rente på en kapitalpension? Vi har adskillige konti i den bank.

Ratepension, læste et sted at det er for dem med indtægter over ca 450.000kr/år. Jeg har kun min fp som indtægt.
Kan man have kapitalpension i et pensionsselskab? Og kan jeg så evt. flytte den lille sum penge over i pensionsselskabet, så jeg ikke har små sjatter stående?
flora er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 11:29   #4
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Den rente du får er en HØJ rente for indlån !

Husk på at renten generelt er lav for tiden...
Jeg skulle anbringe 200.000 for nyligt, kun en bank ville give renter overhovedet, og det var 0.5%
Men INGEN af de store banker ville give noget som helst.

Hvad angår børneopsparing er det rigtigt at deres renter er højere, det er jo også god lokkemad til at få nye kunder når de bliver voksne.
Men med den rente du beskriver er det et tab for banken, som renterne er lige nu.

Det er et simpelt regnestykke, at når man kan låne penge til omkring to procent, på boliglån og friværdikonto, så kan man ikke få mere i rente ved indlån.

Sidst redigeret af §ABC; 06-02-2012 kl. 11:40.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 12:19   #5
flora
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2006
Lokation: Roskilde
Indlæg: 47
Styrke: 18
flora er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af §ABC Se meddelelser
Den rente du får er en HØJ rente for indlån !

Husk på at renten generelt er lav for tiden...
Jeg skulle anbringe 200.000 for nyligt, kun en bank ville give renter overhovedet, og det var 0.5%
Men INGEN af de store banker ville give noget som helst.

Hvad angår børneopsparing er det rigtigt at deres renter er højere, det er jo også god lokkemad til at få nye kunder når de bliver voksne.
Men med den rente du beskriver er det et tab for banken, som renterne er lige nu.

Det er et simpelt regnestykke, at når man kan låne penge til omkring to procent, på boliglån og friværdikonto, så kan man ikke få mere i rente ved indlån.
Ja, renten er virkelig lav for tiden, det har du ret i.
Sidder lige og tjekker rentesatser på Nykredit, de giver kun 0,90% på en kapitalpension, men både 2% og 3% på en formuekonto, hvor pengene bliver bundet i hhv 1 eller 3 år, så synes stadig ikke det giver meget mening.
flora er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 12:21   #6
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af flora Se meddelelser
Jeg forstår heller ikke hvad meningen er med så lav en rente på en låst konto over så mange år!?!
Det er en bank, oprindeligt skandiabanken, men efter alverdens bankovertagelser hedder den vist Finansbanken idag eller Sparekassen Lolland. Den giver 2,45% på ungernes børneopsparinger, hvilket jeg er helt tilfreds med.
Derfor giver det slet ingen mening for mig, at en konto der er låst i langt længere tid og der kan indskydes langt større beløb på, giver så lidt i rente. Det er jo meningen den skal bruges til opsparing, ikke til nedsparing.
Inflationen er vel højere end 0,75% + at der også betales skat af renterne...
Kan man prutte med prisen i banker mht rente på en kapitalpension? Vi har adskillige konti i den bank.

Ratepension, læste et sted at det er for dem med indtægter over ca 450.000kr/år. Jeg har kun min fp som indtægt.
Kan man have kapitalpension i et pensionsselskab? Og kan jeg så evt. flytte den lille sum penge over i pensionsselskabet, så jeg ikke har små sjatter stående?
Prøv at logge ind på www.pensionsinfo.dk og se om du har en konto hos et pensionsselskab.

Har du det, kan du sikkert få lov til at oprette en rate- eller kapitalpension. Men har du ingen pensionsselskab, kan du næppe oprette konto der når du er blevet førtidspensionist.

Nu har pensionsselskaber mest fokus på dem der er i arbejde, og der er det måske rigtigt nok man skal tjene 450.000 kr, før en ratepension kan betale sig.
Men pensionsselskaberne overser den fidus, at indbetaler du max 55.000 kr på ratepension, får du 55.000 kr´s fradrag i personlig indkomst. Derved kan du i mange tilfælde undgå at kommunen beskærer din pension, som nævnt i mit andet indlæg http://www.k10.dk/showpost.php?p=207666&postcount=8

Men har du ingen indtægt ved siden af ft.pensionen, er det vist en trosag om det kan betale sig. Jeg syntes mit pensionsselskab er bedre til at forrente pengene, end jeg selv kan gøre.

Har du undersøgt om der er en pose penge til dig i erstatning for tab af erhvervsevne?

Står der noget pensionsselskab hos dig på www.pensionsinfo.dk ?


Om du kan flytte din bank kapitalpension til pensionsselskab, ved jeg ikke. Mon du har forsikringsdækning i din kapitalpension? Ved de at du er ft.pensionist?

Har du indtægt ved siden af ft.pensionen?

Jeg tænker jeg skal have min efterlønsopsparing flyttet til pensionsselskab, for jeg har desværre heller ikke særlig meget i opsparing der.

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2012, 23:44   #7
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af flora Se meddelelser
Ja, renten er virkelig lav for tiden, det har du ret i.
Sidder lige og tjekker rentesatser på Nykredit, de giver kun 0,90% på en kapitalpension, men både 2% og 3% på en formuekonto, hvor pengene bliver bundet i hhv 1 eller 3 år, så synes stadig ikke det giver meget mening.
Det lyder besynderligt at Nykredit skulle give så meget på et ny etableret indskud.
Min rente på lånet er lavere end det, altså ville jeg kunne tjene minimum 1% i rente, hvis jeg trækker alt disponibelt på min friværdikonto...
altså få en rente indtægt istedet for rente udgift, på mit lån.

Tror du ikke at du har set på kontoer som er oprettet for år tilbage hvor det ikke længere er muligt at indskyde på, ellers ser jeg meget gerne et link og flytter alt jeg ejer til sådan en konto.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 00:21   #8
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Smile

Den er god nok mht renterne i Nykredit, det er bare minimum 25.000kr der skal ind og så er der bundet i 1 eller 3 år

http://www.nykredit.dk/privat/info/b...hoej-rente.xml

Citat:
Vores rente er blandt markedets højeste, og når du binder dine penge på en Formuekonto hos os, giver vi dig den samme faste rente i hele bindingsperioden. Du kan vælge mellem at få en fast rente i 1 eller 3 år. Jo længere tid du binder pengene, desto højere rente får du.

Bindingsperiode 1 år - 3 år
Formuekonto 2,012% - 3,012%



Du kan indsætte mellem 25.000 kr. og 2 mio. kr. på kontoen i perioden 02.01.2012 – 15.02.2012 for 1 års binding og i perioden 02.01.2012 - 15.02.2012 for 3 års binding.

Renten er fast fra den dato, du opretter kontoen, og frem til: 15. februar 2013 på Formuekonto 2,012% p.a. med 1 års binding og 17. februar 2015 på Formuekonto 3,012% p.a. med 3 års binding. Når bindingsperioden er udløbet, vil kontoen overgå til standardvilkår for en Kernekonto - med mindre andet er aftalt. Nykredit forbeholder sig ret til at lukke for oprettelse af Formuekonto før indskudsperiodens udløb, såfremt renteniveauet ændres væsentligt. Det er kun privatkunder, som kan oprette en Formuekonto.

Bemærk. at kunder i Nykredit Bank er dækket af Indskydergarantifonden. Bemærk, at nettoindlån over 100.000 euro (ca. 750.000 kr.) ikke er dækket af Indskydergarantifonden.

Piamus
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 00:43   #9
Experimental
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 303
Styrke: 15
Experimental er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af §ABC Se meddelelser
Den rente du får er en HØJ rente for indlån !

Husk på at renten generelt er lav for tiden...
Jeg skulle anbringe 200.000 for nyligt, kun en bank ville give renter overhovedet, og det var 0.5%
Men INGEN af de store banker ville give noget som helst.

Hvad angår børneopsparing er det rigtigt at deres renter er højere, det er jo også god lokkemad til at få nye kunder når de bliver voksne.
Men med den rente du beskriver er det et tab for banken, som renterne er lige nu.

Det er et simpelt regnestykke, at når man kan låne penge til omkring to procent, på boliglån og friværdikonto, så kan man ikke få mere i rente ved indlån.
www.fih.dk - afhængigt af hvor længe du vil binde dine frie midler kan du få en ganske attraktiv rente. Op til 3,75% faktisk. Hvis du "bare" vil have en Day2Day konto giver Nordnet 1% på deres opsparingskonto.

Så du har helt seriøst ikke undersøgt markedet, overhovedet. Ellers prøv på mybanker.dk og se indlånsrenterne.

Og jo, det er helt naturligt at man kan få en højere rente, end en flok stavnsbeboere skal betale for deres faldende aktivklasse kaldet boligmarkedet. Faktisk kan banken ud af den blå luft tage dine 200.000 og låne dem ud ti gange, til ti forskellige... og tjene ganske fedt på dén difference.. *Trylle Trylle* banken tjener 20.000 ved 2% da de kan låne 2 mio ud med dine 200.000 og du tjener 4.000 ved 4% af dine 200.000) og de 16.000 til forskel er lige så gode penge som dem fra nationalbanken skabt ud af ingenting og luftkasteller. Læs selv lidt om Fractional Reserve Banking og hvordan dét system egentligt fungerer med solvens og likviditet.

P.s Finanskrisen er overstået. Det er nu det 'nye normale' man snakker om. 7 års forbrugsfest, 7 år til at afvikle konkurserne. Så'n er de uskrevne regler.

Sidst redigeret af Experimental; 07-02-2012 kl. 00:50.
Experimental er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 14:20   #10
flora
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2006
Lokation: Roskilde
Indlæg: 47
Styrke: 18
flora er ny på vejen
ok, kan se jeg har noget hos Industriens Pension. Mindes faktisk nu, at jeg ringede derind efter jeg blev syg (2003), men kunne ikke få noget, da der ikke var betalt ind til den i årevis (gik fra job til SU, efter endt uddannelse på dagpenge/barsel/forældreorlov/barsel osv).
Ingen indtægt udover fp.
Har ikke undersøgt om der er noget ved tab af erhversevne, men formoder jeg heller ikke er forsikret der, når der ikke har været indbetalinger på den i så mange år inden.
Så vidt jeg kan se, er der faktisk noget udbetaling ved død på min kapitalpension i banken. Ved ikke mht erhversevnetab, men der er jo heller ikke blevet indbetalt til den, så???

Kan se at Industriens Pension har haft 18,5% i forrentning, det er jo unægteligt noget andet end 0,75%!!!!

Men må hellere ringe ind og snakke med dem om min individuelle situation for at få mere præcist svar på hvad der bedst kan betale sig.

Tak for hjælpen!


Citat:
Oprindeligt indsendt af Mr x Se meddelelser
Prøv at logge ind på www.pensionsinfo.dk og se om du har en konto hos et pensionsselskab.

Har du det, kan du sikkert få lov til at oprette en rate- eller kapitalpension. Men har du ingen pensionsselskab, kan du næppe oprette konto der når du er blevet førtidspensionist.

Nu har pensionsselskaber mest fokus på dem der er i arbejde, og der er det måske rigtigt nok man skal tjene 450.000 kr, før en ratepension kan betale sig.
Men pensionsselskaberne overser den fidus, at indbetaler du max 55.000 kr på ratepension, får du 55.000 kr´s fradrag i personlig indkomst. Derved kan du i mange tilfælde undgå at kommunen beskærer din pension, som nævnt i mit andet indlæg http://www.k10.dk/showpost.php?p=207666&postcount=8

Men har du ingen indtægt ved siden af ft.pensionen, er det vist en trosag om det kan betale sig. Jeg syntes mit pensionsselskab er bedre til at forrente pengene, end jeg selv kan gøre.

Har du undersøgt om der er en pose penge til dig i erstatning for tab af erhvervsevne?

Står der noget pensionsselskab hos dig på www.pensionsinfo.dk ?


Om du kan flytte din bank kapitalpension til pensionsselskab, ved jeg ikke. Mon du har forsikringsdækning i din kapitalpension? Ved de at du er ft.pensionist?

Har du indtægt ved siden af ft.pensionen?

Jeg tænker jeg skal have min efterlønsopsparing flyttet til pensionsselskab, for jeg har desværre heller ikke særlig meget i opsparing der.

Mvh Mr x
flora er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pensionsopsparing ? Humlebi07 Spørgsmål ang fleksjob 12 04-02-2013 14:19
Udbetaling af min pensionsopsparing Menneskebarnet Alt det andet 18 24-10-2012 10:54
flexjob og pensionsopsparing missemøge Spørgsmål ang fleksjob 20 16-03-2012 12:47
Pensionsopsparing til førtidspensionister? logikeren Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 03-04-2011 18:50
Pensionsopsparing Krammemusen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 26-11-2006 11:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension