K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-08-2010, 14:54   #1
she
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2010
Indlæg: 12
Styrke: 14
she er ny på vejen
kan nogen mon hjælpe

Hej
jeg vil høre om nogen kunne hjælpe mig.
Jeg har været sygemeldt længe og mine sygedagpenge er blevet forlænget en gang. Jeg er nu i arbejdsprøvning og skal inden for de næste 3 mdr. være afklaret, (tror jeg nok det hedder) da mine sygedagpenge ophøre til februar 2011, derfor skal der være en afklaring om hvad der skal ske, jeg har ingen anelse om, om jeg evt. kunne blive visiteret til et flexjob, eller de mener at jeg er fuldt arbejdsdygtig. Jeg er af den opfattelse at hvis jeg blive erklæret fuld arbejdsdygtig så går man fra sygedagpenge til kontanthjælp, hvilket jeg er meget bange for, jeg er også af den opfattelse at man ikke kan få kontanthjælp hvis man er gift. Hvad er de økonomiske udsigter for mig til februar? jeg har spurgt min sagsbehandler som ikke kan svare før om 3 mdr. derfor måtte jeg slå koldt vand i blodet. Er der heller ikke mulighed for at blive yderliger forlænget på sygedagpenge, jeg har gået sygemeldt 2 år til maj 2011. Jeg synes når jeg læser her inde har jeg en fornemmelse af at nogen har gået sygemeldt meget længere og kommer i mange arbejdsprøvninger, jeg er godt klar over at man selvfølgelig skal afklares så man ikke er på sygedagpenge til uendeligt, men kan man bare sige at dine sygedagpenge ophøre til den og den dato og så er det bare slut, alt efter hvad man selvfølgelig bliver visiteret til. Hertil vil jeg også spørge om, hvis man bliver erklæret fuldt arbejdsdygtig, har man så ikke mulighed for at få dagpenge fra sin A-kasse istedet for kontanthjælp.
Håber nogen kan svare
Hilsen en lidt forviret.
she er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 15:07   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvad du skal eller hvad kommuen vurdere, er svært og sige noget om.
Men et er helt sikkert
det er dine læge papir, som er afgørende for om du kan få flex eller om du bliver erklæret fuldt arbejdsdygtig.
alle behandlingsmuligheder skal være udtømte og dit heldbred skal være stationær, hvis der skal være nogen chance for et flexjob. samt erhvervsevne skal være 50 procent.

arbejdsprøvninger er en ting, men ens lægepapir skal understøtte dem.
så når vi snakker om afklaring, er det ens lægepapir som tæller i den sidste ende


kender ikke så meget til A-kasse, men når du har været syg så længe.
tror jeg ikke bare man få almindelig dagpenge med det samme.
er dog ikke helt sikker.

Sidst redigeret af MTVRV1; 13-08-2010 kl. 15:10.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 16:25   #3
she
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2010
Indlæg: 12
Styrke: 14
she er ny på vejen
Ok men alt det med læge psykolog og psykiatre er på plads, og er som det skal være, og jeg har også en lille formodning om at det bliver flexjob, men jeg kan jo ikke vide hvad de vurdere trods lægepapirer osv. Men min undren og spørgsmål går på:

om man bare kan sige at sygedagpengene slutter den og den dato?

jeg troede de sluttede når man var afklarede og der var kommet en afgørelse og ikke omvendt,og så går mit spørgsmål også på,

i tilfælde af at men bliver erklæret fuldt arbejdsdygtig, hvordan står man så økonomisk er det kontanthjælp eller andet fx. dagpenge fra sin A-kasse?

Og

kan man få kontanthjælp hvis man er gift?

i såfald man ikke kan

hvad så?

man bliver vel ikke bare ladt i stikken af det danske samfund eller?

Håber nogen kan hjælpe mig med at give mig svar og derpå ro i min sjæl:-)
she er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 16:54   #4
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
She spurgte "i tilfælde af at men bliver erklæret fuldt arbejdsdygtig, hvordan står man så økonomisk er det kontanthjælp eller andet fx. dagpenge fra sin A-kasse?" Hvis du skal have dagpenge fra a-kassen skal a-kassen være enig med kommunen i at du er arbejdsdygtig. Jeg tror a-kassen enten kan bede din læge raskmelde dig eller bede dig skrive under på at du er rask og kan arbejde 37 timer om ugen.

Du skal også have arbejdet 1924 timer indenfor de sidste 3 år for at kunne få dagpenge.

She spurgte også "kan man få kontanthjælp hvis man er gift?" Det afhænger af ægtefælles indtægt og om familien har formue - jeg mener beløb over 10.000 skal bruges inden man kan få kontanthjælp.
Hvis ikke du allerede har søgt aktindsigt, kunne det måske være en god ide, så ved du mere om hvordan kommunen vurderer din sag.
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 17:03   #5
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Jeg synes, du skal søge aktindsigt i din sag, hvis du ikke allerede har gjort det.
Så kan du selv bedre følge med i kommunens sagsbehandling.

Du har været sygemeldt i over 52 uger. Jeg ved ikke, med hvilken begrundelse kommunen har forlænget dine sygedagpenge.

Reglerne for forlængelse er

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.


Hvis du ikke kan omfattes af nogen af ovenstående punkter, kan sygedagpengene ikke forlænges.

Om du er berettiget til dagpenge kan kun din a-kasse svare på, så ring eller skriv til dem på mandag. Bedst vil det være at sende en mail, så du får et skriftligt svar.

Du kan godt få kontanthjælp, selvom du er gift, men din ægtefælles indtægt modregnes din kontanthjælp således at ægtefælles indtægt over kontanthjælpsydelse modregnes krone for krone.
Eks. du får kr. 10000,00 i kontanthjælp (bruttobeløb)
Din ægtefælle tjener kr. 15000,00 (bruttobeløb)
Du er nu kun berettiget til kr. 5000,00 (bruttobeløb)
Dette fordi kontanthjælpen + indtægt ikke må overstige det beløb, I tilsammen ville have fået, hvis I begge havde været på kontanthjælp.

Aktuelle satser findes her

http://bm.dk/Tal%20og%20tendenser/Sa...?sc_lang=da-dk


Selvom du ikke skulle være berettiget til en ydelse, har kommunen stadig forpligtigelse til at afklare dig, hvis du ønsker det.
Altså kan du stadig søge om flexjob, pension osv. og kommunen skal træffe en afgørelse jf. almindelige sagsbehandlingstider.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 17:13   #6
she
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2010
Indlæg: 12
Styrke: 14
she er ny på vejen
Er der ikke nogen som har gået sygemeldt med sygedagpenge i mere end 2 år?

Kan man ikke få sygedagpenge i mere end 1 år og 9 mdr?

Hvis man ikke har mulighed for at få kontanthjælp, fordi ens ægtefælde tjæner for meget, står man så bare uden nogen økonomi?

fordi den ene tjæner for meget til at den anden kan få kontanthjælp, er jo ikke ensbetydende med, at man kun kan leve af en løndindtægt.

så var der sikker mange der valgte ikke at gå på arbejde.

hilsen den meget uforstående
she er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 17:26   #7
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Det er muligt at få sygedagpenge i mere end to år, men en af nedenstående betingelser skal jo være opfyldt:

- Kan der iværksættes revalidering
- Kan din erhvervsevne afklares inden for 26 uger
- Venter du på behandling, der kan gøre dig fuldt arbejdsdygtig inden for 52
uger
- Har du en livstruende sygdom, hvor behandlingsmulighederne er udtømt
- Er der en igangværende arbejdsskadesag
- Er der påbegyndt sag om førtidspension

Hvis det ikke er tilfældet, så er det ikke muligt at forlænge.
Du er allerede forlænget, på hvilket grundlag?

Og ja, desværre kan du risikere at være uden forsørgelsesgrundlag, hvis du raskmeldes og ikke er berettiget til dagpenge eller kontanthjælp, er der ikke mulig for en alternativ ydelse.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 17:27   #8
she
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2010
Indlæg: 12
Styrke: 14
she er ny på vejen
Hej Hans
Tak for dit svar, havde ikke set dit svar inden jeg skrev mit sidste.
men ud fra det du skriver, kan jeg regne ud at nej: jeg kan nok ikke få nogen kontanthjælp. Men som jeg skrev i mit sidste indlæg er det jo ikke ensbetydende med at man kun kan leve af en indtægt.
Kan det virkelig være rigtig man skal gå fra hus og hjem, for at få kontanthjælp, så man kan leve.
Man har jo ikke selv valgt at blive syg, og vi har da hus og bil osv. som vi kunne betale inden jeg blev syg og også på sygedagpenge, men hvis jeg slet ingen penge får, altså kontanthjælp eller nogen anden form for økonomisk støtte, så har vi da ikke råd + at jeg er ikke istand til at varetage et almindeligt arbejde, selvom de skulle finde på at erklære mig fuldt arbejdsdygtig.
som jeg skrev tidliger: bliver man virkelig svigtet af det danske samfund?
she er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 17:40   #9
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af she Se meddelelser
at jeg er ikke istand til at varetage et almindeligt arbejde, selvom de skulle finde på at erklære mig fuldt arbejdsdygtig.
som jeg skrev tidliger: bliver man virkelig svigtet af det danske samfund?
hvis du ikke kan varetage et job som du skriver hvorfor er der så ikke lavet en flexjob aftale med dig og hvis du er helt uarbejds dygtig. hvorfor er der så ikke søgt PT.

jeg kan se at du er i en fagforening. og de har socialrådgivning. så bed dem om at gennemgå din sag for fejl og mangler. og yderlig rådgivning.

det har jeg selv gjort nu.

Sidst redigeret af maja-bell; 13-08-2010 kl. 17:46.
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 17:44   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du skriver
Ok men alt det med læge psykolog og psykiatre er på plads, og er som det skal være
så burde du også nogenlunde vide hvilken vej du skal
hvis de skriver du er for syg til et ordinær arbejde og du aldrig kommer det
så kan kommunen heller ikke erklære dig fuldt arbejdsdygtig.
men kommuen kan desværre godt stoppe dine sygedagpenge og sende dig på kontanthjælp uden en afklaring.
men hvis du er fuldt afklaret hos lægerne, så forstå jeg faktisk ikke helt du er tvivl?
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nogen der kan hjælpe mig? Betulle Spørgsmål ang fleksjob 3 05-03-2012 20:38
kan nogen hjælpe ? jsm77 Alt det andet 2 10-11-2011 20:54
Er der nogen der vil hjælpe mig frupia1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 03-05-2009 10:15
er der nogen der kan hjælpe buster Skal kommuner ikke overholde loven? 7 02-06-2008 21:52
nogen der kan hjælpe aladdin Spørgsmål ang fleksjob 4 26-01-2008 09:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension