K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-12-2012, 20:33   #1
Box
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-12 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
Box er ny på vejen
Flextid som frivillig redder

Hej.

Jeg er i Flextid og har været det gennem ca 6 år med 24 timer ugentligt. Mit arbejde gør at jeg nogle dage har flere sammenhængende fridage og kan klare lidt ekstra.

Derfor vil jeg gerne vide hvordan det hænger sammen med flextid og en indsats som frivillig redder/brandmand.

Må man det ?

Som redder modtager man månedligt en honorar for sin rådighed og bliver lønnet pr time hvis man bliver indkaldt.

Hvem ved noget om det ?
Box er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2012, 01:42   #2
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Box Se meddelelser
Hej.

Jeg er i Flextid og har været det gennem ca 6 år med 24 timer ugentligt. Mit arbejde gør at jeg nogle dage har flere sammenhængende fridage og kan klare lidt ekstra.

Derfor vil jeg gerne vide hvordan det hænger sammen med flextid og en indsats som frivillig redder/brandmand.

Må man det ?

Som redder modtager man månedligt en honorar for sin rådighed og bliver lønnet pr time hvis man bliver indkaldt.

Hvem ved noget om det ?

Lyder som du pt. er fejlvisiteret til et fleksjob(hvis det er dét, du har haft i 6 år).

Men; ta´en snak med kommunen, de kender jo til alle dine ressurcer/skånehensyn



.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2012, 02:06   #3
Box
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-12 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
Box er ny på vejen
Hvad mener du med fejlvisiteret ? Er der noget galt i at være på flex tid efter 6 år da ? Eller hvad tænker du ?
Box er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2012, 02:38   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej den forstod jeg heller ikke helt, med fejlvisiteringen??

Min bekendte arbejder 32 timer om ugen, nu på syvende år som flekser......og er fysioterapeut. Hun kan også lidt mere den ene uge, og lidt mindre den anden.
Så fleksere er vel bare forskellige?

Ved så ikke om flekstid er det samme....hmmm?

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2012, 12:11   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Ved så ikke om flekstid er det samme....hmmm?

Jeg kan også blive i tvivl.

For mange år siden var jeg ansat som piccoline på en socialforvaltning, og der havde de ansatte "flekstid".

Det gik ud på, at de havde en lille brik, som de tjekkede ind med når de mødte ind, og så tjekkede de ud igen når de gik hjem.
Når måneden var slut skulle de så gerne have været på arb.pladsen i det aftalte antal timer.
Der var én der altid arbejdede over sidst på måneden, for at opnå timetallet.

Så hvis én havde brug for at gå tidligt en dag, så kunne vedkommende "flekse ud", og så blive tilsvarende længere en anden dag.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2012, 12:15   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja nemlig, sådan tænker jeg også på flekstid, der må da også være særlige regler på området så??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2012, 12:28   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Ja nemlig, sådan tænker jeg også på flekstid, der må da også være særlige regler på området så??
Hmmm, hvad tænker du på?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2012, 13:42   #8
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis det ikke er den samme arbejdsgiver må du ikke, din arbejdsgiver betaler jo for de 37 timer, selv om han får en refundering og hvis det er den samme skal den mdr ydelse trækkes fra din løn man kan jo ikke tjene over 37 timer som flekser.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2012, 01:53   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Man kan ikke være frivillig reder (de køre ambulancerne og er fastansatte, faktisk har de meget meget lidt med brandfolkene at gøre, vores redere har 12 timers vagter, de fleste dage sidder de bare og glor tv spiller spil ol mås hamrende kedelig og så kommer der en bølge hvor de stresser der ud af)
Det eneste tidspunkt hvor bække hold er af sted er når der er behov for at få forulykkede ud af biler ell, men det får de frivillige som udgangspunkt ikke lov at deltage i, men det skal de dælme også kun være glade for, og det er ikke fordi de ikke får deres tørn af grimme skader, de får dem bare i langt mere håndter bare mængder.

Dog hedder det mange steder brand og redning, men det har intet med redere at gøre, det er fordi de har fx et bådberedskab højderedning ol, som heller ikke har direkte tilknytning til reder udd´en, og de er tit bemandet af udd´ede brandmænd, her er det en direkte betingelse, og så vit jeg ved er det sådan de fleste steder især der hvor de har højderedning, for de skal kunne slukke en brand samtidig med at de hænger der i klatreudstyret)

Men man kan sagtens blive frivillig brandmand, men jeg er bange for at du blander frivillig og deltidsansatte sammen, det er nemlig ikke det samme.

For at være frivillig brandmand får man IKKE et månedligt honorar eller direkte løn, man kan få tabt arbejdsfortjeneste, men mange steder slås de med at få de penge udbetalt, kommunerne er ikke vilde med det.

Er man frivillig skal man som de deltidsansatte og fuldtidsansatte deltage i vedligehold af sin udd, hvilket svarer til hele udd´en igennem på et år, og de fleste steder bestemmer man altså ikke selv hvornår eller hvor, misser man bare en gang så er det vedtaget oppe fra at man så reelt skal starte forfra (at beredskabscheferne sjældent gør alvor at en enkelt misning er en anden sag) Dvs ligger de en uanmeldt øvelse, eller den oblikatoriske weekendøvelse, mens man er/skal til moster Odas 100 års fødselsdag, så er det bare synd for moster Oda, hvis altså ikke man gider begynde helt forfra... lige som der ikke er nogen garanti for at man får lov at begynde forfra en brandmands udd er temmelig dyr.

Det kræver sin "mand" at være brandmand også selv om at man kun er frivillig og der for ikke kommer af sted særlig tit, en ting er fysikken, men man skal altså også have visse huske evner, fx fare koderne der findes på div lastbiler, hvordan hvilke kemikalier reagere og og og, det er bestemt ikke for skole-svage, eller tal spader (sagt med et kærligt smil, for er der noget jeg er idi*t til er det tal) det er meget mere teoretisk end de fleste går og tror.

For os (de frivillige vi har I Løgstør) er det at være frivillig gerne det halve skridt ind som deltids, hvis man bor tæt nok på stationen, er der mere end 5 min kørsel (hvor man overholder fartgrænsen) er man ude af spillet, kun indsatslederne er bedre stillet for de kan have bilen hjemme hos dem selv, vi andre kan selv sagt ikke have tenderen holdende i indkørslen
Men vi har da en 4 stykker som er blevet deltidsansatte og havde flere boet tæt nok på stationen havde der sikkert også været flere frivillige som var blevet deltidsansatte (de har kun deltidsansatte, sådan er det på de fleste stationer)

De deltidsansatte får ofte et lille latterligt beløb for at stå til rådighed (vores gør så vit jeg er orienteret ikke) mens lønometeret først tæller når de reelt er taget ud til et udkald, og så er der ingen garenti for at man kommer med ved hvert udkald, når der er de folk der skal være på et slukningstog så er der lukket, til det konstateres at der skal mere end de 5 næser til, det er ikke noget man direkte kan leve af og ofte et problem hvis man samtidig er ledig (for reelt står man ikke til rådighed for arbejdsmarkedet hvis man passer sin tjans som deltids, så må man vælge)

Der er mange steder mangel på deltids ansatte, hvilket har 2 sider den ene er at den rigtige M/K ikke vokser på træerne, en ting er at køre i gennem som frivillig, noget andet er at komme med ud til trafikulykker ol meget meget grimme ting, det er meget meget få der har psyken til det. Den anden side er at man som allerede skrevet ikke kan leve af det og ikke få supplerende dagpenge KHJ ell (snak med VKO det var dem der fik strammet op så der rammes her) og det er langt fra alle arbejdsgivere der kan og vil finde sig i at deres medarbejder pludselig smider hvad denne har i hænderne for at tage til brand, og den slags arbejdsgivere er der blevet færre af, ud over at også arbejdspladsen skal ligge inden for 5 min kørsel fra stationen.

Yder mere skal du være klar på at der er en brug og smid væk kultur, de er gode ved en, og hjælper hvor hjælpes kan, men når man er brandt ud af den ene eller anden årsag, såååå og de som må stå af faget af den ene eller anden årsag efterlades for alvor til sig selv, på en langt dybere måde end mange andre brancher... hele vejen i gennem er det kategorisering (hvilket er en nødvendighed) dur, dur måske, dur ikke, og dur ikke bruger man ikke kræfter på, fordi det er spild af kræfter, og det vil kunne koste at dur måske ryger over i dur ikke, det vil kunne koste unødige menneskelig, og den mentalitet er der hele vejlen rundt... det er et MEGET hårdt fag.

Men vil du vide mere også om lige du kan holde til faget, så er det beredskabschefen hvilken du finder på din kommune (eller i nabokommunen, nogle kommuner har valgt at betale sig fra det) du skal have fat på.

Der er ikke helt de samme regler alle steder, nogle steder vil de ikke have frivillige andre steder vil de helst kun have frivillige, nogle steder er der mange opgaver som intet har med faget at gøre (fx kører de i Aalborg rundt med renerri-vasketøj) nogle steder holder de grund reglen med en grund udd og vedligehold af den, og yderlig 48 timer om året, andre steder kræver de meget mere.

Men påtænker du at leve af det, så er det stort set uanset hvor du bor, først om tidligst 2 år når du har været i gennem funktions udd´en (du skal holde en pause hvor du indsamler erfaring derfor tager det tid) og der efter skal du ikke regne med at du kan leve af det som deltids og slet ikke som frivillig, fordi man aldrig ved hvornår man får løn.

Men at komme ind som frivillig er klart en fod inden for, og et rigtig godt sted at starte, men man skal stadig være beredt på at ligge en H... masse timer i det og vide at de timer sagtens kan være spildte, det er helt normalt at bruge stort set alt sin fritid på det, både aftner weekender og nætter, det kræver MEGET forståelse fra ens familie, uanset om det er som frivillig deltids eller fuldtids, det er ens liv, det kommer før alt andet også før ens meget syge barn, så det kræver et godt bagland.

Bare for at... mens gemalen tog funktions udd´en, var jeg højgravid 1. gangs, jeg havde termin midt i det hele, beskeden var at inden fødte jeg i den ene weekend hvor de havde fri, eller også måtte jeg s q finde en anden til at køre mig på sygehuset, han ville IKKE deltage i fødslen. En ting var at tonen nu er som den er, fred med det, nej ordren oppe fra var den samme, hvis gemalen ikke gennemførte fik han IKKE lov at tage den igen, og de må ikke misse så meget som en dag... sådan er det altså og er man ikke klar til at smide ALT, er man en dur ikke, jeg fødte i øvrigt som bestilt jeg fik veer mens han var på vej hjem, og vi oksede så på i 48 timer, hvor han så tog af sted igen om mandagen, dog kørte han så frem og tilbage, hvor han tidligere havde boet der nede.

Men som skrevet kontakt nærmeste beredskabs chef, denne vil kunne give dig den info du søger, eller henvise dig til rette vedkommende, for tingene er ikke helt ens.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2012, 02:09   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Man kan ikke være frivillig reder (de køre ambulancerne og er fastansatte, faktisk har de meget meget lidt med brandfolkene at gøre, vores redere har 12 timers vagter, de fleste dage sidder de bare og glor tv spiller spil ol mås hamrende kedelig og så kommer der en bølge hvor de stresser der ud af)
Så vidt jeg ved, så er det hele "under samme tag" i København, og kaldes her Københavns brandvæsen.

Jeg googlede og fandt dette:
"Københavns Brandvæsen er en selvstændig virksomhed under Københavns Kommune. Med 500 brand- og ambulancefolk, 35 medarbejdere i forebyggende afdeling og 150 ansatte i administration og serviceafdeling er det Danmarks største kommunale brandvæsen."

http://www.brand.kk.dk/OmOs/Hvem%20er%20vi.aspx

Derudover, så mener jeg stadig, at de fleste Falck-stationer har døgnvagter, d.v.s at redderne har 3 døgnvagter og derefter 3 døgn fri.
Altså: 1 døgn på vagt, 1 døgn fri, 1 døgn på vagt, 1 døgn fri, 1 døgn på vagt, 3 døgn fri. Og så om igen.

"1922:
Falck udvides til at omfatte brandvæsen.
"
http://www.falck.dk/om-falck/omfalck/historie/
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.

Sidst redigeret af Vovse; 26-12-2012 kl. 02:16.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob og flextid - hvilke regler? Cordulla Spørgsmål ang fleksjob 11 01-06-2012 09:53
Frivillig arbejde kristella Spørgsmål ang fleksjob 23 16-03-2012 02:29
Frivillig ulønnet arbejde mosehuset Spørgsmål ang fleksjob 5 08-10-2011 01:46
Frivillig Dinky67 Dit og Dat 12 12-08-2011 20:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension