K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-07-2016, 16:07   #1
Vernes25
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2016
Indlæg: 5
Styrke: 0
Vernes25 er ny på vejen
Ressourceforløb samt praktik

Hej alle, er ny her på siden og har været i ressourceforløbet siden januar i år (Fik bevilliget 2 års ressourceforløb). Inden da var jeg sygemeldt med dårlig ryg og PTSD bl.a. Inden jeg fik bevilling til forløbet har jeg været igennem 15 ugers udviklings- og afklaringsforløb ved RCA (revalideringscenter), hvor jeg blev knyttet til en praktikforløbet. De har så vurderet at jeg kan yde højest ca. 14 timer effektivt arbejde om ugen, samt at min arbejdsevne muligvis vil kunne øges i en relevant virksomhedspraktik der tilgodeser min skånehensyn, samt har min interesse. Det samme står i selve bevilling. Jeg skulle lige nævne at de forsøgte at finde relevant virksomhedspraktik inden jeg overgik til ressourceforløbet, men dette lykkedes ikke og da min sygedapenge udløb uden mulighed til at forlænge den blev jeg så henvist til ressourceforløbet.

Jeg er uddannet elektronik ingeniør og har inden jeg blev fuldtids sygemeldt arbejdet i næsten 1 år som delvissygemeldt

Min nuværende rådgiver skrev følgende til mig.

"Praktikken i et ressourceforløb skal medvirke til afklaring af arbejdsevnen og praktikken skal derfor være så bred som mulig. Dvs. i forhold til arbejdsfunktioner, arbejdsopgaver osv. hvor skånehensynene er overholdt. Praktikken skal medvirke til beskrivelse af arbejdsfunktioner som udføres, timetallet som man opstarter på hvorefter dette forsøges at øges, så man herigennem kan afklare hvor mange timer man kan arbejde.

I forhold til hvilken form for praktik man skal afklares i, behøver denne ikke have relation til det som man gerne vil arbejde indenfor, hvis man på sigt afklares til bevilling af fleksjob. Praktikken skal derfor medvirke til afklaring af om man er berettiget til et fleksjob og det er derfor vigtigt at praktikken er så bred som mulig.

Praktikken kan derfor godt være inden for de omtalte butikker som jeg omtalte for dig, herunder Harald Nyborg, Bauhaus, Silvan og Biltema. Du er som oplyst henvist til jobkonsulenterne, men der er ventetid herpå. Ved at du selv er opsøgende i forhold til mulige praktiksteder, vil processen være hurtigere for igangsættelse af en praktik."


Spørgsmålet er kan det virkeligt passe at der ikke bliver taget hensyn til alt det man har gået igennem tidligere og kan de sende en igennem hvilket som helst praktik selvom det ligger langt uden for relevant virksomhedspraktik og hvor mange forskellige praktiker kan de sende en så? For de kan blive ved med dette.
Vernes25 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2016, 16:32   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Rådgiver har helt ret.

Når man skal afklare arbejdsevne ift fleksjob, skal man finde ud af, hvad din maksimale arbejdsevne er (som du selvfølgelig kan holde til over længere tid.)

Når man afklarer, prøver man derfor forskellige områder. Det kan jo være at du kan klare mere i omgivelser med få mennesker, end med mange mennesker. Og så går det jo ikke at man kun afprøver dig i omgivelser med mange mennesker.

Hvis du kommer ind til rehabiliteringsteamet, og kun er blevet afprøvet i det fag du er uddannet i, vil de næsten med garanti, sige at du ikke er afprøvet bredt nok. For hvad nu hvis du kan klare mere i andre arbejdssituationer?

Det vigtigste er at ALLE dine skånebehov overholdes.

Ang det du har afprøvet før ressourceforløbet, så kan du jo have fået det bedre siden. Det kunne jo være at du har fået nogen værktøjer med fra RCA, der gør at du kan arbejde mere end før du var der.
Det kan også være at du med tiden har fået det værre, og vil din arbejdsevne da du arbejde som delvissygemeldt jo heller ikke kunne bruges til noget.

Der er som sådan ikke noget tidsmæssigt maks for, hvor lang tid de må bruge. Men senest når dit ressourceforløb "udløber", skal du ind til rehabiliteringsteamet igen. Og så er målet, at du senest til den tid, er afprøvet bredt.

De steder der bliver foreslået, ser ud til at være steder der kan afprøve dig i flere ting. Mange mennesker ude i butikken, få mennesker ude på lageret. Stående arbejde med at sætte varer på plads, siddende arbejde hvis de har nogen kontorer (har de nok).
Kan ikke lige huske hvilke områder de plejer at ville afprøve folk i, men det er klart en fordel hvis samme sted, kan afprøve dig i flere "områder". Så kan det nemlig begrænse antallet af praktikker lidt
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2016, 14:37   #3
Rebecca.And
Hjemmevant på K10
 
Rebecca.Ands avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2014
Lokation: Frederiksberg
Alder: 58
Indlæg: 239
Styrke: 10
Rebecca.And er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vernes25 Se meddelelser
Spørgsmålet er kan det virkeligt passe at der ikke bliver taget hensyn til alt det man har gået igennem tidligere og kan de sende en igennem hvilket som helst praktik selvom det ligger langt uden for relevant virksomhedspraktik og hvor mange forskellige praktiker kan de sende en så? For de kan blive ved med dette.
Desværre er du ikke den første med en videregående uddannelse, som sendes på meningsløse jobforløb. Ledige, med akademisk baggrund, skulle lære at lytte til æbler, fortalte medierne for et par år siden.
Hvis du har mod på det så kontakt medierne, når du starter i virksomhedspraktik og fortæl historien om jobcentrets håbløse tilbud til ledige akademikere.
__________________
Rebecca.And stikker sit næb i alt
Rebecca.And er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2016, 21:11   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
men igen, hvis du skal afprøves inden for rimelig tid,så er stedet jo kke så vigtigt.

det jeg menner er hvis de skal vente tl de finder et sted der passer til din udannelse og skånehensyn, kan det tage meget langt tid og du er hat jo også muligheden for at selv finde en praktik.

Jeg fandt min første praktik selv, fordi jeg var under anden aktør, hvor der ikke skete noget, så jeg lavede en ansøning og fandt en plads selv.

Så der er jo nogen muligheder
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2016, 10:41   #5
Rebecca.And
Hjemmevant på K10
 
Rebecca.Ands avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2014
Lokation: Frederiksberg
Alder: 58
Indlæg: 239
Styrke: 10
Rebecca.And er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
men igen, hvis du skal afprøves inden for rimelig tid,så er stedet jo kke så vigtigt.

det jeg menner er hvis de skal vente tl de finder et sted der passer til din udannelse og skånehensyn, kan det tage meget langt tid og du er hat jo også muligheden for at selv finde en praktik.

Jeg fandt min første praktik selv, fordi jeg var under anden aktør, hvor der ikke skete noget, så jeg lavede en ansøning og fandt en plads selv.

Så der er jo nogen muligheder
Ja, det er en god idé selv at undersøge mulighederne for at komme i en relevant praktik.
__________________
Rebecca.And stikker sit næb i alt
Rebecca.And er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2016, 09:41   #6
Vernes25
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2016
Indlæg: 5
Styrke: 0
Vernes25 er ny på vejen
Tak for alle svar, ja det er meningsløse praktikforløb, hvor de ikke kan rigtig vurdere min optimale arbejdsindsats. Viljen til at udføre triviale opgaver er ikke den samme som når man udfører arbejdsopgaver der svarer til ens evner og kompetencer. Og det er ikke for at tale nedladende om dem der arbejde ved Biltema eller Bauhaus eller andre lignede steder. Det er bare at man har andre kompetencer som man ser gerne udnyttet.

Jeg har selv forsøgt at finde praktikplads, problemet tror jeg er at der er for få stor firmaer, hvor de har folk som mig, der har tid, ressourcer og behov til at holde øje med sådan en som mig.
Vernes25 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2016, 13:25   #7
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Hej
du spørger om det virkelig kan passe at der ikke tages hensyn til ens udd.og kompetencer ved praktik.

ja det kan godt passe, som visiteret til fleks har man pligt til at søge alle jobs som opfylder ens skånebehov samt jobs man vil kunne bestride rent fagligt, også selv om det ligger uden for ens uddannelsesniveau. derfor bliver man også afklaret bredt når man er i virksomhedspraktik. derfor giver en praktik i Biltema eks. god mening, da de jo skal se hvad du kan holde til.

jeg har desperat søgt efter et link at sætte ind, som dokumentere min påstand, men uden held, måske andre kan huske hvor det står.

inden jeg blev førtidspensionist sidste år, var jeg visiteret til fleks med en arbejdsevne på 1 time 3 gange om ugen.

jeg er udd. pædagog, og har arbejdet som pædagog i 20 år, forinden min sygdom, jeg havde som fleks. visiteret pligt til at søge alle slags jobs,s om opfyldte mine skånebehov. det lykkedes dog ikke , mine skånebehov og funktionsevne passede ikke ind på en arbejdsplads.

forindne foregik min virksomhedspraktik i receptionen i en svømmehal, som er langt langt fra min udd. jeg så det dog som positivt, da det gav mig mulighed for at se om der dog ikke var et eller andet jeg kunne bruges til, og holde til.

håber du vil kunne se sådan på det også.

held og lykke med praktikken. v
vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension