K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-11-2011, 20:06   #1
andersand10
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2009
Indlæg: 90
Styrke: 15
andersand10 er ny på vejen
førtidspension og ejerbolig ?

Er der nogle der ved om dette kan lade sig gøre for mig...

med en FTP og boligstøtte i form af lån vil jeg have ca 14.000 kr udbetalt om måneden...

Om der er nogle andre der har erfaring med at kunne få lån til en ejerbolig.

Det skal siges at jeg er alene, men det er jo en fast indkomst jeg har pr. måned...jeg skal tale med banken her på torsdag, så er rigtig spændt eller skræmt eller hvad jeg nu skal være

Hilsen andersand10
andersand10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 20:39   #2
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Det kommer jo helt an på, hvad den nye bolig koster i lån, og hvad du selv kan ligge i udbetaling osv.

Fremadrettet har du jo som udgangspunkt kun din førtidspension som indtægt at regne med, lån tæller ikke med når banken beregner.

I nogle tilfælde kan det bedre betale sig at eje end at bo til leje, men det gælder som regel når man har en stor friværdi.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 21:26   #3
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 14
Hanna er ny på vejen
Det er muligt..

Min ven på førtidspension havde et godt argument, da han ville låne 30.000 kr. så han kunne rejse til Alaska og fiske laks...

Han spurgte sin bankrådgiver og: bla bla blaa blaa bla - kom det fra rådgiveren. Så sagde min ven:" Du kan ikke have et menneske siddende overfor dig med en mere stabil og sikker indtægt end mig. Du kan blive fyret i morgen og miste din indtægt, det sker ikke for mig."

Han fik lånet og havde en dejlig rejse.
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 22:06   #4
jeca13
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-05 2011
Lokation: Ry
Indlæg: 7
Styrke: 0
jeca13 er ny på vejen
Hej Andersand10 jeg mener at der er noget med at man ikke kan få boligestøtte når men ejer, men få det lige under søgt helt nøje
jeca13 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 22:42   #5
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Hvad er boligstøtte i form af lån for noget?
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2011, 22:53   #6
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Hvad er boligstøtte i form af lån for noget?
Mon ikke der her tænkes på "indefrysning af ejendomsskat" for mennekser der modtager social pension ?

Se fx:

http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/...r/default.aspx


Men ellers er der boligsikring til gruppen - også i ejerbolig.

https://www.borger.dk/Emner/bolig-og...sionister.aspx
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 00:11   #7
andersand10
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2009
Indlæg: 90
Styrke: 15
andersand10 er ny på vejen
din ven har helt ret Hanna! ...

Timeguest det lyder interesseant det med indefrysning af ejendoms skatter som du havde linket til. Jeg vil tale med min bank på torsdag, for at høre hvad jeg maksimum kan låne til for en ejerlejlighed.

Er det fuldstændig urealistisk at "håbe" på en bolig på omkring 1,3 eller 1,4, hvis jeg selv ligger i omegnen af 100.000 i udbetaling.
andersand10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 00:45   #8
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af andersand10 Se meddelelser
Timeguest det lyder interesseant det med indefrysning af ejendoms skatter som du havde linket til. Jeg vil tale med min bank på torsdag, for at høre hvad jeg maksimum kan låne til for en ejerlejlighed.
I sidste ende skal du have et kreditforeningslån.


Citat:
Er det fuldstændig urealistisk at "håbe" på en bolig på omkring 1,3 eller 1,4, hvis jeg selv ligger i omegnen af 100.000 i udbetaling.
100.000 var ikke meget at gøre godt med - du skal jo regne med handelsomkostninger og at indefrysningen efterhånden gør sit indhug i det der var til rest.

Hvis du kan lægge 6500 før skat + henlæggelse til vedligeholdelse + forsikring + skatter (der kan indefryses) + andre, herunder uforudsete driftsudgifter - skal som et slag på tasken vi sige små 10.000 DKK pr. månede og samtidig har til varme og el, så skulle du have en chance.

Men du kender din egen økonomi og vil kunne afgøre det.


Leg evt. lidt med fx Realkredit Danmarks Låneberegner:

http://www.rd.dk/da-dk/privat/koeb-b...eberegner.aspx


BTW: Hvis du venter X år og samtidig spare 5.000 op pr. månede, så kan du lægge 60.000 oven i udbetalingen pr. år du venter ... blot for at give dig en lille smagsprøve på, hvordan din månedelige økonomi måske vil blive sat under pres.

Skulle du være heldig at støde på en dejlig partner i ventetiden (såfremt du ikke allerede har det) og vedkommende er wild i varmen med at flytte ind hos dig, så er dine ods for at I sammen kommer i position til en ejerbolig endnu bedre ;-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 01:12   #9
andersand10
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2009
Indlæg: 90
Styrke: 15
andersand10 er ny på vejen
yes jeg kan låne op til 80% af lånet i f.eks. Nykredit o.lig.

Jeg gik ind på nordeas hjemmside og skrev at jeg havde 14.000 kr efter skat pr måned og
en opsparing på 60.000 ...bagefter skrev jeg min leveomkostninger ind og hvis jeg brugte5.500 - 6.000 kr på mad og alt andet ...så ville jeg for de resternde beløb kunne låne 1,4 mio. Så det vil sige hvis jeg lagde 8.000-8.500 kr pr måned til at afdrage med.

Så er der forsikringer osv. som du skriver...men man får også et skattemæssigt fradrag når man har lån til en ejerbolig ik ?

Og jo det er rigtig hvis man er to så ser ens økonomiske situation bedre...men har ikke en fast kæreste for tiden...selvom det altid er rart med kvindeligt selskab, så er jeg ikke i en sådan situation at kunne dele omkostninger i et evt. snareligt fremtidigt boligkøb.

Så ...jeg vil skrive hvordan mit møde går på torsdag !
andersand10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 01:18   #10
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Man kan som tommelfinger regel laane 3 gange sin aarlige indtaegt, det vil sige at man som enlig foertidspensionist med ca. 199.000 om aaret kan laane ca. 600.000 kroner til hus.

Boligstoette til husejere paa foertidspension er mulig men kun i form af laan, og disse er paa samme vilkaar som et laan i banken. Med stempelafgift, renter og hele moletjavsen. Pengene skal tilbagebetales ved salg af huset eller ved fraflyning. Det er ikke nogen god ide at koebe hus hvis man ved man kommer til at faa brug for boligsikring.

Mvh

Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Boligsikring til Ejerbolig Abraxus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 04-03-2013 21:27
Boligstøtte til ejerbolig? Abraxus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 20-12-2012 16:55
Praksisnyt nr. 20: Kontanthjælp og ejerbolig Pyt Et godt link! 1 14-11-2012 19:23
Boligstøtte til ejerbolig? Mariepigen Alt det andet 10 06-12-2009 19:29
Førtidspensionist og ejerbolig Løvinden Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 03-07-2009 10:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension