K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-10-2010, 14:37   #1
MEH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Lokation: Aalborg
Indlæg: 27
Styrke: 14
MEH er ny på vejen
Kan min sagsbehandler virkelig...!

Jeg ved ikke helt hvad det brev betyder som jeg modtog i går fra min sagsbehandler.

Jeg er godt klar over jeg skal til møde mandag den. 25 – 10 -2010, men jeg er ikke helt klar over hvad mødet skal gå ud på, for som jeg læser det og forstår det, mener min sagsbehandler at jeg skal gøres klar til ordinær beskæftigelse.

Ved ordinær beskæftigelse forstår jeg at de mener jeg kan arbejde på fuldtid uden problemer.

brev fra jobcenteret, med en Indkaldelse til jobsamtale
I brevet står der hvor mødet skal holdes, hvilket er på jobcenteret
der er afsat 20 min til jobsamtalen og formålet med samtalen er: Lovpligtigt individuelt kontaktforløb.
Og der er selvfølgelig mødepligt til samtalen.

i brevet er vedlagt følgende:
Uddrag af lov om aktiv socialpolitik § 37 - § 39 – § 40
samt
uddrag af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Fastlæggelse af det individuelle kontaktforløb

§15. For personer, der er omfattet af § 2. nr. 1-4, tilrettelægges og gennemføres der et individuelt og fleksibelt kontaktforløb under hensyn til personens ønsker og forudsætninger samt arbejdsmarkedets behov med henblik på, at personen hurtigst muligt opnår ordinær beskæftigelse. Såfremt opnåelse af ordinær beskæftigelse ikke umiddelbart er realistisk, tilrettelægges kontakt forløbet med henblik på, at personen bringes tættere på arbejdsmarkedet.


Må indrømme jeg er en smule angst for det kommende møde (har allerede en stor "knude" i maven), og ved ikke hvad jeg skal og ikke skal gøre.

Hvad skal jeg være forberedt på??

Kan min sagsbehandler virkelig sende mig ud i ”arbejde” på fuldtid uden at tage hensyn til mine skånebehov?


har søgt efter andre emner omkring emnet, og fandt det her, men blev desværre ikke så meget klogere af det, har lidt svært ved at forstå alle de § endnu.http://www.k10.dk/showpost.php?p=26570&postcount=30

Har tidligere skrevet i tråden her under omkring mig selv.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=14661
__________________
"Når du dømmer andre, afslører du egne fejl og fordomme."
MEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 15:33   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg tror godt du kan tage det helt roligt.
Det lyder som et standardbrev.

Når man som du og jeg er på kontanthjælp og for syg til at indgå på arbejdsmarkedet bliver man indkaldt til sådan en samtale med jævne mellemrum.
I skal tale om hvad der kan gøres for at få dig nærmere ordinær beskæftigelse. Og ja, det er totalt omsonst, men du skal nu en gang til sådan en samtale... Du kan se på det på to måneder:
"Jobcentret vil prøve at tvinge mig i aktivering som vil gøre alting værre"
ELLER
"Jeg kan forsøge at få afklaret hvilke reelle muligheder der er for at gøre min hverdag nemmere.
Har de nogle aktiveringstilbud JEG finder at ville kunne have gavn af.
Hvad er mulighederne til at opnå et andet forsørgelsesgrundlag end kontanthjælp."

Du VED, at du næppe bliver fri for en eller anden form for aktivering, så du kan lige så godt sætte dig ned og tænke over, hvad DU kunne tænke dig. Evt. undervisningsforløb, motionstilbud med hensynstagen til dine problemer, coaching eller hvad ved jeg.

BED SAGSBEHANDLEREN SKRIVE HVAD I TALER OM I DIN JOURNAL INDEN DU GÅR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 15:44   #3
MEH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Lokation: Aalborg
Indlæg: 27
Styrke: 14
MEH er ny på vejen
tak for svaret, problemet er bare at jeg (hvad jeg ikke er alene, kan jeg læse her ind) får følelsen af panik, når jeg modtager et brev fra Jobcenteret eller retter sagt fra kommunen.

Jeg ved godt at jeg skal at loven forskriver at jeg skal i en eller anden form for aktivering, hvilket jeg også har fuld forståelse for.

Jeg har lige et spørgsmål, jeg tager min datter med som bisidder, og mit spørgsmål er, er det tilladt min bisidder tager notater under mødet på sin bærbare pc??


Jeg selv er ordblind, og det tager mig lang tid at læse en tekst, som andre kan læse på 5 minutter, og jeg forstår langt bedre en tekst hvis jeg enten læser den mange gange eller får den læst op.
__________________
"Når du dømmer andre, afslører du egne fejl og fordomme."
MEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 15:49   #4
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Ja, naturligvis må hun tage notater til samtalen.
Jeg vil dog stadig anbefale, at I sørger for, at sagsbehandleren skriver i din journal hvad I taler om og evt. aftaler, og I får et print af det hun har skrevet.
Så kan din datter være den der samtaler med sagsbehandleren om hvad der skal skrives.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 15:57   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Har kigget lidt på din tråd. Som jeg læser det, står du i en målgruppe som hedder:

3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed,

Det vil sige, at du ikke blot er på kontanthjælp, fordi du er alm. ledig, men du f.eks. har nogen problemer eller helbred, der gør, at der kan være tale om, at du har svært ved at finde arbejde.

Jeg synes, at hvis sagsbehandleren begynder at snakke om arbejdsprøvning eller f.eks. en aktivering, så få det frem, at du har nogle skånehensyn, som de skal overholde.... De SKAL finde noget, som er RIMELIG i forhold til dit helbred og skånehensyn.

Synes også du bare kan tage det helt roligt, for det er en alm. procedure, som de skal foretage i jobcentret, når de indkalder folk til samtale. De skal kun hjælpe dig videre. Og hvem ved, måske er hun den sødeste sagsbehandler, du har mødt hehe..

Det er bare super, at du tager din datter med som bisidder...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 15:57   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej MEH.

Forstår helt din reaktion på brevet fra jobcentret. Mener uanset, hvor de komemr fra bør skrives i et sprog, som hverken skræmmer/truer, som på et klart sprog fortæller hvad dagsorden er. Og så vedlægge lovgrundlag til nærmere læsning, så begge funtioner er opfyldt:

nemlig at kommunikere med borgerne på en ordentligt og konstruktiv måde og samtidig oplyse i vedlagt bilag: din ret og pligt (hvor det mere i dag kun handler om pligt).

Og hvis de ville spare tid: kunne de jo ligge brochurer eller lignende om "tilbud", så man hjemmefra kunne afveje mulighederne.

Pøj åøj med mødet.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 16:03   #7
MEH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Lokation: Aalborg
Indlæg: 27
Styrke: 14
MEH er ny på vejen
Kan jeg på eget initiativ foreslå en arbejdsprøvning? For at få noget på skrift om hvad jeg rent praktisk formår eller er det udelukkende sagsbehandleren som skal komme med det forslag?
__________________
"Når du dømmer andre, afslører du egne fejl og fordomme."
MEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 16:43   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Hvis nu i optager samtalen, kan i efter samtalen sætte jer ned og ud fra optagelsen sammenfatte et referat af mødet fx.

Til mødet den xx xx snakkede xxx xxx xx (navne) om bla bla bla, xxx (sagsbehandler) fremlagde et tilbud om aktivering hos xxx, begyndende fra xxx til xxx formålet skulle angiveligt være bla bla bla (glemmer sagsbehandler at oplyse om formålet/planen så bed om at få det pr skrift)
Jeg ønsker her med at få bekræftet at jeg og xxx (din datter) har forstået samtalen d xx xx korrekt, vis xxx (sagsbehandler) underskrift og tilbage forsendelse af dette til mig, samt at overstående bliver vedlagt min sag.

Ved at vente og lytte samtalen i gennem vil tingene også have sunket sig lidt og evt spørgsmål vil dukke op, dem kan du få med (få stillet) ved at vente.

Var jeg dig ville jeg hellere bruge min datter til her og nu spørgsmål, få hende til at skrive dem ned, og fremfør dem til sidst i samtalen.

Noget andet er, at sagsbehandler har afsat 20 min er ikke dit problem, find dig ikke i at der bliver sagt at tiden er gået, hvis du (eller din datter) ikke er færdig. Og dog er det ikke så slemt når spørgsmålene er skrevet ned, og samtalen optaget, så i kan lave referatet efterfølgende
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 17:33   #9
MEH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Lokation: Aalborg
Indlæg: 27
Styrke: 14
MEH er ny på vejen
1000 tak for alle de god råd

jeg har for kort tid siden indkøbt mig en mp3 som kan optage, så den vil jeg frem over bruge ved.
__________________
"Når du dømmer andre, afslører du egne fejl og fordomme."
MEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 17:47   #10
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Ja, du kan sagtens selv foreslå en arbejdsprøvning og komme med ønske om hvad det skal være for en slags.
Jeg er ret overbevist om, at du så vil få en fornuftig dialog med sagsbehandleren...
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er jeg virkelig syg? Mumrik Dit og Dat 13 20-02-2013 09:16
kan det virkelig passe ? girly35 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 08-09-2011 07:23
Må de virkelig det??? Cocio Alt det andet 0 13-04-2011 09:37
kan det virkelig passe !! Garfield Dit og Dat 17 06-10-2010 18:22
Kan hun virkelig det? mumle_mund Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 06-03-2008 23:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension