K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-11-2014, 18:49   #1
Troels
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2014
Indlæg: 4
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Troels er ny på vejen
Selvstændig fleks-løn-modtager.

Jeg er selvstændig i mit eget arkitektfirma - altså ingen ansatte. Og jeg modtager 50% fleks-løn-tilskud efter de "gamle regler".
Dette tilskud er imidlertid - MÅSKE efter reglerne - udbetalt til mig direkte, og altså ikke som et løn-tilskud til firmaet, hvilket jo klart påvirker årsresultatet i negativ retning.
Løntilskuddet indgår/fremgår således ikke SPECIFIKT virksomhedens regnskab, og det været en medvirkende årsag til, at der 2010, 2011 og 2012 år har været underskud her.

Dette er SKAT nu faldet over og kræver, at jeg tilbagebetaler et ikke uvæsentligt beløb - grundet "manglende bevis på, at firmaet er bæredygtigt".

Min påstand er, at HVIS fleks-løntilskuddet var blevet udbetalt TIL firmaet (som den erstatning, det vel er for min manglende mulighed for at udskrive tilstrækkeligt med regninger), ville der have været et pænt overskud alle år - og dermed ingen problemer.
Jeg er bekendt med, at løn-tilskuddet indtil 2013 blev udbetalt direkte til de firmaer, der har ANSATTE fleksjobbere - og at firmaet har aflønnet disse på "normal" vis.
Det betyder i disse tilfælde, at tilskuddet indgår som en del af firmaernes omsætning.
Min konklusion er:
Fordi jeg er selvstændig i mit en-mands-drevne firma straffes jeg i forhold til, hvis jeg havde valgt at blive ANSAT fleks-lønner.
Mine spørgsmål er:
Er det korrekt, at fleks-løns-tilskuddet er udbetalt direkte til mig med beskatning som gældende for en lønmodtager - eller SKULLE tilskuddet være tilgået virksomheden?
Hvis udbetalingen er foretaget korrekt - kan/skal fleks-løn-tilskuddet så indgå (måske fiktivt) i virksomhedens omsætning med henblik på retvisende dokumentation for "bæredygtighed"?
Troels er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2014, 19:44   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
nu er skatte lovgivningen meget speget, jeg vil nok offer en god revisor til at få skatten på plads, fordi de kan hurtig sætte dig i en rest skat som ikke er til at betale, fordi de ikke vil se at du har fleksydelsen at leve for.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2014, 20:17   #3
Troels
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2014
Indlæg: 4
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Troels er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
nu er skatte lovgivningen meget speget, jeg vil nok offer en god revisor til at få skatten på plads, fordi de kan hurtig sætte dig i en rest skat som ikke er til at betale, fordi de ikke vil se at du har fleksydelsen at leve for.
Revisoren har jeg - og vi er i gang med at anke til SKAT.
Men jeg/vi mangler den korrekte tekst i lovgivningen, der kan understøtte mine argumenter - og også links til evt. ankenævnskendelser, der kan bakke os/mig op
Troels er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2014, 20:30   #4
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Men hvis du har haft underskud i virksomheden har dette vel medført at underskuddet har reduceret din personlige indkomst på din årsopgørelse, altså er blevet fratrukket i dit grundlag for beskatning ? - og dermed har du fået et fradrag som stiller dig bedre end du burde.

Fleksjobtilskuddet udbetales på gammel ordning til virksomheden, og er jo således med til at dække de omkostninger du har i virksomheden, og herefter fremkommer forhåbentlig et overskud som du kan trække ud og som du bliver beskattet af.
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2014, 10:30   #5
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Kender du denne vejl.. ??? Det er nok den bedste der findes om emnet

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=145130

Uden at være 100 % sikker, så er der vist sket ændringer efter fleksreformen pr. 1 jan 2013 ??

Før reformen så kunnen man vist være fleksjobber i egen virksomhed ??

Efter reformen er man IKKE fleksjobber i egen virksomhed.. DET VED JEG..
Men "Selvstændig med LØNTILSKUD i egen virksomhed p.g.a. nedsat arbejdsevne"

Den sidste betyder at man ikke tilkendes løntilskud på helt samme krav som en fleksjobber..

Der er 2 væsentlige ting der adskiller..
1. Man skal modsat en fleksjobber IKKE have nedsat arbejdsevne i ethvert job.. Men kun i virksomheden.

2. Man kan arbejdsprøves i EGEN virksomhed..

Så den der godkendes til løntilskud i egen virksomhed, er ikke nødvendigvis godkendt som fleksjobber.. Og vil ikke kunne få ledighedsydelse hvis firmaet lukker.. Men skal gennem samme mølle som alm. fleksjobbere skal..
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2014, 20:54   #6
Troels
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2014
Indlæg: 4
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Troels er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fleks10 Se meddelelser
Men hvis du har haft underskud i virksomheden har dette vel medført at underskuddet har reduceret din personlige indkomst på din årsopgørelse, altså er blevet fratrukket i dit grundlag for beskatning ? - og dermed har du fået et fradrag som stiller dig bedre end du burde.

Fleksjobtilskuddet udbetales på gammel ordning til virksomheden, og er jo således med til at dække de omkostninger du har i virksomheden, og herefter fremkommer forhåbentlig et overskud som du kan trække ud og som du bliver beskattet af.
Hvor finder jeg dokumentation for, at tilskuddet (skal) udbetales til virksomheden efter den gamle ordning - som jeg er en del af.
Mit problem er NETOP, at tilskuddet er udbetalt til mig UDEN om firmaet, hvilket påvirker årsresultatet negativt.
De sidste år i en grad, så der er et underskud, som SKAT ikke vil godkende.

Tak for fremsendelsen af "vejledning til bekendtgørelse 22 af 17. jan. 2013 om tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende med nedsat arbejdsevne".
Men nu er jeg godkendt efter den gamle ordning.
Jeg vil derfor være taknemlig, hvis jeg kan modtage den tilsvarende vejledning - netop for den gamle ordning.
På forhånd tak for hjælpen
Troels er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2014, 12:44   #7
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Troels Se meddelelser
Tak for fremsendelsen af "vejledning til bekendtgørelse 22 af 17. jan. 2013 om tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende med nedsat arbejdsevne".
Men nu er jeg godkendt efter den gamle ordning.
Jeg vil derfor være taknemlig, hvis jeg kan modtage den tilsvarende vejledning - netop for den gamle ordning.
På forhånd tak for hjælpen
Det er ikke nemt at finde noget fra den gamle ordning.. Men ved at google fra før 2013 så dukker dette op.. Jeg TROR at det er den gamle ??


http://www.aarhus.dk/da/borger/beska...sdrivende.aspx

Hvis vi ser på den blankét der skal give tilskuddet, så ser det da ud som om at det gives til virksomheden ???

http://www.kk.dk/~/media/F24BCA810E4...C48FBFED7.ashx

Ellers lidt her:

http://www.kk.dk/da/erhverv/drift-af...-selvstaendige

Men jeg kunne sagtens forestille mig at "problemet" opstår HVIS virksomheden og din private bankkonto er en og samme.. Noget ligende har jeg selv tidligere oplevet.. Så valgte at have 2 kontoer
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2014, 13:11   #8
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis du skal vinde en kamp med skal skal dit bagland være i orden, jeg har selv prøvet noget i sammen retning fik et smæk på 40000, kunne bevise jeg havde levet af barsel løn, uden nogen virkning, så kom min revisor på banen og hovsa så kunne de se fejlen.

ved godt revisoer er dyre, men tror du vil gibe penge godt ud til det
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2014, 21:52   #9
Troels
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2014
Indlæg: 4
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Troels er ny på vejen
Opsummering.
Jeg modtager fleksjobtilskud som selvstændigt erhvervsdrivende.
Tilskuddet er gennem årene blevet udbetalt direkte til mig UDEN om firmaet.
Tilskuddet indgår således ikke i firmaets resultat, hvilket nu har bevirket, at jeg har underskud i firmaet - et underskud, som SKAT ikke vil godkende.
Spørgsmål:
SKULLE/BURDE tilskuddet ikke være udbetalt til min selvstændige virksomhed, således at dette - sammen med min arbejdsindsats i firmaet - kan danne det rette billede af en rimelig indkomst.
Jeg refererer til Aarhus Kommunes hjemmeside "Fleksjobtilskud til selvstændige erhvervsdrivende" og "Ankestyrelsens principafgørelse 41-13 om fleksjob - selvstændig virksomhed - tilskud".
I begge tilfælde opererer man med begreberne "tilskuddet er en del af virksomhedens samlede indtægter" og "at tilskuddet - sammen med egen arbejdsindsats i den selvstændige virksomhed - TILSAMMEN skal sikre den pågældende en rimelig indkomst".
Konklussion:
HVIS jeg har ret, skal SKAT vel godkende mit underskud i firmaet - eller der skal foretages en regnskabsteknisk "rokade", således at tilskuddet indgår i virksomhedsregnskabet med en deraf følgende ændring af årsopgørelserne.

Troels
Troels er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension