K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-01-2016, 21:05   #41
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har desværre heller ikke bidraget til samfundet - udover de 36 arbejdsprøvninger, praktikker mm jeg selv fandt. Jeg var syg på kontanthjælp i over 21 år

Jeg skal nok skrive hvad udfaldet blev, lige så snart de har behandlet hans sag.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 21:08   #42
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Men det er der jo heller ingen skam i
Sygdom er jo ikke lige noget man selv er herre over.
I stedet for hive dig igennem alt muligt for at lede efter en minimal arbejdsevne, skulle de have ladet dig få ro tidligere, og ladet dem med arbejdsevne arbejde

Og super, lad os håbe at han hurtigt får klarhed mht kontanthjælpssatsen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 21:21   #43
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det var min egen skyld, at jeg var på kontanthjælp alle de år - de tilbød mig førtidspension FØR 2003, men jeg ville ikke
Og så opgav de mig og lod mig gøre hvad jeg ville, og det gik der maaaaange år med. Og da jeg endelig godt kunne se, at jeg ikke kunne noget pga mine lidelser, jamen så var reglerne lavet om - og SÅ var det pludselig ikke så let

Men det gik hurtigt alligevel, når man tænker på andres kamp.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 23:30   #44
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Han får høj sat på kontanthjælp selvom børnene ikke bor hos ham.
Der ikke mulighed at få sygedagpenge.
Hvis han erklærer sig rask og står til rådighed for arbejdsmarked, vil A kasse igen indhente lægeerklæring. Jeg ser god mulighed for dagpenge ud fra det jeg læser i tråd
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 23:45   #45
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Ja, man får da vist den "høje sats" uanset om man har børnene boende eller ej, men så bliver der til gengæld trukket det normale børnebidrag.

Men hvordan det foregår i praksis er jeg ikke inde, for de kan selvfølgelig ikke trække alt, hvis en person har mere end et par børn. Måske kun til 2 børn, jeg ved det ikke, men kan vel undersøges........

Fortsættelse: Har man forsørgerpligt til udeboende børn får man altid kontanthjælp som forsørger.

Og man må kun trækkes for bidrag til 2 børn, altså 2 x normalbidrag, så der bliver et lille overskud selv til 2 børn, så vidt jeg lige kan regne det ud i hovedet. Forsørgertillægget udgør vel omkring 3.500 kr., og bidrag til 2 børn ca. 2500, dog er der et mindre beløb, der ikke er fradragsberettiget i den skattepligtige indkomst i dette beløb.

Nu kommer det mest kuriøse:

Har man bidragspligt til 3 eller flere børn må der slet ikke trækkes noget som helst.

Sidst redigeret af Webmaster; 30-01-2016 kl. 04:28. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2016, 02:39   #46
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Moreo:
Hvis man er under 30 år, får man ikke nødvendigvis som forsørger, hvis barnet ikke bor hjemme.
Men hvis man er over 30 år, så er det rigtigt. Der er forsørgerpligten afgørende, og ikke hvor barnet bor
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2016, 18:51   #47
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Han får høj sat på kontanthjælp selvom børnene ikke bor hos ham.
Der ikke mulighed at få sygedagpenge.
Hvis han erklærer sig rask og står til rådighed for arbejdsmarked, vil A kasse igen indhente lægeerklæring. Jeg ser god mulighed for dagpenge ud fra det jeg læser i tråd
Han har droppet a-kassen nu, da de sagde det ikke var realistisk at stå til rådighed for arbejdsmarked, med de skåne behov han har. Så jeg har nu hjulpet ham med at søge kontanthjælp, og de har fredet ham de første 3-4 måneder, dog skal han gå til fysioterapi i perioden.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Moreo Se meddelelser
Ja, man får da vist den "høje sats" uanset om man har børnene boende eller ej, men så bliver der til gengæld trukket det normale børnebidrag.

Men hvordan det foregår i praksis er jeg ikke inde, for de kan selvfølgelig ikke trække alt, hvis en person har mere end et par børn. Måske kun til 2 børn, jeg ved det ikke, men kan vel undersøges........

Fortsættelse: Har man forsørgerpligt til udeboende børn får man altid kontanthjælp som forsørger.

Og man må kun trækkes for bidrag til 2 børn, altså 2 x normalbidrag, så der bliver et lille overskud selv til 2 børn, så vidt jeg lige kan regne det ud i hovedet. Forsørgertillægget udgør vel omkring 3.500 kr., og bidrag til 2 børn ca. 2500, dog er der et mindre beløb, der ikke er fradragsberettiget i den skattepligtige indkomst i dette beløb.

Nu kommer det mest kuriøse:

Har man bidragspligt til 3 eller flere børn må der slet ikke trækkes noget som helst.
Han har 3 børn, og så trækker de det ikke? Det var lige godt vildt alligevel. Det giver ham da noget ''luft'' i økonomien.
Synes bare det er underligt, kan kan få så meget mere på kontanthjælp, end på (syge)dagpenge. Det virker lidt forkert....på en måde.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Moreo:
Hvis man er under 30 år, får man ikke nødvendigvis som forsørger, hvis barnet ikke bor hjemme.
Men hvis man er over 30 år, så er det rigtigt. Der er forsørgerpligten afgørende, og ikke hvor barnet bor
Ser ud til alle er enige med dig MistyMiss
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2016, 18:59   #48
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
helenekr:
Lad os håbe at kommunen også giver mig ret, så han ikke skal til at kæmpe for at få den rigtige sats :P

Ang fysioterapeut:
Hvis han har noget egenbetaling til det, så kan han søge det ved §82 aktivloven.
Hvis han fortsætter med at selv betale efter han er overgået til kontanthjælpen, kan det dog godt være at de giver afslag, fordi han selv har råd til det.

--

Ang at sygedagpengene skulle være højere:
Du nævnte at de var lavere fordi han havde arbejdet deltid inden han kom på sygedagpenge? Tænker at grunden kan findes der?
Tror ikke kontanthjælpen er højere end højeste sygedagpenge sats

Er sygedagpenge kun for arbejdsdage som dagpenge?
I så fald giver højeste sygedagpengesats i gennemsnit 17625 kr før skat om måneden
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2016, 19:32   #49
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Fysioterapien, var et tilbud, da han modtog sygedagpenge. Men nu hvor han overgår til kontanthjælp, stopper tilbudet, og bliver erstattet af kommunes tilbud. Så det er kvit og frit. Tror tilbudet hed Plan og Handling, hvor det før hed Markmann.

Og jo, den lave sygedagpengesats, er nok i forbindelse med, at han de sidste måneder kun arbejdede deltid pga smerter.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2016, 21:11   #50
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
helenekr:
Ah okay, super
Hvis han får medicin kan det forresten også søges om, efter den paragraf
og tandlæge som kontanthjælpsmodtager: https://www.tandlaegeforeningen.dk/P...tuderende.aspx (tænker at det måske kan hjælpe lidt økonomisk også, hvis det behov opstår)

Ja, tænker at når det er laveste sygedagpenge sats, giver det nok mere mening at kontanthjælpen nærmest er på samme niveau (måske endda højere).
Husk også at den kh sats er den højeste. Dem under 30 år får ofte mindre
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension