K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-10-2016, 11:03   #1
Jumbo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2016
Indlæg: 40
Styrke: 8
Jumbo er ny på vejen
Kan kommunen stoppe ens sygedagpenge ved kronisk tilstand?

Hej alle derude,

Jeg er et stort spørgsmåltegn.
Jeg var til møde med min sagsbehandler i dag på jobcenteret, det gik ikke som jeg ønskede. Hun har ikke modtaget statusattester fra min læge eller special læge endnu. Og hun hentydet til at jeg vra kronisk syg så jeg kunne derfor ikke være på sygedagpenge-fordi der ikke var flere behandlingsmuligheder. Men hun afventer stadig lægeattester?

Desuden hentyedet hun til at hun ville have jeg gik på a-kassen igen? Men jeg kan jo ikke få penge fra a-kassen hvis jeg ikke kan stå til rådighede 37 timer om ugen, hvilket jeg ikke kan-dette er veldokumenteret.

Kan de bare stoppe ens sygedagpenge hvis man bliver vurderet til at ens tilstand ikke kan forbedres?
Mvh Jumbo
Jumbo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2016, 16:33   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jumbo Se meddelelser
Hej alle derude,

Jeg er et stort spørgsmåltegn.
Jeg var til møde med min sagsbehandler i dag på jobcenteret, det gik ikke som jeg ønskede. Hun har ikke modtaget statusattester fra min læge eller special læge endnu. Og hun hentydet til at jeg vra kronisk syg så jeg kunne derfor ikke være på sygedagpenge-fordi der ikke var flere behandlingsmuligheder. Men hun afventer stadig lægeattester?

Desuden hentyedet hun til at hun ville have jeg gik på a-kassen igen? Men jeg kan jo ikke få penge fra a-kassen hvis jeg ikke kan stå til rådighede 37 timer om ugen, hvilket jeg ikke kan-dette er veldokumenteret.

Kan de bare stoppe ens sygedagpenge hvis man bliver vurderet til at ens tilstand ikke kan forbedres?
Mvh Jumbo
Ja, de kan godt stoppe sygedagpenge hvis de vurderer at tilstanden ikke kan forbedres.
Som en tidligere skribent skrev herinde da jeg startede med at læse med, sygedagpenge er ikke for syge mennesker, ment på den måde at hvis man fejler noget som ikke forventes at blive kureret inden for rimelig tid så hører man ikke til på dagpenge.

Jeg har i min tid herinde læst historier om brugere som blev raskmeldt af kommunen og landede i "ingenmandsland" mellem for rask og for syg.

Jeg ved ikke om kommunerne må raskmelde på den måde, men de gør det tilsyneladende og det har været min frygt siden jeg læste om det første gang.

Jeg kontaktede min a-kasse som oplyste det med at man skal kunne arbejde 37 timer hvis man er fuldtidsforsikret og 30 timer hvis man er deltidsforsikret.

Som jeg ser det har du nu fire muligheder:

Den ene er at afvente at du bliver raskmeldt og så melde dig i a-kassen og håbe på at du kan bilde dem ind at du er rask nok til at passe et job på 37 timer.

Du kan lade dig "nedgradere" til deltid i a-kassen og melde dig arbejdsløs som deltidsmedarbejder, her gælder lidt det samme som i mulighed 1, hvis du stadigt kun kan præstere 22 timer skal du jo bilde a-kassen ind at du sagtens kan klare 30 timer.

Mulighed 3, du kan allerede nu kontakte din a-kasse og få på skrift at det ikke er muligt da du er for syg til at få dagpenge og aflevere en kopi til kommunen.

Mulighed 4, er at du kontakter din fagforening hvis du har en, og får dem på banen.

Under alle omstændighed skal du selv nægte at raskmelde dig selv, da du ikke er rask.
Du bør måske også spørge ind til hvorfor du ikke kan få flexjob eller ressourceforløb, du skal helst spørge skriftligt, hvis afslaget på flex går på at du kan arbejde 22 timer og grænsen er 18,5 time så forsøg dig med at fortælle om din udmattelse ved arbejdsprøvningen på 22 timer og retten til at kunne have et liv ved siden af og nå at slappe af inden næste arbejdsdag.
http://www.ft.dk/samling/20121/almde...66/1265067.pdf
Det havde dog været bedst om du ved din arbejdsprøvning havde lavet en dagbog og afleveret til sagsbehandler, som en slags dokumentation.

Med hensyn til dine lægeerklæringer, kan du kontakte lægerne og få en kopi og aflevere til kommunen, husk naturligvis en kvittering.

Prøv selv at se om der findes en forlængelse af sygedagpenge der passer på dig, som du kan tale med din sagsbehandler om.
http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...uligheder.aspx
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2016, 16:49   #3
Jumbo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2016
Indlæg: 40
Styrke: 8
Jumbo er ny på vejen
Hej derude,

Jeg har kun været på sygedagpenge i godt og vel 1 ½ måned, og de giver allerede udtryk for at min tilstand er kronisk dette er jeg også enig i. De afventer statusattester fra begge mine læger, men er det ikke min borgerligret at jeg som det mindste bliver arbejdsprøvet?

Min social rådgiver nævnte desuden noget med jeg kunne søge en paragraf 56? Hvordan kan den gavne mig og min sag mod fleksjob?
Jumbo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2016, 11:13   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jumbo

Som jeg læser dit beskrevne forløb, ser jeg flg. problem i forhold til Sygedagpengekontoret:

1. De bør afvente lægestatusattester, da loven foreskriver, at stop af sygedagpenge skal ske på en individuelt grundlag, herunder selvfølgelig indbefattet de relevante lægefaglige papirer.

2. I denne konkrete individuelle vurdering skal de også forholde sig til om du ud fra din arbejdsevne er berettiget til revalidering, ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension. Partshøring forud for ophøret skal ske efter reglerne i forvaltningslovens § 19. Dvs. de skal skriver hvorfor du ikke kan forlænges, hvorfor du ikke kan få revalidering, ect. ud for hver enkelt punkt.

3. Hvis det kommer til en partshøring med ovenstående konkrete vurdering forud for evt. sygedagpengestop, skal du sørge for at få den på skrift, og ligeledes med rimelig svarfrist, således at du evt. kan få hjælp fra andre til dit svar på partshøringen.

Mange hilsner

Gunvor

Hej igen, glemte at linke til § 56:

http://temaomsygefravaer.at.dk/da/ha...der/56-aftaler
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2016, 12:56   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
@Jumbo

Det lyder godt nok mystisk, hvis du kun har været på sygedagpenge i 1½ mdr.

Det giver jo ingen mening at kommunen på den ene side sige at du kan ikke få sygedagpenge fordi du er kronisk syg. Men på den anden side siger at du skal skaffe dig et job på ordinære vilkår og det endda uden at afvente de to lægeerklæringer de selv har bestilt, og endda inden du er nået i nærheden af forlængelsestidpunktet ved 22 uger.

Du spørger hvad paragraf 56 kan gøre for din kamp for flex og svaret er absolut ingenting, paragraf 56 kan kun hjælpe dig til at forblive i ordinær beskæftigelse, hvis du altså er så heldig at skaffe dig et job på ordinære vilkår.

Var det til et møde du fik beskeden eller var det på et brev ?

Du skal i hvert fald starte med at nægte at raskmelde dig selv og insistere (helst skriftligt) på at du ønsker at blive arbejdsprøvet med henblik på flex.

Der er også den mulighed at du skriver en klage til jobcenterchefen hvor der står at du gerne vil klage over sagsbehandlingen da du af din sagsbehandler har fået at vide at du skal raskmeldes nu med en paragraf 56, men at du ikke selv mener at du er rask nok til at forsørge dig selv og at du ønsker at blive afklaret med henblik på flex.

Hvis ikke du allerede har søgt aktindsigt er det nok også på tide.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2016, 14:55   #6
Jumbo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2016
Indlæg: 40
Styrke: 8
Jumbo er ny på vejen
Hej igen tak for svar alle

Jeg fik det beskeden at vide til et møde og ikke på skrift? men hun sagde godt at de stadig lige ville afvente lægelige oplysninger, jeg har møde igen med sagsbehandler den 3-4 november.
Men jeg synes det er P**** urimeligt at de kan "true" med at raskmelde mig uden en arbejdsprøvning, da de mener min tilstand er stationær. Jeg mener i øvrigt også selv at min tilstand er stationær- men jeg forventer og håber da som det mindste de kan arbejds prøve mig?

Jeg skal til min speciallæge på mandag hvor vi udfylder en statusattest sammen, hvad ville der være godt at skrive i denne attest i forhold til min sag?
Jumbo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2016, 15:03   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
hvad ville der være godt at skrive i denne attest i forhold til min sag?


Lige præcis det, din speciallæge mener om netop din sag.

Det, at du er stationær behøver jo ikke indikere, at du er uarbejdsdygtig på sigt.

Al held og lykke.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2016, 15:10   #8
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
du kan bede om et referat af dit møde med sagsbehandler, og det kan og bør du gøre ved alle fremtidige møder .

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2016, 19:31   #9
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jumbo Se meddelelser
Jeg skal til min speciallæge på mandag hvor vi udfylder en statusattest sammen, hvad ville der være godt at skrive i denne attest i forhold til min sag?
Huske at anmode om en kopi af attesten når du kommer, så får du tilsendt en kopi af den attest som lægen sender til kommunen.

Husk også at bede om aktindsigt hos kommunen hvis ikke du allerede har gjort det.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2016, 19:53   #10
Ms_MoneyPenny
Føler sig hjemme på K10
 
Ms_MoneyPennys avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2014
Alder: 47
Indlæg: 44
Styrke: 10
Ms_MoneyPenny er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jumbo Se meddelelser
men er det ikke min borgerligret at jeg som det mindste bliver arbejdsprøvet?
Nej, det er ikke en borgerret/ krav du kan stille.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Jumbo Se meddelelser
Min social rådgiver nævnte desuden noget med jeg kunne søge en paragraf 56? Hvordan kan den gavne mig og min sag mod fleksjob?
§56 er en aftale mellem arbejdsgiver, lønmodtager og kommunen for de mennesker, der har en kronisk og varigt lidelse, der gør at personen er i risiko for at have over 10 sygefraværsdag om året på grund af lidelsen - så bliver arbejdsgiveren kompenseret fra første sygefraværsdag frem for først at blive kompenseret efter 30.dagen.
Ms_MoneyPenny er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension