K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-03-2014, 10:36   #1
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Hjælp - hvad gør jeg?

Jeg er i tvivl og har brug for at høre hvad jeg skal gøre....

Jeg er i jan. 2014 startet i ressourceforløb i 2 år og har sammen med min jurist fra fagforening klaget til Ankestyrelsen om at jeg ikke blev indstillet til en førtidspension.

Har tidligere været i fleksjob i 12 år indtil mit helbred i 2013 - 1 år siden var så nedslidt, at jeg måtte stoppe og sygemeldt siden. Har været igennem grundige udredninger hos egen læge, speciallæge og psykolog, som har veldokumenteret at jeg har nul funktionsniveau, ingen arbejdsevne, helbredet stationær, og ingen behandlingsmuligheder


Der går ca. 1 år inden jeg får tilbagemelding fra Ankestyrelsen og indtil da overvejer jeg at forsøge med et minifleksjob i 1-2 timer om ugen af hensyn til min økonomi. Er meget presset økonomisk, da jeg ingen ydelse får i 2 år pga. privat invalidepension der udbetales løbende og som ikke kan sættes i bero.

Hvad vil I råde mig til at gøre ? Jeg har brug for en førtidspension og ved ikke om det vil skade min sag hvis jeg forsøgte med 1-2 timers fleksjob. Hvad tænker I?
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2014, 11:15   #2
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Hvis du begynder at arbejde i fleksjob står sagen meget klart, for så er din arbejdsevne ikke lig nul, og så kan man ikke få pension.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2014, 11:25   #3
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Tak. Det kan jeg godt se. Tænkte at hvis jeg forsøgte med 1 time i de kommende måneder og at det ikke gik, så kunne det måske gavne min sag om førtidspension. Men øv, at være økonomisk presset og på nippet til at gøre noget dumt og som jeg slet ikke har helbred til - så tak for dit input.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 09:49   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
1. Du skal jo have leddighedsydelse som er, uafhængigt af din invalidepension.

2. Du skal jo følge indholdet/formålet med ressourceforløbet.

3. Ved at tage fleksjob på få timer, følger du jo ikke det anviste, hvilket kan spænde ben senere i dit forløb.

Er dog af den holdning, at du burde kunne tilkendes førtidspension, hvis du ikke kan opretholde 1/3 del arbejdsevne.
Din tilstand er stationær, med forværring, og begrundelsen for ressourceforløb er jo at restarbejdsevnen kan udvikles.

OG du ER tilkendt fleks.

VH POpiae

Sidst redigeret af popiae; 23-03-2014 kl. 09:58.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 10:00   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
På ressourceforløb modtager man ikke ledighedsydelse men ressourceforløbsydelse og i den modregnes privat invalidesum
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 10:12   #6
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
1. Du skal jo have leddighedsydelse som er, uafhængigt af din invalidepension.

Er dog af den holdning, at du burde kunne tilkendes førtidspension, hvis du ikke kan opretholde 1/3 del arbejdsevne.
Din tilstand er stationær, med forværring, og begrundelsen for ressourceforløb er jo at restarbejdsevnen kan udvikles.

OG du ER tilkendt fleks.

VH POpiae
Det er rigtigt at det er satsen for ledighedsydelse, men det er stadig ressourceforløbsydelse hvor invalideprnsion modregnes.

Det kan godt være at din holdning er at der bør tilkendes pension hvis arbejdsevnen er under en tredjedel, et er din holdning, noget andet er praksis.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 10:25   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Man kan IKKE fratage fleks, uden at tilkende førtidspension, når arbejdsevne er yderligere nedsat!

Men derfor, mener jeg også, at min tolkning om Ressource forløb, EFTER tilkendelse af fleks, IKKE bør finde sted, og IKKE er meningen med forløbene!

Kontakt derfor hurtigst mulig DUHK, eller sociale retshjælp, eller lign.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 10:58   #8
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Tak for jeres svar.

Det var min sagsbehandler der på opfølgningsmøde i denne uge nævnte, at vi ikke behøver at vente til Ankestyrelsen har behandlet min klage. Og at der var forskellige muligheder herunder nyt møde med Rehabiliteringsteamet som dog ikke ville ændre noget (svært at se formålet med et sådant møde), fleksjob arbejdsprøvning.

I det 1 år i ressourceforløbet er jeg indstillet til ro og med 6 opfølgningssamtaler og i det 2 år mange forskellige aktiviteter, som jeg slet ikke kan overskue pga. mit helbred.

Så ud fra det I skriver, vil jeg afvente Ankestyrelsen og ellers følge indstillingen med ro.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 11:08   #9
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Er dog af den holdning, at du burde kunne tilkendes førtidspension, hvis du ikke kan opretholde 1/3 del arbejdsevne.
Øhh...
Din holdning hænger ikke sammen med lovgivningens intention.

Du siger omkring 12 timers arbejdsevne er grænsen til pension.
Virkeligheden siger en til to timer.

Holdning eller ej.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2014, 11:39   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
De 2 timer, er lavet med henblik på, at arbejdsevnen, SKAL kunne UDVIKLES.

Man skal læse, mere end det, som visse gerne vil have frem for alm. viden, for at forstå, og kunne argumentere for rette ydelse, tilkendelse.

BEH: forstår dog ikke helt, at du siger, at det er et stort økonomisk problem, du ikke kan få udbetalt din ledighedsydelse, pga privat invalidepension, når du er berettiget, og kan få hjælp til at rette dette?
Det er måske netop dette, der kan få kommunen til at genoverveje, idet det vil blive dyrere, at tilkende ressourceforløb, fremfor pension, hvor du bliver modregnet pga privat pensionen?

PS. Hvis kommunen ændre holdning, kan en ankesag altid trækkes tilbage hvis begge parter er enige!

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 23-03-2014 kl. 11:46.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension