K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-02-2014, 12:45   #1
C.M
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Indlæg: 4
Styrke: 0
C.M er ny på vejen
Barselssygedagpenge?

Hej!

Jeg har et spørgsmål som jeg simpelthen ikke kan finde svar på nogen som helst steder.

Er der virkelig noget man kan kalde "barselssygedagpenge" som ligger uden for både sygedagpenge og barselsdagpenge systemet?

Sagen er den er jeg har en bekendt som har været på sygedagpenge i længere tid og stod til at miste dem inden for et par uger. Hun blev nu gravid og har pt. +6 mdr. til fødsel, og som bekendt kan man først få barselsdagpenge 4 uger inden fødsel.
Hun siger nu at hun får en form for barselssygedagpenge indtil 4 uger inden fødsel? Skal siges at lægen har sygemeldt hende, men mener da at man normalt får alm. sygedagpenge indtil da?
Dvs. hvis man ligger dette til den normale barselsdagpenge periode, så har man da en del mere end de 52 uger som er den normale periode?

Håber i kan hjælpe mig med at forstå reglerne.

Pft.
C.M er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2014, 13:56   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Tror kært barn har mange navne. Er sikker på, din bekendt ikke får en øre mere end hun er berettiget til. Måske du kan finde noget på borger.dk om syg og på barsel.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2014, 23:06   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis hun er sygemeldt og ikke er røget ud af sygepenge, bliver hun der, fordi en gravilitet jo slutter inden for en tid, og som sygemeldt kan du forlænges hvis der er tid på.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2014, 09:03   #4
C.M
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Indlæg: 4
Styrke: 0
C.M er ny på vejen
Tak for svarene. Normalt mener jeg godt at jeg har rimeligt styr på reglerne, men denne her kan jeg godt nok ikke finde noget om.

Hendes tidligere sygedagpenge sag skulle være lukket netop pga. graviditeten, men det ændrer da ikke på at man maksimalt kan være på sygedagpenge i 52 uger inden for de seneste 18 mdr. medmindre man er aldeles alvorligt syg?

Jeg må have fat i Udbetaling Danmark, det er dem som nævner at hendes lægeattesterede sygdom umiddelbart ikke har indflydelse på varigheden af barselsdagpengene. Men ifl. hende selv er det hverken sygedagpenge eller barselsdagpenge hun får indtil fødsel, men derimod noget 'andet' som jeg intet kan finde noget om.

EDIT:
Fandt følgende på ankestyrelsens hjemmeside:
"Sygdom som følge af graviditet

Den gravide kan få orlov og barseldagpenge på et tidligere tidspunkt i graviditeten, når graviditeten medfører sygdom, som medfører en risiko for kvindens eller fosterets helbred ved fortsat arbejde.
Der kan være ret til orlov med dagpenge, når graviditeten medfører sygdom - har et sygeligt forløb - som efter en lægelig vurdering skønnes at medfører en risiko for kvindens eller fosterets helbred ved fortsat arbejde.

Almindelige graviditetsgener i et normalt graviditetsforløb, vil ikke medføre ret til orlov med dagpenge.

De almindelige betingelser for barseldagpenge skal også være opfyldt.

Udbetaling Danmark træffer afgørelser og yder vejledning om reglerne for orlov og dagpenge i forbindelse med sygdom som følge af graviditet.

Ankestyrelsen behandler klager over Udbetaling Danmarks afgørelser om sygdom som følge af graviditet. "

Hvilket i så fald jo må betyde at man kan få en længere periode på barselsdagpenge, selvom jeg jo troede man fik sygedagpenge hvis man var sygemeldt under graviditet. Sgu spøjst det ikke er nævnt mere specifikt nogen steder ..

Sidst redigeret af C.M; 17-02-2014 kl. 09:18.
C.M er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2014, 09:08   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
der en nogen muligheder for at forlænge sygepenge som ved eks. gravilitet
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2014, 10:35   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tja, lægen har vel bare skrevet noget, så hun får de der XX antal uger ekstra.

Hvis man i forvejen er syg, og der kommer en graviditet oven i hatten, så kan det godt vurderes lægefagligt, at det vil stresse mor, såvel som ufødt barn.

Den har jeg da hørt før.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2014, 12:22   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du citerer sygdom pga graviditet. Forstår, hun var syg i forvejen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2014, 12:49   #8
C.M
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Indlæg: 4
Styrke: 0
C.M er ny på vejen
Ja, men den sygedagpenge sag var pludselig lukket (depression) grundet netop graviditeten. Men i hvert fald, jeg har fået svar fra Udbetaling Danmark og reglen skal findes i barsellovens paragraf 6 ->
§ 6. En kvinde har ret til fravær fra arbejdet på grund af graviditet, når der skønnes at være 4 uger til fødslen.
Stk. 2. En gravid kvinde er berettiget til fravær inden 4-ugers-perioden før fødslen, hvis
1) det efter en lægelig bedømmelse skønnes, at graviditeten har et sygeligt forløb, der ved fortsat beskæftigelse vil medføre risiko for kvindens helbred eller fosteret, eller
2) arbejdets særlige karakter medfører risiko for fosteret eller graviditeten på grund af offentligt fastsatte bestemmelser forhindrer hende i at varetage sit arbejde og arbejdsgiveren ikke kan tilbyde hende anden passende beskæftigelse.
Stk. 3. En kvinde har ret til fravær fra arbejdet i forbindelse med forebyggende graviditetsundersøgelser, når disse skal finde sted i arbejdstiden.

Bare spøjst at en anden bekendt også blev sygemeldt forrige år ved graviditet, men her var det sygedagpenge hun fik indtil barsel tog over.

Så blev man det klogere ..
C.M er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2014, 13:01   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
må indrømme fatter ikke helt problemet/spørsmålet
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2014, 13:57   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af C.M Se meddelelser
Ja, men den sygedagpenge sag var pludselig lukket (depression) grundet netop graviditeten. Men i hvert fald, jeg har fået svar fra Udbetaling Danmark og reglen skal findes i barsellovens paragraf 6 ->
§ 6. En kvinde har ret til fravær fra arbejdet på grund af graviditet, når der skønnes at være 4 uger til fødslen.
Stk. 2. En gravid kvinde er berettiget til fravær inden 4-ugers-perioden før fødslen, hvis
1) det efter en lægelig bedømmelse skønnes, at graviditeten har et sygeligt forløb, der ved fortsat beskæftigelse vil medføre risiko for kvindens helbred eller fosteret, eller
2) arbejdets særlige karakter medfører risiko for fosteret eller graviditeten på grund af offentligt fastsatte bestemmelser forhindrer hende i at varetage sit arbejde og arbejdsgiveren ikke kan tilbyde hende anden passende beskæftigelse.
Stk. 3. En kvinde har ret til fravær fra arbejdet i forbindelse med forebyggende graviditetsundersøgelser, når disse skal finde sted i arbejdstiden.

Bare spøjst at en anden bekendt også blev sygemeldt forrige år ved graviditet, men her var det sygedagpenge hun fik indtil barsel tog over.

Så blev man det klogere ..
Præcis det jeg hentydede til. Så har lægen sikkert gået efter stk 1, da den jo dækker fint, hvis der har været tidligere depression. Hvis man lider af depressioner, eller HAR lidt af depression, så er det ikke unormalt ens læge gerne vil holde ekstra øje med én under graviditeten, netop fordi der er en chance for det bliver forværret under graviditeten, og i værste fald kan ende med en fødselsdepression og/eller fødselspsykose.
Kender flere (fra da jeg gik i ambulant psykiatrisk behandling), der blev fritstillet fra ALT og fik forlænget sygedagpengene til sådan en slags ''kombimodel'' - barsels-syge-dagpenge, som faktisk varede et par år, alt i alt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension