K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-07-2012, 10:20   #1
manal
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2011
Lokation: Favrskov Kommune
Indlæg: 25
Styrke: 13
manal er ny på vejen
Kan man sige nej til BRØKPENSION

Hej Allesammen, HJÆLP
Kan man sig nej til BRØKPENSION før papirene går til pensions teamet????
Kommunen kan ikke tvang nogen til brøkpensionen hvis man selv vile ikke ønske det??????

det drejer sig om mig , er jeg fleksjober og jeg vil meget gerne find et job som passer til mig og tjen lidt penge isære når man har børn under 18 alder.
efter alt jeg har læst på nettet om brøkpension , er man lever på varigt fattigdom og den bestemt vil jeg ikke ønske.

på forhånd tak
manal
__________________
Don`t Quit before you try.....
manal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2012, 11:18   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis du ikke opfylder kravet om fuldpension og kun har ret til brøkpension
så bliver du nødt til at sige nej til pension, ellers vil du få brøkpension
hvis du bliver godkendt til pension.

så længe du er myndig, kan ingen tvinge dig på pension.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2012, 13:12   #3
manal
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2011
Lokation: Favrskov Kommune
Indlæg: 25
Styrke: 13
manal er ny på vejen
Unhappy

Jeg har sendt email til hende for at spørger hvilken stilling til pesnion hun vil indstille mig , hun savrer:
"Jeg tager ikke stilling til ydelsens størrelse på pension, det bliver bestemt lovgivningsmæssigt. Det er en udregning der foregår i pensionsafdelingen, når du er tilkendt pension."
Var det virklig sværet og forstå mit spøgrsmål.
__________________
Don`t Quit before you try.....
manal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2012, 13:17   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hun kan kun indstille dig til førtidspension.. eller ikke indstille dig til førtidspensionpension.. der findes kun en slags førtidspension.

Men førtidspensionens størrelse afhænger så af forskellige ting, blandt andet hvor længe man har haft bopæl i landet osv.

Hvis du mener at du er frisk nok til at arbejde, kan du jo skrive til hende at du ikke ønsker at blive indstillet til pension, men gerne vil blive på fleksjobordningen... men hvis du selv har givet hende lov til at indstille dig til førtidspension, så har du jo medgivet at du ikke er i stand til at klare et fleksjob...

Har hun bare selv indstillet dig helt uden at du er blevet spurgt, kan du jo forlange at få skrevet ind i ressourceprofilen at du ikke selv ønsker førtidspension.

Hvis de mener du er for syg til at stå til rådighed for fleksjob, kan du så ende på kontanthjælp istedet... og du vil sandsynligvis blive sendt i praktik, for at bevise at du står til rådighed for fleksjob.

Sidst redigeret af Pip; 16-07-2012 kl. 13:28.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2012, 13:21   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Desværre er der rigtig mange der ikke har en valgmulighed, og som er så syge, at de må bide på brøkpensionen.

Men hvis du kan arbejde, og skulle være så heldig at få et fleksjob, så er det da klart bedre.

Jeg kan ikke finde ud af om du er flekser nu? eller om du vil søge fleks istedet for pension??

Nu ved vi jo ikke hvad der ligger til grundlag for din ansøgning om pension - hvis der står du ikke har en arbejdsevne og behandlingsmulighederne er udtømte og din tilstand varig - så vil de nok løfte et par øjenbryn, hvis du så pludselig siger dine læger ikke taler sandt, og at du faktisk sagtens kan arbejde. Nogen vil i hvert fald fremstå utroværdige.
Og det kan ikke udelukkes at de vil gøre anmærkninger omkring, at du shopper efter økonomi og ikke udfra sygdom....

Ingen kan tvinges på pension. Medmindre man ikke kan tage vare på sig selv og har værger der bestemmer for én.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2012, 16:12   #6
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af manal Se meddelelser
1)Kan man sig nej til BRØKPENSION før papirene går til pensions teamet????

2)Kommunen kan ikke tvang nogen til brøkpensionen hvis man selv vile ikke ønske det??????

3) det drejer sig om mig , er jeg fleksjober og jeg vil meget gerne find et job som passer til mig og tjen lidt penge isære når man har børn under 18 alder
Hej Manal!

1) Nej, du kan ikke sige nej til BRØKpension inden sagen går til Pensionsteamet - det afhænger af, hvor mange år man har opholdt sig i Dk og gælder både for ny- og gamledanskere.

2) ...DÉT er så lige spørgsmålet... synes der har været fortilfælde på K10, hvor kommuner "tvang" borgere til andre løsninger, end borgerne selv ønskede... men man har jo fortsat ankemuligheder i retssystemet!

Jeg tror, man bliver nødt til at være så realistisk, at den billigeste løsning for kommunen også er dér, hvor kommunen gerne ser sine syge borgere placeret...

3) Hvor mange timer per uge er du bedømt til, Manal?
Og har du haft længerevarende job i det antal timer, så du ved, at du kan holde til det?

Du har også mulighed for et lille job ved siden af førtidspension (tidligere kaldt skånejob) og tjene noget ved siden af en brøkpension, men det ved du måske allerede...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2012, 16:25   #7
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af manal Se meddelelser
Jeg har sendt email til hende for at spørger hvilken stilling til pesnion hun vil indstille mig , hun savrer:

Her mener du brøkpension eller førtidspension, ikke?

"Jeg tager ikke stilling til ydelsens størrelse på pension, det bliver bestemt lovgivningsmæssigt.
Det er en udregning der foregår i pensionsafdelingen, når du er tilkendt pension."

Var det virklig sværet og forstå mit spøgrsmål.
Ja, der er svaret på dit spørgsmål og hvis jeg har forstået dig ret (tekst med blåt), så har sagsbehandleren forstået dit spørgssmål.

Altså først træffes en afgørelse om førtidspension og hvis det bliver tilkendt, så ses på yderligere forhold, som for eksempel kan være en varighedsbegrænsning, nedsættelse af ydelsen grundet begrænset års ophold i Dk, med eventuelt mere.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2012, 12:53   #8
manal
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2011
Lokation: Favrskov Kommune
Indlæg: 25
Styrke: 13
manal er ny på vejen
Tak for svaret Carmen,
Jeg er fik tilkendt fleksjob Maj i sidste år, men fik jeg ingen mulighed for start på job som fleksjober. Jeg vidste det ikke slev for mange timer er jeg på som fleksjober.
Har søgt fp "psykiske og fysiske årsager" i januar måned i år, men fik afslag pga. at jeg har ikke været på arbejde efter tilkendelse af fleksjob, men blev jeg hendvist til Arbejdesmarket center nord for at se hvor mange time kan jeg arbejde om ugen, så vurderingen var at jeg kan kun 12 timer om ugen.
Jeg boet her i DK 12 år, og er dansk statsborger.
Har bachelor som tolk fra mit hjemeland,Markedsøkonom-Bogholder-receptionist-sekretær- og sidste blev bus chauffør fra DK, hvad skal jeg læse mere for find et fleksjob, alt de beviser kunne ikke hjælp og find udvej til mig selv og blev jeg skuffet endnu mere og misted lysten til være på arbjedesmarked.

Vh
manal
__________________
Don`t Quit before you try.....
manal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2012, 14:22   #9
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Jeg kan godt forstå du har mistet lysten og viljen til arbejdsmarkedet, men det er altså ikke nok til en pension. Det eneste der tæller i den retning er arbejdsevnen.

Hvis du er arbejdsprøvet til 12 timer om ugen, så tyder det snarere på fleks end på pension, især med den kommende reform.

Med fleksjob er du jo på fleksydelse, og indtil videre er den ubegrænset. Fra kommunens side vil man forsøge at hjælpe dig i job, måske kan det blive en positiv løsning for dig?
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2012, 14:48   #10
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af manal Se meddelelser
Tak for svaret Carmen,
Jeg er fik tilkendt fleksjob Maj i sidste år, men fik jeg ingen mulighed for start på job som fleksjober. Jeg vidste det ikke slev for mange timer er jeg på som fleksjober.
Har søgt fp "psykiske og fysiske årsager" i januar måned i år, men fik afslag pga. at jeg har ikke været på arbejde efter tilkendelse af fleksjob, men blev jeg hendvist til Arbejdesmarket center nord for at se hvor mange time kan jeg arbejde om ugen, så vurderingen var at jeg kan kun 12 timer om ugen.
Jeg boet her i DK 12 år, og er dansk statsborger.
Har bachelor som tolk fra mit hjemeland,Markedsøkonom-Bogholder-receptionist-sekretær- og sidste blev bus chauffør fra DK, hvad skal jeg læse mere for find et fleksjob, alt de beviser kunne ikke hjælp og find udvej til mig selv og blev jeg skuffet endnu mere og misted lysten til være på arbjedesmarked.

Vh
manal
Manal, søgte du selv førtidspension - på foreliggende dokumentationsgrundlag - i januar i år?
Det blev afslag, forstår jeg.

Har du så selv søgt igen nu her? Eller er det din SB (sagsbehandler), der indstiller dig?

...desværre er der mange ledige flexjobbere, uanset hvor meget uddannelse man har, også akademikere med noget nær livslang erfaring med ansvarstungt virke.
Medvirkende årsag hertil er sikkert, at man fastholder folk i flexbevillinger med få timers effektiv arbejdstid per uge og kommende reform lægger op til, at med to timers arbejdsevne per uge vil man ikke være berettiget til FP (førtidspension). Hvilke virksomheder ønsker at ansætte folk 2 timer per uge?


Amaranth, flexydelse svarer til efterløn, som man tidligst er berettiget til som 60-årig, forudsat man har flexbevilling og løbende har indbetalt til flexydelsen.

Du må mene ledighedsydelse, hvor fortsat berettigelse til flexbevilling skal revurderes efter 12 måneders ledighed ud af en samlet periode på 18 måneder.
Denne revurdering indeholder oftest, hvis jeg har forstået det ret, en arbejdsprøvning/virksomhedspraktik, der ikke sigter på at bringe en borger nærmere arbejdsmarkedet (som den burde) eller tager stilling til om borgeren er berettiget til FP, men primært sikrer kommunen refusion (af sine udgifter til borgerens ledighedsydelse) fra staten.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvad vil de sige med det der nono222 Politik og Samfund 5 29-02-2012 10:54
At sige fra... Solen Alt det andet 25 05-08-2010 14:43
om at sige et job op.. Hejdien Jeg har fået job. 0 28-06-2008 19:54
Jeg er ked af at sige det...men Stella Politik og Samfund 5 19-09-2006 21:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension