K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-05-2012, 16:11   #1
Metteris
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
Metteris er ny på vejen
Exclamation Førtidspension ved psykisk sygdom?! Hjælp!

Hej allesammen.

Jeg er ny på forummet, men jeg har læst en del herinde.
Jeg håber virkelig at I kan hjælpe mig!!

Jeg vil meget gerne høre om hvilke "krav/kriterier" man skal "opfylde" for at få tilkendt førtidspension?
Jeg er psykisk syg med diagnosen skizotypi (en skizofreni diagnose), borderline, spiseforstyrrelse og muligvis AD(h)D. Jeg går i et 2-årigt behandlingsforløb hvor jeg har gået et år. Jeg har hele tiden fået af vide at jeg er "fredet" indtil det behandlingsforløb slutter.
Jeg har været syg i 10 år ca, og er 26 år nu.

Det der så skete var at jeg i dag var til samtale på jobcenteret hvor de som sædvanlig spørger indtil hvordan det går osv - Derefter begyndte sagsbehandleren at spørge ind til beskæftigelse og jeg sagde at jeg slet ikke følte mig klar til noget.
Det ender dog med at hun siger at jeg skal i arbejdsprøvning.
Mit behandlingssted mener ikke engang at jeg ville kunne varetage et fleksjob, men sagsbehandleren mener at det BESTEMT er muligt at jeg kan få et almindeligt 37 timers job, og derfor sender hun mig i arbejdsprøvning.
Hun sagde at man IKKE vedkender fleksjob/ftp til folk med skizofreni diagnoser eller borderline. Det er MEGET sjælendt og det mener hun i hvert fald ikke er muligt for mig at få.

Så jeg vil spørge jer hvad I mener? Hvad skal der "til" før at de synes man skal få førtidspension?
Jeg har været på kontanthjælp de sidste mange år.

På forhånd tak
Metteris er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 16:22   #2
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Hun LYVER.
Der er mange skizofrene og borderlinere der får førtidspension.

Du skal have lægen eller behandlingssted med ind over, og de skal gøre kommunen klart at du ikke skal i arbejdsprøvning nu. Det vil da også være helt tosset at gøre det før du er færdig i dit behandlingsforløb.

Det er muligt at få en førtidspension uden arbejdsprøvning. Det kan også godt være at du skal i arbejdsprøvning så din arbejdsevne kan blive afklaret - på sigt.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 16:38   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
en gang løgn og latin som sædvanligt fra et jobcenter, forstå ikke den sagsbehandler
kan sove om natten.

når det er så er sagt, er det hammer svært og få pension i dag pågrund af psykisk sygdom.
men du skal have alle dine lægepapir i orden, alså ingen ydeligere behandlingsmuligheder og alt skal være dømt varigt
har 9 forskellige ting og alle som en, skulle være dømt varig før lægekonsulenten var enig
men skal alså stadig i arbejdsprøvning.

undersøge om du ikke har mulighed for at snakke med social rådgiver i gennem
psykiatrien. de kender nemlig den lovgivning som kommunen arbejder efter
det har jeg selv fået og hun kører min sag

er helt enig en arbejdsprøvning er helt nytteløst, når du stadig er under behandling
en kommune kan først vurdere din arbejdsevne, når alle behandlingsmuligheder er udtømte

om du kan undgå en arbejdsprøvning senere, kan jeg ikke vurdere
fordi man kan kun undgå det, hvis ens tilstand kan tage varig skade
og ikke bare det at man få det dårligere i perioden

det er meget svært og undgå og med en ny reform på vej, bliver arbejdsprøvnig alså en stor del af ens afklaring

samt det er ikke dine sygdomme som giver adgang til pension, men udelukkende din arbejdsevne
grunden til din sagsbehandler er fuld af løgn

Sidst redigeret af MTVRV1; 23-05-2012 kl. 16:41.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 17:07   #4
Metteris
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
Metteris er ny på vejen
Tak for jeres svar!

Jeg kan også godt se at det er helt hen i vejret med en arbejdsprøvning nu.

Men i fald at jeg kom i en arbejdsprøvning - Hvad ville der så ske? Så ville de bare sige at det fik de ikke noget ud af, og så kommer jeg vel i endnu en arbejdsprøvning efter endt behandling?

Jeg har som sådan ikke noget imod at skulle i arbejdsprøvning, jeg kunne rigtig godt tænke mig en afklaring, for det er ikke sjovt bare at gå rundt på kontanthjælp uden at vide hvad der skal ske. Men jeg tror bare ikke de får noget ud af den arbejdsprøvning.

Og det er rart at høre at en førtidspension ikke er helt umulig at få. Jeg ved nemlig ikke om jeg bliver i stand til et fleksjob, og jeg tror bestemt ikke et almindeligt job vil kunne fungere. Jeg kunne ikke engang gå i almindelig folkeskole (og være glad for det) som de andre børn, så jeg tror bare ikke det hele vender på en tallerken og at jeg pludselig kan jonglere et fuldtidsjob!
Metteris er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 18:00   #5
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Ja mit råd er lidt det samme som MTVRV1, men jeg vil nok sige at på nuværende tidspunkt så vil det være tyretosset at gå efter FTP, du skriver selv, du har et år tilbage af dit behandlingstilbud, det må stå et eller andet sted...? tror du skal bruge den energi, du har tilbage, til at holde dig i det du ER i gang med, og få behandlerne til at skrive til din SB, at de ser helst du fortsætter der, problemet er jo at hvis du bliver sendt i arbejdsprøvning nu, og det går "galt" så kan du starte om, fra starten af, og derefter kan du næsten bide dig selv et hvis sted, at du ser dig i den ene efter den anden arbejdsprøvning, så få dem der ved hvordan du har det, til at lege med din SB, og ja det slet ikke sjovt at være på kontanthjælp, kan kun sige at du desværre ikke er den eneste der er blevet parkeret på den ydelse ØV BØV
HELD & LYKKE TIL
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 18:03   #6
nocturne
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 566
Styrke: 13
nocturne er ny på vejen
Din kommune skal sende dig omkring en speciallæge/psykiater.

Så vil de få oplyst din arbejdsevne.
nocturne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 18:18   #7
Metteris
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
Metteris er ny på vejen
SB ved godt at der er et år tilbage af behandlingen, det stod også i papirerne hun sad med mens vi talte sammen i dag.

Jeg går allerede til psykiater en gang om måneden ca., samtaler ugentlig, og terapi-grupper samt motionsgruppe. Og får medicin.
Hvis jeg skulle i arbejdsprøvning ville jeg vel også skulle afbryde alle de ting jeg laver i behandlingen og det lyder hul i hovedet!

Så jeg vil følge jeres råd og snakke med min kontaktperson hos Opus (mit behandlingssted) og høre hvad hun siger - De kan nok kontakte jobcenteret.

Jeg har ikke tænkt mig at forsøge at få en FTP lige nu, men på sigt er det nok det jeg skal søge om.
Behandlingen gør jo ikke nødvendigvis en rask, den gør bare at man kan lære at håndtere den så man i det mindste kan komme ud af sengen om morgenen! :O
Metteris er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 18:38   #8
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
PS. Hvad jeg kan se så er det kun 10% der får en $17 igennem, derfor vil du stå bedre hvis du får kommunen til at søge en $18... Så bliver chancen lidt større for du får en..
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 19:16   #9
Metteris
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
Metteris er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bananen Se meddelelser
PS. Hvad jeg kan se så er det kun 10% der får en $17 igennem, derfor vil du stå bedre hvis du får kommunen til at søge en $18... Så bliver chancen lidt større for du får en..
Okay!! Tak!
Jeg ved ikke så meget om det med paragraffer, men det vil jeg undersøge!
Jeg håber at det er min kontaktperson i mit behandlingssted som kan hjælpe mig når jeg evt. skal søge om det. Hvornår det bliver så
Metteris er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 19:24   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af nocturne Se meddelelser
Din kommune skal sende dig omkring en speciallæge/psykiater.

Så vil de få oplyst din arbejdsevne.
NEJ for det må de overhovedet ikke

de skal skrive om ens funktionsevne og absolut ikke noget omkring arbejdsevne.

men ikke før man er færdig behandlet, hvis man alså stadig er i behandling
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
paragraf 100 v. psykisk sygdom? hejhejhej Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 11-04-2013 16:36
Støttekontaktperson og livsindhold med psykisk sygdom Stuen Alt det andet 3 24-10-2012 23:35
Hvad rager dem? (psykisk sygdom) Jom Alt det andet 30 20-01-2012 07:55
Hjælp ved psykisk sygdom vallud Alt det andet 9 12-01-2011 17:29
FTP på baggrund af psykisk sygdom. journaliststud Din historie 14 07-05-2009 11:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension