K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-01-2014, 13:03   #1
Bønne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2013
Indlæg: 45
Styrke: 11
Bønne er ny på vejen
Hvis jeg er blevet sygemeldt d. 9. Dec 2013, høre jeg så under de 52 ugerbegrænsning

Hej k10

Jeg kan simpelhen ikke finde ud det det, så nu håber jeg at en kan hjælpe.
Jeg er sygemeldt med en depression d. 9. Dec 2013, " høre" jeg så under den gamle reform hvor man kan få sygedagpenge i op til 52 uger ?? Eller høre jeg under den nye hvor det som udgangspunkt kun er muligt at få sygedagpenge i op til 5 måneder???

Jeg skal til første opfølgnings samtale i næste uge, det er jeg spændt på, jeg har heldigvis lige snakket med en kompetent og sød dame fra min fagforening som gav mig en masse gode råd og lidt viden om hvordan " generalt "!forløber på jobcenter. Og som regnede med at tage med mig til næste møde.
Bønne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 18:52   #2
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bønne Se meddelelser
Hej k10

Jeg kan simpelhen ikke finde ud det det, så nu håber jeg at en kan hjælpe.
Jeg er sygemeldt med en depression d. 9. Dec 2013, " høre" jeg så under den gamle reform hvor man kan få sygedagpenge i op til 52 uger ?? Eller høre jeg under den nye hvor det som udgangspunkt kun er muligt at få sygedagpenge i op til 5 måneder???

Jeg skal til første opfølgnings samtale i næste uge, det er jeg spændt på, jeg har heldigvis lige snakket med en kompetent og sød dame fra min fagforening som gav mig en masse gode råd og lidt viden om hvordan " generalt "!forløber på jobcenter. Og som regnede med at tage med mig til næste møde.
Jeg tror ikke der er nogen der kan give dig et konkret svar. Forliget blev lavet lige før jul, det er så vidt jeg ved kun i hovedtræk man er enige. Nu skal lovteksten forhandles på plads, så du må væbne dig med tålmodighed.

Ved at google lidt fandt jeg København Kommunes hjemmeside, hvor der står at indtil videre arbejder man efter gældende retningslinjer, og at man endnu ikke kender overgangsreglerne.

Så kan jeg ikke lige lade være med at bemærke følgende: du har været syg i en lille måneds tid, hvem siger at det skal vare flere måneder?Jeg synes du skal prøve at se lidt optimistisk på situationen og håbe på at du bliver rask igen, eller alternativt bliver afklaret til det ene eller det andet. Man har kun ret til sygedagpenge så længe man er syg, og at sige allerede nu at det varer i de næste 4 - 11 måneder, det er måske lige vel pessimistisk. Ikke for at være en strid kælling, men jeg tror ikke det er den holdning man skal møde op med til opfølgningssamtalerne.

Når det så er sagt vil jeg ønske dig god bedring og håbe at der kommer en god løsning for dig.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 19:16   #3
Bønne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2013
Indlæg: 45
Styrke: 11
Bønne er ny på vejen
Hej hmm skal det så tolkes som om jeg er under de gamle regler??

Ja jeg ved godt at det er pessimistisk indstilling at have til sin egen sygdom, men det kommer sig jo nok af hvad jeg har med i bagagen... Det er den 4 deperation i en periode på 10 år( på trods af at jeg har gået til psykolog( ikke i så lang tid) og de sidste mange år har jeg jævnligt gået til psykiater og gør det selvfølgelig stadig, jeg har været medicineret i næsten alle 10 år, og skal være det resten af livet. Og af erfaring ved jeg at jo flere gange man har været ned med stress eller depression jo mindre skal det til før du igen får en nu��og mine har været middel sværre eller værre.

Så det er hvad der ligger bag mine tanker. Selvfølgelig får man jo kun sygedagpenge hvis man er syg, alt andet ville da heller ikke være rimeligt
Bønne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 19:32   #4
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bønne Se meddelelser
Hej hmm skal det så tolkes som om jeg er under de gamle regler??

Ja jeg ved godt at det er pessimistisk indstilling at have til sin egen sygdom, men det kommer sig jo nok af hvad jeg har med i bagagen... Det er den 4 deperation i en periode på 10 år( på trods af at jeg har gået til psykolog( ikke i så lang tid) og de sidste mange år har jeg jævnligt gået til psykiater og gør det selvfølgelig stadig, jeg har været medicineret i næsten alle 10 år, og skal være det resten af livet. Og af erfaring ved jeg at jo flere gange man har været ned med stress eller depression jo mindre skal det til før du igen får en nu��og mine har været middel sværre eller værre.

Så det er hvad der ligger bag mine tanker. Selvfølgelig får man jo kun sygedagpenge hvis man er syg, alt andet ville da heller ikke være rimeligt
Misforstå mig ikke, selvfølgelig er du syg, men ingen ved hvor længe.

dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 19:48   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bønne Se meddelelser
Hej hmm skal det så tolkes som om jeg er under de gamle regler??
Det skal formodentlig tolkes sådan at der ikke er nogen der ved hvornår der kommer overgangsregler og hvad de kommer til at indeholde.

Det er meget vigtigt at forstå at når der kommer nye love,
Så er der ikke nogen der reelt ved hvad de dækker over, før der har været klagesager igennem systemet.
En lovgivning er ikke en facitliste man kan tage i hånden og sige sådan og sådan er det, PUNKTUM.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 20:20   #6
Bønne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2013
Indlæg: 45
Styrke: 11
Bønne er ny på vejen
Skræmmende at det er sådan det fungere������
Bønne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 20:25   #7
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Muligvis, men det er princippet i al lovgivning, man ved ikke hvad det handler om før der bliver klaget, og fordi det fungerer sådan giver kommunerne også uforholdsmæssigt mange afslag i begyndelsen hvor en ny lov fungerer.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 20:29   #8
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bønne Se meddelelser
Skræmmende at det er sådan det fungere������
Indtil videre er du under de gamle regler, der er ikke vedtaget nogen ny lov endnu. Når den nye lov er vedtaget er der også nogle overgangsregler, de vil fremgå af loven når den er vedtaget.

I vores informationssamfund kan det ikke være anderledes. Når der indkaldes til pressemøde om et forlig, ja så står det på netaviserne allerede inden pressemødet er slut.

Som sagt et forlig er kun enighed om hovedtrækkene, herefter skal lovteksten skrives og loven skal behandles og vedtages i Folketinget. Dette tager den tid det tager.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension