K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-01-2007, 13:52   #1
oldeknold
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2007
Indlæg: 18
Styrke: 18
oldeknold er ny på vejen
Hjælp mig lige igennem da jeg er ny her..

Hej med jer...
Jeg er ny her og vil i den forbindelse stille nogle spørgsmål ang. Flexjob/Førtidspension.
Jeg er en mand på 55 år der har været på arbejdsmarkedet siden 1968. Allerede på det tidspunkt var jeg bekendt med at jeg havde Scheumanns syge ( skæv/krum ryg ).
For 3 år siden blev jeg arbejdsløs og er medlem af A-Kasse.
I december 2006 blev jeg sygemeldt da min ryg for alvor begyndte at volde mig problemer med konstante rygsmerter og en tydligere forværrelse af foroverbøjet hældning der samtidig gør at ribbenene trykker på lungerne så jeg nu har en lungekapasitet på 65%.
Allerede efter 3 bad sygedagpengekontoret i Aalborg om en status fra egen læge. Idag var jeg så ved lægen der kun kunne bekræfte at min sygdom var blevet mere udtalt og at jeg ikke var istand til at udføre fysisk arbejde.
Samtidig stod der i papierne fra kommunen at denne status skulle iværksættes med henblik på Flexjob/Pension udfra de oplysninger jeg havde angivet på sygeskemaet fra kommunen.
Men jeg har ikke selv bedt om dette, kun at jeg har sygemeldt mig som langtidssyg.
Allerede i 1994 kom jeg under team43 med henblik på en ny uddannelse ( IT medarbejder ) som jeg fuldførte og siden har arbejdet indenfor på fuld tid indtil for 3 år siden hvor jeg blev arbejdsløs.
Men hvordan er jeg nu lige stillet og hvordan skal jeg forholde mig pt. jeg har ikke været til samtale hos kommunen og har kun været sygemeldt i 8 uger.
Det jeg er bange for er jeg skal blive aktiveret i et kommunalt job da jeg er i 3. ledigheds periode.
Men ryggen volder mig så mange smerter at jeg ikke kan gennemføre dette.
Skal jeg lade kommunen om at tage det næste skridt, eller selv anmode om førtidspension?
Hvad indebærer førtidspension, min kone er også førtidspensionist efter de gamle regler. Jeg tænker her på det rent økonomiske. Svarer førtidspension til dagpengesats?
Hvad indebærer flexjob? Også rent økonomisk?
Skal jeg bare vente på kommunens udspil?
Og hvad vil være bedst for mig.
Mvh
Ole
oldeknold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2007, 16:45   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Hjælp mig lige igennem da jeg er ny her..

Citat:
oldeknold skrev:
Hej med jer...
Jeg er ny her og vil i den forbindelse stille nogle spørgsmål ang. Flexjob/Førtidspension.
Jeg er en mand på 55 år der har været på arbejdsmarkedet siden 1968. Allerede på det tidspunkt var jeg bekendt med at jeg havde Scheumanns syge ( skæv/krum ryg ).
For 3 år siden blev jeg arbejdsløs og er medlem af A-Kasse.
I december 2006 blev jeg sygemeldt da min ryg for alvor begyndte at volde mig problemer med konstante rygsmerter og en tydligere forværrelse af foroverbøjet hældning der samtidig gør at ribbenene trykker på lungerne så jeg nu har en lungekapasitet på 65%.
Allerede efter 3 bad sygedagpengekontoret i Aalborg om en status fra egen læge. Idag var jeg så ved lægen der kun kunne bekræfte at min sygdom var blevet mere udtalt og at jeg ikke var istand til at udføre fysisk arbejde.
Samtidig stod der i papierne fra kommunen at denne status skulle iværksættes med henblik på Flexjob/Pension udfra de oplysninger jeg havde angivet på sygeskemaet fra kommunen.
Men jeg har ikke selv bedt om dette, kun at jeg har sygemeldt mig som langtidssyg.


hej

det kan kommunen gøre uden at spørge dig desværre ...men sådan er det.

på den anden side har din kommune afgjort at du har ret til enten et fleksjob eller en pension...først vil de nok afprøve om du kan bestride et fleksjob .



Allerede i 1994 kom jeg under team43 med henblik på en ny uddannelse ( IT medarbejder ) som jeg fuldførte og siden har arbejdet indenfor på fuld tid indtil for 3 år siden hvor jeg blev arbejdsløs.
Men hvordan er jeg nu lige stillet og hvordan skal jeg forholde mig pt. jeg har ikke været til samtale hos kommunen og har kun været sygemeldt i 8 uger.
Det jeg er bange for er jeg skal blive aktiveret i et kommunalt job da jeg er i 3. ledigheds periode.


Når du er sygemeldt så tæller din ledighedsperiode ikke , kun nogle uger. Du kan ikke blive sendt i jobtræning men et afklaringsforløb med en eventuelt arbejdsprøvning på højst 3 måneder.

Men ryggen volder mig så mange smerter at jeg ikke kan gennemføre dette.
Skal jeg lade kommunen om at tage det næste skridt, eller selv anmode om førtidspension?
Hvad indebærer førtidspension, min kone er også førtidspensionist efter de gamle regler. Jeg tænker her på det rent økonomiske. Svarer førtidspension til dagpengesats?

Det kan jeg ikke svare på, men kan nogle af dem der er førtidspensionister komme på banen her ?

Hvad indebærer flexjob? Også rent økonomisk?

Rent økonomisk er det bedre for dig med flexjob, men kan du klare det

http://www.dch.dk/publ/fleksjob/clean.htm

på linket kan du læse hvad fleksjob er.

Skal jeg bare vente på kommunens udspil?
Og hvad vil være bedst for mig.

Jeg syntes du skulle ringe og spørge kommunen om hvad der skal ske og så finde ud af hvad der er bedst for dig selv...jeg ved det ikke...men måske kan du fortælle mig om du gerne vil have et lille job eller du føler du ikke kan arbejde ?


Mvh
Ole
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2007, 17:27   #3
oldeknold
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2007
Indlæg: 18
Styrke: 18
oldeknold er ny på vejen
RE: Hjælp mig lige igennem da jeg er ny her..

Hej og foreløbig tak for dine gode og hurtige svar. Jeg vil sige det på en her måde: At hvis det betyder at jeg vil gå ned økonomisk i henhold til førtidspension og dagpenge ( lige nu sygedagpenge ) kan det blive nødvendigt med et "lille" job, men rent fysisk vil det være en belastning. Lige nu kan vi godt klare os med min kones mellemste forhøjede førtidspension ( max 8900 før skat ) og mine max dagpenge.
Men hvis jeg bliver tilkendt førtidspension så kan jeg vel regne med at den svarer til dagpengesatsten OG det vil være muligt at få tilkendt div. tillægsydelser i forbendelse med at min kone er førtidspensionist efter de gamle regler.
Men det er da ikke en ønske situation at Scheumanns syge skulle volde mig så mange problemer her på mine "gamle" dage.
oldeknold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2007, 17:32   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Hjælp mig lige igennem da jeg er ny her..

Førtidspension er

for gifte er satsen ca. 12.300 kr om måneden før skat

For enlige er den 14.000 ca...

her kan du læse alt om førtidspensions regler.

vejledning om førtidspension fra jan 06

http://www.socialjura.dk/index.php?id=1187

Så er der paragraf 84 til hjælp med tillæg.

Håber det går godt for dig...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2007, 17:41   #5
oldeknold
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2007
Indlæg: 18
Styrke: 18
oldeknold er ny på vejen
RE: Hjælp mig lige igennem da jeg er ny her..

Igen tak Stella for gode og hurtige svar. Men det jeg slet ikke forstår er hvorfor kommunen handler så hurtigt som de gør. Jeg bliver sygemeldt 08.12.06 og allerede den 22.12.06 bad de om en staus efter at de havde foretaget et tlf. opkald til mig for at høre på hvilket grundlag jeg havde sygemeldt og hvad jeg fejlede hvilket jeg forklarede dem telefonisk.
Og så sent som i mandags blev jeg igen kontaktet af dem pr. tlf. for at høre om der var sket forandringer siden den 22.12.06 hvilket der selvfølgelig ikke er. Scheumanns syge er endnu en gang en medfødt rygsygdom der dog for mit vedkommende er blevet værre med årerne.
Men men sådan er livet..So keep smiling
oldeknold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2007, 17:47   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Hjælp mig lige igennem da jeg er ny her..

hej Igen

det kan være fordi du har en diagnose der er helt klar...men jeg må sige det er gået HURTIGT....da jeg var sygemeldt gik jeg i to måneder og så kom jeg I afklaring...det tog godt nok 10 mdr før jeg fik besked på at jeg var godkendt til fleksjob...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2007, 17:59   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Hjælp mig lige igennem da jeg er ny her..

Hej lige en hurtig bemærkning , det kan være fordi at der er obs på kommuner og sygedagpenge pt.

både fra befolkningens side og fra regeringens side (i forbindelse med sygedagpengeloven)

Det er hurtigt at der er reageret fra kommunens side, men på den anden side jo hurtigere de reagere jo større sandsynlighed er der for at du ikke falder for sygedagpenge grænsen og dermed ender på kontanthjælp så det må jo nok siges at være positivt.

Når de først starter en udredning af dig, så er der jo altid mulighed for at sige hvad du selv ønsker of mener at du kan klare , revalidering har du jo allerede været i så vidt jeg forstår, så det er nok derfor de går efter en fleks eller pension..

ps jeg gik syg et år inden nogen så meget som snakkede med mig..
og fire år på kontanthjælp har da lært mig at DET er dårligt :@
  Besvar med citat
Gammel 14-01-2007, 10:44   #8
oldeknold
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2007
Indlæg: 18
Styrke: 18
oldeknold er ny på vejen
RE: Hjælp mig lige igennem da jeg er ny her..

Min fagforening sagde i forbindelse med sygemeldingen at jeg IKKE selv skulle søge pension eller som sådan foretage mig noget. Jeg skulle bare lade kommunen komme med et udspil som de mente ville komme i løbet af de næste 6 måneder. Men det gik da lidt hurtigere.
Men samtidig opfordrede de mig til at lade dem være med som bisider ved et evt. kommende møde hos kommunen.
Det lyder alt sammen positivt MEN:
Det min kone og jeg spekulerer på er om økonomien vil forandres HVIS det bliver pension for mit vedkommende, OG om min kones Forhøjede førtidspension fra 1980 vil blive ændret da det jo er en relativ lav ydelse ( pt. omkring 8900 Brutto pr. måned )
Men det er der sikkert nogen som kan svare på i dette forum hvor BÅDE mand og kone er pensionister.
OG er der nogen i dette forum der har kendskab til lignende sager hvor diagnosen er relativt let at stille da den i allerhøjeste nemt kan ses men desværre ikke mærkes:
Scheumans syge
Så flere indlæg omkring min foreanstående sag ønskes gerne så jeg kan være bedre rustet til næste træk fra kommunen.
På forhånd tak..
Keep smiling
oldeknold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2007, 17:57   #9
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Hjælp mig lige igennem da jeg er ny her..

hej oldeknold B)

Jeg er ikke så meget inde I det med regler om det...

læs dette.

http://www.socialjura.dk/index.php?id=1187#10405

det har noget at gøre med om I har nogle indtægter , da din kone har en lav ydelse tror jeg ikke du vil få mindre end satsen på 12.300 ca...men læs nu det her igennem...selvom det er tørt...

Angående formue må man ha ca, 53.000 kr. før der bliver skåret i hjælpemidler eller andre ydelser som tandlæge og briller eller fødder..jeg ved ikke det hele....der burde være nogle der ved det herinde...

Kære Førtidspensionister kom lige frem på banen.

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2007, 18:13   #10
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
RE: Hjælp mig lige igennem da jeg er ny her..

Tandlæge,briller o.s.v. er kun ydelser for de "gamle" førtidspensionister. Man kan dog søge om enkeltydelser efter den nye lov (2003). Men pensionsbeløbet blev højere, og så er der ikke alle mulige tillæg, ej heller forskellige satser (kun forskel på enlig eller samlevende/gift).

Har lige fået førtidspension, og er gift med en, der ikke er på pension eller andre off. ydelser, jeg får udbetalt ca. 8.500,- pr. måned. Har lige søgt om hjælp til en skulderstøtte-bandage, men ved ikke hvad svaret bliver.

Har ikke fået reduceret pensionen p.g.a. opsparing m.m., kun den modregning, der sker, når ægtefællen tjener over et vist beløb. Tror ikke det bliver et problem i dette tilfælde.

Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nu er jeg forvirret - hjælp mig lige! ladytass Alt det andet 12 03-07-2013 09:35
hjælp lige et spøgsmål skivehansen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 29-11-2012 09:27
hjælp mig lige her, pleeeease... buster Alt det andet 3 16-12-2009 21:42
jeg har været udsat for vold og er igennem et sandt helvede lige nu pjuske Dit og Dat 17 16-03-2009 17:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension