K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-11-2016, 16:31   #1
tina m
frautina
 
Tilmeldingsdato: 10-05 2016
Lokation: københavn
Alder: 51
Indlæg: 1
Styrke: 0
tina m er ny på vejen
Angry Min handicapbil er gået i stykker

Min handicapbil er gået i stykker, og jeg kan ikke få hjælp af kommunen kan det virkelig være rigtigt.

Min bil står over for en motor-reperation på 36.000, og i mellemtiden bruger jeg 5000 om ugen på at komme på arbejde. Jeg talte med min sagsbehandler, som ikke kunne komme med den store hjælp.
Nu har jeg gemt alle taxaregninger og regninger til værksteder, og håber på at kunne finde en måde at få det betalt på.
Er der andre, der har været ude for det samme? Hvad gør jeg?
tina m er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2016, 17:36   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når man får tilskud til en handicapbil, er det et tilskud til anskaffelsesprisen. Man står selv for vedligehold samt rep. Men det lyder godt nok dyrt, så prøv at smide den ud på autobutler.dk og indhent flere tilbud. Prøv også at skrive til et værksted i Tyskland, de er ofte en del billigere.

Men måske kan du søge om udsættelse af afdrag, og så bruge det beløb til rep.

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...il-handicapbil

Der er også nogle der vælger at købe handicapbil selv uden om kommunen, da de kan købes brugt i Tyskland til helt andre priser - og man i DK kun kan få tilskud hvis man køber en helt ny bil. Simpelthen fordi det kan være for dyrt at søge om handicapbil istedet for selv blot at købe en brugt.

Hvis du har ferie tilgode, vil det nok også være en god ide at holde den nu, så du kan spare på omkostningerne til at komme på arbejde. Med de priser vil det jo koste lige så meget som rep. på under to måneder..

Se evt om du kan finde en du kan lave en aftale med privat om at køre dig frem og tilbage til en billigere pris. Du får ikke nogen til at betale for de taxaregninger andre end dig selv. Kommunen betaler ikke udgifter der er afholdt.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 07-11-2016 kl. 17:51.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2016, 23:39   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af tina m Se meddelelser
Min handicapbil er gået i stykker, og jeg kan ikke få hjælp af kommunen kan det virkelig være rigtigt.

Min bil står over for en motor-reperation på 36.000, og i mellemtiden bruger jeg 5000 om ugen på at komme på arbejde. Jeg talte med min sagsbehandler, som ikke kunne komme med den store hjælp.
Nu har jeg gemt alle taxaregninger og regninger til værksteder, og håber på at kunne finde en måde at få det betalt på.
Er der andre, der har været ude for det samme? Hvad gør jeg?
Du skriver, at du ikke kan få hjælp af kommunen.

Har du søgt om hjælp til det?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2016, 23:56   #4
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Jeg ved ikke om dette er nogen hjælp, men måske:
Hvis du har en handicapbil, der f. eks. er en kassebil, er den indrettet med en motor der ligger ud over de´t, som en almindelig borger ville købe/benytte som transportmiddel og dermed kan du måske få det godtgjort gennem § 100, skønt vejen kan være lang.

Du kan måske også overfor kommunen (den afdeling som har bevilliget din handicapbil/§100) gøre gældende, at hvis du ikke havde din sygdom/handicap, ville du have benyttet offentlig transport og dermed slet ikke havde brug for en bil, hvorfor at HELE bilen egentlig er at betragte som en ekstra udgift, Inklusiv motoren, i forhold til prisen for almindelig offentlig transport.

Jeg havde selv almindelig bil, inden jeg "fik" min handicapbil, med diselmotor, lift, automatgear, kabinevarme og ekstra eloplader osv., så jeg må betale den del jeg ellers ville skulle have betalt på min egen bil, når den gik i stykker,
men jeg lægger til grund, at mit tidligere forbrug af bil IKKE indebærer diselmotor*, automatgear, ekstra dyre dæk osv. og at dette dermed alene er grundet i handicap/sygdom.

*indhent overslag fra mekaniker over, hvad det ville koste ved reparation af benzin/diselmotor, så du har konkrete priser at forelægge.
.................

Vi skal køre og behandle vore handicapbiler med samme omhu, som alle andre bilejere, men nu må nok se frem til, at vi ikke efter 6, men først efter 8 år kan investere i en ny bil, hvorved at vi frem for at betale til ny bil, nu skal betale 2 år ekstra i reparation til den opslidte.
Iflg. den nye Servicelov
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 00:36   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
En bil bliver da forhåbentligt ikke slidt op efter 6 eller 8 år.... faktisk har jeg aldrig haft en bil der var nyere end 14 år, og de plejer først at dø når de er omkring de 20...
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 01:12   #6
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Det er jo så nok som prioriterer sine udgifter.
Som ung, sorgløs og uden forpligtelser tøffede jeg også glad rundt i en bil, der haltede hver gang den kom forbi et værksted.
Senere, med forpligtelser og afhængighed af bil til arbejde og familie, skiftede jeg bil inden værkstedsregningerne begyndte og fik også en pæn pris for den gamle at bytte med.
I dag ville jeg være på Herrens mark, hvis min bil skulle på værksted og jeg ikke kunne komme til læge, sygehus, kommunale (forbandede) møder, indkøb, apotek eller hvad der ellers er på tapetet i de dage.
Før var en Puk Maxi heller ikke til at tage livet af, men den er godt fa.....'s svær at få elkørestol op på nakken af.

Undskyld mit "franske" ;-

Sidst redigeret af majs; 08-11-2016 kl. 01:18.
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 08:06   #7
sorenfa
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2016
Indlæg: 1
Styrke: 0
sorenfa er ny på vejen
Kommer sn på hvad der er gået i stykker, de hjælpemidler der er bevilget til bilen er normalt til at søge om hjælp til, jeg har selv fået hjælp til at få reparer gearkasse samt bilvarmer
Læs dette grundigt igennem


Tilskud til særlige indretninger
§ 13. Der kan ydes tilskud til nødvendig indretning af en bil, uanset om der kan ydes støtte til køb af bil efter §§ 1-4, hvis
1) politiet har stillet krav om det,
2) hvis ansøgerens helbredsforhold i øvrigt taler for det, eller
3) hvis det letter ansøgerens placering i bilen.
Stk. 2. Tilskud til automatisk transmission, der udgør 23.764 kr., er dog betinget af, at bilen er under 1 år og er forsynet med indretningen fra fabrikken.
Stk. 3. Tilskuddet kan ydes til flere inden for samme husstand. Tilskud er betinget af, at bilen tilhører ansøgeren eller en anden person inden for husstanden, og at bilen ikke er forsynet med indretningen fra fabrikken.
Stk. 4. Hjælp til reparation, udskiftning og afmontering af nødvendig indretning efter stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 ydes efter behov.
Stk. 5. Der ydes ikke efter servicelovens § 114 hjælp til udgifter, som følger af brug af den særlige indretning, fx til rengøring eller vedligeholdelse.
sorenfa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 08:48   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Ja det bliver ikke let med en Puch Maxi.. kan se det for mig med hænger og det hele.. *S*

Men ja, det er naturligvis en prioritering. Tænker at det faktisk er dyrere når man har handicapbil, da det vel er svært at få en rimelig brugtpris, i forhold til indkøbsprisen plus ekstraudstyr, netop fordi man ikke kan få tilskud til køb af brugt. Det burde være muligt at kunne benytte sig af at købe brugt med tilskud, så ville man også kunne få en bedre brugtpris.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 11:52   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Bliver nok svært at få dækket taxaregninger, du ikke har fået accept til betalingen af inden du påtog dig udgiften.

Men prøv at beskrive din sag og ansøg over for kommunen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2016, 23:04   #10
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Vi har vist glemt et svar til Tina M:
Du må ALDRIG få lavet noget på din bevilligede handicapbil FØR end kommunen giver grønt lys (skriftlig!), for så kommer du helt til selv at betale.

Jeg ville gøre som Pip foreslår: søg ferie/andet og få kontrol over tingene.
Og som andre også skriver: Har du ANSØGT kommunen om hjælp til din handicapbil, eller har du "bare" nævnt det I flæng over for en eller anden?

Hmm, jeg sidder med en lille gnavende orm i øret, som jeg tidligere har været stillet over for:
Et handicap skilt i bilen, gør ikke bilen til en handicapbil.

Jeg sender dig mine bedste tanker, Tina!

Og et *SS* til Pip.
(jo, der kunne nok gøres meget på fronten.)

Harboøre Autohandel sælger i øvrigt brugte handicapbiler.
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension