K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-10-2011, 16:24   #1
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Iglerne suger på melet ...

Citat:
Spekulanter presser melprisen op

Korn er blevet et investeringsobjekt på samme måde som aktier, og kornet kan skifte ejer 100 gange fra landmanden har høstet, til melet står på supermarkedets hylde.
Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2011/10/27/225408.htm

Frem for bare at få sig et anstændig arbejde i et produktionserhverv, så sidder snyltenre og forsøger at hiver penge op at hårdt arbejdende folks lommer ved uproduktiv spekulation for egen vindings skyld.

Kan vi ikke få gjort noget ved den udvikling straks ?
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2011, 17:47   #2
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Shhh... Nu siger du jo sandheden om kapitalismen, det må du ikke!
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2011, 18:54   #3
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
At så få igler kan bruge så mange penge at DK er i krise...det er bare for vildt
Og bagefter skal bankiglerne have socialhjælp...

Citat:
Trak banksektoren ned i sølet
Spekulanter krakkede Danmark
http://www.bt.dk/danmark/spekulanter-krakkede-danmark


...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2011, 13:31   #4
FredeFup
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-10 2011
Lokation: Furesø Kommune
Indlæg: 35
Styrke: 13
FredeFup er ny på vejen
Hørt!!!!!!!!

det er melklisterklamt!!!!

Indfang de nasserøve og sæt dem i arbejdslejer og genopdrag dem til at klare sig selv så de ikke behøver suge på det arbejdende folk.
FredeFup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2011, 14:31   #5
Experimental
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 303
Styrke: 15
Experimental er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FredeFup Se meddelelser
Hørt!!!!!!!!

det er melklisterklamt!!!!

Indfang de nasserøve og sæt dem i arbejdslejer og genopdrag dem til at klare sig selv så de ikke behøver suge på det arbejdende folk.
Næh, stil dem til ansvar sammen med bankernes ledelser. Hver og en der har været involveret. Det ville man også gøre hvis nogen lavede socialt bedrageri. De der syge ideer med arbejdslejre kan du smutte tilbage til Hitler Jugend med. Der vil altid være nogen 'smarte typer' som røvrender alle andre. For at sammenligne med overførselsindkomsterne, så er der også nogle få idioter der bare røvrender så meget som de kan, og alle dem der bare er endt på røven af uheldige omstændigheder bliver kaldt "igler".. det er flot, og jeg vil sgu være et bedre menneske end den type og give hele erhvervslivet skylden for nogle få spekulanters konkursrytteri.

Sidst redigeret af Experimental; 29-10-2011 kl. 14:37.
Experimental er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2011, 21:36   #6
Stenen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Stenen er ny på vejen
Det er lidt trist, at så mange herinde har så negativt et syn på kapitalismen. Da det rent faktisk er den der er årsag til, at vi har fået så rigt et samfund, så vi har mulighed for at betale penge til folk der ikke kan arbejde.

Dog er der i det hele taget mange, der er meget forvirrede over hvad kapitalisme egentlig er, hvilke også er sørgeligt.

Men den med viden kan der heldigvis godt rodes lidt bod på.
Jeg linker hermed til en bog som beskriver meget af det basale i nationaløkonomien, på en let forståelig måde.

...og så er det tilmed gratis.

http://steshaw.org/economics-in-one-lesson/

Det er fair nok hvis ikke gider at læse den hele.. men de første 3 kapitler er næsten et must, den forklarer en meget enkelt pointe, som er så ufattelig vigtig for vores samfund som helhed.
Stenen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2011, 23:01   #7
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stenen Se meddelelser
Det er lidt trist, at så mange herinde har så negativt et syn på kapitalismen. Da det rent faktisk er den der er årsag til, at vi har fået så rigt et samfund, så vi har mulighed for at betale penge til folk der ikke kan arbejde.
Sorry, jeg gik ellers i min naivitet og antog, at det var et hårdt arbejdende folk der skabte de vædier vi omgives af ...

Men sådan kan man jo tage så grugeligt fejl .., jeg skal atter beklage.


Citat:
Men den med viden kan der heldigvis godt rodes lidt bod på.
Jeg linker hermed til en bog som beskriver meget af det basale i nationaløkonomien, på en let forståelig måde.

...og så er det tilmed gratis.
Tak for venligheden :-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2011, 02:05   #8
Experimental
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 303
Styrke: 15
Experimental er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stenen Se meddelelser
Det er lidt trist, at så mange herinde har så negativt et syn på kapitalismen. Da det rent faktisk er den der er årsag til, at vi har fået så rigt et samfund, så vi har mulighed for at betale penge til folk der ikke kan arbejde.

Dog er der i det hele taget mange, der er meget forvirrede over hvad kapitalisme egentlig er, hvilke også er sørgeligt.

Men den med viden kan der heldigvis godt rodes lidt bod på.
Jeg linker hermed til en bog som beskriver meget af det basale i nationaløkonomien, på en let forståelig måde.

...og så er det tilmed gratis.

http://steshaw.org/economics-in-one-lesson/

Det er fair nok hvis ikke gider at læse den hele.. men de første 3 kapitler er næsten et must, den forklarer en meget enkelt pointe, som er så ufattelig vigtig for vores samfund som helhed.
Så det var ikke kapitalismen der skabte børskrakket i 1929 eller det seneste 89 års jubilæum i 2008 efter de frie markedskræfter blev helt frie da de blev dereguleret med afskaffelse af glass-seagall? Oh really. La' os bare sige det var sådan noget der bare lige hovsa sker engang imellem.

Næste modargument: Det er socialdemokratiet og venstre der for størstedelen har skabt det demokrati og samfund vi har idag. De er ikke kapitalister, jf dem som skummer fløden på andres arbejde, sjovt nok. Det er arbejdere og landmænd.

Og den der med at kapitalismen altid vil give de billigste produkter.. så siger vi det, fordi en virksomhed vil jo altid have den mindst mulige profitmargin.
Det ser vi jo tydeligt med marginer på 80-90% i forhold til fremstillingsprisen, samt hvordan man kan opkøbe sine konkurrenter og dermed blive monopoler, eller om ikke andet have så meget af markedet, at man er ligeglade med lidt konkurrence. Der er jo slet ikke nogen baggårdsaftaler nogen steder vel. Det er jo ikke somom at alle mobilselskaberne indfører det samme 24 mdrs afbetaling på samme tid.

Jeg vil slet ikke nævne "ophavsret" og "patenter" så man er helt sikker på at ingen får en bedre en ide med det samme produkt. Og jeg tier også lige stille med "planlagt forældelse". Det er sådan noget man ikke snakker om..

Tilsidst tager vi lige et kig på U.S.A. De er så implicit statsbankerot uanset at ingen officielt vil indrømme det. Det er hvad der sker når man fører lidt for mange imperialistiske krige under påskud af at ville indføre demokrati og vælte despoter. (Der er det socialliberale eu nu heller ikke uskyldige). Men man insisterer jo på ikke at betale skatter, og endda sænke den betydeligt for de højeste indkomstgrupper (det samme gjorde man i grækenland for to år siden) og render rundt og køber sine egne obligationer, fordi selv kineserne har lugtet luntet nu.De skal være glade for at de er verdens reserve valuta - lige foreløbigt. (Det kaldes vist en konkurrencefordel..som kan mærkes) Nåh ja, og man solgte også lige en masse CDO'er til europa fordi det var jo bare .. giftigt økonomisk affald med AAA ratings. Kapitalisme er bare fantastisk ik'.
Experimental er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2011, 03:39   #9
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Experimental Se meddelelser
Kapitalisme er bare fantastisk ik'.
Yep, set fra Costa del Skattely er den ikk' så ringe endda :-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2011, 16:29   #10
Stenen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Stenen er ny på vejen
Citat:

Sorry, jeg gik ellers i min naivitet og antog, at det var et hårdt arbejdende folk der skabte de vædier vi omgives af ...

Men sådan kan man jo tage så grugeligt fejl .., jeg skal atter beklage.
Der rammer du sømmet på hovedet, og jeg er rørene enig med dig. Det er netop essensen af Kapitalismen. At folk skal have lov og frihed til at arbejde. Men at folk kan arbejde kræver jo, at der er nogen der ansætter dem.

...og jo flere restriktioner vi sætter på dem, der vil ansætte folk.. des færre jobs er der.

Til Experimental :
Jo selvfølgelig har der været krak, bobler og andet... Alting går op og ned, sådan er livet.

Men det ændrer ikke ved det faktum, at det er kapitalismen, som har fjernet flest fra fattigdommen. Det er et meget markant fællestræk i historien, at når der først er mulighed for at maked, så begynder folk at få flere penge.
Kommunismen er prøvet nogle gange, og er hver gang slået fejl. Autokratier i form af diverse despoter har bevist at de enkelte gange kan være effektive, men i langt de fleste tilfælde er det også en forfærdelig styreform.

Men kapitalismen har altid givet folk (også dem på bunden) flere penge mellem hænderne, når man ser på det store billede.

Alle de materielle ting vi ser omkring os, er et produkt af kapitalismen.
Selvfølgelig er der også nogle enkelte dårlige ting. Men i forhold til at vi har bevæget os fra stenalderen og til hvad vi har nu, netop på grund af kapitalismen... så ved jeg godt hvad jeg vælger hvis vi skulle gøre det hele om igen.

Hov og forresten.. at en ression altid er en dårlig ting, syntes jeg også er misforstået. Hvis det stod til mig så lod man ressionen rase ud. Så kunne man starte på en frisk bagefter. I stedet for at lave alle de forfærdelige vekstplaner og økonomiske stimuli... De løser ikke noget, og det eneste de gør er at skubbe problemerne foran os.

PS. Tak for en god tone...
Stenen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
"Iglerne vil bare ha' og ha'" logikeren Politik og Samfund 9 06-11-2011 12:51
Kender I det at "folk og dyr" suger energien ud af jer ? Enteneller Alt det andet 17 24-09-2011 16:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension