K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-06-2007, 13:09   #1
marlin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2007
Indlæg: 3
Styrke: 0
marlin er ny på vejen
Invaliditetsydelse ved pension ???

Hej jeg er en mand på 33 år med gigt sygdom og fleksjob, pt 18 timer ugentlig, men er lige for tiden sygemeldt og har været det i en måned nu. overvejer pension og har nævnt det for min sagabehandler der så sendte mig til lægen og hans kommentar var også - pension.
Imorgen skal jeg så til kommmunen igen og er spændt på at høre hvad hun siger ? men kan nogen fortælle mig om jeg beholder min invaliditetsydelse hvis jeg også får tilkendt pension ? min IY blev tilkendt i 2001.

Mvh Martin
marlin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2007, 22:48   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Invaliditetsydelse ved pension ???

Hej Marlin.

Jeg ved desværre ikke så meget om den gamle pensionsordning.

Men du har vel været hos kommunen nu... og forhåbentlig fået svar der.

Du kan bruge søgefunktionen på siden, så dukker der måske noget op, du kan bruge, hvis andre brugere ikke kan hjælpe med at svare på dine spørgsmål.

Er invaliditetsydelse ikke en ydelse, man får, hvis man er pensionsberettiget, men arbejder?

En mulighed er jo også, at kommunen vil sende dig i arbejdsprøvning for at få en dokumentation på din arbejds- eller erhvervsevne.

Håber, det kan hjælpe dig lidt videre med dine spørgsmål.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2007, 01:11   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Invaliditetsydelse ved pension ???

Hej Marlin,

Jeg jeg er heller ikke lige så skarp i alt det der med IY osv .

men her er hvad jeg har fundet frem til

Invaliditetsydelse kan gives til handicappede personer fra 18 til 65 år, som er i arbejde.

Om det så betyder at du ikke kan få det mere hvis du får førtidspension ja det er jo det , men som jeg læser det så er det kun for dem der er i arbejde

Har andre noget så vil vi meget gerne høre det, men jeg ser om jeg kan finde noget om det i morgen når jeg har sovet og hjernen er frisk
  Besvar med citat
Gammel 20-06-2007, 01:18   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Invaliditetsydelse ved pension ???

Ja jeg har godt nok ikke sovet endnu men faldt alligevel over den her som jeg lige ville skynde mig at sætte ind, bemærk de sidste ord i beskrivelsen af IY

Citat:
Invaliditetsydelse

Hvad er invaliditetsydelse og hvem kan søge?

Invaliditetsydelse er en ydelse som man tidligere kunne søge og blive tilkendt af kommunen, hvis man på trods af sin invaliditet, kunne/kan klare at have et arbejde og dermed en indtægt trods sin invaliditet/handicap. En betingelse for at kunne blive tilkendt ydelsen var at man var berettiget til højeste eller mellemste pension. Ydelsen er beregnet til at dække de ekstra udgifter, der følger med ens invaliditet/handicap. Invaliditetsydelsen er skattefri og bortfalder ved overgang til folkepension.

Efter den nye pensionslov som trådte i kraft den 1.1.2003, er det ikke længere muligt at søge om invaliditetsydelse efter pensionslovens § 21. I stedet kan man søge kommunen om at få dækket nødvendige merudgifter i henhold til Servicelovens § 100, hvis man er mellem 18 og 65 år og hvis man har en varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, her er det dog en betingelse, at udgiften ikke kan dækkes efter anden lovgivning.

Merudgiftsydelsen i henhold til Servicelovens § 100 er skattefri og bortfalder ligeledes ved overgang til folkepension.

Modtager man invaliditetsydelse, er der ingen grænser for, hvor mange timer man må arbejde ugentligt. Invaliditetsydelsen er skattefri og er uafhængig af andre indtægter. Invaliditetsydelsen bortfalder ikke, selvom man modtager sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge eller bliver ansat i fleksjob

Hvis du på grund af dit helbred går væsentlig ned i arbejdstid og dermed i indtægt, bør du tale med din kommune, da du så måske skal overveje at søge pension. Du skal være opmærksom på, at modtager du Invaliditetsydelse og bliver tilkendt pension, vil du blive tilkendt pension efter reglerne om lov om Social Pension før 1.1. 2003.
fundet hos dragør kommune men loven er jo den samme over hele landet http://www.dragoer.dk/page89.asp
Også lige lidt mere nyttig viden

Citat:

invaliditetsydelse

Ydelsen udbetales kun, hvis den er tilkendt før 1.1.2003.



Invaliditetsydelse kan ikke længere søges eller tilkendes.



Som modtager af invaliditetsydelse har man ret til at få den ændret til førtidspension (efter reglerne gældende før 1.1.2003), hvis erhvervsevnen mindskes. Ligeledes har man ret til at få førtidspensionen ændret tilbage til invaliditetsydelse, hvis erhvervsevnen igen øges.

Bemærk

Invaliditetsydelse ikke er en social pension. Dette betyder, at man ikke kan få helbredstillæg, varmetillæg eller personligt tillæg. Der kan dog søges om bistands- og plejetillæg.


Ansøgning om ændring i henhold til ovenstående skal ske ved henvendelse til sagsbehandleren på pensionskontoret.
hentet hos brøndby men igen gælder det vel at loven er ens kortlink.dk/brondby/3yav
  Besvar med citat
Gammel 23-06-2007, 22:55   #5
marlin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2007
Indlæg: 3
Styrke: 0
marlin er ny på vejen
RE: kære venner

Mange tak for hjælpen, jeg har også i mellemtiden fået svar hos foreningen LAFS - jo man beholder sin IY ved ftp. og for mentlig får jeg pension efter de gamle regler - hvis de vil tilkende mig den ?
Et andet spg :
Når man er tilkendt IY før 2003 kan man så nemt holde i fleks job og gå på pension - kommunen ?
Og nogen siger det er en fordel med " kun " den mellemste pension for da må man arbejde - men hvor meget ?
Men hvilken pension er bedst ?
marlin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ledig fleksjobber med invaliditetsydelse? Robin91 Spørgsmål ang fleksjob 2 28-04-2013 09:27
invaliditetsydelse Rif Spørgsmål ang fleksjob 1 25-03-2010 18:15
Invaliditetsydelse/folkepension Tovery Alt det andet 4 26-11-2009 19:13
Invaliditetsydelse/folkepension Tovery Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 08-06-2009 19:29
Invaliditetsydelse sargaanja Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 12-09-2008 19:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension