K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-02-2015, 14:34   #1
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Question fleksjob bevilling - ret til være selvstændig

Hej alle sammen

Kommunen er efter politisk og juridisk pres endelig i gang med at sende sagen til teamet og i sidste ende det udvalg/nævn der skal træffe den endelig beslutning.

Nu er mit spørgsmålet så , når man bliver bevilliget fleksjob men ikke kan se et fast arbejde i sigte pt. men kan se der er mulighed for at tilbyde sin arbejdskraft som konsulent, det vil sige man er selvstændig, ud fra loven omkring fleksjob så er der intet der henviser til at man mister bevillingen men at man bare ikke kan få tilskud hvis man bliver selvstændig.

Men ting er hvordan loven fortolkes af alle kommunerne rundt omkring ,det sker jo vidt forskelligt i alle 98 af dem, noget andet er hvordan andre har følt muligheden rent praktisk.

Er der nogen her som har prøvet dette, rent praktisk ?
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2015, 15:51   #2
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af iamforever Se meddelelser
Hej alle sammen

Kommunen er efter politisk og juridisk pres endelig i gang med at sende sagen til teamet og i sidste ende det udvalg/nævn der skal træffe den endelig beslutning.

Nu er mit spørgsmålet så , når man bliver bevilliget fleksjob men ikke kan se et fast arbejde i sigte pt. men kan se der er mulighed for at tilbyde sin arbejdskraft som konsulent, det vil sige man er selvstændig, ud fra loven omkring fleksjob så er der intet der henviser til at man mister bevillingen men at man bare ikke kan få tilskud hvis man bliver selvstændig.

Men ting er hvordan loven fortolkes af alle kommunerne rundt omkring ,det sker jo vidt forskelligt i alle 98 af dem, noget andet er hvordan andre har følt muligheden rent praktisk.

Er der nogen her som har prøvet dette, rent praktisk ?
Loven forhindre at en fleksjobber får fleksjob i egen selvstændige virksomhed. (efter reformen) Forskellen på før og nu er, at HAR man en eksisterende virksomhed, så bliver man ikke længere fleksjobber i egen virksomhed.. Men kommer under: " Tilskud til egen virksomhed p.g.a. nedsat arbejdsevne" Der er meget stor forskel..

Men der er 2 godkendte muligheder..

1. Selvstændig BI beskæftigelse er muligt.. Også som ledig.. Men indkomsten modregnes så med enten 30 eller 55 % i ledighedsydelsen. Man er så stadig ledig, og er omfattet af samme krav som andre ledige.

2. Man har et godkendt fleksjob.. Og den selvstændige BI beskæftigelses indkomst lægges sammen med indkomsten fra fleksjobbet.. Samlet modregnes der normalt i fleksløntilskuddet.. Da man HAR et godkendt fleksjob, så er man IKKE ledig og jobsøgende..

Eneste store problem er, at timerne i BI beskæftigelsen, skal passe rimeligt med hvad der forventes at kunne yde ialt

Sidst redigeret af mik16; 27-02-2015 kl. 15:54.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2015, 02:15   #3
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Hej mik

Dette kender jeg, men spørgsmålet er om du mister bevillingen hvis du arbejder selvstændigt selvom ikke du modtager ledighedsydelse eller tilskud.

Altså bevilliget fleksjob enten 5år eller permanent, men i den tid mister du bevillingen hvis du ikke modtager nogen støtte/ydelse men selvstændigt og kun arbejder indenfor de rammer som var grundlaget for bevillingen, sådan at hvis du på et senere tidspunkt finder et fast job kan bruge bevillingen og droppe at være selvstændig ??
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2015, 12:26   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Der er da ikke andet at gøre end at forelægge det for kommunen og få et slriftligt svar.
Ellers kan du prøve bm.dk
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2015, 12:04   #5
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Som sagt, enhver kommune har deres måde at skønne / fortolke en lovgivning/vejledning indtil en højre instans siger noget andet. Beskæftigelsesministeriet er allerede blevet spurgt, men svartiden kan vare flere måneder hvilket jeg regner med alle ved.

Derfor vil jeg høre om der er nogen som har prøvet at være 100% selvstændig (uden offentlig ydelser/tilskud) efter de blev bevilliget fleksjob, og ikke mistet deres bevilling fordi de blev selvstændige.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2015, 14:39   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Som sagt, enhver kommune har deres måde at skønne / fortolke en lovgivning/vejledning indtil en højre instans siger noget andet.

Loven synes rimelig klar, så måske ikke været det store behov.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2015, 22:58   #7
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Vi alle kan fortolke de sociale love meget meget positiv og meget klare, men vi ved jo også at kommunerne, ja selv ankestyrelsen tolker og skønner som det passer ind i deres overbevisning, alle lovgivninger og vejledninger bliver jo administreret efter fortolkning og skøn, det er jo derfor at utrolig mange sociale sager ender i ankestyrelsen og ved domstolene.

Derfor lyder spørgsmålet jo også om der er nogen som har efter de er blevet bevilliget fleksjob gået 100% selvstændig (selvfølge uden nogen former for ydelser og tilskud fra det offentlige imens de er selvstændige) uden at miste bevillingen.

I og med at du ikke modtager nogen former for offentlige ydelser og tilskud imens du er selvstændig og så længe du overholder rammerne for grundlaget for din bevilling så ser jeg ingen grund til at du kan miste din bevilling.

Men det er jo en fortolkning, derfor vil jeg høre om der er nogen som har prøvet dette her.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2015, 23:28   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Men hvis du kan forsørge dig selv som selvstændig, kan kommunen vel sige at du ikke er berettiget til fleksjob. Har aldrig hørt om at fleksjob kan gøres hvilende ligesom førtidspension kan.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2015, 08:56   #9
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Den bliver heller ikke gjort hvilende, der står netop i fleksreglerne at du ikke kan komme i fleksjob med ydelser eller tilskud i din egen virksomhed hvis du ikke var selvstændig før din bevilling, derimod står der intet om at du ikke kan være selvstændig som fleksjobber uden ydelser og tilskud fra det offentlige, der stå heller ikke at hvis du ikke modtager tilskud eller ydelser som fleksjobber så mister du din bivilling.

I og med at hvis din løn er høj nok er tilskudet ligmed 0, det vil sige at indkomsten ikke er det som bevillingen gives på, og derfor må den heller ikke være grundlaget for at fratage den.

At være selvstændig betyder ikke at du ikke har samme problemer som hvis du var ansat af et firma.

Hvis du arbejder i 15 timer om ugen som ikke selvstændig med de problemer du nu har og skånebehov du har brug for og tjener 360.000 om året eller tjener det samme som selvstændig 15 timer om ugen, samme vilkår med hensyn til de skånebehov du har brug for, alt dette bare uden tilskud/ydelser fra det offentlige.

I mine øjne skriver loven intet om at man ikke må være selvstændig inden for rammerne af grundlaget for bevillingen i den periode man nu har bevillingen, bare man ikke bryder grundlaget for bevillingen.

Og det er netop derfor jeg vil høre om der er nogen her som har prøvet at være 100% selvstændige efter de var blevet bevilliget fleksjob og om de mistet bevillingen af den grund
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2015, 18:53   #10
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Det korte af det lange, er jo at:
Er man i stand til at være selvforsørgende, så har man ikke ret til fleksjob.
Det må tolkes der hen at man ikke længere er berettiget til fleksjob hvis man kan forsørge sig selv på anden vis, og at bevillingen dermed bortfalder og kan genforhandles ved ændringer.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension