K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-04-2015, 22:19   #1
bsl
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2015
Indlæg: 10
Styrke: 10
bsl er ny på vejen
Sagsbehandlingsfejl og sjusk

Hej,

Situationen er den at min kærestes sygedagpenge er stoppet fra udgangen af denne måned.

Hun har været deltaget i et forløb; ”Korte vejlednings- og afklaringsforløb hos Marselisborg”, formålet var at finde ressourcer til at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Marselisborg laver en rapport på hver deltager, hvor de via observationer på holdundervisningen + samtaler, når frem til Deres samlede vurdering. I indkaldelsen fremgik det tydeligt at Marselisborg og min kæreste sammen skulle gennemgå rapporten, der stod ligeledes også i indkaldelsen at der ville blive afholdt fælles afsluttende samtale med Marselisborg, sagsbehandler og jeg.

På forløbet hos Marselisborg får de på holdet også af vide at de vil få rapporten til gennemlæsning og have mulighed for at komme med eventuelle rettelser, input og i det hele taget selv kunne have indflydelse. Marselisborg fortæller også at de vil blive indkaldt til samtale på kommunen hvor Marselisborg har mulighed for at deltage.

Min kæreste modtager den udarbejdede rapport 6 dage efter forløbets afslutning og kan i samme mail se at den er videresendt til hendes sagsbehandler. Ergo er rapporten ikke blevet gennemgået med min kæreste, ej heller har hun haft mulighed for at komme med hendes perspektiv af sagen inden sagsbehandleren modtager den. I rapporten er der ukorrekte ting såsom fravær på forløbet, de har fremlagt at hun har været aktivt deltagende på trods af 6 fraværsdage ud af 16 i alt. Der fremgår ligeledes at hun har erhvervserfaring fra callcenter branchen noget som hun aldrig har arbejdet med. I det hele taget giver rapporten et unuanceret billedet af hendes situation da de tager udgangspunkt i situationen for 10 år siden, altså før smerte situationen var så udtalt. Hun lider af kroniske komplekse smerter som følge af piskesmældsskade opstået for 14 år siden.

Hun vælger at respondere på Deres e-mail med en undren over den manglende mulighed for gennemlæsning af rapporten. Samt undren over fraværsdage og hvordan de kan vurdere på situationen for 10 år siden og overføre konklusionen til nu. Rapporten er faktuel mangelfuld.
Slutteligt vurderer de hende ikke som værende uarbejdsdygtig.

I dag modtager hun så partshøringsbrev fra sagsbehandleren om at de påtænker sygedagpenge stop pr. udgangen af denne måned. Altså uden nogen former for samtaler eller lign. sagsbehandleren vælger blot at sende en skrivelse, det synes jeg er dårlig stil i øvrigt.
I det hele taget har det været et ejendommeligt forløb i forhold til sagsbehandlingen, hun har været til 1 visitationssamtale. Hvor lovgivningen kræver en opfølgende samtale hver fjerde uge. Det er ikke sket i hendes situation.

” Lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love”
§ 13 b. I sager, der er visiteret til kategori 2 og 3 efter § 12, stk. 1, nr. 2 og 3, skal der første gang følges op senest inden udgangen af ottende uge regnet fra første fraværsdag, jf. dog stk. 2. Herefter skal der følges op mindst hver fjerde uge. Opfølgningen sker ved en individuel samtale, jf. dog stk. 4 og 5.


Hun kunne egentligt godt tænke sig at påklage sagsbehandlingen, men jeg er utryg ved den økonomiske konsekvens ved det, fordi når sygedagpenge ophører skal hun tilmeldes som ledig i a-kassen, men hvis hun har klaget risikerer hun derved at a-kassen ikke vil acceptere hende som ledig?
Vil en klage tolkes som et udtryk for uenighed i raskmeldingen? Det skal siges at hun egentligt ikke er rask, men at kommunen har vurderet det. Hun har taget turen før med mange måneders selvforsørgelse til følge da sagen skulle forbi ankestyrelsen. Hun fik i øvrigt intet positivt ud af ankestyrelsen og måtte derfor betale af egen lomme.
Hvad dælen gør man i en sådan situation? Jeg synes det er et mega urimeligt sagsforløb og der er uforskammet konfliktskyhed at sende en kold skrivelse frem for face to face.
bsl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2015, 23:27   #2
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Når hun

er i A-kasse.. så prøv at tage kontakt til dem.

Der er som reglen nogle sagsbehandler som kam hjælpe en i de sager som din kærste.

Jeg selv er i 3F og der var de med på linien og med til møder... hjælp med at klage over de ting som skulle klages over.

Så det ville jeg prøve.

Der udover... ville jeg søge agtindsigt hos kommunen....hvor i søger så langt tilbage med dato og årstal i hendes sag.....så i er sikre på, at det hele kommer med.

Derefter skal der sikkert klages over sagsbehandlingen ....

Er sikker på, at der kommer andre herinde fra på banen og har nogle gode råd til jer
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2015, 07:30   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis hun klager eller tager a kassen med på råd, vil hun ikke kunne få a kasse, men det er ikke sikkert hun kan det aligevel, hvis hun ikke er 100% raskmeldt er hun ikke berettet til a kasse, så det er pest eller kolare, hun kan nemt risikere at kommet i et hul, hvor der kun er kh tilbage

Fordi hvis hun er rask nok til et jo med mindre timer eller et andet job end det hun laver, vil de stoppe hendes sygepenge men hvis hun selv siger hun er syg kan man ikke få a kasse.

Så nu skal hun vuderer om hun skal tage den tid hun kan få a kasse eller tage hensyn til sit helbred og risikerer at ryge på kh.
Hvad siger hendes læge?

Vil hun tage kampen, skal hun have fagforeningen på banen, nogen gange hjælper det
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2015, 10:41   #4
bsl
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2015
Indlæg: 10
Styrke: 10
bsl er ny på vejen
Jøsses og jjsonn, mange tak for Jeres indspark. Jeg tænker også umiddelbart at kommunen er home free, formelt kan man klage, men man er den eneste taber i spillet. Jeg bliver selv lidt øffet over hele situationen, jeg synes personligt at en anden aktør ukritisk har foretaget en vurdering ud fra stort set ingenting. Hun ville egentligt gerne have haft en form for støtte og ikke en raskmelding, behandlingen er ikke engang afsluttet på smertecenteret. Jeg forstår ikke ideen i at raskmelde når man ikke er rask.
Kommer man på kontanthjælp så er betingelserne vel dybest set de samme som på dagpenge, man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet eller hvordan? Eller kan man fortsat være sygemeldt på kontanthjælp. Hvilke tiltag kan de finde på at sætte en på, er det dybest set det samme som på sygedagpenge eller er det helt anderledes. Har I erfaringer med det?

Som jeg ser sagen så har kommunen allerede taget beslutningen om raskmelding inden forløbet hos Marselisborg. Marselisborg bliver så at sige en betalt samarbejdspartner der skal støtte op om den allerede trufne beslutning. Min helt personlige holdning er at den anden aktør er inkompetent til at være medvurderende, de har hverken lægelige kompetencer eller har for den sags skyld ikke foretaget en faglig velfunderet individuel vurdering. Det er en rode biks, de har talt usandt og har ikke afholdt de individuelle samtaler der står. Det er en joke at sende mennesker på sådan noget efter min mening. Jeg er dog godt klar over at det handler om økonomi, refusion og forflytning mellem systemer for at pynte på statistikkerne. Men alligevel.
bsl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2015, 11:12   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hvis hun ikke er rask nok til at påtage sig arbejde skal hun gøre indsigelse til partshøringen. Og i den situation er der hjælp at hente i a-kassen.

Hvor længe har hun været på sygedagpenge? Hvis det er fordi hun har været syg 22 uger er der forlængelsesmuligheder og eller jobafklaringsforløb.

Du har helt ret i at rådighedskravet også gælder på kontanthjælp og at det endda kan være hårdere, da hun kan blive sendt ud i nyttejob.

Hvis hun har været syg i længere tid vil a-kassen lave en vurdering af om de mener hun står til rådighed for arbejdsmarkedet. De kan bede om lægeerklæring og aktindsigt i jobcenter sagen. Hvis de vurderer hun ikke står til rådighed kan hun først få dagpenge, når hun har bevist hun kan arbejde (ved at arbejde 300 løntimer).

Men al det ved I nok fra sidste gang.

Sidst redigeret af Akvamarin; 21-04-2015 kl. 11:21.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2015, 08:43   #6
bsl
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2015
Indlæg: 10
Styrke: 10
bsl er ny på vejen
Akvamarin;
Tak for svar Du skriver man bliver sendt i nyttejob hvis man modtager kontanthjælp. Gælder det også hvis man er fortsat er syg og ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet?

Hvad er nyttejob, jeg tænker hvad det f.eks. kunne være man skulle lave. Er det samme ting som f.eks. løntilskudsjob etc.?
bsl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2015, 11:57   #7
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bsl Se meddelelser
Akvamarin;
Tak for svar Du skriver man bliver sendt i nyttejob hvis man modtager kontanthjælp. Gælder det også hvis man er fortsat er syg og ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet?

Hvad er nyttejob, jeg tænker hvad det f.eks. kunne være man skulle lave. Er det samme ting som f.eks. løntilskudsjob etc.?
Omkring sygdom mens man er på kontanthjælp skriver jobnet blandt andet:
Citat:
Selvom du er syg, har du stadig pligt til at møde frem til de samtaler, kommunen indkalder dig til. Er dit sygdomsforløb er mere kompliceret, skal du sammen med din beskæftigelseskonsulent afklare, hvad din sygdom betyder for dine muligheder for at komme i arbejde. Din beskæftigelseskonsulent skal også vurdere, om du eventuelt vil have gavn af aktivering et mindre antal timer om ugen, selvom du er sygemeldt – for at sikre, at du kan komme tilbage på arbejdsmarkedet, når du igen er rask.
Kilde:http://info.jobnet.dk/sygemeldt/kont...3%A6lp+og+syg?
Så fredet er man ikke, men det er man jo heller ikke på sygedagpenge.

Nyttejob også kaldet nytteindsats kan du læse om på
http://star.dk/da/Indsatser-og-ordni...teindsats.aspx og http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...030%20aar.aspx

Det er dog ikke alle kommuner der sender kontanthjælpsmodtagere i nyttejob:
http://denkorteavis.dk/2014/langt-fr...kontanthjaelp/

MEN din kæreste bør altså ikke ende på kontanthjælp hvis hun fortsat er syg. Hvis hun er syg skal hun gøre indsigelse mod parthøringen og klage hvis de fastholder afgørelsen om at stoppe sygedagpengene uden at sætte hende over på jobafklaringsforløb.

Alternativt kan hun, som du selv har været inde på,raskmelde sig og melde sig ledig i a-kassen i håbet om at de accepterer hende som ledig og til rådighed for arbejdsmarkedet. Men der er som tidligere sagt stor risiko for at de vil forlange bevis på at hun faktisk er rask (hvis hun har været langtidssygemeldt) og til rådighed for arbejdsmarkedet/"en fuldtids stilling imorgen" . Og dermed også risiko for, at de afviser hende og så ender hun på kontanthjælp som arbejdsparat.

Så derfor synes jeg også hun skal fastholde at hun er syg, hvis hun og hendes læger mener hun er det. Og så tage kampen med kommunen om at komme i jobafklaringsforløb med hjælp fra a-kassen eller fagforening.

Sidst redigeret af Akvamarin; 22-04-2015 kl. 12:04.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2015, 09:55   #8
bsl
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2015
Indlæg: 10
Styrke: 10
bsl er ny på vejen
Akvamarin;
Tak for grundigt uddybende svar

Det er dog alligevel svært at skulle træffe et valg, hvis det overhovedet bliver et valg.
Hun tænker at starte en selvstændig virksomhed, men om man kan det er svært at blive klog på. Men jeg tror jeg laver en ny tråd med det spørgsmål, det er vist det mest rigtige.

Men igen, mange tak for svar.
bsl er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension