K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-05-2009, 00:35   #1
Tegneren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-05 2009
Lokation: Middelfart
Indlæg: 12
Styrke: 16
Tegneren er ny på vejen
Videreuddanelse og fleksjob

Det er med håb, at jeg nu henvender mig til jer her på K10 som nyt medlem. Jeg blev meget glad, da jeg opdagede K10 på nettet.
Jeg er nemlig i en situation, som ikke er så let at gennemskue og vil gerne spørge jer til råds inden jeg henvender mig til min jobkonsulent og arbejdsgiver.

Jeg er i skrivende stund 58 år. 1. maj 2008 blev jeg ansat som webdesigner, tegner og flash-animator i et 20 timers fleksjob fordelt på 3 dage på et reklamebureau. Jeg arbejder der stadig og er glad for arbejdet. Kommunen betaler 2/3 i løntilskud til min arbejdsgiver.

Min store drøm har imidlertid altid været at lave 3D tegnefilm og jeg søgte derfor ind på Viborg Animationsskole på et kursus for IT-professionelle og blev mod al forventning optaget.

Kursus består at 2. dele:
1.del fra 7 september- 11december 2009
pause til (hvor jeg gerne vil gå på mit arbejde!)
2. del fra først i marts - midten af juni 2010 (datoerne er ikke fastlagt endnu).

Kursus strækker sig over alle ugens hverdage med fantastiske undervisere fra Disney-, Dreamworks- og Pixar- studierne. Alle får et kursusbevis efter endt kursus, men kun hvis man laver et færdigt "final project", der lever op til de evner, man personligt har erhvervet sig under kurset. Der ikke er et "niveau" man SKAL nå - det svinger jo bredt fra person til person. Der er ikke mødepligt - folk betaler selv for kurset, så man bestemmer selv, hvor meget man vil have ud af kurset.
Det vil sige, at jeg kan følge kurset i mit eget tempo, som foregår i Viborg og hvor jeg skal bo på værelse lige i nærheden af skolen.

Jeg er så heldig, at jeg uden økonomisk støtte fra kommunen og uden løn fra min arbejdsgiver har råd til at ernære mig (Jeg har fået en forsikringsudbetaling), mens jeg går på Animationsskolen.

Problemet er nu, at jeg ikke ved om min arbejdsgiver vil støtte min videreuddannelse med orlov, som jeg selv betaler. Det er muligt at han siger ja, hvis han ikke skal yde økonomisk bistand til min videreuddannelse.

Så kommer mine spørgsmål:

1.Kan jeg miste min fleksjobstatus, hvis jeg siger mit job op?

2.Har jeg fortsat retten til at gå på fleksydelse, når jeg er fyldt 60 år, hvis jeg skulle få behov for det? (Jeg har været medlem af ASE i mange år og har optjent retten til efterløn. Nu er jeg meldt ud af fagforeningen og betaler nu fleksydelsesbidrag til kommunen i stedet.)

3.Hvordan griber jeg sagen an? Hvem skal jeg tale med først? Min arbejdsgiver eller jobkonsulent?
4.Hvordan vil I foreslå, at sagen skal gribes an?


Dette er nogle svar jeg har fået fra en socialrådgiver:

1. Hvis man siger sit fleksjob op, så er man selvforskyldt ledig og skal selv skaffe sig et nyt fleksjob og have det i 9 måneder, før man igen får sine rettigheder som fleksjobber tilbage.
2. Som fleksjobber kan man gå direkte på fleksydelse fra sygdom, men om man kan gå på fleksydelse medens man er i karantæne er tvivlsomt, men spørg kommunen.
3. Få først en aftale med arbejdsgiveren og herefter med kommunen. Arbejdsgiveren vil formentlig kun give orlov, hvis det man lære på kurset kan bruges i det nuværende firma.
4. Man skal tage højde for hvor lang undervisningstiden er daglig, hvis den overstiger den nuværende fremmødetid, kan kommunen efterfølgende sætte ens fremmødetid op og arbejdsgiveren kan så risikerer kun at få 50 % løntilskud.



Jeg har så stillet nogle flere spørgsmål til socialrådgiveren, som jeg ikke har fået svar på:

1. Du skriver, at hvis jeg siger mit fleksjob op, skal jeg selv skaffe mig et nyt fleksjob og have det i 9 måneder, før jeg får mine rettigheder tilbage. Hvad er det helt præcis for nogle rettigheder jeg mister i den periode?

2. Kan man som fleksjobber tage orlov (hvis man selv betaler), som jo en almindelig lønmodtager har mulighed for?

3. Kan man gå på fleksydelse som fleksjobber før man fylder 60 år?

4. Du skriver, at jeg skal tage højde for hvor lang undervisningstiden er dagligt. Men næsten alle efteruddannelses-kurser foregår over alle ugens 5 hverdage. Vil det så sige, at man som fleksjobber er udelukket fra at komme på efteruddannelse, selv om man har mulighed for at hvile sig og tilegne sig stoffet i eget tempo?

Kan nogle af jer svare på disse spørgsmål? Jeg vil godt være klædt godt på, når jeg skal tale med min arbejdsgiver og min jobkonsulent!


Mange håbefulde hilsner
Fra Tegneren
Tegneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2009, 00:58   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hejsa og velkommen til.

Det lyder søreme som en spændende mulighed.

Nogle af dine spørgsmål husker jeg ikke, at vi har haft her før.

Men jeg kan give dig et par stikord, og så kan det være, at andre kan supplere med mere viden.

Du kan måske bruge dine ferieuger (og feriefridage) til noget af kurset i år og dine næste 5 uger (og feriefridage) fra maj næste år.

Næste år er du så 59 år og derfor meget tættere på efterlønnen, så er perioden jo noget kortere... og måske mere overkommelig.

Som ledig fleksjobber er der mulighed for 6 ugers uddannelse. Måske hvis du taler med kommunen om, at du gerne vil opkvalificeres. Men med udsigt til fleksydelse om 2 år, er sandsynligheden nok ikke stor.

Når du skriver om antal timer og dit kursusforløb, tænker jeg på, at du jo ikke "belastes" så meget af husligt arbejde, madlavning osv., som hvis du var hjemme. Så det giver dig jo lidt mere "overskud" til at klare flere timer i en periode. (men det er jo ikke noget, der holder i længden, for sådan bor man jo ikke i årevis, vel?)

Men se lige, om ikke andre kommer på banen, som har stået i lignende situation.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2009, 12:28   #3
Tegneren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-05 2009
Lokation: Middelfart
Indlæg: 12
Styrke: 16
Tegneren er ny på vejen
Videreudannelse og fleksjob

Hej zuza,

Tak for din hurtige reaktion.

Det er rigtigt, at du ikke har set mine spørgsmål før. Jeg er nemlig medlem af Landsforeningen af Fleks- og Skånejobbere (årlig kontingent..250,-):

http://www.lafs.dk/

….og har stillet spørgsmålene her. Foreningen har fasttilknyttede, uddannede konsulenter, som står til rådighed for medlemmener, hvis de har spørgsmål eller har behov for en bisidder ved møde med kommune og arbejdsgiver.( Medlemskab kan stærkt anbefales!)
De sidste spørgsmål, jeg har stillet, har de ikke besvaret. Enten fordi de ikke kender svarerne, eller fordi de er ved at undersøge sagen.

Derfor fik jeg lyst til at høres jeres mening og gode ideer her på forum.

Jeg må have den uddannelse, så jeg kan ernære mig hjemme ved min pcér efter jeg er fyldt 65 år. Jeg har nemlig til den tid alt for lille pensionsopsparing og bliver da fattig som en kirkerotte, hvis jeg ikke gør noget. Men det morer mig også meget at lave tegnefilm.

Jeg må have en plan B, hvis min arbejdsgiver siger nej!

Tak for dine gode input. Der er bestemt noget at tænke over.
Tegneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2009, 12:41   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hold da op det lyder som lidt af en mulighed du har fået der

Der er flere ting i det og der er flere ting du kan gøre...

Feks de kvalifikationer du får der, er det nogen din arbejdsgiver evt vil kunne bruge , for så er han måske villig til at give dig orlov i den tid ...

Men det jeg allerførst ville gøre hvis jeg var dig var at jeg ville skynde mig at melde mig i fagforening igen ...

Det er en stor misforståelse at man skal melde sig ud af fagforening når man bliver flekser, det kan ikke svare sig at være i a kasse men fagforeningen kan man stadig have stor og god brug for ....

og de vil kunne vejlede dig i netop sådanne situationer ...

Du har allerede skrevet nogen spørgsmål til kommunen og det er godt , dem kan jeg vist svare på så dem tager jeg lige først

Jeg skrive i blå med svar




Citat:
Oprindeligt indsendt af Tegneren Se meddelelser

Jeg har så stillet nogle flere spørgsmål til socialrådgiveren, som jeg ikke har fået svar på:
Citat:
1. Du skriver, at hvis jeg siger mit fleksjob op, skal jeg selv skaffe mig et nyt fleksjob og have det i 9 måneder, før jeg får mine rettigheder tilbage. Hvad er det helt præcis for nogle rettigheder jeg mister i den periode?
Du vil miste din ret til ledighedydelse og komme på kontanthjælp i det øjeblik du gør det så kommer du også under aktivloven som kontanthjælpsmodtager og vil blive stillet væsentligt ringere end som flekser på ledighesydelse, feks vil du også være underlagt kontanthjælpsloftet og hvis du er gift vil du ligeledes være underlagt ægtefælleforsørgelse

Citat:
2. Kan man som fleksjobber tage orlov (hvis man selv betaler), som jo en almindelig lønmodtager har mulighed for?
Det ved jeg faktisk ikke, men kan prøve at undersøge det, nu er det sådan at der findes en forening der hedder www.lafs.dk og de skulle være til for flekser i netop sådanne spørgsmål , desværre er der en del herinde der føler de kaster gode penge efter dårlige ved at melde sig ind, men enkelte har da haft gavn af dem, så der er mulighed for at du kan kontakte dem med det spørgsmål , du kan prøve at læse deres side og beslutte for dig selv om det er det værd , men hvem ved du kan jo være en af de heldige som de kan svare og ellers må vi se herinde fra om vi kan finde et sted hvor vi kan få svar på det spørgsmål

Citat:
3. Kan man gå på fleksydelse som fleksjobber før man fylder 60 år?
Nej desværre ikke det træder i stedet for efterlønnen og derfor er der meget de samme regler omkring det

Citat:
4. Du skriver, at jeg skal tage højde for hvor lang undervisningstiden er dagligt. Men næsten alle efteruddannelses-kurser foregår over alle ugens 5 hverdage. Vil det så sige, at man som fleksjobber er udelukket fra at komme på efteruddannelse, selv om man har mulighed for at hvile sig og tilegne sig stoffet i eget tempo?
Det burde ikke være sådan men det er et tolknings spørgsmål som der ikke er noget endeligt svar på , men man kan jo argumentere for at det er et kort forløb og dermed ikke er som et job hvor man hver dag skal holde sig på benene , derfor syntes jeg at den her udmelding er lidt for voldsom

Kan nogle af jer svare på disse spørgsmål? Jeg vil godt være klædt godt på, når jeg skal tale med min arbejdsgiver og min jobkonsulent!


Mange håbefulde hilsner
Fra Tegneren
Hvis jeg var dig så ville jeg skrive et brev til borgmester og kommunalbestyrelse omkring den her problematik , det burde ikke være sådan at fordi man er flekser så må man ikke opkvalificere sig , og så ville jeg komme ned i fagforeningen med det samme og se om ikke de evt kunne hjælpe ...

En ting er sikkert og det er at du skal have ALT de siger på skrift siger de at du ikke kan få lov at tage det kursus uden at du mister din ledighedesydelse (du mister ledighedsydelse MEN er stadig flekser ) så bed om at få den afgørelse på skrift så du evt kan anke det ...

du skal have lov henvisninger og alt faktisk tror jeg at det kunne betale sig for dig inden du tager hjemmefra til mødet at tage en skrivelse med hvor du anmoder om tilladelse til at få lov at tage den opkvalificering og du vil have deres afgørelse på skrift med en ankevejledning med ...

Jeg ved at det er surt at få sådan en mulighed men ikke kunne bruge den, men det kan få vidt rækkende konsekvenser at gå i mod kommunen i sådan en sag ,men naturligvis skal du prøve og du skal forlange afgørelser på ALT ... og så anke det ...

MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 08-05-2009, 12:45   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja og det skrev du så mens jeg skrev mit he he

Og godt at du er tilfreds med LAFS der er meget delte meninger omkring dem , men men nogen kan bruge dem jo, så håber du får svar derfra hurtigt ..

Men en god ide lige at tjekke op andre steder også , det kan jo være nogen kan se muligheder som andre er blinde for

For min del hverken kan eller vil jeg fraråde eller råde medlemskab af LAFS det må være op til hver enkelt at finde ud af med sig selv om man kan vil være medlem der


Citat:
Oprindeligt indsendt af Tegneren Se meddelelser
Hej zuza,

Tak for din hurtige reaktion.

Det er rigtigt, at du ikke har set mine spørgsmål før. Jeg er nemlig medlem af Landsforeningen af Fleks- og Skånejobbere (årlig kontingent..250,-):

http://www.lafs.dk/

….og har stillet spørgsmålene her. Foreningen har fasttilknyttede, uddannede konsulenter, som står til rådighed for medlemmener, hvis de har spørgsmål eller har behov for en bisidder ved møde med kommune og arbejdsgiver.( Medlemskab kan stærkt anbefales!)
De sidste spørgsmål, jeg har stillet, har de ikke besvaret. Enten fordi de ikke kender svarerne, eller fordi de er ved at undersøge sagen.

Derfor fik jeg lyst til at høres jeres mening og gode ideer her på forum.

Jeg må have den uddannelse, så jeg kan ernære mig hjemme ved min pcér efter jeg er fyldt 65 år. Jeg har nemlig til den tid alt for lille pensionsopsparing og bliver da fattig som en kirkerotte, hvis jeg ikke gør noget. Men det morer mig også meget at lave tegnefilm.

Jeg må have en plan B, hvis min arbejdsgiver siger nej!

Tak for dine gode input. Der er bestemt noget at tænke over.
  Besvar med citat
Gammel 08-05-2009, 14:41   #6
Tegneren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-05 2009
Lokation: Middelfart
Indlæg: 12
Styrke: 16
Tegneren er ny på vejen
Hej Hejdien,

Jeg skal love for at man får hjælp her omgaående!!!!! Taaaak!!!!!

Der var sandelig noget at tænke over her i dit svar. Nu vil jeg tygge på det!!!!

Jeg har fået anbefalet at melde mig ind i LAFS af en socialrådgiver. Det kommer bag på mig, at de ikke altid lever op til hvad deres hjemmeside lover.
Tegneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2009, 17:39   #7
Tegneren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-05 2009
Lokation: Middelfart
Indlæg: 12
Styrke: 16
Tegneren er ny på vejen
Hej igen,

Nu har jeg fået svar på mine spørgsmål til LAFS:


Kære Lis,

1.Du mister rettigheden til ledighedsydelse og kommunens hjælp til at finde nyt fleksjob.

2.Dette spørgsmål er jeg ikke sikker på, men spørg kommunen.

3.Man kan tidligst gå på fleksydelse når man er fyldt 60 år.

4.Det er en individuel vurdering, som jeg skrev kan kommunen undre sig over en fleksjobvisiteret kan klare et fx 30 timers kursus over 5 dage, hvis personen kun er visiteret til fleksjob fx i 18 timer over 4 dage.

Det er dog ikke sikkert kommunen vil blande sig, men du bør tage højde herfor.

Venligst Erik / Lafs


Jeg synes lige de skulle med. Nu vil jeg snarest tale med min arbejdsgiver.
Jeg giver en rapport, når mødet er overstået!

Mange hilsner
Tegneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2009, 01:08   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
OKI nu skal jeg helt og aldels holde mig fra at kommentere LAFS svar (svært)

Men jeg vil dog sige en ting til dig som er MEGET VIGTIGT

Hvis du beslutter dig for at spørge kommunen til råds så sørg for at få det på skrift, stil spørgsmål på skrift og forlang at få svar på skrift ...

Mange gange så er de ikke inde i reglerne og hvis ikke du kan bevise at du handler i god tro, og at det er kommunen der vejleder forkert så kan du komme galt af sted ...

Hvad ang time antal så syntes jeg at du skal stille spørgsmålet til din jobkonsulent og din sagsbehandler og argumentere for at du godt ved at det er højre time antal end du er ansat men at du håber at det kan lade sig gøre ud fra at det er en begrænset tid du er på kursus ...

Der er jo forskel på at arbejde dag ud og dag ind så mange timer og så have et overskueligt forløb på et kursus ..

Bed dem om at give dig en tilbagemelding på hvorvidt det vil være muligt og skriv til dem begge at der er sendt samme skrivelse til den anden ...

Hvad ang spørgsmål 2 ja så har jeg ledt og ledt og ikke kunne finde noget nu har jeg skrevet til arbejdsmarkedsstyrelsen for at se om de kan svare os på det, vil jo holde på at hvis og så frem man ikke kan , ja så er der endnu et område hvor der er forskelsbehandling på raske og handicappet

Skriver lige så snart jeg får svar fra dem (normalt skal jeg rykke og true med at offentliggøre deres ringe serviceniveau et par gange , så kan godt gå lidt tid )
  Besvar med citat
Gammel 14-05-2009, 10:08   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tegneren så kom der svar fra arbejdsmarkedsstyrelsen, du får det lige her ...


Citat:
Kære

Du har i e-post af 10. maj 2009 spurgt, om fleksjobansatte kan holde tjenestefri uden løn fra deres arbejdsgiver.

Arbejdsmarkedsstyrelsen kan vejledende oplyse, at fleksjobansatte er ansat på samme løn- og ansættelsesvilkår som ordinært ansatte. Fleksjobansatte kan således også aftale med arbejdsgiveren, at pågældende holder tjenestefri i en periode uden løn. Tjenestefriheden skal dog være foreneligt med fleksjobansættelsen og visitationen til fleksjobordningen i øvrigt. Det indebærer bla. at der formentlig kun kan være tale om tjenestefrihed uden løn i en kortere periode og til bestemte formål. Hvis fx tjenestefriheden er begrundet i ønsket om at overtage andet arbejde e.l. vil dette formentlig ikke være foreneligt med bevillingen til det konkrete fleksjob. Tjenestefrihed af længere varighed vil også kunne være uforeneligt med fleksjobreglernes krav om, at kommunen skal kunne følge op på det enkelte fleksjob.

Ved indgåelse af en aftale med arbejdsgiveren om tjenestefrihed uden løn bør den fleksjobansatte således kontakte kommunen, der kan vurdere, om aftalen vil være forenelig med det bevilgede fleksjob.

Har du yderligere spørgsmål om fleksjob kan du kontakte din kommune, der har pligt til at rådgive og vejlede dig om dine muligheder.

Med venlig hilsen
Cathrine Tjellesen
Chefkonsulent
Arbejdsmarkedsstyrelsen, 3. kt.

Jnr. 2009-0001134
Så hvis din arbejdsgiver er enig med dig om at du kan tage orlov så burde det ikke være så stort et problem , men du skal stadig have din fagforening med hvis det står til mig


Hvis jeg var dig så ville jeg hvis ellers arbejdsgiveren var enig med mig om at jeg kunne tage orlov , sende en skriftlig ansøgning (vedlagt denne skrivelse fra arbejdsmarkedsstyrelsen)og søge kommunen om at jeg fik orlov , var svaret nej så ville jeg anke det så man kan få lavet en sag på det ...
  Besvar med citat
Gammel 14-05-2009, 20:15   #10
Tegneren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-05 2009
Lokation: Middelfart
Indlæg: 12
Styrke: 16
Tegneren er ny på vejen
Smile

Hej Hejdien,

Allerførst tak for din indsats. Så fik vi da ren besked!

Jeg har nu talt med min arbejdsgiver og er meget glad.
Han var virkelig positiv og støtter 100%, at jeg tager på de to kurser. Han vil gerne i fremtiden indføre 3D animation på vores bureau.
Jubii!!!!!
Nu mangler jeg at tage kontakt til min jobkonsulent. Mon så ikke at vejen er banet?
Mange hilsner
Tegneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension