K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-12-2008, 21:31   #11
fjols
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2008
Indlæg: 3
Styrke: 0
fjols er ny på vejen
Ibuprofen / voltaren

Jeg håber sørme, at du er opmærksom på, at Ibuprofen ved længere tids brug ikke alene kan påvirke mavesækken, men også nedbryder dele af din rygsøjle så der med tiden er fare for at den falder sammen.
fjols er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 21:41   #12
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hejsa og velkommen til.

Det lyder da skummelt med nedbrydning af ryggen.

Har du ikke et link, så vi kan læse mere?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 22:26   #13
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg har også.....

....taget diclofenaco dagligt igennem mange år, har altid vidst at de er meget hårde ved maven og kan give mavesår og at de skal tages sammen med mad og rigelige mængder væske, for nyrenes skyld.

Men det sidste er nyt for mig og jeg tør da heller ikke blive ved med at tage dem, skal heldigvis til lægen på tirsdag så vil jeg tale med ham om et alternativ.

Desværre kan jeg ikke tåle præparater med acetylsalisylsyre (alergi) så det bliver nok begrænset med alternativerne.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 23:16   #14
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Lægemiddelstyrelsen har for nylig skrevet om emnet:

Nye oplysninger om hjerte-kar-bivirkninger ved brugen af NSAID
En dansk undersøgelse har givet nye oplysninger om hjerte-kar-sikkerheden ved brugen af smertestillende lægemidler af typen NSAID. Der er tale om en velgennemført farmakoepidemiologisk undersøgelse med udgangspunkt i bl.a. det danske lægemiddelstatistikregister, og den blev offentliggjort 5. november 2008 på hjemmesiden for tidsskriftet Clinical Pharmacology & Therapeutics. Se artiklen i faktaboksen til højre.


Baggrund
I 2004 blev COX-2 hæmmeren Vioxx® (refecoxib) trukket tilbage – blandt andet fordi den gav øget risiko for alvorlige hjerte-kar-bivirkninger, herunder død. Siden har der været interesse for hjerte-kar-sikkerheden for lægemidler med samme eller nært beslægtede virkningsmekanisme (NSAID). I 2006 gennemgik den videnskabelige komité for lægemidler til mennesker (CHMP) ved det fælles europæiske lægemiddelagentur (EMEA) hjerte-kar-sikkerheden ved en lang række af lægemidler af typen NSAID.

CHMP anbefalede forsigtig anvendelse af disse produkter efter grundig vurdering af den enkelte patients risiko (se faktaboksen til højre). Samtidig blev produktinformationen for en række NSAID opdateret med advarsler om denne øgede risiko for bivirkninger.


Hvad viser den nye undersøgelse?
Den omtalte danske undersøgelse har tilstræbt at belyse risikoen for hjerte-kar-bivirkninger – især blodprop i hjertet og/eller død – blandt NSAID-brugere uden kendt hjerte-kar-sygdom. Undersøgelsen er en registerundersøgelse omfattende lægemidler indeholdende ibuprofen, diclofenak, naproxen, rofecoxib eller celecoxib købt på recept i Danmark.

Undersøgelsen omfatter godt 1 million danskere, som ikke var i behandling med en række nærmere bestemte lægemidler til behandling af hjertesygdomme. NSAID-brugerne var i gennemsnit 40 år og brugte lægemidlerne i gennemsnitlig 2-3 uger.

Undersøgelsen fandt ikke helt overraskende en statistisk signifikant øget risiko for blodprop i hjertet eller død ved brugen af de to COX-2 hæmmere (rofecoxib og celecoxib). Undersøgelsen fandt dog mere overraskende også en øget risiko for død eller blodprop i hjertet ved brugen af især diclofenak og i mindre grad ibuprofen. Der fandtes ingen øget hjerte-kar-risiko ved brugen af naproxen. For alle de undersøgte lægemidler fandtes en større risiko ved brug af høje doser sammenlignet med lavere doser, men den statistisk signifikante øgede risiko for død/blodprop i hjertet sås dog også for de lave doser af rofecoxib, celecoxib og diclofenak.


Lægemiddelstyrelsens vurdering
Lægemiddelstyrelsen finder disse nye data bekymrende. Især de forhold, at risikoen for alvorlige hjerte-kar-bivirkninger ses for de traditionelle NSAID diclofenak og i mindre omfang ibuprofen samt tillige ved brugen af lave doser er bekymrende. De lave doser af både diclofenak og ibuprofen kan købes i håndkøb i Danmark og mange andre europæiske lande.

Lægemiddelstyrelsen har i den indeværende uge forelagt problemstillingen og undersøgelsens resultater for CHMP’s arbejdsgruppe for lægemiddelsikkerhed (Pharmacovigillance working party; PhVWP) med henblik på en fornyet fælles-europæisk gennemgang af NSAID’s sikkerhed i forhold til hjerte-kar-bivirkninger. Ligeledes har Lægemiddelstyrelsen bedt Registreringsnævnet vurdere sagen – især om lægemidler indeholdende ibuprofen og diclofenak fortsat skal kunne købes i håndkøb i Danmark.

Indtil resultaterne af disse vurderinger foreligger, opfordrer Lægemiddelstyrelsen fortsat til, at NSAID-lægemidler bruges med forsigtighed – dvs. i lavest mulige dosis og i kortest mulige tid. Ordination af NSAID bør ske efter grundig overvejelse af andre behandlingsmuligheder og kun efter afvejning af fordele og ulemper hos den enkelte patient – herunder patientens risiko for hjerte-kar-sygdom. Patienter, som er i behandling med NSAID, bør diskutere andre behandlingsmuligheder med deres læge.

Lægemiddelstyrelsen anbefaler apotekerne at rådgive brugerne til at anvende NSAID lægemidler med omtanke, herunder i lavest mulig dosis og i kortest mulig tid. Hvis en bruger med en recept på et NSAID-lægemiddel er utryg ved sin medicin, bør vedkommende tage kontakt til sin læge.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til overlæge Steffen Thirstrup på telefon 2246 7811.

Lægemiddelstyrelsen den 19. november 2008



http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1...rtikelID=14405
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2008, 00:06   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Voltaren bliver receptpligtig - hvis ikke de allerede ér blevet det. Sidst jeg hørte om det, mente de det kunne gøres på 14 dage.....

Og nej, der er ikke noget der hedder,, at modsætte sig behandling'' når det er alm håndkøbsmedicin - det er kun når medicin er (kvalitets)livsvigtig og på recept.

Jeg får også Ibrufen mod diskusprolaps i kæbeleddet, og mod gigt i knæene. Har dog aldrig haft problemer med maven, men sørger også altid for at tage dem sammen med et måltid.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2008, 00:17   #16
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Diklofenac/Voltaren er findes både i håndkøb og som receptpligtig, 12,5 mg kan købes i håndkøb, hvorimod 50 mg retard eller rapid er receptpligtig, jeg har ihvertfald altid måttet have en recept for at kunne få min voltaren eller diklofenak.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2008, 10:03   #17
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Det er rigtigt, at den lave dose af Voltaren indtil nu har været i håndkøb, men som helene skriver, så bliver den nu gjort receptpligtig på grund af de nye oplysninger.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2008, 11:37   #18
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Fjols.
Kan du give oplysning om hvor du har set det med nedbrydning af rygrad, når man bruger Ibuprofen.
bruger selv 1800-2400mg i døgnet, pga ryg. Det virker jo derfor lidt absurt, da ryg allerede har skader.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2008, 12:39   #19
fjols
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2008
Indlæg: 3
Styrke: 0
fjols er ny på vejen
Jeg kan ikke hvilket blad artiklen var offentliggjort i, men jeg læste om den videnskabelige undersøgelse, for omkring 10 år siden, da jeg efter at have pådraget mig en alvorlig piskesmældslæsion, gik til kognitivtræning på Viborghus.
Jeg konfronterede min læge med det og han var godt klar over risikoen for sammenfald i ryggen ved at bruge Ibumitin i høje doser i længere tid.
På det tidspunkt var Diclofenac det bedste alternativ, så det har jeg nu brugt siden.
Hvis nogen kender et bedre alternativ vil jeg rigtig gerne høre om det.
fjols er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2008, 13:04   #20
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg var ved lægen i tirsdags og bad om et alternativ til Diclofenak, men har ikke hentet det endnu, så jeg har endnu ikke læst indlægssedlen.

Midlet hedder Todolac, 2x 300 mg daglig skal jeg tage.

Mvh.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vigtig Højesteretsdom i Arbskadesag buster Politik og Samfund 3 17-08-2010 10:44
Det er Hjorts skyld Mai-Britt Dit og Dat 1 18-06-2008 13:44
Demonstrationen - Din historie vigtig! guffii Din historie 1 03-10-2007 21:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension