K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-09-2008, 16:33   #1
lillespir
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2007
Lokation: Horsens
Indlæg: 89
Styrke: 17
lillespir er ny på vejen
Vigtig. Håndkøbsmedicin skyld i hjertedød. (Voltaren)

Jeg faldt over denne artikel på www.Prinzmetal.dk som har linket fra Hjerteforeningens hjemmeside, jeg syntes det er vigtig information.

Håndkøbsmedicin skyld i hjertedød
Hjertelæger advarer mod gigtmedicinen, Diclofenac, som øger risiko for pludselig hjertedød blandt raske danskere

Op mod hver femte dansker risikerer pludseligt at dø af en blodprop i hjertet, fordi de tager det smertestillende præparat Diclofenac mod fx hovedpine, hold i ryggen eller smerter i muskler og led. Det afslører en ny dansk undersøgelse blandt mere end en million raske danskere. Personer, der tager Diclofenac, har op til dobbelt så høj risiko for at dø eller få blodprop i hjertet inden for 9 år sammenlignet med danskere, som ikke tager den type gigtmedicin.

Det får nu hjertelæger til at råbe vagt i gevær og advare mod brugen af Diclofenac, der også sælges under navnet Voltaren, og som netop er kommet i håndkøb herhjemme.

- Lægemiddelstyrelsen burde kraftigt overveje, om Voltaren fortsat skal være i håndkøb. Masser af danskere, som ikke er hjertesyge, tager medicinen mod smerter, men aner ikke, at den er farlig for deres hjerte. De kan i værste tilfælde risikere at dø af medicinen, siger Jan Kyst Madsen, medlem af Hjerteforeningens Ekspertpanel og ledende overlæge på hjerteafdelingen på Gentofte Hospital.

De danskere, der tager Diclofenac i høje doser – det vil sige 100 mg eller derover dagligt - har en to gange så stor risiko for at dø sammenlignet med dem, som ikke tager Diclofenac, dokumenterer den nye danske undersogelse, som blev offentliggjort ved hjertekongressen i München i sidste uge af Emil Loldrup Fosbøl, medicinstuderende og forskningsassistent ved Gentofte Hospital. Her vandt han ogsa konkurrencen ”Young Investigators Award” for denne undersøgelse.

Alternativer
Sammen med andre danske hjertelæger har Emil Loldrup Fosbøl undersøgt brugen af gigtmedicin blandt mere end en million danskere fra 1997-2005. Ingen af dem havde været indlagt i fem år eller indløst nogen recepter på hjertemedicin, inden de begyndte at tage Diclofenac, men lægerne fandt en markant højere risiko for at dø eller få blodprop i hjertet hos de danskere, der tog Diclofenac.

- Danskere bør vare forsigtige og i særlig grad undgå at tage høje doser af Diclofenac, selvom de kan få det i håndkøb i dag. Der findes andre og bedre alternativer fx Pamol eller Ibuprofen mod smerter, som umiddelbart ikke er nær så farlige for hjertet, advarer Emil Loldrup Fosbøl.

For to år siden viste en anden dansk undersøgelse, at gigtmidler heller ikke er den bedste løsning for hjertepatienter, som har smerter efter en blodprop i hjertet. Risikoen for at dø er også markant højere, hvis hjertepatienter tager høje doser af gigtmedicin, især præparater, som indeholder de såkaldte COX-2 hæmmere.
09-09-2008

Hilsen
Rita
lillespir er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2008, 23:31   #2
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
føj for den da.. de piller spiser både min mand og jeg. og vi har små børn

det tør vi da dårligt at blive ved med.

men det kan vel kaldes at modsætte sig behandling??
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2008, 12:05   #3
Den udstødte
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Lokation: Vesthimmeland
Indlæg: 278
Styrke: 17
Den udstødte er ny på vejen
Hej Huldra!

Hvis jeg var jer, ville jeg tale med lægen om, at finde et andet præparat. Det kan jo ikke være meningen, at små børn skal blive forældreløse......... skynd Jer, at få talt med lægen. Det kan vist kun gå for langsomt.

Knuz, Den Udstødte
Den udstødte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2008, 16:52   #4
lillespir
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2007
Lokation: Horsens
Indlæg: 89
Styrke: 17
lillespir er ny på vejen
Hej Huldra

Jeg er fuldstændig enig med med Den udstødte.
Nej Det kan du ikke kalde at modsætte sig behandling, du skal jo lige have kendskabet til så drastiske bivirkninger før du kan reagerer på det.
Jeg er sikker på at havde du haft kendskab til denne alvorlige bivirkning havde du/ I sagt nej tak allerede fra starten.
I er så heldige at have tre børn, og man må nok sige at det er helt rimelig at I ser dem vokse op, og få deres afkom.
Pas godt på jer selv
Knus,
Rita
lillespir er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2008, 17:52   #5
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
hej Huldra

syndes i de virker på jer de voltaren
jeg har også haft dem som hed voltaren retard og voltaren Rapid, syndes ikke om dem
de bedste jeg har prøvet og bruger er Brufen sammen med en pinex der er forskellige dosier af dem, jeg bruger 400 mg og 600 mg
de har så rygtet for at kan give mavesår da de er hårde ved maven, så der får jeg nogen piller også mod syren
piller mod piller men hvad gør man ikke snart mod smerter
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2008, 20:02   #6
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Hej HUldra

Jeg har også tidliger brugt voltaren eller diclofenac, men de virker ikke så godt på mine smerter.

Peacok jeg får også fast brufen 800 mg x 3 sammen med pinex. Og kender godt alle de skadelige virkninger

Men tager jeg dem ikke altså springer 1 gang over, kan jeg intet lave og får bare så ondt. Plejer at sige det er enten pest eller kolera jeg kan vælge

V.h Suncil

God aften til jer alle og et herfra
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2008, 20:35   #7
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
wow det er godt nok noget af en dosis Suncil er det ikke depottabletter du så får, men 800 mg 3 gange om dagen det er kun en periode man må dette, men det ved du vel max dosise 1800 mg til hverdag ellers højst 2400 mg i døgnet i højst 4-6 uger.

men du får vel noget mod mavesyre som man kan få for meget af ad de piller og så er det man kan få mavesår, det var derfor jeg fik nogen mod syre, da der kom blod ud i den anden ende
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?

Sidst redigeret af Peacock; 13-09-2008 kl. 20:43. Årsag: rette nogen ord der var vendt rundt på
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2008, 21:21   #8
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
pu ha

Tak til lillespir for oplysningen. Jeg skal helt klar til lægen og have en snak med ham. Jeg bruger ikke pillerne dagligt, men på de dårlige dage bruger jeg dem sammen med min normale smertebehandling.
Annette
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2008, 21:22   #9
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Hej Peacock

Får dem fast pga betændelse i sener,led og for at hjælpe med at dæmpe mine smerter ved brug af mine arme. Har fået dem lææææænge

Har prøvet mange forskellige også antidepressive, som også skulle have en god effekt på kroniske smerter, men fik problemer med hjertet. De glemte at lave ekg inden jeg startede med dem. Føj det var mega ubehageligt

Som jeg skrev er det for at kunne få min hverdag til at fungere. Får dem i samråd med Tværfaglig smerteteam i Ålborg. Som jeg varmt kan anbefale, de er rigtig dygtige.

V.h Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2008, 08:58   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hej.
Jeg mener at de der Voltren blev forbudt for et par år siden?

Jeg får også ibumetin 1800-2400mg pr døgn, og mere ved behov + det løse.
Forsøger dog at holde det nede, til et minimum.
Det er pisse giftigt i disse doser.
Som teenager fik jeg det igennem 5 år(1800mg), uden at kende risicoen.
Idag ved jeg bedre, dog er jeg sluppet uden skader.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vigtig Højesteretsdom i Arbskadesag buster Politik og Samfund 3 17-08-2010 10:44
Det er Hjorts skyld Mai-Britt Dit og Dat 1 18-06-2008 13:44
Demonstrationen - Din historie vigtig! guffii Din historie 1 03-10-2007 21:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension