K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-02-2011, 17:26   #1
Devi
Føler sig hjemme på K10
 
Devis avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2010
Lokation: Randers
Alder: 51
Indlæg: 25
Styrke: 14
Devi er ny på vejen
Restskat, ledighedsydelse - spørgsmål

Jeg er forvirret - men det er ikke just noget nyt for mig på min rejse igennem det her system hvor reglerne bliver lavet om på næsten daglig basis

Jeg er fleksjobvisiteret 4. oktober 2010, er ikke i job endnu og er derfor på ledighedsydelse. Jeg får pr. 1. januar 2011 udbetalt ca. 13.600 brutto i ledighedsydelse, de blev til ca. 10.500 netto.

Med den nye forskudsopgørelse er mit fradrag faldet en del og der er indregnet en restskat på omkring 7200 kroner, svarende til 600 kroner om måneden.

1. februar fik jeg derfor udbetalt 9669 kroner i ledighedsydelse.

Min bank har så fra nytår fået en ny regel der siger at budgetkontoer aldrig må have røde tal på bundlinjen, det betyder for mig, at selvom jeg har udgiftsminimeret til jeg var skeløjet, så er min månedlige ydelse til budgetkontoen på 7000 kroner.

Så er der 2669 kroner tilbage, hvoraf der skal afholdes internet/fastnet (249 kroner), buskort i forbindelse med aktivering/kommende praktik (345 kroner), mobilregning (ca. 100 kroner om måneden) udover mad og husholdning, mad og grus til mine 3 katte (og de er grunden til jeg gider stå op om morgenen), dyrlæge, tandlæge (som jeg vist godt kan glemme alt om foreløbigt), medicin, fornøjelser (herunder den eneste udadvendte hobby jeg har og eneste tidspunkt jeg kommer ud og møder andre mennesker) og gaver og uventede udgifter.

Allerede før nytår søgte jeg henstand på min tilbagebetaling af studielån hos SKATs Inddrivelsescenter. De medregnede som forventet kun en brøkdel af mine faste udgifter til trods for at jeg skønnede at kun min mobil og mit kabeltv burde ligge udenfor. Det rådighedsbeløb de mente jeg havde hver måned var på 5800 kroner og ikke 2600. Men de gik da med til at sætte min månedlige ydelse ned fra 1050 til 500, noget jeg så ikke har mærket noget til på grund af bankens nye budgetregler.

Skrev et brok-indlæg i min personlige blog og fik et svar retur fra en der kaldte sig socialrådgiver, at man slet ikke skal betale restskat når man er på ledighedsydelse. Okay, fint nok tænker jeg og får i dag endelig taget mig sammen til at ringe til SKAT (lider af telefonfobi) da de konsekvent ikke svarer på mine mail-henvendelser.

Får så at vide at eneste mulighed for ikke at skulle betale restskatten ligger i at de nu sender mig et budgetskema (sikkert det samme som fra Inddrivelsescentret) som jeg skal udfylde, bilagsdokumentere og returnere hurtigst muligt. Men da de jo ikke "tager hensyn til mine personlige udgifter" skulle jeg ikke regne med at få noget ud af det. I stedet mente de jeg skulle låne penge i banken til at betale restskatten, der kom jeg muligvis til at lyde lidt spydig da jeg fortalte at der forlængst er lukket for det varme vand.

Nogen gode råd til hvad jeg kan foretage mig? Synes det lyder utroligt at man i dagens Danmark kan ende med så få penge hver måned uden der er noget som helst at gøre "for vi tager jo ikke hensyn til dine personlige udgifter"

Hvad medregner SKAT egentlig i deres "tilladte" udgifter?
Og hvad er minimumsrådighedsbeløbet nu om dage for en enlig ikke-forsørger?

Jeg må indrømme at jeg længes efter min revalideringsydelse selvom jeg er lykkelig for at være ude af det ræs og være fleksjobvisiteret. Men jeg mistede 3000 kroner netto ved overgangen fra revalideringsydelse til ledighedsydelse og jeg synes godt nok det hele ser mere og mere umuligt ud...
Devi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 22:06   #2
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
jeg kan ikke svare på noget desvære,men vil da lige sige at du ervist heldig at være på ledighedsydelsen,da de fleste vist kommer på kontanthjælp,efter at have været på revalidering.

Mit byget må heller ikke komme i minus-men der var nogle kvatals og halvårlige udgifter jeg fik rykket til andre måndre så de bedre passede i skemaet-forsikringen sagede det ikke kunne lade sig gøre men kun til jeg sagde at jeg ville melde mig ud så kunne den godt rykkes også.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 23:39   #3
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Devi

Hvorfor får du kun 13.600 kr, ?

Ledighedsydelsen er på 3485 kr. pr. uge = 15.102 kr. pr. måned

Det er da ikke ret meget mindre end revalideringsydelse, som er på 16.597 kr. pr. måned.

Citat:
Allerede før nytår søgte jeg henstand på min tilbagebetaling af studielån hos SKATs Inddrivelsescenter.
Det kan være du skulle søge om gældssanering, her kan restskatten lægges oven i.

Se på : https://www.borger.dk/EMNER/POLITI-R...ssanering.aspx
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2011, 00:29   #4
Devi
Føler sig hjemme på K10
 
Devis avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2010
Lokation: Randers
Alder: 51
Indlæg: 25
Styrke: 14
Devi er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Kære Devi

Hvorfor får du kun 13.600 kr, ?

Ledighedsydelsen er på 3485 kr. pr. uge = 15.102 kr. pr. måned

Det er da ikke ret meget mindre end revalideringsydelse, som er på 16.597 kr. pr. måned.
Jeg kan nu kun få det til at blive til 13.940 pr. måned hvis jeg går ud fra 4 uger på en måned?

Bortset fra det, så skulle det være rigtigt nok, der er et minimum og et maksimum for ledighedsydelse og ikke et enkelt fast beløb. Tror nok, men er bestemt ikke sikker på, at min sats ligger hvor den gør fordi jeg før revalideringsydelse, sygedagpenge og dagpenge havde en 30-timers stilling og jeg så ikke har krav på højeste sats. Tror jeg nok.



Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken
Det kan være du skulle søge om gældssanering, her kan restskatten lægges oven i.

Se på : https://www.borger.dk/EMNER/POLITI-R...ssanering.aspx
Måske. Må indrømme at jeg efterhånden er ved at give op overfor alle de forskellige muligheder når man løber panden mod en mur hver gang. Kunne forestille mig at argumenterne imod en gældssanering ville være at jeg ikke har fast job og at jeg ikke skylder nok
Devi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2011, 00:40   #5
Devi
Føler sig hjemme på K10
 
Devis avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2010
Lokation: Randers
Alder: 51
Indlæg: 25
Styrke: 14
Devi er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
jeg kan ikke svare på noget desvære,men vil da lige sige at du ervist heldig at være på ledighedsydelsen,da de fleste vist kommer på kontanthjælp,efter at have været på revalidering.
Ja, det er efterhånden også gået op for mig at jeg har været mere end en lille smule heldig eller sagt på en anden måde - jeg fik hjælp til at slå i bordet med et krav på det helt rigtige tidspunkt.

I maj sidste år stod jeg nemlig til raskmeldelse men fik, takket være gode venner, kommenteret min RP så godt og grundigt at jeg fik lov at fortsætte på revalideringen indtil jeg kunne komme til psykolog. Og da hendes diagnoser dukkede op gik resten bare slag i slag uden problemer overhovedet.

Men stort set alle de fleksjobbere jeg kender er ganske rigtigt på kontanthjælp eller den særlige ydelse fordi de fik frataget deres revalideringsydelse inden visitationen.
Devi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2011, 05:10   #6
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
ledigshedydelse udgør op til 91% af højeste dagpenge stats så den er fra82 % til 91% .
Det vil sige 3485 kr. pr. uge (2011), når det svarer til 91 procent af højeste dagpengesats og 3.141 kr. pr. uge (2011), når det svarer til 82 procent.
så det svare vel til du får de 82% eller deromkring.men inde de begynder at trække for rest skat stpr der normal at man inden for x antal dage/uger kan rigne sige hvis du ikke kan undvære det beløb de er kommet frem til gjorde jeg og havde ingen problemer.og der er også kommet nye regler ang forsikrigner .osvhttp://teleoest.dk/nyheder/2011/2011-01-26/ vil sige der ikke modregnes
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2011, 23:09   #7
Devi
Føler sig hjemme på K10
 
Devis avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2010
Lokation: Randers
Alder: 51
Indlæg: 25
Styrke: 14
Devi er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af extra Se meddelelser
men inde de begynder at trække for rest skat stpr der normal at man inden for x antal dage/uger kan rigne sige hvis du ikke kan undvære det beløb de er kommet frem til gjorde jeg og havde ingen problemer.
Jeg har intet modtaget om restskatten udover årsopgørelsen sidste marts med besked om mulighederne for frivillig indbetaling og forskudsopgørelsen for 2011 hvor den var indregnet og de begyndte at trække den pr. 1. februar i år.
Devi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2011, 23:30   #8
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Du skal regne din indtægt ud for 13 uger og så dividere med 3 så får du det beløb pr. md.

Der er ikke kun 4 uger i en md. mener der er 4 md om året hvor der er 5 uger i en md.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 00:51   #9
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af extra Se meddelelser
ledigshedydelse udgør op til 91% af højeste dagpenge stats så den er fra82 % til 91% .
Det vil sige 3485 kr. pr. uge (2011), når det svarer til 91 procent af højeste dagpengesats og 3.141 kr. pr. uge (2011), når det svarer til 82 procent.
så det svare vel til du får de 82% eller deromkring.men inde de begynder at trække for rest skat stpr der normal at man inden for x antal dage/uger kan rigne sige hvis du ikke kan undvære det beløb de er kommet frem til gjorde jeg og havde ingen problemer.og der er også kommet nye regler ang forsikrigner .osvhttp://teleoest.dk/nyheder/2011/2011-01-26/ vil sige der ikke modregnes
tak for oplysningen omkring forsikring det vidste jeg ikke..

jeg forsætter lige i samme rubrik:....

og nu er jeg ikke inde i regler for udbetaling af flex..

men har hørt fra en veninde at hvis man ikke har været ude i job i max et års tid. så er man på den laveste.. og ved job kan man stige i trin. og det skulle så være låst. hvis man mister jobbet igen.. så muligt det er det som er til grunde for beløbet..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 01:06   #10
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
Citat:
men har hørt fra en veninde at hvis man ikke har været ude i job i max et års tid. så er man på den laveste.. og ved job kan man stige i trin. og det skulle så være låst. hvis man mister jobbet igen.. så muligt det er det som er til grunde for beløbet..
har jeg ikke hørt noget om men måske nogen andre her inde har hørt om det.da jeg fik ledighedsydelse fik jeg avide hold nu i de 9 måneder hvis du kan så kan du få 91% af højeste dagpenge stats
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål til ledighedsydelse og efterløn Senna Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 7 02-09-2013 19:12
Øv, øv feriepenge og restskat :-( frup Alt det andet 12 22-03-2013 14:10
Spørgsmål ang hvilken sats af ledighedsydelse pippi75 Spørgsmål ang fleksjob 17 07-02-2013 17:07
Restskat Sannepil Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 29-03-2011 07:14
Hjææælp restskat Linuzmor Alt det andet 12 31-01-2011 15:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension