K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-09-2015, 23:35   #1
Bia
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2013
Indlæg: 29
Styrke: 11
Bia er ny på vejen
Førtidspension 2016

Hej alle

Er der nogen der kan forklarer mig, hvad nedenstående betyder og hvad det får af indflydelse på FP (den nye) i 2016 - hvad er den procentvise satsregulering f.eks.?

"3. Afdæmpet regulering af overførselsindkomster

Den afdæmpede regulering indebærer, at den nuværende årlige procentvise satsregulering af de omfattede ydelser nedsættes med en fastsat procentsats. Den fastsatte procentsats, der efterfølgende fratrækkes de satsregulerede ydelser, udgør 0,3 pct. for 2016 og 0,4 pct. for 2017. For årene 2018-2023 udgør procentsatsen 0,75 pct.

Den afdæmpede regulering omfatter en række ydelser efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om fleksydelse, lov om seniorjob, lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., samt støtteordninger under Ministeriet for Børn og Undervisning og Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.

Folkepensionister, der ikke har så betydelige supplerende indtægter, at pensionstillægget er bortreguleret, vil få fuld kompensation for den ændrede regulering af overførslerne. Kompensationen til folkepensionister sker ved, at den supplerende pensionsydelse friholdes fra den ændrede regulering, og ved at pensionstillægget til folkepensionister forhøjes svarende til den samlede ændring af reguleringen af folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg."

Mange hilsner
Bia
Bia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2015, 07:03   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bia Se meddelelser
Hej alle

Er der nogen der kan forklarer mig, hvad nedenstående betyder og hvad det får af indflydelse på FP (den nye) i 2016 - hvad er den procentvise satsregulering f.eks.?

"3. Afdæmpet regulering af overførselsindkomster

Den afdæmpede regulering indebærer, at den nuværende årlige procentvise satsregulering af de omfattede ydelser nedsættes med en fastsat procentsats. Den fastsatte procentsats, der efterfølgende fratrækkes de satsregulerede ydelser, udgør 0,3 pct. for 2016 og 0,4 pct. for 2017. For årene 2018-2023 udgør procentsatsen 0,75 pct.
Jeg vil tro det var den Lars Løkke fik igennem før Helle Thorning overtog stolen.

Web ved meget mere om det end jeg, men d.v.s. at i 2016 stiger de omfattede ydelser med 0,3% mindre end de ellers ville, i 2017 0,4% mindre end ellers o.s.v.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2015, 10:32   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Er vi enige om at det er den stigning/regulering der sker årligt i satserne for at følge med stigningerne på f.eks. boligmarkedet?
Steg 50 kr efter skat sidste år, og ligeså gjorde min husleje. Så det skal da nok blive "sjovt" fremover, hvis udgifter stiger, uden satserne gør o.O
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2015, 11:26   #4
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
så vidt jeg ved blev det vedtaget med et bredt flertal dengang og det er længe siden .

ja meningen er vi i 5 år ikke skal stige det vi plejer . Men de glemmer bare de kære politikker at de selv og andre stiger normalt , bare ikke os der måske trænger allermest .

Alt stiger, bolig , ejendomsskatter , fødevarer ,tøj , tandlæge osv osv . og vi falder i ydelse reelt .'

Tak kære politikker for at tænke på os . Der bør være maSSEer af andre steder de kunne spare , dog mener jeg ikke skatten skal stige for nogen overhovedet .

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2015, 12:00   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Mener det er det, Enhedslisten engang skrev om
http://enhedslisten.dk/files/Notat_K...erfoersler.pdf

Overførselsindkomstreguleringerne følger ikke lønudviklingen men prisudviklingen.
Man sku jo nødigt have, at modtagerne får et større råderum.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2015, 04:56   #6
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 18
handy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Er vi enige om at det er den stigning/regulering der sker årligt i satserne for at følge med stigningerne på f.eks. boligmarkedet?
Steg 50 kr efter skat sidste år, og ligeså gjorde min husleje. Så det skal da nok blive "sjovt" fremover, hvis udgifter stiger, uden satserne gør o.O

ja glæder mig også til de 50 kr extra igen i 2016 måske der kan blive råd til saltkød på leverpostegen den første søndag i måneden.
__________________
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2015, 13:55   #7
Bia
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2013
Indlæg: 29
Styrke: 11
Bia er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Mener det er det, Enhedslisten engang skrev om
http://enhedslisten.dk/files/Notat_K...erfoersler.pdf

Overførselsindkomstreguleringerne følger ikke lønudviklingen men prisudviklingen.
Man sku jo nødigt have, at modtagerne får et større råderum.
Tak for den - der er til at forstå :-) vil nu med stor glæde afvente den store lønstigning
Bia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2015, 14:01   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
handy
Må sige at her er det ikke "ekstra" penge, da de penge ofte forsvinder ved at andre regninger stiger (ofte huslejen)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2015, 17:08   #9
Michael6400
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-03 2010
Indlæg: 49
Styrke: 15
Michael6400 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg vil tro det var den Lars Løkke fik igennem før Helle Thorning overtog stolen.

Web ved meget mere om det end jeg, men d.v.s. at i 2016 stiger de omfattede ydelser med 0,3% mindre end de ellers ville, i 2017 0,4% mindre end ellers o.s.v.

Betyder det at vores pension, der pt. udgør kr. 17.925,- vil stige med 0,3% dvs. kr. 18.462,75,- månedligt?
Michael6400 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2015, 19:47   #10
Bia
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2013
Indlæg: 29
Styrke: 11
Bia er ny på vejen
Det som er svært at gennemskue og udregne er, hvad ville vi have steget, hvis ikke de havde lavet denne procent-regulering. I runde og ca-tal betyder det dette

i 2014 fik vi 209.000
i 2015 fik vi 215.100

Det er en stigning på 6100 som igen er lig med 2,8 % i stigning

Hvis at den procentvise stigning igen skulle have været 2,8 ud fra det foregående år, bliver den så i 2016 kun 2,5 - men det er her jeg ikke ved, hvad det var/er udgangspunktet for stigningen. Er det dyrtals-regulering eller noget andet?

Hvis det er med udgangspunkt i sidste års beløb, vil FP'en stige 5377 og ikke 6022 som den ville have gjort før det med procentstigningen.

Men igen - kender ikke udgangspunktet for beregningen. Så - tror vi bliver nødt til at vente og se :-)

Så lige dette sclerose på foreningens hjemmeside

Hvor stor er førtidspensionen?

Den nye førtidspension består alene af én ydelse, der er fuldt skattepligtig. Det maximale beløb er svarende til satsen for dagpenge for enlige og 85 % for ægtefælle/samlever.

såh... hvad der dagpengesatserne i 2016

Bia
Bia er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension