K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-06-2019, 08:04   #1
Miss45
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Miss45 er ny på vejen
Førtidspension og hussalg

Hej alle sammen

Jeg er førtidspensionist og har nu sat mit hus til salg. Skal jeg som førtidspensionist oplyse noget til nogen om hussalget, når det bliver solgt, og hvad hvis jeg tjener en smule på det (ved endnu ikke hvad jeg kan sælge det til)?

På forhånd tak fordi I læste med.

Venligst Miss45
Miss45 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2019, 13:06   #2
frankmj
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2009
Indlæg: 149
Styrke: 15
frankmj er ny på vejen
Din formue har ingen indflydelse på din førtidspension. Kun en evt. renteindtægt over 78.800 Kr. vil påvirke din ftp.

/frank
__________________
Der er altid nogen, der har det værre end mig...
frankmj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2019, 11:15   #3
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hvis du har haft en gevinst på salget skal du muligvis skrive det på din selvangivelse.

Hvis man har tjent penge ved at sælge et hus man har beboet så er det normalt en skattefri indtægt, kun i meget få situationer (oftest i forbindelse med spekulation, udlejning, firma og den slags) skal der svares skat af et overskud ved salg af et hus.

Udbetaling Danmark får alle informationer fra Skat, men normalt modregnes skattefri indtægter ikke i førtidspensionen, så hvis de står som skattepligtige på skat så modregnes de ikke.

Hvis du er enlig og på den nye ordning påvirkes din førtidspension som frankmj skriver af indtægter over 78.800, der modregnes 30 procent af al indtægt over nævnte grænse.

Så kun hvis du har skattepligtige indtægter som renteindtægter, pension fra arbejdsmarkedpensioner, lønindtægt osv som overstiger de 78.800 kr. vil der blive modregnet.

Din gevinst ved salget vil i tilfælde af at det ikke er skattefrit blive indregnet i de 78.800 og beløb der overstiger vil så blive modregnet.

Men jeg synes at du i første omgang skal ringe til Skat og høre nærmere, både om dit hussalg er skattefrit og om du skal udfylde selvangivelsen på nogen bestemt måde.

Bagefter når du ved om dit eventuelle overskud er skattefrit kan du jo ringe til Udbetaling Danmark og høre om det modregnes i tilfælde af overskud ved salg, så du har mere ro over hvad der kommer til at ske.

Hvis du finder ud af at beløbet skal modregnes kan det nemlig godt betale sig at kontakte UD så snart du har solgt med overskud, så du slipper for en modregning sidst på året, for så kan modregningen deles over flere måneder.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2019, 16:12   #4
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Hej Miss45
Du kan selv læse mere om det her :

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234794
https://www.bolius.dk/skatteregler-ved-boligsalg-16700/
https://familieadvokaten.dk/Emner/937.html


Hilsen Florken
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2019, 10:57   #5
Miss45
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Miss45 er ny på vejen
Mange tak for svarene alle sammen, de var meget nyttige :-)

Venligst Miss45
Miss45 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension