K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-01-2011, 03:09   #1
Mulle83
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2011
Lokation: Vejle
Alder: 40
Indlæg: 36
Styrke: 14
Mulle83 er ny på vejen
Kontanthjælp og erstatning

Hejsa

Jeg er pt. på revalideringsydelse, men har fået at vide, jeg måske kommer på kontanthjælp.

Indtil nu har jeg kunnet læse mig frem til, at en personskadeerstatning ses bort fra, når de vurderer formuen, som ikke må være over 10.000 kr.

En bekendt har lige skrevet til mig, at han har hørt, at ikke gælder efter de nye regler? Er der nogen, der ved noget om det??
Mulle83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 09:56   #2
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jegkender ikke til nye regler.

Men for en sikkerheds skyld så skal du have noget der heder en kridit beskyttet konto som erstatningen går ind på.

erstatningen må ikke blandes med andre slags penge,for så kan det ikke beviset hvad der er hvad.

Jeg mener og håber da at erstatning for person skader stadig ikke må røres,men måske andre ved mere.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 13:07   #3
Mulle83
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2011
Lokation: Vejle
Alder: 40
Indlæg: 36
Styrke: 14
Mulle83 er ny på vejen
Jeg har også læst og læst online og kan ikke finde min vens påstand. Hvor han havde set/hørt/læst det, kunne han ikke huske.

Jeg fik i øvrigt engang at vide, at hvis man valgte at sætte sine erstatningspenge i "fast ejendom", kunne de ikke røre huset - nogen der ved, om det passer?
Mulle83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 13:48   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
der har lige været en sag i bt om en pige der fik en erstatning for sex cikane
de 25000kr. skulle hun leve for før hun kunne få bh igen.

Hvis du køber fast ejendom har du jo pludselig værdier, så den går heller ikke, hvis jeg var dig ville je nu nok snakke med en advokat, du kan jo bruge fri advokat hjælp, så ved man jo hvor man står.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 13:51   #5
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
@ Mulle83

Hejsa ... Hvis du får en erstatning på baggrund af din sygdom, skal der efter Lov om aktiv socialpolitik skal den ikke betragtes som formue. Det fremgår helt klart af § 14 som jeg indsætter her.

"Formue

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Stk. 3. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter

1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,

2) lov om erstatningsansvar eller

3) lov om arbejdsskadesikring.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.

Stk. 5. Kommunen ser endvidere bort fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt mén og ikke-økonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22."


VH. maybeline2you
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 13:58   #6
Mulle83
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2011
Lokation: Vejle
Alder: 40
Indlæg: 36
Styrke: 14
Mulle83 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
der har lige været en sag i bt om en pige der fik en erstatning for sex cikane
de 25000kr. skulle hun leve for før hun kunne få bh igen.

Hvis du køber fast ejendom har du jo pludselig værdier, så den går heller ikke, hvis jeg var dig ville je nu nok snakke med en advokat, du kan jo bruge fri advokat hjælp, så ved man jo hvor man står.
Chikane hører ikke ind under personskade og derfor er hendes erstatning i det tilfælde du omtaler ikke "sikret" og betragtes som en formue, som kommunen ikke ser bort fra

Mener bare at have hørt, at hvis ejendommen er købt for en kreditorsikret personskadeerstatning, så er den sikret, ligesom pengene ville være det?
Mulle83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 13:59   #7
Mulle83
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2011
Lokation: Vejle
Alder: 40
Indlæg: 36
Styrke: 14
Mulle83 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af maybeline2you Se meddelelser
@ Mulle83

Hejsa ... Hvis du får en erstatning på baggrund af din sygdom, skal der efter Lov om aktiv socialpolitik skal den ikke betragtes som formue. Det fremgår helt klart af § 14 som jeg indsætter her.

"Formue

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Stk. 3. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter

1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,

2) lov om erstatningsansvar eller

3) lov om arbejdsskadesikring.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.

Stk. 5. Kommunen ser endvidere bort fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt mén og ikke-økonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22."


VH. maybeline2you
Tak

Ved du, om noget af beløbet kan sættes i en ejendom, i og med det er betalt med den formue, kommunen ser bort fra? Såfremt ejendommen kreditorsikres på lige fod med pengene i banken
Mulle83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 15:00   #8
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Mulle83.. Dvsl :-)

Ja jeg ved en lille bitte smule om dette. man kan kreditorbeskytte sin erstatning ud fra retsplejeloven´s §513 og du kan både kreditorbeskytte pengene og et evt. huskøb.

Det skal ske ved at du sætter pengene ind på en seperat konto og holder den + rente tilskrivningen 100% adskildt fra din øvrige økonomi. Men det er ikke noget krav om, at du skal sætte pengene ind i Bank eller Sparekasse. Du kan for den sags skyld ha dem liggende under hovedpuden, men jeg ville nok vælge en bankboks, idet man ikke er forpligtet til at oplyse, hvad man har i den, hverken over for Bank, Skattevæsnet eller Kommunen :-)

Såfremt du køber fast ejendom og/eller bil, vil det ligeledes være muligt at få tinglyst kreditorbeskyttelse mod, at der vedlægges dokumentation for, at beløbet stammer fra personskadeerstatning.

Jeg tjekkede lige min viden og indsætter derfor et link, hvor du kan læse det hele :-) http://www.helsinghoff.dk/ad73/


Vh. Maybeline2you
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig

Sidst redigeret af maybeline2you; 12-01-2011 kl. 15:02.
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 17:06   #9
Mulle83
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2011
Lokation: Vejle
Alder: 40
Indlæg: 36
Styrke: 14
Mulle83 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af maybeline2you Se meddelelser
Mulle83.. Dvsl :-)

Ja jeg ved en lille bitte smule om dette. man kan kreditorbeskytte sin erstatning ud fra retsplejeloven´s §513 og du kan både kreditorbeskytte pengene og et evt. huskøb.

Det skal ske ved at du sætter pengene ind på en seperat konto og holder den + rente tilskrivningen 100% adskildt fra din øvrige økonomi. Men det er ikke noget krav om, at du skal sætte pengene ind i Bank eller Sparekasse. Du kan for den sags skyld ha dem liggende under hovedpuden, men jeg ville nok vælge en bankboks, idet man ikke er forpligtet til at oplyse, hvad man har i den, hverken over for Bank, Skattevæsnet eller Kommunen :-)

Såfremt du køber fast ejendom og/eller bil, vil det ligeledes være muligt at få tinglyst kreditorbeskyttelse mod, at der vedlægges dokumentation for, at beløbet stammer fra personskadeerstatning.

Jeg tjekkede lige min viden og indsætter derfor et link, hvor du kan læse det hele :-) http://www.helsinghoff.dk/ad73/


Vh. Maybeline2you
Tusind tusind tak - det betyder rigtig meget for mig, at der er folk som dig til stede her på K10!

Pengene står på sådanne konti allerede, men landet ligger sådan, at jeg har fundet mit drømmehus og bare SÅ gerne vil købe det.. Men jeg risikerer at ryge på kontanthjælp, og derfor var jeg meget usikker på, om dette kunne lade sig gøre.
Mulle83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2011, 14:21   #10
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Kære Mulle83

Vi er her alle sammen fordi på den ene eller anden måde er ramt eller berørt af sygdom og vi alle sammen har noget at byde ind med, enten i form af egne erfaringer eller omkring lovgivningen.

Da K10 er en hjælp til selvhjælp´s side ville det være meget mærkeligt for mig, at hemmeligholde min viden, når jeg kan se andre har hårdt brug for den og det har altid været min force eller om du vil min svaghed, at yde andre hjælp med det jeg ved og kan, så længe der er brug for det.

Du behøver derfor ikke at takke for hjælpen, men det er da dejligt at du gør det

Jeg håber du må få får dine drømme opfyldt i fremtiden


M2y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
kontanthjælp og kapital erstatning louisesparadis Alt det andet 2 26-09-2013 10:45
Erstatning og kontanthjælp ?? Kreditorbeskyttelse ?? TBQ Alt det andet 9 07-07-2013 20:58
kontanthjælp vs renter af erstatning. 3050 Alt det andet 23 14-01-2012 11:17
hjælp ang. kontanthjælp og erstatning ved tab af erhversevne jeanet1192 Alt det andet 11 17-04-2011 02:48
erstatning-kontanthjælp østerbro Alt det andet 0 08-02-2011 15:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension