K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-09-2009, 22:33   #11
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Ifølge min jobkonsulent, som er et yderst fornuftigt og behageligt menneske, er det normale een måneds praktik forud for et flex-job.

Hvis arb.giver så ønsker at få praktikken forlænget, kan man lave en aftale, der går ud på, at hvis den forlængede praktik ikke ender ud i et flex-job, så har det været gratis for arb.giver.
Hvis forlængelsen af praktikken derimod ender ud i etablering af et flex-job, så betaler arb.giver løn for den ekstra praktik-periode.
Dette netop for at flex'eren ikke skal misbruges som gratis arbejdskraft.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2009, 22:42   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo, men er det ikke sådan, at hvis man nu bliver fyret efter 6 mdr, så kan man i princippet få et nyt fleksjob inden for den 18 mdrs periode og optjene retten, hvis man er der 3 mdr og kommer op på de 9??

Jo, det må være sådan det hænger sammen, hehe......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2009, 09:20   #13
dorthe76
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2009
Indlæg: 60
Styrke: 15
dorthe76 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Hvad menes der , er det tre måneder i ulønnet praktik (hvor man får tilpasse job mht funktioner, arbejdstider osv ) eller er der tale om prøvetid på tre måneder som man også kan have på arbmarkedet (almindelig )

Jeg har prøvet begge dele og endda i samme job ...

Man skal huske at den gratise praktik tid er til at få det hele til at gå op i en højre enhed , det vil sige at i løbet af de tre måneder kan man selv sige fra og sige det går ikke men arbgiver kan også sige fra ..

Dertil er det værd at protestere hvis det feks er et job man kender til i forvejen og der ikke er nogen tvivl om hvorvidt man kan klare det enten fra dag et eller efter 14 dage, der er mulighed for en praktik op til tre måneder men det er bestemt ikke et krav men mange kommuner sælger deres flekser ved at love arbejdstgiver tre måneder gratis arbejdskraft ..

dorthe76 hvis du kommer fra kontanthjælp og bliver fyret efter 6 mdr så er du ikke berettiget til ledighedsydelse...

Men kommer du fra ledeighedsydelse eller sygedagpenge så er du berettiget til ledighedsydelse


Okay jeg har arbejdet i det samme fleksjob i 6 år og har kun de sidste 14 dage været på ledighedsydelse. Så der burde jo ikke være nogen ko på isen hvis jeg skulle være så uheldig at blive opsagt inden 9 måneder så vel?:-)?

Jeg ser personligt ingen grund til at jeg skal ha en prøveti det nye sted da jeg ved jeg kan klare opgaverne, men det er den nye arbejdsgiver der mener at man altid har en prøvetid? altså hun vil gene give mig løn i prøveperioden, men tror bare det er sådan at både hun og jeg kunne sige stop fra dag til dag såfremt det ikke lige fungerede som vi håber:-) Hvad ville i sige til det?
dorthe76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2009, 09:30   #14
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nej du behøver ikke at frygte at komme på kontanthjælp ..

Og hvad ang prøvetid så er det i overenskomsten du skal kigge hvis der efter overenskomst er en prøvetid så har du også en prøvetid

Ellers ring til fagforeningen der dækker området og hør dem hvad der er af prøvetid på jobbet ..

har dine kollegaer tre måneders prøvetid så har du som reglen også det er jo den samme overenskomst i er ansat efter ...

Held og lykke med dit nye job ..
  Besvar med citat
Gammel 09-09-2009, 15:43   #15
Lizzy
Afhængigheds tegn af K10
 
Lizzys avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2009
Lokation: Fyn
Alder: 58
Indlæg: 337
Styrke: 16
Lizzy er ny på vejen
Nu bliver jeg da forvirret.
Jeg startede i arbejdsprøvning i Januar 2008, med henblik på fast ansættelse i firmaet. Jeg bliver fastansat i flex 20 timer om ugen i August, men bliver fyret Oktober 2008 da firmaet skal lukke.
Jeg har kun fået en måneds løn, resten af tiden både før og efter har jeg da kun fået kontanthjælp.
Så jeg forstår ikke det med, at arbejdsgiveren skulle betale for ens prøvetid/praktik, hvis man blev ansat.
Er i sikre på at det er sådan?
Lizzy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2009, 16:07   #16
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ja undskyld at jeg er på banen igen, men altså jeg undrer mig over, at man åbenbart mener, man har ret til prøvetid i et nyoprettet fleksjob?
Hvis man selv siger op i løbet af de 3 mdr. med løn i prøvetid, tænker jeg på, at så kan man ikke få retten til ledighedsydelse. Det er selvfølgelig noget andet, hvis arbejdsgiveren siger medarbejderen op.

Her er den lov, jeg tænker på:

§ 74 b. Det er en forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse,

1) at modtageren opfylder betingelserne for at få et fleksjob,

2) at modtageren ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i fleksjob,

3) at modtageren tager imod et rimeligt tilbud om aktivering eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få et arbejde, og

4) at modtageren ikke er selvforskyldt ledig efter et fleksjob.


Til Lizzy: jeg synes også det lyder lidt underligt, at arbejdsgiveren kan give løn for den ulønnede praktik, hvis man bliver fastansat med løn bagefter. Trold, mon du kan finde noget lov om det?

Sidst redigeret af curls; 09-09-2009 kl. 16:09.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2009, 16:37   #17
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Til Lizzy: jeg synes også det lyder lidt underligt, at arbejdsgiveren kan give løn for den ulønnede praktik, hvis man bliver fastansat med løn bagefter. Trold, mon du kan finde noget lov om det?
Nej det kan jeg ikke.
Som jeg også skrev i indlæg nr. 11, så var det hvad jeg blev oplyst af min jobkonsulent.

Det han sagde til mig var, at det normale er een måneds ulønnet praktik forud for etablering af et flex-job.

Hvis arb.giveren så efter den ene måneds praktik ønsker, at få forlænget praktikken med f.eks. een måned mere, så kan man lave den aftale, at man forlænger praktikken med een måned (som arb.giver ønsker det), MEN på den måde, at hvis den ekstra måneds praktik viser, at det ikke er hensigtsmæssigt at etablere det ønskede flex-job, så har den ekstra måneds praktik været gratis for arb.giver (sådan som det er normalt med en praktikperiode).

MEN hvis den ekstra måneds praktik ender ud i, at der etableres et flex-job, så betaler arb.giver løn for den ekstra måned, sådan at det kun var den første måned der var gratis for arb.giver.

Jeg går ud fra, at formålet med denne mulighed er, at undgå at en arb.giver spekulerer i gratis arbejdskraft.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2009, 18:50   #18
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Takker for din dybere forklaring Trold...

Jeg tror nu, at det er noget, som man selv kan aftale sig frem sammen med arbejdsgiver, så der er ikke noget krav - for jeg er selv i 2. fleksjob og har hverken haft prøvetid som ansat med løn eller fået løn i tilbagevirkende kraft, når man var i ulønnet praktik inden da...

Men savner meget det, at fleksjobbere burde have prøvetid... Det må være et hul i loven... For hvis jeg feks. skifter job igen, kan jeg godt være nervøs for, om det nu er det rigtige job som også passer til mine skånehensyn osv..
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2009, 20:37   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Så vidt jeg har forstået det, så er det hverken en ret eller et krav som sådan, men en prøveperiode er noget man kan snakke om og få indført - og det er jo en god ide! For alle parter.
Forestiller mig det giver lidt tryghed at vide at man ikke er bundet 110% og lige få prøvet fleksjobbet godt af inden 'bordet fanger'. Vi læser jo ofte om forhold hvor skånebehovene ikke matcher helt og hvor fleksjobbet bliver en kamp. Sådan noget kan muligvis ungåes hvis man har en prøveperiode at forhandle det videre forløb udfra....

Jeg troede i min naivitet at ALLE fik en prøveperiode! Men jeg kender heller ikke så mange fleksere, og de få jeg kender fik så en prøveperiode a la den Trold snakker om...det var de glade for.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2009, 08:21   #20
dorthe76
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2009
Indlæg: 60
Styrke: 15
dorthe76 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Takker for din dybere forklaring Trold...

Jeg tror nu, at det er noget, som man selv kan aftale sig frem sammen med arbejdsgiver, så der er ikke noget krav - for jeg er selv i 2. fleksjob og har hverken haft prøvetid som ansat med løn eller fået løn i tilbagevirkende kraft, når man var i ulønnet praktik inden da...

Men savner meget det, at fleksjobbere burde have prøvetid... Det må være et hul i loven... For hvis jeg feks. skifter job igen, kan jeg godt være nervøs for, om det nu er det rigtige job som også passer til mine skånehensyn osv..
Jeg var netop i går til møde med min konsulent, hun oplyste, at når man er på ledighedsydelse har man mulighed for at gå ind at lave jobprøvning inden fastansættelse i fleksjob. Det er typisk mellem 4-8 uger, hvor man er på ledighedsydelse, altså gratis for arbejdsgiveren, og de skal IKKe betale løn i arbejdsprøvningen selvom det ende ud i et fleksjob. :-)
dorthe76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Prøvetid/graviditet maltheemily Spørgsmål ang fleksjob 3 02-03-2011 21:05
Gallojob PrøveTid iceb Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 29-11-2009 21:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension