K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-09-2010, 23:24   #1
Camilla23
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2010
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 12
Styrke: 14
Camilla23 er ny på vejen
Afslag på førtidspension

Håber der er nogle behjælpsomme sjæle som kan hjælpe mig!

Jeg er lidt rundt på gulvet efter afslag på min førtidspension, kort så er forholder sagen sig således:

1. Min sagsbehandler sendte mig til Espelunden for at visitere mig til fleks, men espelundens konklusion var at jeg skulle indstilles til førtidspension, da min arbejdsevne slet ikke var målbar. Den var ikke målbar idet jeg kun kunne klare 30-45 minutter om dagen, på trods af jeg havde et fremmøde på 98% over de 8 uger.

2. Kommunen gav afslag på førtidspension hvilket jeg ankede og de fastholdte på ny.

I deres afslag skriver de (her er nogle udpluk):

"Begrundelsen for ikke at påbegynde sag om førtidspension er, at det ikke skønnes at være dokumenteret eller helt åbenbart, at din arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings, revaliderings- og behandlingsmæssige foranstaltninger."

"Fra begge afklaringsforløb oplyses det, at din arbejdsindsats har været begrænset og at din indsats på EcE ikke var målbar i de håndværksmæssige arbejdsfunktioner"

"De fremgår af de helbredsmæssige oplysninger at du de seneste år har oplevet tiltagende gener fra ryggen, der angiveligt hidrører fra tidligere diskusprolaps. Dit væsentligste problem er, at belastning af ryggen medfører smerter. Der anbefales træning af ryggen med henblik på bedring af funktionsniveauet. Det vurderes. at du på baggrund af ryggener har et varigt nedsat funktionsniveau, men at de helbredsmæssige forhold alene ikke afholder dig fra deltagelse i opkvalificering og erhvervsrettede forløb i øvrigt."

"Du vil kunne profitere af deltagelse i opkvalificering eller uddannelse til erhverv hvor dine skånebehov kan tilgodeses. Du ville evt. kunne deltage i et forløb, der tager hensyn til de skånebehov som du har."

"Samlet vurderes det, at dine helbredsmæssige gener varigt afholder dig fra rygbelastende beskæftigelse og fysisk belastende arbejdsfunktioner i øvrigt, men at de helbredsmæssige forhold alene på sigt ikke udelukker deltagelse i ordinær beskæftigelse eller beskæftigelse med støtte. Det vurderes, at der fortsat er mulighed for at du kan blive opkvalificeret til arbejde der tager hensyn til dine helbredsmæssige forhold. Der peges blandt andet på medhjælp inden for omsorgsfag, produktion eller med lettere montage"

"samlet ses der fortsat at være mulighed for, at du ville kunne deltage på arbejdsmarkedet på nedsat tid og med støtteforanstaltninger."

Mine spørgsmål lyder:

1. Hvor tit er det at man oplever pensionsudvalget gå imod den indstilling som Espelunden laver, da de jo er kommunens egne folk?

2. Jeg ved ikke hvor jeg står nu, da jeg blev indstillet til fleks og man mente jeg skulle have førtidspension, men fik afslag på dette????

3. Hvor lang tid går der nu med min anke sag, da den automatisk sendes videre til højere instans og hvad sker der så nu (jeg er i vildrede), og da sagsbehandleren er ny har hun ikke styr på noget?

4. Kan jeg få ledighedsydelse?

Håber i kan hjælpe mig da de måske påtænker at lukke for min kontanthjælp da min ægtefælle har en udlejningsejendom, hvilket vil give os alvorlige økonomiske problemer.. Pleeeaassee hjælp!
Camilla23 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 23:39   #2
Camilla23
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2010
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 12
Styrke: 14
Camilla23 er ny på vejen
Fortsættelse

P.s. Det som undrer mig er at pensionsudvalget erkender at min arbejdsevne er varigt nedsat pga af mine flere diskos. over de seneste 6 år. Og at flere læger skriver at min ryglidelse er af varig karakter, min egen læge skriver behandlingsmuligheder udtømte, varige og kroniske. Jeg har trænet min ryg de seneste 6 år uden at det har hjulpet.
Men pensionsudvalget mener at jeg kan opkvalificeres da jeg er ufaglært, hvilket i bund og grund betyder at alle ufaglærte som har fysiske lidelser af varig karakter, ikke kan tilkendes førtidspension da de jo altid kan opkvalificeres.
Og jeg kan slet ikke forstå hvordan i alverden jeg skal opkvalificeres når jeg har svært ved at transportere mig selv, hvilket mine læge papirer ligeledes bekræfter.
Men det korte af det lange er nu, at jeg har fået afslag to gange af kommunen og så tror jeg klagen bliver sendt videre automatisk. Så er der noget at gøre nu for at forbedre min sag.
Camilla23 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 23:54   #3
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Spørgsmål 3)

Du vil modtage brev fra BAN (beskæftigelsesankenævnet), når de har fået din anke fra kommunen.

Her tilbydes du aktindsigt, hvilket du absolut skal anmode om straks (der findes link til aktindsigt på K10's forside, lige til at printe ud). Aktindsigten modtager du inden for 10 dage.

Når du har modtaget aktindsigt, gennemgår du grundigt at alle "papirer" er med i sagen (ressourseprofil, diverse lægeerklæringer osv.) og hvis noget mangler, så vedlæg det i dine kommentarer, som BAN skal have inden udløbet af 2 uger.


Der kommer helt sikkert flere på banen og svarer på dine spørgsmål, fat mod!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2010, 00:07   #4
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...der er simpelthen intet logisk i pensionsafslagene i disse tider!

Man holder syge borgere i flexbevillinger helt ned til en ydeevne på 3 til 4 timer om ugen (kan læses her på K10), vel vidende at ingen arbejdsgiver vil købe den arbejdskraft, da det er den rene tilsætning økonomisk for arbejdsgiveren.

Den første passage i dit afslag er en standardformulering.

Jeg er i samme situation som dig: Du bliver nødt til at kæmpe din sag med næb og kløer og du vil få god hjælp fra andre kompetente her på siden.

Hvad er konklusionerne på diverse lægeerklæringer og hvad er dine diagnoser?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2010, 00:18   #5
Camilla23
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2010
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 12
Styrke: 14
Camilla23 er ny på vejen
Hej Carmen,

Jeg fik min første diskos. tilbage i 2004, hvor man tilbød mig en operation, men jeg sagde pænt nej tak, da min læge lagde stor vægt på, at de ikke vil hjælpe. Min læge mente at den eneste behandling var at træne ryggen. Jeg fik et tilbagefald igen i 2006 og 2007 og 2008. Tre gange er der blevet påvist disk. ved MR scanning, men 2 og 3 gang vil de ikke tilbyde operation. Da min læge henviste til MR Scanning i 2008, vendte man tilbage og skrev at man ikke mente at der var mere at gøre for patienten, hvorfor en scanning ikke vil blive foretaget mere.
I mellem tiden har jeg været hos to private rehmatologer som begge enstemmigt mener at disk. har en varig karakter. Og selv lægen hos Espelunden mente det samme, hvilket jo nok er årsagen til at pensionsudvalget erkender at ryglidelsen er af varig karakter.
Camilla23 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2010, 00:20   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Camilla.

Når du får noget fra Beskæftigelsesankenævnet, skal du som sagt be om aktindsigt.
Be evt om længere tid til at svare, end de 14dage man får. Det plejer ikke at være et problem.

Jeg ved ikke med hvilken begrundelse du fik afslag på fleks, men dette skal du evt bruge i denne klage også.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2010, 00:27   #7
Camilla23
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2010
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 12
Styrke: 14
Camilla23 er ny på vejen
Hej Popaie,

Problemet er at jeg ikke har fået afslag på fleks, men Espelunden som skulle visitere mig til fleks, mente jeg skulle indstilles til Pension og ikke fleks?

Men det mente pensionsudvalget var den forkerte beslutning.... Men nu når de har afvis førtidspension, så forstår jeg ikke hvorfor de ikke har givet mig fleks??? Burde ikke gøre det... eller er det noget sagsbehandleren skal gøre...
Camilla23 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2010, 07:53   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Da dine lidelser er dels funktionsnedsættende, og varige, burde de istedet give dig fleksjob. Retsikkerhedn §5.

Dette kan du sagtens påpege i klagen, med begrundelser.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2010, 09:40   #9
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Hej Camilla23.

Jeg tror, det er vigtigt, at du skriver til beskæftigelsesankenævnet, at du har trænet din ryg de sidste 6 år, men at træningen har ikke forbedret dit funktionsniveau. Du kan også henvise til de lægepapirer, hvori det fremgår, at dit funktionsniveau ikke kan forbedres ved træning - ligesom der heller ikke er andre behandlingstilbud, der kan få dig tilbage til det ordinære arbejdsmarked.

Som jeg læser de forslag, kommunen foreslår som mulig beskæftigelse i fremtiden, er det ikke lige netop sådanne funktioner, du allerede er afprøvet i - og blev fundet for dårlig?

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2010, 19:17   #10
Camilla23
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2010
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 12
Styrke: 14
Camilla23 er ny på vejen
Hvem skal tildele fleks

Som sagt så er jeg rigtigt ikke blevet klogere på hvordan jeg kommer videre. Hvem skal tildele mig fleks i tilfælde af beskæftigelse ankenævnet fastholder pensionsudvalget afgørelse.
Camilla23 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afslag på førtidspension Caktuz Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 13-02-2012 16:09
Afslag på førtidspension - Hjælp til afslag FTP ansøger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 27-10-2011 12:36
Afslag på førtidspension Carmen Spørgsmål ang fleksjob 44 08-02-2011 23:54
Afslag på førtidspension Arne12 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 11-05-2010 15:43
afslag på førtidspension pruttenQ34 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 05-06-2009 19:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension