K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-02-2015, 14:09   #21
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af chico Se meddelelser
Jeg har nu modtaget min aftrædelsesaftale, som fagforeningen gerne vil have, at jeg underskriver.
Jeg er bare så meget i tvivl om det er det rigtige at gøre.
Dette er det juristen skrev i forhold til det at være fritstillet som fleksjobber:

"Når aftalen er underskrevet af alle parter, vil du være fritstillet i forhold til arbejdspladsen, hvilket betyder at du ikke behøver at fortage dig noget i forhold til raskmelding etc. Men du er jo fortsat sygemeldt i forhold til kommunen med mindre du rent faktisk er parat til at påbegynde et arbejde.
Når man er fritstillet har man en tabsbegrænsningspligt dvs at man skal søge og påtage sig arbejde i det omfang det er muligt (selvfølgelig også i forhold til om man er rask til det)."

Jeg sidder med følelsen af, at når man i dette system, så kan kommunen gøre med mig, som de lyster. Og min arbejdsgiver på privatskolen, kan bare fritstille os, når vi stiller kritiske spørgsmål.
Burde jeg have en uvildig advokat med her, eller skal jeg bare underskrive, komme videre og være glad for at oppebære den samme løn, de næste 8 måneder?
Gode råd modtages gerne

Fortsat god dag
fra Chico
På hvilken måde synes du aftalen kan blive bedre for dig?

Og ja, hvis du er i tvivl og ikke stoler på at fagforeningen har gjort det godt nok, kan det være godt med en second opinion fra en advokat.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2015, 14:23   #22
Rebecca.And
Hjemmevant på K10
 
Rebecca.Ands avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2014
Lokation: Frederiksberg
Alder: 58
Indlæg: 239
Styrke: 10
Rebecca.And er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
På hvilken måde synes du aftalen kan blive bedre for dig?

Og ja, hvis du er i tvivl og ikke stoler på at fagforeningen har gjort det godt nok, kan det være godt med en second opinion fra en advokat.
Find ud af hvor du kan få gratis retshjælp. En advokat kan læse aftrædelsesaftalen igennem og derefter give dig en second opinion.
__________________
Rebecca.And stikker sit næb i alt
Rebecca.And er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2015, 14:23   #23
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Synes klart du skal komme videre. Har selv prøvet at blive fritstillet (påalm. Vilkår) og tror ikke der er nogen fejl i det du skriver i aftalen.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2015, 21:14   #24
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Jeg ville ikke skrive under på den med "tabsbegrænsningspligten" det er ikke standart og indtil videre har jeg kun fundet den hos det faglige hus.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2015, 23:24   #25
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af pif Se meddelelser
Jeg ville ikke skrive under på den med "tabsbegrænsningspligten" det er ikke standart og indtil videre har jeg kun fundet den hos det faglige hus.
At man har pligt til at begrænse ens arbejdsgivers tab er en del af det at blive fritstillet. Læs for eksempel her: http://www.wtc-law.dk/publikationer/...funktionaerer/
eller her http://www.finansforbundet.dk/da/Akt...haandjern.aspx

Mens man er fritstillet er man stadig ansat under den samme arbejdsgiver, som derfor er "ens arbejdsgiver" og man har pligt til at være loyal, uanset hvor sur man har set på denne. At være loyal indebærer også at man begrænser virksomhedens tab.

Sidst redigeret af Akvamarin; 06-02-2015 kl. 23:32.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2015, 00:17   #26
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Som der står er der flere grader af "fritstillet" og derfor er det jo vigtigt at man ikke skriver under på en opsigelse hvor man anvender "tabsbegrænsningspligten".

Alt er til forhandling i en sådan situation, og så kan man jo lige så godt gøre det så godt for sig selv, frem for at spænde ben.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2015, 11:03   #27
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Citat: eller skal jeg bare underskrive, komme videre og være glad for at oppebære den samme løn, de næste 8 måneder?

Private arbejdsmarked: Når du er fritstillet har du mulighed for at få udbetalt løn fra et nyt arbejdssted samt løn fra den gamle arbejdsplads de første 3 måneder i din opsigelsesperiode dvs. dobbelt betaling/løn.
Dette selvfølgelig ud fra at du er raksmeldt.
(Som flexjobber er jeg i tvivl om den nye løn fra nyt arbejdssted vil blive modregnet af Kommunen i de første 3 måneder - Bed fagforeningen undersøge det for dig)

De resterende 5 måneder har du mulighed for at forhandle dig til, at det samme skal gælde i opsigelsesperioden med dobbelt betaling.
Men - forvent ikke nogen arbejdsgiver vil give dette gode i forbindelse med en opsigelsessituation og deraf evt. forudgående ueninghed.
For Virksomheden vil de sidste 5 måneders løn = udgift kunne spares hvis du findet nyt arbejde og du skal overholde "tabsbegrænsningspligten".

Mit råd vil være, kom videre hurtigst muligt med din fagforening ved din side
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2015, 20:27   #28
chico
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2010
Indlæg: 14
Styrke: 15
chico er ny på vejen
Jeg har besluttet, at jeg vil have en second opinon på min sag.
Jeg er kommet til at tænke på, at den måske kan tages op i Ligestillingsbehandlingsnævnet, da der i min påtænkte opsigelse bliver hentydet til, at jeg påtænkes afskediget pga fravær.
Hvis den advokat jeg får fat i, mener, at der er en sag, går jeg videre med det. Har nogle af jer herinde prøvet at indklage en sag til nævnet?

God lørdag aften
chico er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2015, 01:30   #29
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af chico Se meddelelser
Jeg har besluttet, at jeg vil have en second opinon på min sag.
Jeg er kommet til at tænke på, at den måske kan tages op i Ligestillingsbehandlingsnævnet, da der i min påtænkte opsigelse bliver hentydet til, at jeg påtænkes afskediget pga fravær.
Hvis den advokat jeg får fat i, mener, at der er en sag, går jeg videre med det. Har nogle af jer herinde prøvet at indklage en sag til nævnet?
Hvis man vælger at involvere en advokat er det vigtigt at gøre sig klart hvad det egentlig er man vil... second opinion, ja... men second opinion på hvad ?

Taget op i ligestillingsnævnet pga. fravær ?
Man er ikke beskyttet mod afskedigelse som følge af fravær, under nogen former for ligestilling... ved ikke helt hvor du vil hen ?
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2015, 10:36   #30
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
I forhold til regler for at opsige en handicappet medarbejder pgra sygdom, kan der godt være en "sag" - så en second opinion er en god ide synes jeg
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension