K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-12-2009, 04:34   #1
lola44
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2009
Lokation: Viborg
Alder: 41
Indlæg: 165
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
lola44 er ny på vejen
Købe bolig på førtidspension.

Hej alle. Jeg har et spørgsmål af hensyn til økonomi på fp. Jeg er pt på kontanthjælp, ordet førtidspension dukkede allerede op i munden på min læge tilbage i 2005, siden da har jeg kæmpet en lang kamp med kommunen. I sommers udtalte min sagsbehandler endelig at det var det hun regnede med jeg skulle, men der skulle flere arbejdsprøvninger til inden hun kunne søge. Jeg kom til en jobkonsulent og hun fandet et sted (jeg håber jo stadig på at der er en lille spinkel chance for at jeg kan få et flexjob, eller kan arbejde et par timer med pension), jeg har så lige været i arbejdsprøvning og dumpede med et brag, 14 dage blev det til hvoraf jeg måtte melde mig syg 4 dage + weekender og to fridage, så jeg er helt nede i kulkælderen lige pt. Så nu tænker jeg at det nok ender med pension, har søgt lidt hist og her, men har ikke fundet noget helt konkret. Kæresten og jeg har drømt om hus i årevis, men har jo ikke kunne pga min "sag", har ført hørt fra banken tidligere at vi kunne købe hus hvis jeg fik fp. Jeg har en veninde der er på fp og enlig, hun har hørt at hun ikke kunne låne penge til fast ejendom (dog har hun ikke spurgt i banken), har hørt forskellige steder både det ene og det andet. Kan man købe hus på fp?, hvis man bliver alene, er der overhovedet nogen spinkel chance for at købe sit eget hus?, eller er man dømt til en lille dyr lejelighed resten af sit liv?. Kan man få boligsikring hvis man bor i eget hus?, har læst at varmetilskud kun gælder fp efter de gamle regler, er der andre "rabat" ordninger til fp efter de nye regler, man kan få?, ud over tog, bus, koncerter, forlystelsesparker og lign (som jeg ikke kan pga sygdom og alligevel ikke har råd til)?
lola44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2009, 08:35   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er jeres rådighedsbeløb banken kigger på. Det skal sikkert være rimelig højt især under krisen. FP bliver man ikke rig af og uden udbetaling, kan jeg ikke se man har råd til et hus. Det kommer dog an på hvor man bor, det er jo noget billigere i jylland end sjælland.
Men hvis i er to så husk det er jeres samlede indkomst, de kigger på. Men ja man kan godt købe hus på FP. Banken er så helt sikker på en fast indtægt, selvom den er lille.
Men tror ikke du kan få boligtilskud til et hus, boligsikring få man jo kun hvis man ingen formue har
Under den nye ordning er det meget småt med tilskud til noget som helst.

har selv måtte sælge mit hus på grund af min sygdom, heldigvis inden krisen.
Men skal ikke have noget rigtig hus igen, det har jeg slet ikke overskud til.
der er jo masser af arbejde ved et hus
det skal du nok overveje, samt der er masser af udgifter i forbindelse med et hus. Især hvis det er lidt ældre.


Nu ved jeg ikke hvilken sygdom du har, Men hvis du ikke kan klarer en arbejdeprøving, hvordan vil du klarer en have og vedligeholdelse af et hus.
samt du snakker først om pension og så flexjob. En kæmpe forskel
Nu skal du ikke tage det alt for nær, men tror du skulle tage en tænkepause.
skriv dine mål ned på et papir og tænk på dem i en uge.
når den uge er gået, tænk så over om de også er realistiske.
kun et godt råd og ikke andet.

Sidst redigeret af MTVRV1; 06-12-2009 kl. 08:50.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2009, 12:02   #3
bobber
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2009
Indlæg: 4
Styrke: 0
bobber er ny på vejen
Boligstøtte, fast ejendom

Hej Lola44.

Blev selv førtidspensionist i 08.

Efter § 46 i lov om individuel boligstøtte, er det faktisk muligt at få Boligsikring til ejerbolig selv om man er førtidspensionist. Kommunen beregner din boligsikring efter oplysninger om din husstand, bolig, boligudgift og husstandens samlede indkomst og formue - men spørg på din kommune ......

Er der to indtægter i husttanden vil din pension ligge på ca 12300 kr brt mdr.
Som enlig ligger den på ca 15700 kr brt mdr altså ca 188.ooo kr årligt.

Skal man købe hus som førtidspensionist, er problemet at Kreditforeningerne forlanger at man højst kan købe ejendom til 3 gange indkomsten i husstanden, og 188.000 gange 3 er jo ikke ret meget at købe hus for - derudover må der ikke være anden gæld, plus man skal kunne dokumentere at man har et rimeligt overskud efter faste udg er betalt.

Håber du kan bruge noget af ovenstående.

Vh Bobber
bobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2009, 13:29   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo, men boligstøtte er noget der kan komme på tale, når man sidder i huset.

Det er ikke et regnestykke der figurerer i selve låneansøgningen, og bliver heller ikke medregnet i et fast budget. Der går de udelukkende ud fra hvad man pt har på sine konti, og de regner med, at man kan klare alle udgifter til huset (gasfyr, oliefyr, brændeovn, alm vedligeholdelse, vand ect) uden håndsrækninger, og at man har et anseeligt beløb at leve for og til at lappe 'huller i taget for'....

De er blevet ekstremt strikse med at låne folk penge til huse, da der nærmest er tale om en eksplotion af konkurser, betalingsstandsninger og tvangsauktioner blandt folk med i forvejen haltende økonomi (førtidspensionister, folkepensionister, kontanthjælpsmodtagere, folk på sygedagpenge, eller folk med tvivlsomme forretninger).

Men der er jo også den mulighed at leje et hus på samme vilkår som en alm lejlighed.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2009, 01:22   #5
lola44
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2009
Lokation: Viborg
Alder: 41
Indlæg: 165
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
lola44 er ny på vejen
tak for svar, ja finanskrisen har sat sine spor, det har vi mærket kraftigt, da kæresten blev fyret deraf og kun har fået et vikar job som nok slutter til den første. Til gengæld blev han gældfri i sep og jeg bliver til feb, der skal selvfølgelig være sparet lidt op først. Min største bekymring er om vi bliver sammen, han har ændret livssyn det sidste år og ikke til det bedre, han gider ikke tage ansvar for sig selv og sit hjem og det vil jeg ikke leve mit liv efter, for en hver pris. Det er jo selvfølgelig noget vi skal have snakket igennem før der skal købes noget som helst.
MTVRV1: Jeg har kronisk spændingshovedpine i svær grad, som kræver masser af ro, jeg kan slet ikke tåle den minste smugle støj, ud over den jeg selv laver, så det er derfor at eget hus står så højt på ønskelisten, det er det eneste sted jeg selv kan bestemme mængen af støj, det kan ikke lade sig gøre i en lejelighed.
Det er også en af grundene til at det er utrolig svært at finde en arbejdsplads jeg kan være på, sidst var jeg på et bibliotek, som skulle være stille, men ak nej. En anden grund er at min hovedpine kommer og går som vinden blæser, den til og aftager hele tiden og der er ikke noget system i det. Derfor kan jeg med næsten garanti ikke have en fast arbejdstid, at finde en arbejdsplads hvor jeg kan komme og gå som det passer mit hoved, er ikke fundet endnu. Har kun fundet en ting der passer på den beskrivelse og det er en form for hjemmearbejde, men det kræver plads, som jeg ikke har.
Jeg kan klare mange af de daglige ting i hjemmet, jeg skal bare ta det med ro og lidt af gangen, de fleste ting tager 3 gange så lang tid og tit flere dage/uger, men jeg kan gøre det, så længe det ikke er for tungt. Med mindre der skal fældes træer og graves store rødder op, men det er jo ikke så tit det sker.

Jeg har boet i en lille lejelighed i Odense c i 6 år og mine nerver flossede ude i spisserne. På grund af hovedet kan jeg heller ikke tåle stærke dufte og er allergisk over for parfume i vaskpulver og 95% af alt hvad der hedder creme, shampoo og sæbe. Når man bor på 2 sal, i et gammelt piv utæt og misvedligeholdt hus og underboerne for 3 gang på en dag sætter overparfumeret vasketøj over, så man er nød til at låse sig inde på badeværelset på 2,3kvm i 3 timer, fordi det er det eneste sted man kan holde ud at være for stanken, 5 gange om ugen i over to år, eller en anden underbo der synes de vil spille klaver, mens jeg forsøger at falde i søvn, når jeg har mange smerter. I staten er det træls, senere bliver man sur og til sidst græder man af magtesløshed.

Har hørt at hvis man har til indskudet og låneomkoskningerne og ikke for dyrt, så skulle det være til at komme i nærheden af.
lola44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2009, 01:43   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det hjælper rigtig meget, at man har til udbetalingen, eller til en del af udbetalingen. For så kan de se man kan spare og lægge til side!

Men de nye terminer skal meget gerne matche den gamle husleje. Så jo mere i kan lægge tilside til udbetalingen, jo mere kan i bevise at i kan klare en lidt højere termin!

Sikke dog en væmmlig hovedpine, skal du leve med dén altid....eller er der håb forude?
Ved sunlady herinde også var plaget af ekstrem hovedpine, min fik noget medicin af en ny læge....som fandknurme VIRKEDE så hun for første gang - i gudved hvor længe- kunne vågne op uden hovedpine, og opleve nogle helt nye dage uden smerter.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2009, 02:42   #7
lola44
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2009
Lokation: Viborg
Alder: 41
Indlæg: 165
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
lola44 er ny på vejen
helenekr: Det lyder fint i mine øre, jeg kan godt finde ud af at spare, det er jeg vokset op med, vi har bare ikke rigtig haft noget at spare op af, vi havde begyndt en lille opsparing sidste år, men kæresten blev fyret og væk var pengene. Men det vil hjælpe på det når jeg bliver gældfri til febuar.
Ja desværre, lægerne har givet op, har været i gennem næsten hele møllen. De eneste piller der ikke er afprøvet ville koste mig 1700kr pr måned, neologen søgte om støtte fra kommunen som selvfølgelig blev afslået og hun mente ikke der var nogen grund til at jeg selv skulle betale, fordi det kun var et forsøg, chancen for at de ville virke var 10-15% og forsøget skulle vare 1/2år, eller det er ikke de eneste piller, der er kun morfin tilbage og det må jeg ikke få, hvilket jeg fuldt ud forstår, men nej hvor kunne det være en lettelse en gang i mellem.
En anden ting der blev foreslået, var at sende mig til rigshospitalet til forskning, på deres hovedpinecenter, men blev afslået, fordi mit tilfælde var for sjællent.
Deres bedste konklution er at jeg har arvet det efter min mormor, men det kan ikke påvises, da hun ikke lever mere.
Jeg har fået bud på, at prøve at skabe de bedst tænkelige omgivelser, for mig selv som muligt og så prøve at leve så normalt som jeg kan klare.
Det vil sige jeg burde have eget hus med masser af ro, det ville gøre mit hoved godt og gøre min sjæl glad, men det må ikke ligge for langt ude på landet pga min voldsomme græsallergi, det idelle område ville være et meget stille villakvarter og så ligger gennemsnits prisen på 2mill. Det er stort set som at lede efter en nål i en høstak, her hvor vi bor nu, har vi råd til, men omgivelserne gør at jeg bliver dårligere som tiden går, jeg føler det er en ond cirkel.
At finde et hus til leje er endnu værre, at finde et der bare ligger tæt på det acceptable, så ligger huslejen mellem 7000-10000 kr + forbrug.
lola44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2009, 12:29   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
lola44 nu skriver du at lægen søgte kommunen om tilskud men det er altså ikke der man skal søge , det er kroniker tilskud der skal søges, men det lyder som om at det er overstået nu eller ?

Ellers prøv at søg på kronikertilskud her på siden der er meget omkring det og da du med den pris på piller ville komme op på 20400 kr er du berettiget til det hvis lægen søger det ..
  Besvar med citat
Gammel 07-12-2009, 15:48   #9
lola44
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2009
Lokation: Viborg
Alder: 41
Indlæg: 165
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
lola44 er ny på vejen
Det er for længst overstået, jeg kommer nok aldrig op i nærheden af kronikertilskud, med mindre jeg får nye sygdomme, heldigvis får jeg ikke ret meget medicin.
lola44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2009, 12:54   #10
sophia1
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2009
Indlæg: 18
Styrke: 15
sophia1 er ny på vejen
Jeg har samme problem med hovedpiner - du ved vel ikke tilfældigvis hvad det medicin hedder ?
__________________
Mus
sophia1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
kreditorbeskyttet penge til at købe bolig for. Migger Alt det andet 10 11-03-2013 23:13
Det bliver billigere at købe ind i EU. Debutanten Politik og Samfund 0 05-06-2012 21:16
købe hus til sønnen Fruen49 Alt det andet 11 14-08-2011 05:51
leve af en mindre ydelse (27A eller Bolig sikring)førtidspension efter 2003 1970girl Det er da strengt ! 4 25-05-2010 09:36
købe bil lillemus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 09-04-2010 18:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension