K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-12-2012, 14:55   #1
profilen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2010
Indlæg: 48
Styrke: 15
profilen er ny på vejen
Tilkendelse af førtidspension/ Københavns Kommune

Håber at kunne få lidt råd og vejledning herinde ..


1. Hvis man søger FTP i dette år .. skal sagen så køres efter de "gamle" regler eller efter dem som kommer i den nye reform ...?
2. Jeg har fået tilkendt fleksjob for ca. 1 ½ år siden .. men kan ikke finde noget arbejde .. endvidere er min tilstand betydeligt forværret .. hvilket min egen læge også skriver i en statusrapport til kommunen ...
Retter jobcenter sig efter sådan en statusrapport?
Skal min arbejdsevne være = 0 for at komme i betragtning til en FTP?
Jeg har flere diagnoser både fysiske og psykisk ...
Forøvrigt er jeg KUN 54 år ...
profilen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2012, 15:04   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis sagen skal køres på nuværende regler, så skal sagen være overgået til reglerne om førtidspension, INDEN d 31 December.
Kan man ikke nå det, så køres den på reglerne efter 2013.
Og hvad det reelt betyder, at den kommer med i 2013 puljen, kan jeg ikke svare på, for der er endnu ikke nogen der har prøvet.........

Statusrapporten fra egen læge vægter ikke ret meget i en sag om førtidspension. Der skal speciallægeerklæringer til, før end det virkelig batter noget....

For at få førtidspension må man ikke kunne blive selvforsørgende, ej heller delvist selvforsørgende via fleksjob, så jooo....vi taler nok arbejdsevne på noget nær 0.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2012, 15:19   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er enig med helenekr

du skal have en peciallægeerklæring på din funktionsevne er væsentlig nedsat i forhold til da du fik tildelt fleks. eksempelvis min egen arbejdesprøvning på få uger kunne jeg arbejde få timer om ugen. men det kan ikke lade sig gøre over en lægere periode
ergo har jobcentet vurderet min arbejdsevne til ubetydelig.
så du skal sikkert også i en arbejdsprøvning, når din funktionsevne er vurderet til at være noget lavere end da du fik fleks.
så hvis det er eneste der er sket siden sidst, er en status fra egen læge
så vil det være spild af tid, men du mister dog ikke noget ved at prøve
man får absolut ikke pension fordi man ikke kan finde et arbejde.

gad faktisk godt vide hvem som har ret
i min kommune siger de inden den 21-12, da kommunen har lukket mellem jul og nytår
og derfor ikke har nogen muligheder for at kigge på sagerne efter den 21-12-12
heldigvis er min sag sendt til social serivce på en §18, venter spændt om den overgår til regler om pension
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2012, 15:25   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er forskelligt fra kommune til kommune MTVRV1 - nogle kommuner holder lukket mellem jul og nytår, andre holder åben 27, 28, 29 og 31 December.

Dog er der en del sagsbehandlere der holder ferie i perioden, andre har noget afspadsering osv....

Men tjek jeres kommunes hjemmeside.

I min kommune (København) lukker deres IT systemer mellem jul og nytår. Dvs at en sag om førtidspension IKKE kan komme videre i systemet, og skal af sted senest d 21 December.
Men de holder åben for telefonisk henvendelse mellem jul og nytår og/eller ved akut henvendelse. Men de kan altså ikke bruge deres IT systemer.

http://www.kk.dk/PresseGammel/Nyhede...%20nytaar.aspx

Sidst redigeret af Ninja; 02-12-2012 kl. 15:33. Årsag: tilføjer lige et link
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2012, 17:11   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af profilen Se meddelelser
Håber at kunne få lidt råd og vejledning herinde ..


1. Hvis man søger FTP i dette år .. skal sagen så køres efter de "gamle" regler eller efter dem som kommer i den nye reform ...?
2. Jeg har fået tilkendt fleksjob for ca. 1 ½ år siden .. men kan ikke finde noget arbejde .. endvidere er min tilstand betydeligt forværret .. hvilket min egen læge også skriver i en statusrapport til kommunen ...
Retter jobcenter sig efter sådan en statusrapport?
Skal min arbejdsevne være = 0 for at komme i betragtning til en FTP?
Jeg har flere diagnoser både fysiske og psykisk ...
Forøvrigt er jeg KUN 54 år ...
Hvis du selv mener at du ikke kan arbejde mere...herunder i et evt fleksjob....

Så kan du nå at søge en paragraf 17 på det foreliggende grundlag

Da du er visiteret til fleksjob....og enten modtager kontanthjælp eller ledighedsydelse....

Så kan du kvit og frit uden at der sker noget ved din ydelse....søge førtidspension....

En ting du måske lige skal have med i dine overvejelser inden du søger....det er at fra næste år....ja så vil det være muligt at få et fleksjob på meget få timer....som du måske bedre ville kunne klare....

Om der så faktisk bliver oprettet nogle af disse fleksjob på få timer...ja det er stadig uklart....for de fleste arbejdsgivere siger at de ikke vil oprette dem....

Men det er måske værd lige at have med i sine overvejelser inden man søger førtidspension....

Selv om det for nogen kan se ud som den rene lykke at komme på en førtidspension....ja så er det...det faktisk ikke....ihvertfald ikke hvis man havde bare en lille mulighed for at komme i job man kunne klare...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2012, 20:18   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hvis sagen skal køres på nuværende regler, så skal sagen være overgået til reglerne om førtidspension, INDEN d 31 December.
Hvis man søger en §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag bør det være nok, at man har dokumentation på, at jobcenteret her modtaget ansøgningen i 2012.

Eller har jeg helt misforstået noget?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2012, 21:38   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej nej, det er jo det samme jeg skriver - jeg sætter bare en deadline da 2012 vel også bare er inden d 31 December

Eller med andre ord, d 31 December er sidste frist for at få kvitteringen....

Sidst redigeret af Ninja; 02-12-2012 kl. 21:52.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2012, 22:56   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Reelt burde det være nok....når nu Ankestyrelsen har lavet en afgørelse på at en paragraf 17 på det foreliggende grundlag skal overgå til behandling efter reglerne om førtidspension i umiddelbar tilknytning til anmodningen....

Men men vi kender alle sammen kommunerne....personligt ville jeg ikke vente til sidste øjeblik...

Man risikere at skulle have slagsmålet med kommunen om den afgørelse der ligger...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2012, 07:45   #9
profilen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2010
Indlæg: 48
Styrke: 15
profilen er ny på vejen
Webmaster:

Det du skriver/ svarer .. forstår jeg desværre ikke ...?


Jeg skal til møde med kommunen/ Jobcenter i morgen (tirsdag) ... ang. FTP ...
Hvordan skal jeg forholde mig?
profilen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2012, 10:01   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg synes du skal sige til sagsbehandleren at du ønsker at søge førtidspension, så kan i sammen finde ud af, om det skal køres på en §18 eller om du skal køre den på en §17 på det foreliggende grundlag....

Hvis du vælger §17 på det foreliggende grundlag, så bliver der ikke hentet flere oplysninger til sagen - de bruger de erklæringer og papirer der allerede ligger i sagen..
Skulle du selv ligge inde med oplysninger, som de IKKE har i sagen, kan du få dem vedlagt.....
De påbegynder ressourceprofilen med det samme, og du får svar inden MAX 3 mdr. Sagen vil blive kørt efter nuværende regler, også selv om du først får svar EFTER 2013.

Det web hentyder til er, at du kan søge den §17 på det foreliggende ''kvit og frit'' da du i forvejen enten modtager kontanthjælp eller ledighedsydelse.
Hvis man søger §17 og man samtidig modtager sygedagpenge, så mister man sygedagpengene når afslaget kommer, hvilket betyder folk ryger direkte på kontanthjælp (såfremt de er berettiget!).
Men det skal du ikke tænke på, da du ikke modtager sygedagpenge.....

Hvis sagsbehandleren mener en §18 er bedre, så bliver pensionen søgt på det bredde grundlag, dvs du skal i arbejdsprøvning, der skal indhentes statusprofiler, speciallægeerklæringer mm (ressourceprofilen bliver løbende opdateret), ved denne model, bliver det nok noget nær umuligt at søge på de nuværende regler, da du skal temmelig meget igennem før end sagen kan indstilles.

Ved ikke om du blev klogere, ellers skriv igen....

Og HUSK at få kvittering på, at førtidspensionen ER søgt, da det bliver din dokumentation på, at du reelt er i gang med en pensionssag!!

Med andre ord, du går ikke fra det møde, uden at have dokumentationen i orden (hvis i sammen beslutter at der skal søges førtidspension efter den ene eller den anden paragraf).

Sidst redigeret af Ninja; 03-12-2012 kl. 10:05.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
københavns kommune østerbro Politik og Samfund 2 13-05-2012 17:45
700 dage med Københavns Kommune... Morgause Din historie 85 26-10-2009 02:01
Langtidssyge i Københavns Kommune afrodite Et godt link! 3 21-08-2008 21:03
Ny hjemmeside fra Københavns kommune. Stella Den nyttige viden vi alle har 0 19-10-2007 14:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension