K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-07-2012, 21:25   #181
smækkerlækker
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2012
Indlæg: 165
Styrke: 12
smækkerlækker er ny på vejen
Til stribe

Tegn på tvangsarbejde i dansk landbrug

Grov underbetaling, lange arbejdsdage og trusler om at blive sendt hjem uden løn er vilkårene for østeuropæere ansat i landbruget. Det viser en ny undersøgelse fra Center mod Menneskehandel.

Lange arbejdsdage, en timeløn på 60 kroner, kummerlige boligforhold og trusler om at blive sendt hjem uden penge på lommen. Det er hverdagen for flere østeuropæiske arbejdere på danske gårde og gartnerier.

En ny rapport fra Center mod Menneskehandel viser, at arbejdsforholdene i det danske landbrug i flere tilfælde er tæt på tvangsarbejde.

Rapporten nævner et enkelt konkret eksempel med en rumænsk kvinde, hvor der er flere klare tegn på menneskehandel. Hun var lokket til Danmark på falske vilkår, fik en timeløn på 15 kroner i timen for at lave juledekorationer og havde ingen kontrakt.

- Det er helt uforståeligt, at nogle landmænd i den grad udnytter folk i en svær situation. Det er langt værre end frygtet, siger forhandlingssekretær i 3F's Grønne Gruppe Morten Fischer-Nielsen.

http://forsiden.3f.dk/article/201112...2215/SIDUNGDOM
smækkerlækker er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2012, 21:50   #182
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
der erbrodne kar overalt - det ka ikke nægtes..men indtil 2oo9 skulle man søge om arb.og opholdstiladelse og de tjekkede alt var iorden..idag gælder det kun borgere uden for EU der arbejder i landbruget..

min mand har et landbrugsrelateret firma og vi har en ukrainer som vi søger for hvert andet år og vi er medlem af dansk arbejdsgiver forening...men du ka ikke få en alm arb hvis ikke forholdene og lønnen ikke er iorden idag..du ka stadig modtage elever uden for EU til mindre i løn..
men nu har jeg altid været i faget og generelt behandler de folk fair - men du ka altid finde nogen...
og før du som os får en ukrainer skal vi bevise at vi har søgt i dk - i EU og så , ka du gå udenfor EU..det vidste du måske ikke

vi er glade for ham vi har..han har gået til dansk i 4 år og rejser nok ikke hjem,hvis han får lov at blive..

men følger man med i landbruget og dets medier ved man det er svært at finde folk..desværre..og det var synd de efter 2oo9 droppede at man skulLE søge opholds og arb.tilladelse - det vil jeg gi dig ret i smækkerlækker..havde vi ikke været med i dansk arbejdsgiverforening ku vi i relaliteten ansætte en polak til en tier i timen...DET ER IKKE ULOVLIGT - DESVÆRRE....Men det er EU- bestemt
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2012, 22:19   #183
Jonas81
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2012
Indlæg: 82
Styrke: 12
Jonas81 er ny på vejen
Halse tak for et udmærket indlæg med mange gode pointer, som er værd at reflektere over.

Det er et meget interessant spørgsmål, som du stiller.

På den ene side har vi en del arbejdsløse, som man må formode er interesseret i at påtage sig et job. Også selvom det er et ufaglært job og ikke ønskejobbet.

På den anden side har vi en række arbejdsgivere, der stiller sig frem i medierne og rapporterer, at de har problemer med at få besat stillingerne.

Det er i virkeligheden et paradoks.

Nu er det heller ikke sådan at INGEN danskere på kontanthjælp påtager sig de jobs :-)

Jeg tror ikke, at svaret er sort hvidt. Der må være flere faktorer der spiller ind.

I nogle tilfælde vil den jobsøgende kontanthjælpsmodtager kun påtage sig et job inden for sit eget felt. Dvs. man ikke vil påtage sig et "træls" midlertidigt lavtlønsjob. Det er bl.a. eksemplificeret ved den berømte arbejdsløse teletekniker, som fik en bemærkning fra ham kuglestøderen i DR2s Debatten for nogle måneder siden. Jeg forstod dog aldrig hvordan han kan slippe for det, hvis man er forpligtet til at tage sig et job. Han blev tilbudt et ufaglært job direkte i studiet, men han sagde nej tak.

I nogle tilfælde vil incitamentet til at påtage sig et lavlønsjob være for lille. Måske får man flere kroner i hånden end kontanthjælpen, men så er der derimod også ekstra udgifter. Der kan være noget transport osv.
Jeg konkluderer ikke, at det ikke kan betale sig for nogen. Men for en gruppe kan det ske, at gevinsten er for lille.

I nogle tilfælde kan der evt. være sociale problemer eller at man er i en svær periode i sit liv og så kan man ikke overskue så meget af forskellige årsager. Man søger jobs som reglerne foreskriver, men man gør sig ikke den store umage eller man melder sig syg kort tid efter man har fået jobbet.

I nogle tilfælde er jobs taget af udlændinge, fordi arbejdsgiveren har underbetalt arbejdskraft.

Der er sikkert mange flere forklaringer. Nogle af dem jeg har nævnt er måske noget vås eller gælder for en meget lille minoritet. Men jeg synes det er en interessant diskussion, og det er spændende at høre flere vinkler.
Jonas81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2012, 22:35   #184
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Da jeg var på kontanthjælp, så kunne det i hvert fald ikke betale sig at arbejde. Dette skal så ses i lyset af, at jeg havde 4 børn. At jeg så heller ikke KUNNE arbejde, var så en anden side af sagen, men jeg har fandeme haft nogle lange diskussioner med folk der knoklede, men som fik betydelig mindre end jeg gjorde......

Hvis jeg den gang samlede ALLE mine beløb sammen (kontanthjælp, boligsikring, børnepenge fra faderen, børnecheck, ekstraordinært børnetilskud), så er det ikke helt forkert hvis jeg skriver jeg havde over 20.000 kr udbetalt om måneden. Dertil kom fripladser i div institutioner.
Dette høje beløb skyldtes naturligvis børnene.

Men pointen er, at der ikke findes mange arbejdende forældre med 4 børn, der kunne få så høj en udbetaling.

Eller tager jeg fejl??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2012, 23:05   #185
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Altså nu må jeg lige give mit besyv med omkring det med ufaglærte jobs, kh mv. Min er faring er, at de arbejdsgivere, der udbyder ufaglærte jobs er meget kræsne med, hvem de vil have!

Jeg har gået 5 år på universitetet og dimmiterede lige efter 11.9.01. Der var ingen arbejde at finde, for alle holdt nærmest vejret og ventede på, hvad der ville ske nu. Til sidst blev jeg og en hel del andre fra min årgang så trætte af at gå arbejdsløse, at vi begyndte at søge ufaglærte jobs. Ingen ville have nogen af os, fordi de frygtede, at vi med vores uddannelse pludseligt var pist væk.

Vi var bare desperate efter at få arbejde, for ingen af os ville ende på kontanthjælp. Enden blev, at vi endte hos forskellige vikarbureauer - som universitetsuddannede ufaglærte. Sådan "hutlede" flere af os os igennem flere år på skiftevis dagpenge og løn med rengørings-, diverse produktions- og pluklagerjobs. Jeg selv har været en stor del af palletten af ufaglærte jobs igennem også.

Selvom vi var desperate og mere end villige til at tage et ufaglært job, ville ingen af de arbejdsgivere, vi var hos som vikarer ansætte os. De var glade for os, for vi hurtige til at lære og bestemt ikke bange for at tage fat. Og de spurgte specifikt efter os igen, næste gang de havde brug for en vikar. Men fastansætte os, ville ingen! Og som sagt: vi var desperate efter et arbejde, for vi ville ikke på kontanthjælp!

Så jeg tror ikke mere på det, når arbejdsgivere stiller sig op og siger, de ikke kan finde danske ufaglærte. De bedriver bare "imagepleje" og forsøger dermed at få de danske arbejdsløse - specielt på kontanthjælp - til at være skurken.

Og noget kunne tyde på, at de får success, for regeringen vil begynde forhandlinger om en kontanthjælpsreform til efteråret. Og hvis det jeg har hørt i diverse interviews med de blå forligsparter umiddelbart efter fleks- og førtidspensionensreformen bliver til virkelighed, bliver stramningerne temmelig hårde...


Sidst redigeret af Risa; 11-07-2012 kl. 23:11.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2012, 00:57   #186
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Tak Halse.

Godt belyst.

Har desværre ikke krafter til at skrive så meget, men LIGE MINE ORD!

"I nogle tilfælde vil den jobsøgende kontanthjælpsmodtager kun påtage sig et job inden for sit eget felt. Dvs. man ikke vil påtage sig et "træls" midlertidigt lavtlønsjob. Det er bl.a. eksemplificeret ved den berømte arbejdsløse teletekniker, som fik en bemærkning fra ham kuglestøderen i DR2s Debatten for nogle måneder siden. Jeg forstod dog aldrig hvordan han kan slippe for det, hvis man er forpligtet til at tage sig et job. Han blev tilbudt et ufaglært job direkte i studiet, men han sagde nej tak." citat Jonas.

Kontanthjælpsmodtagere SKAL tage tilbudt job, ellers er de ikke til rådighed, og fratages kontanthjælpen. Der tages IKKE hensyn til fagområde, men kun rådighed for arbejdsmarkedet.

Ovenstående sag, handlede om en der var på dagpenge, indenfor sir eget fag. Derfor kan han tillade sig at holde på denne ret.
Men den dag dagpengene bortfalder(max 2år), og han havner på kontanthjælp, er der andre krav vedr rådighed.

Man skal også huske i denne disk. at arbejdsmarkedet, ikke har nogen interesse i, at der bliver for få arbejdsløse, da lønnen derved vil blive presset op.
Derfor denne panik, vedr. fremtidsudsigterne med mindre årgange, af det arbejdende folk.

PS. har selv haft samme oplevelse som RISA, vedr, hvem arbejdsgiverne vil ansætte.
VH POpiae

Sidst redigeret af popiae; 12-07-2012 kl. 01:09.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2012, 01:55   #187
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Må så også indrømme, at jeg har hørt fra andre, at det slet ikke er så nemt at få et af de jobs - enten er folk ''overkvalificeret'' og så tør arbejdsgiveren ikke, ellers er folk så unge, at de heller ikke tør løbe an på det........
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2012, 07:18   #188
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
Bare..et lille eks..landbruget vil gerne ha danskere,men 3o procent er udlændinge...og hvorfor..de betaler overenskomstløn..men nej..

nej de ka ikke få danskere til de sidste stillinger,fordi det ikke er super job..det er weekend,jul og pinseog så mener danskere lønnen er for lav..'
Måske de skulle benytte Landbrugets Jobservice. Her er tilsyneladende mange danske jobsøgere.

http://www.lajo.dk/soeg_Ledig_jobsoger.htm
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2012, 14:07   #189
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Apropos ufaglærte jobs:

Citat:
For mange ansøgninger giver problemer

Lego og flere andre af landets største virksomheder oplever nogle gange at få flere hundrede ansøgere til et ufaglært job, skriver Fagbladet 3F.
http://www.dr.dk/P4/Trekanten/Nyhede.../12/100540.htm

Måske problemet slet ikke er "dovne" og uvillige arbejdsløse, men at der er for få jobs...?

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2012, 14:19   #190
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg fatter altså ikke at oplyste mennesker konstant bliver ved med at kaste de mantraer og propaganda ud...at folk på kontanthjælp bare kan vælge at sige nej til et tilbudt job...

Lad os i det mindste holde os til fakta...

Som kontanthjælpsmodtager....så KAN DU IKKE SIGE NEJ TIL ET JOB uden at man mister sin kontanthjælp....

Ej heller selvom det ikke er inden for det felt man er uddannet...

En ting er hvad en kontanthjælpsmodtager kunne have lyst til at arbejde med...og selvfølgelig helst vil arbejde inden for det felt som man har uddannet sig til...og helst til en høj løn...

En anden ting er reglerne og lovgivningen....som siger at man skal tage imod et tilbudt job og hvis man som nogle siger....bare vælger at sige nej....ja så mister de deres kontanthjælp...

Det faktum at lønnen måske ikke er så høj i det tilbudte arbejde gør ikke at man kan sige nej til det....

Vi burde kunne blive enige om...at hvis folk er på kontanthjælp og de bliver tilbudt et arbejde....ja så SKAL de tage det.....og hvis de ikke gør...ja så er de ikke kontanthjælpsmodtager mere...

Fakta er at folk på kontanthjælp kan IKKE bare selv vælge at sige nej til et job...uden at miste deres kontanthjælp...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
At 'overleve' på kontanthjælp uden gældstiftelse Gekko Alt det andet 54 11-06-2012 10:06
Kan man selv vælge? SansPareil At søge førtidspension 2 21-03-2012 12:58
Jobfirmaet HKI får ros på www.hki.dk af sig selv ekseleven Politik og Samfund 0 20-12-2011 14:16
Skleroseramt kan ikke overleve fuldtidsjob Webmaster K10 Nyheder 0 25-05-2011 12:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension