K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-07-2012, 18:49   #151
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Synes Jonas81 debatterer i en sober tone, ingen person-angreb, blot en anden mening.

Selvom jeg er førtidspensionist, så kan jeg godt følge tankegangen og erklærer mig enig langt hen af vejen, det forbandede ér bare, at jeg ikke kan hive mig selv op ved håret og komme ind i kampen på arbejdsmarked og bidrage til hjulenes fortsatte spinden.....

Synes også det er ærgerligt, hvis vi SLET IKKE kan udveksle forskellige meninger og holdninger - nogle af jeres (smækkerlækker & Jonas81) indlæg er faktisk meget interessante. Noget giver ligefrem stof til eftertanke, og det kan man da godt have brug for engang i mellem. Nye input der tvinger én lidt ud af sin ''comfort-zone''.....

Sidst redigeret af Ninja; 10-07-2012 kl. 18:54.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 19:15   #152
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Jeg er helt enig med Helene, igen må jeg sige at jeg, hvad angår Jonas, synes han debatterer og argumenterer i en helt og holdent sober tone. Det samme kan jeg ikke sige om Smækkerlækker - specielt sprogbruget i indlægget kl. 11.23 er direkte usmageligt!!

Uanset om man er helt og holdent uenig - det være sig politisk eller andet - så er man ikke nødig at blive grim i sproget.

Jeg synes det er trist at endnu en velformuleret person tilsyneladende ikke ønsker at deltage i debatten mere, men jeg forstår det godt.

OG, smækkerlækker, inden du begynder at svine mig til: Til din oplysning er jeg selv ramt af alvorlig sygdom og er i fleksjob. Søgte egentligt dette forum fordi jeg selv har det rigtig svært med at være ramt af sygdom, at være "anderledes" end den raske befolkning (som jeg også en gang var en del af), har det svært med at være på delvis offentlig forsørgelse.

Men jeg er også meget enig i en del af de reformer der nu gennemføres, men kan også se "huller i osten". Og det er egentlig blot det jeg synes Jonas har forsøgt at argumentere for!!
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 19:23   #153
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
helenekr og flex1o

enig med jer begge to..jeg er da ked af hvis jonas forlader os..ka ikke se han har generet nogen som helst..

fordi vi ikke er enige,ka vi jo godt være gode venner..¨sådan ser jeg på det..
jeg ville ønske jonas fortrød..

han skriver jo ikke svinsk el.noget som helst..han prøver bare på at agumenterer for sine meninger.

stribe
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 19:44   #154
smækkerlækker
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2012
Indlæg: 165
Styrke: 12
smækkerlækker er ny på vejen
helenekr

helenekr - hør her. Du har kæmpet mere end de fleste for at komme ind på arbejdsmarkedet. Og du vil så gerne.
Du har tre børn, og du er en omsorgsfuld mor. Jeg har tænkt flere gange. Hvordan gør hun? Det er ikke ret mange, der får pension uden arbejdsprøvning, men vi to gjorde. (boing-boing (ja, undskyld)) og det er der en god grund til. På en eller anden måde har det her system holdt hånden over os, som en anerkendelse af, hvem vi er.

Før jeg klappede helt sammen, var jeg sproglig rådgiver, derfor ved jeg, atdu kan skrive og det kan du bruge til noget, hvis du vil. Du finder de rette ord i den rigtige rækkefølge og så har du en humor uden lige (jeg griner stadig over, at du bliver sulten, når culotten logger på).

Jeg kan stadig gå på vandet, fordi jeg havde noget i Politiken. Selv om jeg udråbte mig selv til taber ud over hele landet og fik alle mulige perfide svar i avisen.
Du skriver godt og levende. Man kan synes, hvad man vil om dameblade og magasiner. Men hvis man sender noget til dem, så trykker de det tit. Så er der læserbreve og andre debatindlæg.
I nogle magasiner og blade kan man fortælle sin historie og det får man penge for. Og så vokser man en meter.

Sidst redigeret af smækkerlækker; 10-07-2012 kl. 19:57.
smækkerlækker er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 19:59   #155
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
- jeg har faktisk 4 børn!

Prøver du på at sige, at jeg skal skrive til aviser, dameblade mm

Sagen er, jeg tør ikke - jeg skammer mig over min situation og lever i forvejen langs panelerne for ikke at komme til at røbe jeg er stemplet som professionel tosse - børnene er jo med i legegrupper og deres forældre afleverer deres børn her med ro i sindet

Jeg vil så nødigt pifte illussionerne og lade masken falde - her sidste uge var jeg til møde på skolen - jeg er med i arbejdsgruppen, og lederen sagde indledningsvis, at det var dejligt skolen havde en del ressourcestærke familier, mens han klappede mig på ryggen og smilede anerkendende, fordi jeg har bestilt et interview der skal sætte fokus på skolens problemstillinger og er i gang med at søge nogle fonde for økonomisk hjælp

Jeg kan simpelthen ikke overskue at sætte fokus på den psykotiske mig der ligger bag sofaen og parerer ''ånder'' der er hyret til at slå mig ihjel......muligvis sendt af CIA.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 20:11   #156
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jonas81 Se meddelelser
Det skyldes at du har en lidt pudsig måde at skrive på Lidt metafor agtigt, og det kan være svært at forstå.
Javel - men ofte siger konteksten måske det hele ... ?


Citat:
Kort sagt, så mener jeg at et dansk velfærdssamfund skal bygges på følgende principper:

- De bredeste skuldre skal bære det tungeste læs. Jeg har det OK med topskat, men jeg synes millionærskat er fjollet alene af den grund at det har skadelige konsekvenser for DK som samfund.
- Vi skal tage os af de svageste i samfundet og dem som har været uheldige at miste arbejdsevnen.
- Fri adgang til velfærdsydelser som sygehus, skole og uddannelse osv.
- At det skal kunne betale sig at arbejde. Jeg mener det er en katastrofe, at det for mange ikke kan betale sig at påtage sig et lavtlønsjob.
- En velfungerende offentlig sektor, dvs. en sektor som bør trimmes. Her mener jeg ikke fyringer af fx plejepersonale, men højtlønnede akademikere som administerer komplicerede regler osv. Desuden er der mange andre steder at spare. Du har selv oprettet en tråd vedr. pengespild på projekter i den offentlige sektor.
- At DK skal være konkurrencedygtigt. Dvs. skattetrykket ihvertfald ikke skal stige. Det må gerne reduceres lidt. Væk med de mange fjollede afgifter som koster arbejdspladser, og som giver grænsebutikkerne kronede dage.
Det er selvf. et sted at tage fat ... samtidig med at det giver en masse afledninger, der bør foldes ud for at give publikum en bedre forståelse for afsættet.

Hvad vil det fx sige at "være svag i samfundet" og hvad ligger der implicit i begrebet "tage sig af" ?

Hvad indeholder arbejdsbegrebet og i hvilken kontekst er den forståelse gyldig ?

Hvornår "koster noget arbejdspladser" og hvornår er det egentlig ret ligegyldig at "noget koster arbejdspladser" ?

Og hvad siger du til tanken om, at det til enhver tid "nødvendige arbejde", det deles ud på de såkaldte arbejdsparates hænder ?

Og den genererede netto-produktionskage minus det der går til lager, hvad skal der egentlig ske med den ?

I det hele taget, hvad er det for et grundlæggende værdisæt, som vi tager afsæt i, når vi diskuterer "aktuel politik"?


BTW: Hvad skal de fyrede højtlønnede akademikere i øvrigt foretage sig, når de vippes ud af deres job i det offentlige? Vaske trapper? Og er der behov for så mange trappevaskere?

De kan selvf. tørre numser på diverse plejehjem i stedet ... der er aktuelt (pga. al den nedskæring) mangel på personale til bla. netop at tørre numser på de indsatte ... men også her er der vel grænser for, hvor stort behovet for at få tørret numser kan pumpes kunstigt op (fx for at skabe arbejdspladser til fx de fyrede højtlønnede akademikere)?


BTW2: Har nogen herinde i øvrigt tænkt over, hvordan vores samfund kan se ud om fx 1000 år?

Samt tænkt over, at et hav af parametre i fremtiden - ikke bare "velfærden" - afhænger af, hvilke beslutninger vi fra dags dato og fremadrettet træffer (fortidens synder kan vi ikke - umidelbart - ændre på).

Er der overhovedet noget Danmark til den tid, eller er det sunket i havet, blevet okuperet af fremmede magter (og ikke nødvendigvis dem vi kender i dag), er menneskeheden udrydet eller næsten udrydet pga. fx pandemier, supervulkaner i udbrud (Yellowstone har faktisk holdt på "vejret" længere end statistisk forventet), kæmpe meteorer osv.

Så hvad er det egentlig vigtig at forholde sig til ud over det evindelige hylen efter: tudekiks fra alle fløje i dansk politik?


Nej lad os nu se noget virkelig nytænkning, der antager et meget mere dybtgående helhedshensyn, der strækker ud over en horisont af aktuel skattetænkning i en lille sandkasse.

Og så lige en opsang: Det er fan... næppe fra de såkaldte "normalt tænkende", at der kan forventes radikal nytænkning fra ... de vil bare blive ved at køre rundt i den samme rille og messe mantraer som: vækst, konkurence, det skal kunne betale sig at arbejde, og blah blah ...

Bare man piller lidt ved KRAM-faktorerne (Kost, Rygning, Alkohol og Motion), så hyler folk straks op som en flok stukne grise og tuder over konkurenceparametre og jeg skal komme efter dig, samt at vi ender alle på fattiggården og alt andet godt fra havet ...
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 21:07   #157
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
TimeGuest altså...

Her får du så lidt "nytænkning" af en til og med veluddannet dansker:

Citat:
Gentænk velfærdsydelserne

Det må være muligt at honorere velfærdsydelser i stedet for at uddele almisser til passiviserede overførselsindkomstmodtagere.Indsatsen kan passende aflønnes ligesom fleksjob. Det vil sige. med en løn, der matcher arbejdsmarkedet og med en arbejdstid, der tager hensyn til den række mennesker, der modtager overførselsindkomst, og som ikke kan præstere fuld arbejdstid.
Citat:
Så hvorfor ikke prøve noget nyt?
http://www.information.dk/305649

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 21:08   #158
smækkerlækker
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2012
Indlæg: 165
Styrke: 12
smækkerlækker er ny på vejen
Aaaarh - stribe og Fleks, det er da lige ved at nå kvalmegrænsen.

Ingen har kritiseret Jonas81s måde at skrive på. Ingen har smidt ham ud.

Jonas81 er et voksent menneske, der kan svarer for sig selv. Han har ikke brug for jeres omsorg. Hvis han havde lyst fortsatte han. Og hvem ved...

Jeg finder det ikke ok, at oprette sig med det erklærede mål at formidle sine politiske holdninger. Og så er det lige meget hvilken politisk side, man er til. Det er der andre fora til.

Jeg er ikke grov, jeg sviner ingen til og jeg bander ikke. Det eneste, jeg forholder mig til er, når folk underkender min bekymring for min fremtid økonomisk.

Der er mange måder at sige sin mening på. Nogle serverer de værste fornærmelser med et smil på læben også skriftligt. Nogle pakker grovheder ind i spørgsmål. Andre igen spiller dumme og slipper afsted med at generer nogle på den måde. Det kaldes metasprog.

At sige som Jonas81, at de lavtlønnede ikke skal have lønforhøjelse, fordi det er deres arbejde ikke værd - er så uforskammet, højrøvet, arrogant og ringeagtende, at det trodser enhver beskrivelse.

Sidst redigeret af smækkerlækker; 10-07-2012 kl. 22:03.
smækkerlækker er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 22:32   #159
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jonas81 Se meddelelser
Dette bliver mit sidste indlæg.

Jeg vil sige tak for en god debat og til tider hård debat. Politik er et følsomt emne. Men min mening har absolut ikke været at støde nogen. Det virker dog til, at hvis man ikke er Enhedslisten tilhænger, så falder det ikke i god jord herinde, og man mistænkeliggøres for at have en bestemt dagsorden.

Jeg håber det bedste for alle og jeg håber at vilkårene for førtidspensionister osv. ikke forringes yderligere i fremtiden. Det mener jeg vil være forkert.

Jeg er oprigtigt bekymret for at vi kan bevare velfærdssamfundet på sigt, således vi kan tage os af de mest udsatte i samfundet.
nu stemmer jeg ikke på enhedslisten og kommer aldrig til det
Men med en skattereform og en ny reform på fleks og pension
som i den grad tager fra dem der ikke har meget i forvejen og kæmper med sygdom. så kan jeg alså udmærket forstå folk stemmer på Enhedslisten

S og SF har direkte løjet sig til magten og har helt overtaget vko valg program

ja der er krise, helt sikkert. Men direkte og tage fra en på FP og give pengene til en bankdirketør som faktisk har en del af skylden for denne krise
det havde jeg aldrig i min fantasi troet var muligt med SF i regering

har heldigvis forsikringer og har fomue fra hus salg inden krise
har dog ingen indtægt fra kommunen på 2 år
så skal jo ikke klage, men er jo kun i kraft af jeg har kunne arbejde
den evne er der faktisk nogen som bliver født med at de ikke kan
de skal alså gå fra de er 18 til de 40 år på kontanthjælp og skal presse ud i det ene forløb efter det andet. fordi de måske kan komme til at arbejde 2 timer om ugen.

så kan kun opfordre til at få tegnet nogle forsikringer i en fart
for alle kan blive syge og det kan gå stærkt og der er absolut ikke nogen hjælp og hente.

hvem gider dog og ansætte en på fleks i 2-5 timer, det kommer ikke til at ske
NEJ alle refomer er spare reformer som bliver pakket ind i en ny chance

øv sige dog sandhenden, at der ikke er plads til syge mennesker i Danmark
de må sejle deres egen sø.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 22:49   #160
Jonas81
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2012
Indlæg: 82
Styrke: 12
Jonas81 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af smækkerlækker Se meddelelser
Jeg finder det ikke ok, at oprette sig med det erklærede mål at formidle sine politiske holdninger. Og så er det lige meget hvilken politisk side, man er til. Det er der andre fora til.
Jeg er i familie med én på flexjob og har brugt forummet til at læse tråde om det emne. At jeg så interesserer mig meget for politik, gjorde så at jeg har været aktiv i den del på forummet.

Citat:
Oprindeligt indsendt af smækkerlækker Se meddelelser
At sige som Jonas81, at de lavtlønnede ikke skal have lønforhøjelse, fordi det er deres arbejde ikke værd - er så uforskammet, højrøvet, arrogant og ringeagtende, at det trodser enhver beskrivelse.
Denne bemærkning er årsagen til at jeg bliver nødt til at gå til tasterne en sidste gang. Og denne gang er det endegyldigt.

Måske har jeg formuleret mig upræcist da jeg først kom ind på emnet omkring lavtlønnede. Men jeg har efterfølgende indtil flere gange prøvet at forklare hvad jeg mente ift. den sag. Men du vil bare slet ikke høre efter. Det synes jeg er virkelig ærgerligt og decideret skammeligt. Du lægger mig ord i munden og det synes jeg faktisk ikke du kan tillade dig. Det er groft ud over alle grænser!

Jeg vil derfor gøre et sidste forsøg. Hvis du stadig ikke forstår min pointe, så er det fuldstændig formålsløst at debattere med dig.

Jeg mener ikke at de lavtlønnede IKKE skal have lønforhøjelse. Det har jeg ikke noget imod overhovedet. Hvis de kan få højere løn er det da helt fint. Hvorfor skulle jeg have noget imod det?? Aarrgh!

Danmark har naturligvis brug for lavtlønsjobs og disse er også værdifulde.

Min pointe er derimod, at højere minimumsløn ikke er løsningen på incitamentsproblemerne på arbejdsmarkedet. Altså om det kan betale sig at tage et arbejde.

Årsagen er ret simpel. Minimumslønnen er allerede ret høj i Danmark. Arbejdsgiverne kan/vil ikke betale en løn der er så høj, at det er ødelæggende for konkurrenceevnen. Arbejdsgiverne skal jo også have en virksomhed til at løbe rundt. Jeg undrer mig over, at det kan være så svært at forstå. Om du så synes at arbejdsgiverne er onde og griske osv. er egentlig komplet irrelevant her. Sådan er virkeligheden bare uanset om du synes det er rimeligt eller ej.

Samme princip gælder faktisk for højtlønnede. Der kan man heller ikke bare sætte lønningerne markant op. Der er slet intet kontroversielt i det her.

Prøv at læse mit indlæg igennem 3-4 gange. Så vil du forhåbentlig konkludere, at min pointe hverken er arrogant, højrøvet eller ringeagtende over for lavtlønnede. Hvis ikke, så bliver jeg nødt til at slutte af med denne smiley

PS:
Tak til dem som har fulgt debatten og givet mig positiv feedback
Jonas81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
At 'overleve' på kontanthjælp uden gældstiftelse Gekko Alt det andet 54 11-06-2012 10:06
Kan man selv vælge? SansPareil At søge førtidspension 2 21-03-2012 12:58
Jobfirmaet HKI får ros på www.hki.dk af sig selv ekseleven Politik og Samfund 0 20-12-2011 14:16
Skleroseramt kan ikke overleve fuldtidsjob Webmaster K10 Nyheder 0 25-05-2011 12:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension