K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2017, 20:06   #1
mog
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-03 2017
Indlæg: 3
Styrke: 0
mog er ny på vejen
Håndværkeren Mog

Hej
Jeg er total ny i de kommunale kasser men er i den grad blevet banket i bund af arbejdsgiver med pres trusler gennem godt 2.5 år og i dag er jeg sygemeldt på resurseforløb jeg får ikke fra kommunen da jeg havde en gammel SEB pensions forsikring og den får jeg udbetalt 10.000.- i måneden men det er jo ikke nok har konstant underskud , jeg arbejder 8 timer om ugen i praktik derefter er jeg total smadret men jeg er tvunget til at få flere penge i kassen eller ender jeg på gaden og jeg mener jeg kan holde 2 måneder mere og så kan jeg ikke mere. er der muligheder få jeg kan komme på et eller andet tænker 15 timer om ugen og så få supleret op til den løn jeg blev fyret på pga. for mange sygedage.
håber i kan være behjælpelige
knus
Mog
mog er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2017, 08:56   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Prøv at spørge SEB, hvad din police angiver
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2017, 09:56   #3
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mog Se meddelelser
Hej
Jeg er total ny i de kommunale kasser men er i den grad blevet banket i bund af arbejdsgiver med pres trusler gennem godt 2.5 år og i dag er jeg sygemeldt på resurseforløb jeg får ikke fra kommunen da jeg havde en gammel SEB pensions forsikring og den får jeg udbetalt 10.000.- i måneden men det er jo ikke nok har konstant underskud , jeg arbejder 8 timer om ugen i praktik derefter er jeg total smadret men jeg er tvunget til at få flere penge i kassen eller ender jeg på gaden og jeg mener jeg kan holde 2 måneder mere og så kan jeg ikke mere. er der muligheder få jeg kan komme på et eller andet tænker 15 timer om ugen og så få supleret op til den løn jeg blev fyret på pga. for mange sygedage.
håber i kan være behjælpelige
knus
Mog
Hvis du er smadret på 8 timer, er det vel urealistisk at du kan arbejde 15 timer ???

Du må sætte en kurs for hvad du vil indenfor de rammer du kan.

Og så må du revurdere dine udgifter hvis pengene ikke slår til... det har alle her inde måttet gøre.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2017, 11:18   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Mog

Du er ikke særlig konkret om, hvad
Citat:
gammel SEB pensions forsikring
dækker over/udbetales for.

Der findes undtagelser for modregning i ressourceydelse, se hvilke her:

Citat:
De undtagelser der er nævnt i Lov om aktiv socialpolitik § 33 omhandler bl.a. erstatning for tab af erhvervsevne. Jeg indsætter bestemmelsen nedenfor og ligeledes § 14 i lov om aktiv socialpolitik, som uddyber de undtagelser, der er tale om - se § 14 stk. 4.

§ 33. Der foretages ikke fradrag i hjælpen for:

1) Invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bistands- og plejetillæg efter lov om social pension.

2) Godtgørelse efter §§ 82 og 83 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og hjælp efter integrationslovens § 23 f.

3) Vederlag som tilforordnet ved valg.

4) Legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.

5) Børns indtægter og indtægter, der vedrører børn, bortset fra tilskud til pasning af egne børn efter § 38 i lov om social service.

6) Værdien af kost m.v. under indlæggelse på sygehus eller lignende behandlingsinstitutioner. Hvis sygehusopholdet har varet i mere end 3 måneder, kan der dog foretages fradrag svarende til den besparelse, der er en følge af indlæggelsen.

7) Transportgodtgørelse for dokumenterede udgifter til nødvendig transport ved udførelse af lønnet arbejde og ulønnet, frivilligt arbejde.

8) Efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser som følge af afgørelse eller dom. Det beløb, der ses bort fra, udgør differencen mellem den ydelse, der er udbetalt for perioden, og den retmæssige ydelse for perioden. Der ses bort fra efterbetalingen i 2 år efter udbetalingstidspunktet.

9) (Nr. 9 ophævet 1/1 2015 ved 2014-12-16-ÆL.1367 (LF 13 14-15), Schultz, red.).

10) Lejeindtægter fra højst én logerende i ejer-, andels- eller lejebolig i overensstemmelse med lejelovens regler, som modtageren af hjælp samtidig selv er bosiddende i.

Stk. 2. De erstatninger for tab af erhvervsevne, der omtales i § 14, stk. 4 og 5, godtgørelse for varigt men og godtgørelse for ikke-økonomisk skade samt indtægter, der hidrører herfra, trækkes ikke fra i hjælpen.

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse i forhold til en ansøger og dennes samlever, jf. §§ 2 a og 2 b. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller eller samlevende, jf. §§ 2 a og 2 b, 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Stk. 3. Der ses endvidere bort fra formue i form af efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser som følge af afgørelse eller dom. Det beløb, der ses bort fra, udgør differencen mellem den ydelse, der er udbetalt for perioden, og den retmæssige ydelse for perioden. Der ses bort fra efterbetalingen i 2 år efter udbetalingstidspunktet.

Stk. 4. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter

1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,
2) lov om erstatningsansvar,
3) lov om arbejdsskadesikring eller
4) lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.

Stk. 6. Kommunen ser endvidere bort fra legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt men og ikke økonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.

Stk. 7. For personer, der deltager i en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, skal kommunen tillige se bort fra ansøgerens og dennes ægtefælles eller samlevers, jf. §§ 2 a og 2 b, formue.

Stk. 8. Kommunen ser bort fra engangsbeløb på op til 150.000 kr. pr. forsikringsbegivenhed, der udbetales fra forsikring mod visse kritiske sygdomme. Der ses bort fra forsikringsbeløb i op til 5 år efter beløbets udbetaling.
http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/topic2005.html

Mine fremhævninger i teksten.

Læs ovenstående, og se om hvorvidt din SEB pension hører til undtagelserne.

Har du talt med kommunen om yderligere øk. hjælp, her tænker jeg på enkeltydelser el. hjælp til husleje (du oplyser ikke boform).

Ekstra indtægt: fremleje af et værelse, hvis du har plads og kan rumme det personligt. Hvis du bor almennyttig, så husk at informer dit boligselskab inden du fremlejer, se deres hj.siden ang. regler (du har ret til at fremleje 1 rum under visse betingelser).

Bor du i andel- el. ejerlejlighed, så læs jeres vedtægter og se, hvordan det forholder sig med fremleje. Dvs. hvilke "regler" du skal iagttage. Mere så du ikke trådt nogen over tæerne se. Nogle har mere ømme tæer end andre, specielt i mindre andel- og ejerforeninger.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2017, 12:51   #5
mog
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-03 2017
Indlæg: 3
Styrke: 0
mog er ny på vejen
15 timer er sikkert urealistisk men jeg er tvunget til at komme igang så der kan komme penge i kassen, det er fustrerende

Hej Gunvor
Tak for et pænt svar.....
Jeg er i den situration jeg har efter banken tvang mig til at hæve min pansionsopsparing sælge huset og har solgt alt af værdi bare for at holde banken i skak ind til huset blev solgt og nu bor jeg til leje i noget gammelt L..... men det er tag over hoved.Seb åension betrakter deres ydelse som en hjælpende hånd og de har med de oplysninger de har fået fra læger psykologer erklæret mig 2/3 uabejdsdygtig , det er ikke en erstatning da stress ikke godkendes som en arbejdsskade og når jeg får fra SEB faå jeg ikke fra kommunen
mog er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2017, 20:55   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Det lyder som om det er denne du får:

https://seb.dk/privat/pension/forsik...f-erhvervsevne
Citat:
Hvis vi vurderer, at din erhvervsevne er tilstrækkeligt nedsat, vil du som hovedregel få en månedlig udbetaling fra forsikringen efter 3 måneders sygdom.

Din forsikring dækker dig enten, hvis din erhvervsevne er nedsat med mindst halvdelen eller med mindst to tredjedele. Du kan læse mere om dine forsikringsdækninger i dit dækningsbevis.
Grunden til kommunens modregning er at du er på ressourceforløbsydelse som modregner indtægt.

Du har så vidt jeg kan se tre muligheder
1. Droppe ud af dit ressourceforløb og lev af de penge du får fra pensionsselskabet og den smule du kan tjene ved siden af. Problemet med denne løsning er bare at så frasiger du dig samtidigt muligheden for at komme på pension eller fleksjob fordi du dermed dropper dit sygeforløb og det kan være endnu sværere at komme i gang næste gang hvis du fortryder.
2. Kæmpe dig igennem fremtiden uden at vide hvor lang tid der går indtil du bliver bevilget en ydelse som ikke modregner din private pension, det kunne være fleks eller pension.
3. Er den jeg selv ville forsøge og det er at ringe til forsikringsselskabet og tale med dem om dine problemer og høre om ikke de kan standse dine løbende udbetalinger og lave dem om til engangsudbetalinger.
Engangsudbetalinger modregnes ikke på samme måde som den løbende indbetaling. Hvis du derfor kan få lavet ydelsen om til engangsudbetaling så vil du få den ydelse fra kommunen som nu modregnes og samtidigt få engangsudbetaling fra pensionsselskabet. Læs først lidt om kreditorbeskyttede konti, for hvis det lykkedes at få engangsbeløb kan du måske få sat dem ind på en kreditorbeskyttet konto, så kan banken ikke røre dem hvis du stadig har gæld til dem, så kan du enten forhandle nedslag i gæld mod at aflevere dem til banken eller bruge dem til at supplere din lave indtægt.

Flere pensionsselskaber er begyndt at suspendere de løbende udbetalinger når mens man er på ressourceforløbsydelse fordi de ikke mener at det skal være deres medlemmer som skal dække kommunens udgifter.
Nogle erstatter så ydelsen med et engangsbeløb.

Et andet muligt problem er at kommunen kan have endnu større interesse i at beholde dig på ressourceforløb fordi det er meget billigt da de kan modregne din i din private pensionsudbetaling og det derfor kommer til at koste gratis at holde dig på ydelsen, SEBs medlemmer betaler, og du kommer til at leve på sulteydelse fordi kommunen er den som vinder på at du var heldig at blive tildelt pension fra pensionsselskabet.

http://www.budgethuset.dk/kreditorbeskyttet-konto/
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2017, 06:20   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
men får at svaret på det andet oh du kan finde et job på 15 timer og få supleret op

nej det kan man ikke, du kan måske få fleksjob, men det kræver at du kommer igennem dit rc forløb og ender der, laaang vej

og lad os være ærlige med de nye regler er der ingen der får fuld løn mere, men en lorte løn som man kan leve for, hvis ens økonomi er rigelig
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2017, 11:18   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Får du boligsikring..
Måske er du berettiget til yderligere hjælp efter §34, selvom du er selvforsørgende. I princippet kan du jo søge kontanthjælp, og så bliver den blot trukket fra din udbetaling, hvilket betyder at du ikke får noget. Men tjek om du alligevel kan få en §34 hjælp.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2017, 11:37   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Mog

Du er ikke særlig konkret om, hvad dækker over/udbetales for.

Der findes undtagelser for modregning i ressourceydelse, se hvilke her:



http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/topic2005.html

Mine fremhævninger i teksten.

Læs ovenstående, og se om hvorvidt din SEB pension hører til undtagelserne.

Har du talt med kommunen om yderligere øk. hjælp, her tænker jeg på enkeltydelser el. hjælp til husleje (du oplyser ikke boform).

Ekstra indtægt: fremleje af et værelse, hvis du har plads og kan rumme det personligt. Hvis du bor almennyttig, så husk at informer dit boligselskab inden du fremlejer, se deres hj.siden ang. regler (du har ret til at fremleje 1 rum under visse betingelser).

Bor du i andel- el. ejerlejlighed, så læs jeres vedtægter og se, hvordan det forholder sig med fremleje. Dvs. hvilke "regler" du skal iagttage. Mere så du ikke trådt nogen over tæerne se. Nogle har mere ømme tæer end andre, specielt i mindre andel- og ejerforeninger.

Mange hilsner

Gunvor
Man skal lige være obs på, at §14 ikke gælder folk på ressourceforløbsydelse.
Så den er kun relevant ift hvad §33 stk 2 dækker over

"§ 68. Personer, der er visiteret til et ressourceforløb efter kapitel 12 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, modtager ressourceforløbsydelse, jf. stk. 2-5. Personen har ret til ressourceforløbsydelse uden hensyn til egen formue og en eventuel ægtefælles indtægts- og formueforhold.

Stk. 5. Lovens § 33 finder tilsvarende anvendelse på modtagere af ressourceforløbsydelse."

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Får du boligsikring..
Måske er du berettiget til yderligere hjælp efter §34, selvom du er selvforsørgende. I princippet kan du jo søge kontanthjælp, og så bliver den blot trukket fra din udbetaling, hvilket betyder at du ikke får noget. Men tjek om du alligevel kan få en §34 hjælp.
Ikke som selvforsørgende nej.
"§ 34. Personer, der opfylder betingelserne i § 11, og som har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kan særskilt eller i forbindelse med udbetaling af hjælp efter §§ 22-25 få en særlig støtte. "

"Stk. 2. Det er en betingelse for at få hjælpen,

1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,

2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og

3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser. "

Så §34 kan man ikke få som selvforsørgende, da det ikke er en social begivenhed at komme i arbejde
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2017, 16:25   #10
mog
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-03 2017
Indlæg: 3
Styrke: 0
mog er ny på vejen
Det er lige nøjagtig der jeg står jeg koster gratis og det er ud fra det jeg ønsker hvad min næste skridt kan være jeg havde virkelig håbet at jeg havde været længer med det skide hoved men har måtte erfarer at det er jeg ikke og den kan bare ikke følge med,jeg syntes det er pisse svært jeg og må sige jeg frygter jeg ender på gaden. det skal siges jeg er 54 har aldrig været på nogen som helst offentlig ydelse før har arbejdet selvstændig ind til for 4 år siden og vil så gerne men kan ikke
mog er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension