K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-09-2012, 00:46   #11
eskemand
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 129
Styrke: 12
eskemand er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg citerer lige nogle ting fra din tidligere tråd, som Enteneller har linket til.

"Jeg vil lige give et kort beskrivelse af den første udtagelse fra lægekonsulenten C. colstrup d.22-5-2012

Hans konklution er flg.
Det er således ikke tvivl om, at funktionsevnen er nedsat i betydelig grad. Om den er nedsat til det ubetydelige , synes jeg må afhænge af en evt. funktionsafklaring. Jeg kan ikke foreslå yderligere lægelige udtagelser. Tilstanden synes stationær med betydelig risiko for forværing.

Efter at denne udtagelse blev jeg så erhvervsafklaret i vores hjem og denne afklaring førte så til den nye udtagelse
"

----------------------------

"Ved funktionsevnevuderingen har man fundet, at det samlede funktionsevne er væsenligt kompromitteret på grund af overnævnte lidelser og det vedvarende høje smertenivue. Funktionsafklaringen er foretaget i eget hjem, da xxxx ikke har kunnet deltage i et erhvervsafklarende forløb på RevaCenter Nord."

-----------------------------

"Nej jeg har ikke været i arbejdsprøvning,min Sb fik lavet en erhvervsafklaring i hjemmet, da jeg ikke kunne magte at deltage i et sådan firløb pga. smerter."

Mine markeringer.

------------------------------

Jeg tør ikke fortælle dig, at du skal søge en §17, den beslutning er din egen.
Men du bør da helt klart have med i dine overvejelser hvor du befinder dig i sdp-systemet.
Hvis kommunen alligevel standser dine sdp "lige om lidt", så har du jo intet at miste.
Og her kan andre råde dig bedre end jeg, altså m.h.t. om du er ved at falde for sdp-grænsen og om der er forlængelsesmuligheder.

Men som jeg læser de ting du har skrevet herinde, så har kommunen (din sagsbehandler) vurderet, at du ikke er i stand til, at deltage i en arb.prøvning på et Reva-center, som ellers skulle være noget af det mest skånsomme når man snakker om arb.prøvning. Og på det grundlag har man lavet en funktionsafklaring i dit eget hjem.

Så vil det da være helt skævt hvis kommunen nu mener, at du skal i en arb.prøvning.

Og ved funktionsafklaringen har man fundet, at din funktionsevne er væsentligt kompromitteret p.g.a. dine lidelser og dit høje smerteniveau (altså ikke p.g.a. din kones sygdom).

Derudover har lægekonsulenten skrevet, at tilstanden synes stationær med betydelig risiko for forværring (dette betyder jo sådan set det samme, som "kontraindiceret").

Som jeg vistnok også skrev i din anden tråd, så er det min opfattelse, at det udelukkende handler om kassetænkning fra kommunens side.

"Går den, så går den".

Hvis din situation vedr. sdp gør, at det ikke er smart at søge en §17, så vil jeg helt klart anbefale dig, at anke deres afslag på, at indstille dig til pension efter §18.
I anken synes jeg du skal bruge de argumenter, som jeg har anført her i indlægget.

Til i andre:
Så vidt jeg ved, så kan man godt blive indstillet til, og få tilkendt, pension uden at have været i en arb.prøvning, hvis kommunen har vurderet, at borgeren ikke vil kunne gennemføre en arb.prøvning, og derfor laver en funktionsafklaring i borgerens hjem.
Jeg mener bl.a. at kunne huske, at det var det der skete i helenekr's sag.

Så før man farer frem med, at man ikke kan få tilkendt pension uden en arb.prøvning, så bør man fokusere på hvad der ligger i sagen.

Dels er der ingen grund til helt at tage modet fra andre brugere, og dels får man nemt flyttet fokus fra det der er relevant.
Hej Vovse

Den korrekte udtagelse fra Lægekonsulenten efter jeg blev erhvervsafklaret i eget hjem er flg.

Der foreligger nu yderligere erhvervsafklaring og jeg konkluderer at, funktionsevnen er nedsat til det ubetydelige såvel på det ordinære som det rummelige arbejdsmarked. Der er således overenstemmelse de lægelige oplysninger og erhvervsafklaringen. Funktionsevnen er nedsat til det ubetydelige- tilstanden er varig og dette gælder ethvert erhverv. Der er ikke behov for yderligere lægalige oplysninger.

Dette er hans korrekte svar som jeg har fra akt indsigten. Mine SDP stopper den 30 november.
eskemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2012, 01:17   #12
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
mtvr1... det lyder godt at det endelig ser ud til at du er ved vejs ende, du og jeg var jo i arbejdsprøvning samtidigt.. min arbejdsevne bliver også vurderet til ubetydelig/manglende, ved endnu ikke præcis hvilket af de ord hun (kontaktpersonen fra Reva) skriver i sin vurdering, da hun bare mundtligt sagde dette forleden under møde på kommunen.

Nu skal hun skrive sin vurdering, jeg skal godkende, videre med den til SB, som så skal skrive min RP færdig samt lige ha lægekonsulenten på endnu engang, og så bliver jeg også indstillet til pension. SB har så sindssygt travlt lige nu, så hun kunne ikke sige om det blev om 1-2 mdr, men lovede at jeg kom igennem i dette år. ( please, skynd dig kære SB, får sgu da noia af at blive sat på vent nu!)

eskemand.. jeg håber rigtigt meget for dig at du kommer igennem uden en arbejdsprøvning, men SKAL du igennem den, kunne det måske lade sig gøre på et revacenter som er rigtigt gode til at tage hensyn til dine skånehensyn? Jeg har virkelig været så glædeligt overrasket over måden jeg blev behandlet på revacenter...kan man bede om det egentlig? nu blev det bare sådan for mig pga de mange skånebehov..

Fibro
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2012, 07:14   #13
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
man kan godt få tilkendt en pension uden en arbejdsprøvning
men der skal være rigtig god læge dokumentation for at det vil give varig skade eller man er så psykisk dårlig at man kan være til fare for selv og andre
Det fremgår jo af eskemand's sag, at sb allerede har vurderet, at han ikke kan deltage i en arb.prøvning, ikke engang på et Reva-sted, det er jo netop derfor der er lavet en funktionsafklaring i eget hjem.

Og når lægekonsulenten skriver "Tilstanden synes stationær med betydelig risiko for forværring", så er jeg overbevist om, at denne mener "varig forværring", arb.prøvning eller ej.
En lægekonsulent ved jo udmærket, at forbigående forværring ikke har nogen som helst betydning i denne forbindelse, så det ville jo være tåbeligt, at nævne dette i papirerne.

----------------------------------

Eskemand,
Hvis dine sdp stopper den 30. november, og der ikke er nogen muligheder for forlængelse, så synes jeg, at du skal klage over afslaget på, at indstille dig til pension nu.
Og i denne klage skal du henvise til de ting jeg har trukket frem og så den seneste udtalelse fra lægekonsulenten, den vedr. funktionsafklaringen.

Fordi, så har kommunen 4 uger til at remonstrere deres afgørelse, altså overveje om de vil ændre deres afgørelse, så de skal give dig svar på dette i slutningen af oktober, inden de, hvis de fastholder deres afslag, videresender sagen til BAN.

Man ku' jo håbe på, at de besinder sig når de ser, at du ikke bare bøjer nakken og finder dig i alt, og så ændrer deres afgørelse.

Hvis de så fastholder deres afslag, og sagen sendes videre til BAN, så kan du søge en §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag inden d. 30. november, sådan at dine sdp fortsætter indtil de har truffet afgørelse vedr. §17.
Og et evt. afslag på §17 ankes selvfølgelig også.

Hvis du har en nogenlunde fornuftig læge synes jeg, at du nu skal tage en snak med denne om, om der er noget der mangler i din sag, eller bare kan støtte den, sådan at dette måske kan indhentes inden du søger en §17.

Jeg anbefaler, at du afleverer klagen, og evt. §17 ansøgning, personligt ved skranken i jobcenteret og beder om en kvittering på, at de har modtaget det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2012, 10:18   #14
eskemand
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 129
Styrke: 12
eskemand er ny på vejen
Opdatering af min situation.

Hej, her er en lille opdatering af min siutation som den ser ud nu. Var til møde med min nye Sb d. 4-10-2012 som fortalte at jeg skal starte på i arbejdsprøvning.Blev idag ringet op af RevaCenter i Næstved og skal allerede starte på fredag i en 3-4 ugers varighed, da dette skulle gå rimelig stærkt da min Sb ville have det afgjort og indstillet mig til pensionsnævnet igen inden årets udgang.
Nu er mit spørgsmål, skal jeg tage de smertestillende piller for at kunne klare et sådan forløb eller hvordan skal jeg takle den situation.
kan nogen af jer søde mennesker give mig et par råd om dette.
eskemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2012, 10:37   #15
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Det er vigtigt at du skriver dagbog over hele døgnet - begynd gerne nu

Du skal så vidt det er muligt møde op hver dag - også selvom det bare er for at gå hjem igen. Skulle det gå helt galt med smerterne må du snakke med lægen

Du skal være dig selv og ærlig i din arbjedprøvning - gør gerne opmærksom på når dine smerter forværres uden at det hele tiden drejer sig om smerter.

Jeg har hørt om nogen, der "spillede" i arbejdsprøvning. Dette blev opdaget og hun har nu et endnu værre forhold til sit jobcenter.

På reva er de vant til at få folk med ringe funktionsevne/arbejdsevne og de skal nok lave en ordentlig udtalelse bagefter.

Du skal ikke tage flere smertestillende, men begynde på det du plejer. Går det ikke efter en uge øger du dosis (i samråd med din læge) her er dagbogen vigtig for det er her du dokumenterer at du må tage mere smertestillende.

Jeg tror det er godt du bliver afklaret nu, det lyder som om at du er ved at være i mål, krydser fingre for dig
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2012, 15:29   #16
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af eskemand Se meddelelser
Hej, her er en lille opdatering af min siutation som den ser ud nu. Var til møde med min nye Sb d. 4-10-2012 som fortalte at jeg skal starte på i arbejdsprøvning.Blev idag ringet op af RevaCenter i Næstved og skal allerede starte på fredag i en 3-4 ugers varighed, da dette skulle gå rimelig stærkt da min Sb ville have det afgjort og indstillet mig til pensionsnævnet igen inden årets udgang.
Nu er mit spørgsmål, skal jeg tage de smertestillende piller for at kunne klare et sådan forløb eller hvordan skal jeg takle den situation.
kan nogen af jer søde mennesker give mig et par råd om dette.
Meget enig med tumnus!

Endelig ikke proppe dig med smertestillende, for det giver ofte et forkert billede at din kunnen - forstået på den måde, at du måske får presset dig selv ud i flere timer, på falsk grundlag - hvilket giver bagslag!!

Smertedagbog/medicindagbog kan være guld værd.

Får din læge med ind over allerede nu!

Skriv fx også til din sagsbehandler, når/hvis du føler det hele bliver for meget, og du påtænker at øge medicinen - giv udtryk for din bekymring, så dem på kommunen VED at du kæmper og vitterligt gør dit bedste.

Mød op i arbejdsprøvningen hver dag - vis du er mødestabil, for det signalerer at du tager det seriøst og kæmper. Ellers sender de dig temmeligt sikkert i en ny arbejdsprøvning.

Men lyt meget nøje til din krop - tag pauser lige så snart det er nødvendigt, tal med dem på stedet hvor du er i arbejdsprøvning - hvil dig, eller gå hjem hvis du bliver dårlig!!
Er du meget dårlig når du møder op, så fortæl dem det pr omgående, så i sammen kan finde ud af, om du skal gå hjem - eller om du kan sidde og sunde dig osv osv.

En arbejdsprøvning er et sammenspil mellem dig, din læge, din sagsbehandler og stedet hvor du er i arbejdsprøvning - brug dem som sparringspartnere!
Nævn ikke problemstillingerne med din kone - for så vil de IGEN vurdere, at det er pga konen du ikke har en arbejdsevne.

Det er DIN arbejdsprøvning, baseret på DIN kunnen.
ALT andet er i og for sig, ikke relevant for sagen, så bland det ikke sammen, for de forstår ikke at adskille tingene.

Det skal nok gå det hele, jeg kan forstå at sagsbehandleren er en af de mere fornuftige, siden h*n kun sender dig ud i så kort tid - det lyder rigtig fornuftigt.
Se det hele som de sidste krampetrækninger
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2012, 19:14   #17
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Det kunne se ud som om, at din sagsbehandler evt. kan forlænge dine sdp. iht. §27 stk. 1 nr. 4, dvs. afklaring mod fleks og pension!!?? Har du fået dette afklaret? Din sagsbehandler virker jo rimelig tændt på at få lukket din sag ad pensionsvejen.

Som de andre skriver skal du absolut ikke tage ekstra smertestillende for at "klare" arbejdsprøvningen. Du må gøre hvad du kan for, at vise hvad du kan klare, det bliver hårdt, det er der ingen tvivl om, men det er vigtigt, at du viser hvad kun du formår. Tillige bør du skrive dagbog og maile til din sagsbehandler ugentligt.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 10-10-2012 kl. 19:18.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2012, 21:58   #18
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af eskemand Se meddelelser
Nu er mit spørgsmål, skal jeg tage de smertestillende piller for at kunne klare et sådan forløb eller hvordan skal jeg takle den situation.
Du skal fortsætte med den medicin, som du plejer at tage, og i de doser.
Præcis som du har aftalt med din læge.

Som de andre skriver kan du så hen ad vejen vurdere, om du skal øge din medicin, men gør det altid i samråd med din læge.

Og ja, skriv en udførlig dagbog, og send den til din sb hver uge.
Jeg brugte denne model: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2012, 11:15   #19
eskemand
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 129
Styrke: 12
eskemand er ny på vejen
Først tak for alle de gode indput som i har givet, men jeg var til et infomøde idag sammen med min sb på Revacenteret, der fik jeg at vide at der var mødepligt og jeg ikke måtte gå hjem uanset hvor dårligt jeg havde det, men at det var dem som sendte mig hjem hvis de kunne se at jeg havde behov for dette.
Det der bekymre mig mest er at Revacenteret er kommunalt ejet, og som også i fortalte synes de jeg skulle føre dagbog, men ikke kun negative ting men også hvis det har været en god dag. men tror at hvis jeg kommer med for meget posetivt kan det bruges mod mig så de dermed ikke vil rejse en pensionsag, men vil bruge det til at prøve at få mig i et flexjob.
Det kan godt være at jeg efterhånden ser lidt sort på det og er blevet en kyniker.
Så vidt jeg husker var der vist noget om at renehdal, viste mødestabilitet som blev brugt imod ham.

Sidst redigeret af eskemand; 11-10-2012 kl. 11:19.
eskemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2012, 12:40   #20
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Kan du få på skrift at du skal blive i arbjedsprøvningen uanset hvor dårlig du har det?

Vil de skrive under på erstatningskrav, hvis du blivere dårligere?

Er der mulighed for at ligge ned på afklaringsstedet?

Jeg tænker på at du heller ikke må skrive for meget negativt for det kan give udtryk af at du er på tværs.

Skriv dagbog uden at lægge for mange følelser i det - det hjælper ikke at være vred lige nu.

Det kan f.eks være positivt at du formår at komme frem til afklaringsstedet uden at du blev nødt til at ligge ned lige med det samme du kommer ind af døren.
At du selvom du har kroniske smerter kan lave simple rutineprægede opgaver på en god dag.
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Indstilling til afslag... Mumrik Spørgsmål ang fleksjob 76 27-05-2014 10:29
Førtidspension indstilling/afslag Mussen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 02-11-2012 11:00
Indstilling til Fp Hamselv Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 03-03-2011 13:05
indstilling til afslag på førtidspension frida Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 14-12-2008 00:01
Afslag på indstilling. Buller1 At søge førtidspension 3 01-12-2007 10:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension