K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-01-2016, 09:30   #31
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Han kan desværre ikke få boligsikring, da han bor hos et ægtepar i deres hus. Den ville heller ikke gå med adressen. Men jeg tænkte det samme, det kunne have været løsningen hvis han havde sit eget. Og om børnene står på adressen hos ham eller moren er jo lige meget, de har dem jo lige meget....

Sikke et renderi.

Først i Nyprupsgade, men det var forkert, for det var kun for folk over 30 der var jobparate. Så han hørte til Lærkevej, som ikke jobparat over 30 år.

De var ellers meget meget søde og hjælpsomme hele vejen rundt. Slet ikke som jeg husker det

Men der stod på ansøgningen til kontanthjælp, det samme som hos fagforeningen. Har du hjemmeboende børn - ja, eller nej. Der stod INTET om forsørgerpligt Og svarede selvfølgelig nej. Så jeg er stadig lidt usikker på, om de udlægger det præcis som fagforeningen. Han syntes det var pinligt at spørge, og han ville heller ikke have JEG spurgte. Så han må jo se på beløbet når sagen bliver afgjort (indenfor 10 hverdage).

Og de skrev heldigvis, at det ikke gav mening at tænke på noget arbejdsrelateret NU, så han er fredet. Men han skal selvfølgelig afbryde forløbet hos Markmann (som dem på sygedagpengekontoret havde bevilget), og begynde på kommunens fysioterapi, hvilket han syntes var helt i orden.

Sikke en dag, men hvor dejligt han fik det overstået.

Sidst redigeret af Webmaster; 30-01-2016 kl. 04:23. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 16:37   #32
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
helenekr:
Det er da godt at de i det mindste ikke ser ham som jobparat

Ang sats:
Jeg vil anbefale at han skriver en mail til relevante afdeling, og skriver: "i skemaet skulle jeg krydse af om jeg har hjemmeboende børn eller ej.
Jeg mener at det er relevant at fortælle, at jeg har forsørgerpligt over to børn der er under 18 år, selvom de ikke har adresse ved mig"

Så har han fået oplyst de relevante oplysninger, selvom deres ansøgning ikke efterspørger dem

Har forresten tilladt mig at skrive til 3F vira deres kontaktformular, og gjort dem opmærksomme på at deres side er misvisende
De skriver jo også "Din kontanthjælp er afhængig af, om du har forsørgerpligt over for børn. ", så noget af det har de skrevet rigtigt

Sidst redigeret af Webmaster; 30-01-2016 kl. 04:24. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 18:19   #33
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ham hjælperen på kommunen, spurgte godt nok, om min ven havde fælles forældremyndighed over børnene, eller om moren havde den alene - og de har fælles forældremyndighed. Måske har dét noget at gøre med det? Han sagde også, at børnene bor lige meget hos moren, som hos ham, men at børnene havde deres adresser hos moren, fordi han selv bor sammen med et ægtepar....

Har kontanthjælpen noget at gøre om man bor sammen med nogen eller ej? Er den gensidige forsørgerpligt ikke afskaffet nu?

Og hvor sjovt, jeg skrev også til fagforeningen og sagde deres side var misvisende
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 18:37   #34
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Som du kan se i linket fra statsforvaltningen, har forældremyndigheden ikke betydning
Hvis moren har forældremyndigheden og faren betaler børnebidrag, er hans forsørgerpligt gennem det bidrag.
Men i dette tilfælde, så er hans forsørgerpligt at han sørger for børnenes fornødenheder, når de er hos ham.
Så han forsørger dem, uden tvivl

Altså både og.
Når man er under 30 år, er der en enlig sats, og en ikke-enlig sats.
Dem under 30 år, får kun forsørgersats, hvis de har barnet boende.

Gensidig forsørgerpligt for samlevende på kh er slut. Så hans partner skal ikke forsørge ham af sin indtægt.
MEN når kontanthjælpsloftet med stor sandsynlighed træder i kraft, er selve loftet ens for samlevende og gifte. Så det skal nok blive forvirrende :P
Men loftet påvirker kun boligstøtte+§34, så hvis han ikke får det, behøver han ikke bekymre sig om loftet

Lad os håbe at de får det rettet hurtigt :P
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 19:00   #35
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tror jeg har fundet den rygende pistol

Stk. 2. Kontanthjælpen til personer, der er fyldt 30 år, udgør et månedligt beløb på

1) 13.952 kr. for personer, som har forsørgelsespligt over for børn, og

2) 10.500 kr. for andre personer.
Stk. 3. Kontanthjælpen til personer under 30 år udgør et månedligt beløb på


1) 13.335 kr. for personer, der forsørger eget barn i hjemmet og har erhvervet ret til ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf. dog stk. 6,

2) 9.330 kr. for personer, der forsørger eget barn i hjemmet og ikke har erhvervet ret til ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag.

- og 10.500 kr. for andre personer.

Det fremhævede er mit, og her ligger problemet vel - man kan kun få den sats, hvis børnene bor på adressen og man har retten til div bidrag!

Og at min ven er berettiget til den meget lavere sats på 9330 kr, fordi han IKKE har retten til bidrag/tilskud mm.

Dét fortæller jeg ham altså først EFTER weekenden
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 19:12   #36
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
helenekr:
Men var han ikke over 30 år?

læg mærke til at der står:
"Stk. 2. Kontanthjælpen til personer, der er fyldt 30 år, udgør et månedligt beløb på

1) 14.575 kr. for personer, som har forsørgelsespligt over for børn, og

2) 10.968 kr. for andre personer.


Stk. 3. Kontanthjælpen til personer under 30 år udgør et månedligt beløb på

1) 13.931 kr. for personer, der forsørger eget barn i hjemmet og har erhvervet ret til ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf. dog stk. 6,

2) 9.746 kr. for personer, der forsørger eget barn i hjemmet og ikke har erhvervet ret til ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
"

Så du skal kigge på den for dem der ER fyldt 30 år, hvis han er det

Men rigtigt, hvis han var under 30 år, så havde det set anderledes ud. Dem under 30 år, skal have barnet boende, for at få som forsørger. Dem under 30 år der IKKE har barn boende, får ikke-forsørger sats+tillæg der svarer til det de betaler i børnebidrag.

(husk at tallene i loven er gamle satser. Har rettet satserne til 2016 satser i mit citat)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 19:12   #37
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
................................og det ser også ud til han må opsige lejemålet og flytte ud på gaden, for hans leje udgør 5000 kr, og han har jo også regninger der skal betales (ved ikke lige hvor meget). Men jeg véd, at han næsten ikke kunne klare det på sygedagpengene som var lidt over 11.000 om måneden. Så med sådan en nedgang, skal han nok finde noget andet at bo i!!

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
helenekr:
Men var han ikke over 30 år?

læg mærke til at der står:
"Stk. 2. Kontanthjælpen til personer, der er fyldt 30 år, udgør et månedligt beløb på

1) 14.575 kr. for personer, som har forsørgelsespligt over for børn, og

2) 10.968 kr. for andre personer.


Stk. 3. Kontanthjælpen til personer under 30 år udgør et månedligt beløb på

1) 13.931 kr. for personer, der forsørger eget barn i hjemmet og har erhvervet ret til ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf. dog stk. 6,

2) 9.746 kr. for personer, der forsørger eget barn i hjemmet og ikke har erhvervet ret til ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
"

Så du skal kigge på den for dem der ER fyldt 30 år, hvis han er det

Men rigtigt, hvis han var under 30 år, så havde det set anderledes ud. Dem under 30 år, skal have barnet boende, for at få som forsørger. Dem under 30 år der IKKE har barn boende, får ikke-forsørger sats+tillæg der svarer til det de betaler i børnebidrag.

(husk at tallene i loven er gamle satser. Har rettet satserne til 2016 satser i mit citat)
Tror altså det er det samme, at det kun gælder for dem der har retten til bidrag mm - og ja, ved godt tallene er misvisende.

Tror SLET IKKE jeg siger noget til ham, om hverken det ene eller det andet

Så må han selv se det sort på hvidt....

Men mellem os to, så er det jo nærmest vildt, hvis man kan få mere på kontanthjælp end på syge(dagpenge) - tror de nye satser er over 14.000 kr.

Sidst redigeret af Webmaster; 30-01-2016 kl. 04:26. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 19:25   #38
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
helenekr:
Nej, det er IKKE det samme
Det er netop forskelligt om man er over eller under 30 år.
Hvis jeg var typen der væddede, ville jeg turde vædde hele min udbetaling denne måned, på at han skal have de 14575 kr før skat
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 19:48   #39
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
helenekr:
Nej, det er IKKE det samme
Det er netop forskelligt om man er over eller under 30 år.
Hvis jeg var typen der væddede, ville jeg turde vædde hele min udbetaling denne måned, på at han skal have de 14575 kr før skat


Håber sådan du har ret, og det bare er mig der er sortseer

Fik helt ondt af ham, da han stod der og skulle søge kontanthjælp - en mand lidt oppe i årene, som har slidt og slæbt i mere end 25-30 år uden en sygedag, og som har betalt til både fælleskasse/SKAT, fagforening mm, og som bliver trumlet ned af systemet, uden mulighed for at få den hjælpende hånd fra a-kasse mm, som han troligt har betalt til

De spurgte ham også flere gange, om han ALDRIG havde modtaget hverken sygedagpenge, dagpenge eller kontanthjælp alle de år, som om det var en sjældenhed

Og han begik jo den fejl, da han fik ondt i armen og lægen sagde han skulle sygemelde sig, at han så løj overfor lægen og sagde han nok skulle stoppe - og i stedet fortsatte han med at arbejde, bare på deltid, fordi armen teede sig helt vanvittig.
Det gav så bagslag, fordi hans lønsedler blev mere end halveret, og at de lave lønsedler blev brugt i sagen

I det hele taget er det jo forfærdeligt for ALLE der lander mellem de to stole - for rask til sygedagpenge, og for syg til dagpenge. FUCK hvor jeg føler med dem, mange har det jo endnu værre, og står pludselig med et endnu værre udgangspunkt

Nå, men så tror jeg på dig, og tænker, jeg er lidt trist over du ikke er typen der væder....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 20:57   #40
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
helenekr:
Hvis de mener at han skal have mindre end de 14.575 kr før skat, vil jeg MEGET gerne se deres begrundelse

Synes det generelt er grotesk når syge behandles skidt i systemet. Men jeg bliver faktisk ofte mest harm, når det er folk der har arbejdet i mange år i træk, og det meste af deres liv. Alle skal selvfølgelig behandles ordentligt, men dem der har ydet til samfundet, burde man især behandle godt :/
Dem der har arbejdet hele livet, er jo ofte af den opfattelse, at de har bidraget til det her sikkerhedsnet, som skal redde dem hvis det går galt. Og sådan burde det jo også være.
Det er frustrerende at sikkerhedsnettet er så hullet :/

Jeg har ikke "nået" at arbejde, så jeg har ikke rigtigt bidraget til de penge jeg får udbetalt. Jeg er super taknemmelig, men jeg kan også godt mærke, at jeg virkelig gerne vil ud og tjene nogen penge selv snart. Så jeg kan yde noget for bare nogen af de penge jeg har fået.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension