K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-07-2009, 08:27   #41
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Jeg har heller ikke tænkt mig at ligge søvnløs, over en sygdom der måske og måske ikke rammer mig og min familie. Jeg kan alligevel hverken gøre fra eller til, så jeg har tænkt mig at tage det som det kommer. I min familie er min bror i risikogruppen med KOL, og jeg er da heller ikke særlig stærk. Men døden skal have en årsag, og hvis min bror eller jeg dør af det her, jamen så er det jo bare det vi dør af, og ikke kræft, blodpropper, aids, sclerose, diverse ulykker eller hvad man ellers kan dø af.

Jeg kan godt forstå folk bliver nervøse efter sådan en massiv mediedækning, men slå nu koldt vand i blodet. Gør som Hrefna foreslår - saml et mindre forråd, så man ikke behøver bevæge sig ud blandt andre mennesker. Alene det at gøre noget, tror jeg er med til at berolige nerverne lidt.
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2009, 09:43   #42
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Altså nu tror jeg ikke at vi der her i denne tråd og som bekymre os en smule om influenza a ligger søvnløse eller har behov for at samle forråd , eller har behov for at holde vores børn hjemme til det er overstået , jeg tror blot at vi har vores bekymringer engang i mellem men at vi måske giver mere udtryk for dem end andre....

Min den ældste søn der arbejder inden for et af risiko fagene ja ham kan mine tanker godt dvæle lidt ved når jeg høre om influenza a og det er sgi fordi han er 22 år (altså dem der er mest udsatte for det skal vi jo ikke glemme , det er de unge og børnene der er mest udsatte ) og fordi han i forvejen har nogle helbredsproblemer der kan give ham problemer i forhold til influenza a og undskyld mig jeg tillader mig også at være bekymret for ham og lade mine tanker dvæle når han er inde og besøge venner og gå i byen med dem og de bor lige i skud zone på Nørrebro men det forhindre altså ikke mit liv i at gå videre ej heller hans ...

Nu tror jeg også dem som ikke mener at bekymre sig (som dog så gør det en smule alligevel ) ikke skal lade sig selv køre helt i selv sving over for os der tillader os at sætte ord på vores bekymring ...

Man kan godt leve sit liv og alligevel være bare lidt bekymret og lidt fremsynet nu bare sådan noget som de sygdomme som vi alle alligevel har (må jeg formode når vi er her på siden ) ja de sygdomme gør da vel også at vi har haft nogen tanker ikk ?

Jeg vil sgi ikke sige at jeg er typen der går og stresser mig selv med tanker om sygdom og død hver dag , dog mener jeg at jeg har ansvaret for mine børn også efter en evt død ...

Jeg har da derfor taget en evt død til mig og gjort hvad jeg kan for mine børn , har lavet børnetestamente , har taget stilling til organdonation, og har skrevet ned hvordan jeg ønsker en evt begravelse ...

Er det fordi jeg regner med at dø den dag i morgen , næ vel er det ej det er fordi at jeg mener at med sygdom høre også det at tage stilling og gøre det så nemt for de efterladte som muligt , og allerede inden jeg blev syg og da jeg var helt fit for fight og alle tre unger var små (nu er det jo kun en jeg skal tage stilling til tror de to store vil betakke sig for at jeg beslutter hvad de skal ) lavede jeg mit første børnetestamente da jeg ikke har noget særlig familie og jeg vidste at ingen i min familie ville mene at være i stand til at varetage alle tre børn , så derfor var det både mig og min ex- mand magtpåliggende at vores familie ikke skulle ind og shoppe blandt vores børn men at de alle tre blev sammen også selv om det skulle gøre at det ikke var familie de skulle til men venner ...

Det mener jeg altså at høre med til at være forældre , og at bekymre sig om influenza a ja det høre vel også med .. om det kommer til mig eller ej det skænker jeg sgi ikke mange tanker , om vi får det eller ej det er jeg heller ikke så bange for , det jeg skriver her i tråden er at det undre mig såre at det danske system åbenbart har det så meget andreledes end andre europæiske lande og det får mig til at tænke over om hvorvidt der er noget vi i dk ikke skal vide ...

Ikke selve influenzaen jeg reflektere over , men information og forebyggelse i dk kontra i andre eu lande ...

Jeg tror ikke man kan løbe væk fra influenza kommer den så kommer den , men jeg vil sgi da have lov til at sætte ord på mine tanker uden at få at vide at jeg stresser mig selv eller jeg skal gå i skjul til det er overstået ...

vi må vel erkende at nogen af os er anderledes end andre nogen af os tænker anderledes end andre og nogen af os tænker mere over tingene end andre sådan er det bare og det kan man ikke bare sådan lave om på (og ja jeg har prøvet alle former for stress kurser og lægge min tanker i små latterlige kinesiske bokse ) men jeg tænker stadig over tingene og jeg sætter ord på mine tanker og handling bag mine tanker det er nemmelig en måde man lære at håndtere stress på og jeg vil sgi heller komme med mine bekymringer her end over for mine børn ... og det uden at blive beskyldt for at gå i selv sving ...

Jeg reflektere over måden det behandles på og jeg reflektere over hvad det er der foregår og forskellen mellem dk og resten af eu ... måske det er os der gør det som er på rette vej og ikke jer der ikke gør det .. men det kan kun tiden vise og jeg håber da at det bliver jer der ikke ser nogen ko på isen der for ret .. men husk her til lands får vi ikke at vide hvor mange der dør af influenza så vi har ikke noget at have vores bekymring i nej, men på den anden side jer der ikke er bekymret har heller ikke noget at have det i

Og apropos det har i alle husket at tage stilling til organ donation og evt snakket med familie om det
  Besvar med citat
Gammel 27-07-2009, 10:08   #43
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tror lige jeg vil oprette en tråd, Hejdien, angående organdonation. Det er faktisk noget jeg går og tænker meget over (uden dog at have besluttet mig). Måske kan flere input og lidt åben debat, få rykket ved mine grænser og sat punktum for min tøven....

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2009, 10:17   #44
Maro
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Lokation: Middelfart
Alder: 40
Indlæg: 47
Styrke: 15
Maro er ny på vejen
Jeg har selv en knægt på 3 år, der lider af voldsom astma, så nej, jeg sidder ikke og siger, det jeg siger, fordi jeg ikke kender risikoen! Jeg siger, det jeg siger, fordi jeg har set på, hvad den tætteste fortid har bragt os af samme skuffe (f.eks. SARS) og det faktum, at det faktisk ikke var så voldsomt livstruende, som folk rendte og troede.
Jeg har læst mig frem til, hvad symptomerne er og jeg er da opmærksom på, om knægten udviser nogen af dem, men jeg springer ikke op under loftet i pandemipanik, hver gang han nyser, som nogen gør!
Det kan så godt være, det bare er min tid i Irak, der har gjort, at jeg ikke ser bål og brand alle steder, når nogen snakker om (undskyld udtrykket) en smule sygdom, for helt ligesom jeg dengang ikke kunne løse den opgave, jeg var sat i landet for at løse, hvis jeg konstant gik og frygtede for, at der faldt en raket eller en mortér ned i hovedet på mig, kan man heller ikke leve sit liv herhjemme, hvis man render og frygter for sygdom, skudepisoder og bilsammenstød hele tiden.
Realiteten er, at nogen VIL blive smittet med den her sygdom, men der er jo reelt ikke ret meget andet at gøre end at kende tegnene og reagere, hvis de kommer. Præcist som man ikke kan reagere på en mortér, der endnu ikke er blevet affyret.

@ Hejdien: Nu generaliserer du jo i princippet lige så meget som mig og det har nok en del at gøre med, at vi som mennesker har det bedst med at putte alting i små kasser, som er nemme at håndtere. Vi ved godt allesammen, at verden ikke er så simpel, men der er alligevel lige så mange generaliseringer, der holder vand, som der er generaliseringer, der ikke gør. Det er jo ikke for sjov, reklamefolkene bliver ved med at bruge de samme taktikker og i øvrigt har gjort det siden ruder konge var knægt! Hvis ikke det virkede, havde de nok fundet på noget andet for at sælge deres l**t...
Og nej Hejdien, det kan godt være, et par af mine generaliseringer ikke lige passer på dig, men det er også derfor, det hedder en generalisering. Fordi det er en slutning af, hvad folk af bestemte karakteristika GENERELT har tendens til at gøre. Ikke hvad ALLE gør.

I øvrigt vil jeg lige sige, at mit udlæg af det ultra lange produktnavn, efterfulgt af et "HOLD NU KÆFT" mere var et udtryk for, at firmaerne er ude i nogle langt ude latterlige produktnavne med en masse smarte "buzz words" for at få deres produkt til at lyde bedre og mere avanceret end konkurrentens, hvilket ER en fis i en hornlygte! Det var aldrig et angreb på hverken Svane- eller allergimærkede produkter.
Men det ER jo bevist, at jo mere "videnskabeligt", du kan få dit møg til at lyde nu om dage, jo mere tendens har folk til at æde dit fis og købe dit produkt. Kan man komme med en eller anden lang søforklaring om, at "dette opvaskemiddel har bestemte molekyler, der søger sig frem til skidtet og hægter sig fast til det", så HAR folk mere tendens til at købe det, end hvis man bare siger: "Køb vores produkt. Det virker."

Hvad angår kvinders tendens til at tro mere på den slags, kan man jo bare se på, hvilket tidspunkt på dagen, der bliver sendt TV SHOP. Det er sjovt nok sideløbende med Horton Sagaen og Oprah, der primært henvender sig til hjemmegående husmødre...

Og ja, du har ret! Det ER fortrinsvist mænd, der sidder og lokrerer på andres elendighed, men det betyder så omvendt heller ikke, at ALLE mænd gør sådan. ligesom det ikke er ALLE kvinder, der køber Cillit Bang til trods for, at brun sæbe ofte virker lige så godt!
__________________
Folk der er kloge nok til ikke at engagere sig i politik, straffes ved at blive regeret af folk, der er dummere end dem selv - Platon

Sidst redigeret af Maro; 27-07-2009 kl. 10:23.
Maro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2009, 11:20   #45
lone t
Afhængigheds tegn af K10
 
lone ts avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2006
Indlæg: 348
Styrke: 18
lone t er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af paw thomsen Se meddelelser
Derimod skal man være bange for noget der hedder Told og Skat men de kommer først når man bliver voksen Paw
Dem er jeg dælme også bange for. Det er værre end frygten for influenza A.

Her tager vi det nu ikke så tungt.Jeg ved hvis hospital og læge mener jeg skal have den vaccine så tager jeg den da, men indtil da så tager vi lige en slapper.
__________________
"Ingen tænker på, at visse mennesker bruger enorm energi, bare på at være
normale... "

- Albert Camus -
lone t er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2009, 11:26   #46
lone t
Afhængigheds tegn af K10
 
lone ts avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2006
Indlæg: 348
Styrke: 18
lone t er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maro Se meddelelser
Det kan så godt være, det bare er min tid i Irak, der har gjort, at jeg ikke ser bål og brand alle steder, når nogen snakker om (undskyld udtrykket) en smule sygdom,
Måske Maro for sådan har min gamle arbejds kollega det også, og han har også været i Irak.

Eller måske er det bare ens rationalitet som gør man ikke er så ræd. Her tager vi en slapper, mener de kloge på hospitalet jeg skal have den vaccination, skal jeg nok stå pænt i kø, men indtil da så blæser medierne det op selvom en ganske almindelig influenza er skyld i mange flere dødsfald om året.

Død og ødelæggelse det sælger
__________________
"Ingen tænker på, at visse mennesker bruger enorm energi, bare på at være
normale... "

- Albert Camus -
lone t er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2009, 11:35   #47
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg mener....

....helt sikkert at man skal være på forkant med hvad der sker, med hensyn til Influenza A, og man har også lov til at bekymre sig.

Men jeg tror det bedste man kan gøre er at holde sig godt informeret om udviklingen, ikke via BT og Ekstrabladet eller andre nyhedsmedier, men via Sundhedsstyrelsens hjemmeside og evt. WHOs sider.

Og så hvis man er meget nervøs, ha' lagt en plan for hvad man gør, i det fald "faren" nærmer sig.

HVis man holder sig informeret og man har en slagplan for hvad man vil gøre skulle det gå så galt, så tror jeg man får meget ro på sindet.

Jeg skrev mit indlæg, fordi jeg følte, at Mella ikke blot var bekymret på almindeligvis, men llige ved at gå i selvsving af bekymring, det vil sige jeg føler hun står umiddelbart før panikstadiet, og det er faktisk det værste der kan ske, hvis individer eller grupper, eller hele samfund begynder at gå i panik, det ville være langt mere farligt end sygdommen i sig selv.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2009, 11:42   #48
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Nu da Lone t....

....lige nævner at hun er parat til at stå i kø, skulle man mene hun er blandt dem der skal vaccineres, så vil jeg da lige tilføje, at hvis man har symptomerne på influenza A og man har været udsat for smitte, så skal man ikke ringe til lægen og bestille en tid for derefter at troppe op i venteværelset.

Her er det vigtigt at man ringe til lægen i hans telefontid, og fortæller ham at man mener at man kan være smittet og hvilke symptomer man har.

Man skulle jo nødig smitte alle andre i venteværelset. Når det kommer til smitte, ikke bare influenza A, men generelt, så er lægens venteværelse et af de "farligste" steder at opholde sig.

Men skulle det komme dertil tror jeg der vil blive sat en special vagtcentral i værk. Hvor man henvender sig hvorefter man får et besøg derhjemme.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2009, 11:47   #49
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Jeg har lige nu snakket længe med en kvinde fra Sundhedsstyrelsens hotline.
Hun var meget rolig, havde stor viden og besvarede ALLE mine spørgsmål.
Hun kunne sagtens forstå min bekymring og fortalte, at de har lagre med Tamiflu og penicillin og de er til folk i risikogrupperne og at jeg altid ville få behandling til sønikke.
Jeg skulle fortælle om, at hans morfar døde af afylaktisk chok, så der også kan tages forbehold, når/hvis han skal have Tamiflu. - Beroliget-
Fortalte hende, at jeg var bange for at ikke kunne 'komme igennem', når første bølge kommer og hun svarede, at de hele tiden nøje følger udviklingen og så vil de træffe foranstaltninger, så man kan få medicin flere forskellige steder fra.
De følger også nøje, hvor mange extra senge der bliver taget i brug i de andre lande, så de ved, hvor mange ekstra der skal give plads til her. - Indtil videre beroliget-.

Egentlig synes jeg, at det er nedladende, at vende min bekymring og frygt til 'at mit barn kan blive kvalt i morgenmaden', mens jeg render rundt og leder efter medicin.
Eller at jeg svækker hans immunforsvar, pga stress og frygt.
Jeg har sagt, at han SKAL tage sin astmamedicin og det er faktisk meget vigtigt lige nu.
Derimod fortæller jeg ikke om anafylaktisk chok og deslige, da jeg ved, at lægerne tager forholdsregler og der ikke er grund til at også gøre ham bange.
I en årerække blev han vaccineret for græs og kat og hver gang skulle vi vente i 30 minutter, NETOP hvis han gik i chok, for så har de medicin for det - men det skal gå stært!

Her i Danmark regner de med at hvert andet barn bliver smittede og det er netop derfor de har lavet risikogrupperne og det synes jeg er et meget fornuftigt og godt tiltag - og som direktøren for Astma/Allergiforbundet udtaler: 'at især forældre til børn med astma, bør følge udviklingen nøje'.
Og det er jo det jeg gør og kvinden i Sundhedsstyrelsen fordstod min ængstelse og syntes ikke, at jeg var hysterisk.
De følger pandemien tæt og hun sagde, at de også tager meget til sig, hvad folk ringer til dem for, fordi det kommer til at indgå i de informationer, som de løbende sender ud.

Jeg fremhæver dette, da det er min bekymring lige nu
(og selvom jeg også har sort ironi og sort humor, synes jeg ikke det er sjovt, at mine bekymringer for min søn, bliver lavet om til jokes om reklamer - jeg kan ikke se forbindelsen mellem det)

Astma-ramte er særligt udsatte
»Der vil altid være nogle, der dør, og man kan godt forestille sig, at influenza A i højere grad vil gå ud over yngre og folk med luftvejskomplikationer,« vurderer Lars Peter Nielsen.

Det placerer de 300-400.000 danskere, der plages af astma, i en særlig udsat gruppe.

»Det er klart, at det giver anledning til bekymring, især forældre til børn med astma, bør følge udviklingen nøje,« siger Astma- og Allergiforbundets direktør Thorkil Kjær.

Den første mistanke blev registreret i Mexico i marts. Siden har sygdommen spredt sig ud i verden.
Svineinfluenzaen, der i går ramte en seks-årig dreng fra en børnehave i Vejle, kommer til at brede sig til daginstitutioner og skoler i løbet af vinteren.

Det vurderer ledende overlæge på infektionsmedicinsk afdeling på Hvidovre Hospital, Jens Ole Nielsen, overfor avisen 24timer.

»Det er sandsynligt, at man får en influenza A-epidemi hen over vinteren, og at smitten vil forekomme hyppigst i miljøer, hvor der er tæt kontakt – som skoler og daginstitutioner,« siger Jens Ole Nielsen fra Hvidovre Hospital, der i starten af maj behandlede de første smittede patienter i Danmark.

Statens Serum Institut bekræfter, at den globale pandemi også forventes at bide sig godt fast i Danmark.

I øjeblikket begrænser den friske sommerluft smittefaren, men når vinduerne klappes i til efteråret, forventes influenza A at sprede sig på højde med de sæson-influenzaer, vi normalt døjer med i vinterhalvåret.

»Vi får en epidemi af et vist omfang, som, forventer vi, primært vil ramme yngre mennesker,« siger Lars Peter Nielsen fra seruminstituttet til 24timer.

At det går rigtig stærkt, når først den nye influenzatype får fat, beviser de seneste dages udvikling.

Skole lukket i Tyskland
I Australien er man gået fra 19 til 1.211 registrerede tilfælde på 14 dage.

Til alt held er den nye influenzatype tilsyneladende langt fra så alvorlig som først antaget.

Som en almindelig influenza
»Smitsomheden er på højde med – hvis ikke lidt under almindelig influenza, og dødeligheden er på nogenlunde samme niveau,« fortæller Jens Ole Nielsen.

Ikke desto mindre er der hvert år 1.000-1.400 danskere, der dør af influenza i forbindelse med andre sygdomme – især hjertesygdomme og luftvejsinfektioner.

Men til forskel fra almindelig influenza tyder amerikanske undersøgelser på, at personer over 60 år kommer sig hurtigere over influenza A – måske fordi de bærer en form for resistens i kroppen fra udbruddet af den såkaldte Hong Kong-virus i 1968.
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2009, 12:15   #50
lone t
Afhængigheds tegn af K10
 
lone ts avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2006
Indlæg: 348
Styrke: 18
lone t er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hrefna Se meddelelser
....lige nævner at hun er parat til at stå i kø, skulle man mene hun er blandt dem der skal vaccineres, så vil jeg da lige tilføje, at hvis man har symptomerne på influenza A og man har været udsat for smitte, så skal man ikke ringe til lægen og bestille en tid for derefter at troppe op i venteværelset.

Her er det vigtigt at man ringe til lægen i hans telefontid, og fortæller ham at man mener at man kan være smittet og hvilke symptomer man har.



Hrefna
Jep ved jeg godt,hospitalet holder øje med mig, så er informeret:-)

Lone.
__________________
"Ingen tænker på, at visse mennesker bruger enorm energi, bare på at være
normale... "

- Albert Camus -
lone t er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
en bekymret datter TinaD Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 19-12-2012 19:53
Bekymret. chadur Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 15-09-2012 19:13
Bekymret for myndighedernes menneskesyn: Aflivning af sygdomsbærende fostre Lilli Susanne Politik og Samfund 0 22-08-2009 09:35
“Hvis man er rigtig, rigtig syg, kommer man ikke til at deltage i en aktivering” Razmo Politik og Samfund 2 29-05-2009 13:08
SÅ bange Lund Dit og Dat 37 26-10-2008 12:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension