K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-07-2017, 16:21   #1
Mkvs4
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2017
Lokation: Frederikssund
Indlæg: 2
Styrke: 0
Mkvs4 er ny på vejen
Unhappy Søger råd ang A-kasse og fleksydelsesordning

Hej

Jeg er 38 år og ny i fastholdelsesfleksjob på 18,5 timer. Jeg har modtaget brev om tilmelding til fleksydelsesordningen, hvilket jeg skal besvare, inden jeg tager på ferie om et par dage.
Har prøvet at læse mig frem, men kan ikke blive klog på det. Har forståelsen af, at det svarer til efterløn...
Har kontaktet min A-kasse, som siger, at jeg ikke skal være medlem af A-kassen mere, da jeg ikke kan stå til rådighed nok timer (hvilket jeg faktisk ikke har været i årevis)
Svaret angående tilmelding til fleksydelsesordning var, at jeg selv må vurdere, om det kan betale sig.

Mit spørgsmål er derfor, om det er en god ide/kan svare sig at tilmelde sig fleksydelsesordningen?
Desuden er jeg i tvivl om, hvad der vil ske, hvis jeg mister mit job og ikke er i A-kasse?
Gode råd søges, da jeg lynhurtigt skal tage stilling.

Mvh. Maria
Mkvs4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2017, 16:43   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Nej fleksydelse har ikke noget med a-kasserne at gøre.

Hvis du tidligere har indbetalt til efterlønsordningen, overføres din anciennitet til fleksydelsesordningen.

Men prøv at se her nedenunder. Der er i linket henvisning til andre sider bl.a. birger.dk

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...eksydelse.aspx
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2017, 16:52   #3
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...-fleksjob.aspx
Citat:
Hvis man er visiteret til et fleksjob og er ledig, får man ledighedsydelse. Ledighedsydelsen kan enten udgøre 89 procent, cirka 80 procent eller cirka 60 procent af højeste dagpengesats. De to sidstnævnte ydelser svarer til kontanthjælpssatsen for henholdsvis voksne forsørgere og ikke-forsørgere.

Man modtager højeste sats, hvis man ved visitationen til et fleksjob, hidtil har modtaget sygedagpenge, er berettiget til syge- eller barseldagpenge, har deltaget i revalidering efter en jobplan eller modtager ledighedsydelse efter ansættelse i ustøttet beskæftigelse.

En person får ligeledes ret til ledighedsydelse på den højeste sats, når personen har været ansat i et fleksjob i 9 måneder inden for de seneste 18 måneder.

Opfylder man ikke betingelserne for at modtage den høje sats, modtager man ledighedsydelse på niveau med kontanthjælp. Kontanthjælpssatsen er enten cirka 80 eller 60 procent af højeste dagpengesats alt efter om man er forsørger eller ej.
Det er korrekt at du ikke skal være medlem af en A-kasse når du er blevet visiteret til fleksjob.

Hvis du er arbejdsløs fleksjobber vil du få ledighedsydelse og har derfor ikke behov for at være medlem af A-kassen.

Se ovenstående citat.

Citat:
Er man visiteret til et fleksjob, ledig og har nået fleksydelsesalderen, modtager man ledighedsydelse på sin hidtidige sats i sammenlagt 6 måneder efter fleksydelsesalderen er nået. Derefter modtager man ledighedsydelse svarende til 60 procent af højeste dagpengesats frem til folkepensionsalderen, eller til man overgår til fleksydelse.

Fleksydelse er en ydelse målrettet til personer, der er visiteret til et fleksjob, tilmeldt fleksydelsesordningen og som ønsker at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet, inden de når pensionsalderen. Frem mod 2023 bliver fleksydelsesalderen gradvist forhøjet fra 60 til 64 år.
Med hensyn til fleksydelse så er det korrekt at ydelsen er efterløn for fleksjobbere.

Jeg ved ikke nok om det til at kunne rådgive dig om fleksydelse, men hvis du vælger at få udbetalt dit efterlønsbidrag og droppe ordningen skal du være opmærksom på de regler som stå i ovenstående citat.

Hvis du er arbejdsløs fleksjobber på den høje sats når du når fleksydelsesalderen så kan du kun bibeholde den høje sats i yderligere et halvt år hvorefter din ydelse sættes ned.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2017, 19:54   #4
Mkvs4
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2017
Lokation: Frederikssund
Indlæg: 2
Styrke: 0
Mkvs4 er ny på vejen
Tusind tak for svar. Jeg må se nærmere på det.
Mkvs4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension