K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-10-2011, 09:57   #1
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Kommunerne har strammet kursen

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/10/23/033213.htm
tag fra1
Kommunerne har de seneste tre-fire år strammet kursen over for ledige kontanthjælpsmodtagere og folk i aktivering, der ikke vil samarbejde, skriver Jyllands-Posten.

Ifølge Arbejdsmarkedsstyrelsen er antallet af økonomiske sanktioner steget fra 32.622 i 2007 til 134.398 i 2010.

Firedobling
Altså mere end en firedobling, mens der i samme periode kun er kommet 23 procent flere kontanthjælpsmodtagere.

- Der er kommet en langt større konsekvens i flere kommuner, og der er samtidig kommet flere tilbud om aktivering. Så det er bestemt ikke nogen tilfældighed, at tallene er vokset så meget, mener socialchefernes formand, Ole Pass.

Stop for kontanthjælp
Sanktioner omfatter alt lige fra ophør af kontanthjælpsydelsen, en eller flere dage uden kontanthjælp til fratræk af beløb i ydelsen, hvis man udebliver fra tilbud, jobsamtaler, aktivering, undlader at søge jobs eller afviser formidlet arbejde.
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2011, 10:12   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hmm..tjaa...samarbejde om HVAD? -ku jeg så fristes til at sige!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2011, 10:27   #3
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Når man ved hvordan systemet virker er det ret rystende tal...

He he... ja... samarbejde... what a joke
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2011, 11:45   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det virker da også underligt hvis raske mennesker kan modtage kontanthjælp i årevis, flere uden at deltage i noget som helst.....

Men fejlen må jo ligge hos kommunerne - ikke hos borgerne.

Og så skulle de måske i forbifarten få læst lidt op på ordet, samarbejde, og rent faktisk kunne udbyde netop den mulighed...........så KUNNE det jo være at flere raske ledige fik spindelvævet væk under armhulerne og kom i gang igen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2011, 12:19   #5
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Det er helt fint at der bliver gjort noget ved dem der ikke vil samarbejde.
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2011, 13:19   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Selvfølgelig er det fint de gør noget ved problemet - det er jo også penge der fosser direkte ud af kasserne - og så i disse sparetider.....

Men jeg kan da godt tænke, at det måske ikke virker specielt motiverende hvis de fjerner kontanthjælpsloftet mht disse grupper af raske. Hvis der ryger flere penge ind på kontoen, så begynder man vel ikke at løbe stærkere efter jobbet????

Kontanthjælp har jo altid været ment for de raske, som en overgangs ydelse hvor man netop skulle stå til rådighed for arbejdsmarked og/eller skulle deltage i aktiveringer eller andre ting, for at kunne modtage pengene.

I ''gamle dage'' var de mere barske - der SKULLE man møde op på arbejdsformidlingen (som det hed den gang), og man SKULLE have stempler i sin bog der beviste man havde været til samtale og var blevet orienteret om div jobs - og man måtte kun sige nej 2-3 gange til et job, så røg kontanthjælpen. Og havde man glippet et stempel i sin bog, så trak de omgående i hjælpen. Og havde man et bestemt antal stempler, så røg man pr omgående i aktivering og kom først ud, når man havde jobbet......den gang hed aktivering, Ung i arbejde (senere kaldte vi det Tung i arbejde). Men der var ikke kun unge, der var også ældre.

Det kan være de vil genindføre nogle af alle de gamle stramme regler der med tiden flød ud i sandet? Jeg synes det lyder rigtig godt. Og det skader jo ikke de friske og raske at komme med ind i kampen, selvom mange nok har fået lullet sig ind i vanen med at bare gå og krydre røv (kender selv et par stykker) som kommunen har opgivet overfor, selvom de slet ikke er syge, de orker bare ikke rigtigt og har været på kontanthjælp så længe, at de heller ikke rigtigt kan se sig selv på arbejdsmarked mere - det er blevet en livsstil efterhånden.
Jeg har ikke ondt i røven af det, men det er da lidt ærgerligt/forkert at folk mister deres 'drive' og tager til takke med en lav offentlig ydelse.........??

Hvad tænker i???
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2011, 13:50   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
dem som ikke har læge papir de er syge og er på kontanthjælp eller i A-kasse
de skal bare i gang og det kan ikke gå stærkt nok
så dem som ikke orker eller gider, hvis de er passiv, skal de bare trækkes i deres ydelse.

men der er bare nogen grupper som ikke vil arbejde.
det har de også lov til, men de skal fratages deres ydelse
da kontanthjælp netop er en ydelse som ikke er varig, men er ment som et sikkerhedsnet
hvis man mister sit arbejde.


en anden ting
kontanthjælp har aldrig været lavet til syge
det kan man så lige tænke over
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2011, 13:52   #8
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Jeg mener, at hvis nogen er sund og rask så skal personen enten være under uddannelse eller have et arbejde ( hvis det findes ) og klare sig selv.

Men jeg mener også, at syge som er faldet ud af sygedagpengesystemet, udenset hvor gamle de er, under ingen omstændigheder skal piskes rund igennem meningsløse aktiveringer, efter de overgik til KH.

Det skal være slut med “halv-syg” begrebet. Er man syg så er man syg, længere er den ikke og det er læger og kun læger som må komme med vurderinger af ens funktionsevne og raskmeldinger.

Derfor KH burde være delt kun i 2 afdelinger. Raske og syge kontanthjælpsmodtager.

Ved sådan en fordeling også lovgivningen vil være meget mere igennemskuelig og kommunen ville være afskåret fra at gøre folk endnu mere syge.

Men alt det kræver et vedfungerende sundhedssystem …. Så det er nok en skrue uden ende.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2011, 15:14   #9
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Jeg mener, at hvis nogen er sund og rask så skal personen enten være under uddannelse eller have et arbejde ( hvis det findes ) og klare sig selv.

Men jeg mener også, at syge som er faldet ud af sygedagpengesystemet, udenset hvor gamle de er, under ingen omstændigheder skal piskes rund igennem meningsløse aktiveringer, efter de overgik til KH.

Det skal være slut med “halv-syg” begrebet. Er man syg så er man syg, længere er den ikke og det er læger og kun læger som må komme med vurderinger af ens funktionsevne og raskmeldinger.

Derfor KH burde være delt kun i 2 afdelinger. Raske og syge kontanthjælpsmodtager.

Ved sådan en fordeling også lovgivningen vil være meget mere igennemskuelig og kommunen ville være afskåret fra at gøre folk endnu mere syge.

Men alt det kræver et vedfungerende sundhedssystem …. Så det er nok en skrue uden ende.
Problemet er jo, at folk i mange tilfælde ikke engang er ordentligt udredt før de havner på kontanthjælp. I rigtig mange tilfælde er der ikke engang stillet en diagnose når en ung f.eks søger KH - med andre ord, er de fleste raske i systemets øjne, bare fordi de får KH. I min kommune, når folk søger KH skal de stille på den lokale aktiveringsfabrik fra dag 1, ellers er kassen lukket.

Så er der alle de mennesker der bare ikke rigtig kan finde ud af det, de er ikke gearet til et hypermoderne samfund med faste arbejdstider, jeg selv kalder dem for skæve eksistenser som hverken er lige som flertallet, men de er heller ikke rigtige syge - det lyder så fortæsket, men i gamle dage kunne de klare sig og klare til dagen og vejen ved f.x at være daglejere eller løsarbejdere, de kunne også fise rundt som gårdsangere eller hjælpe den lokale petroleumssælger med dunke op på 5` sal, for en klatskilling til en øl og et måltid mad - min påstand er, at samfundet som helhed var meget mere fleksibelt, for de som ikke rigtig passede ind men som alligevel forstod at klare sig for lidt. Løsarbejder der kunne jobbe et par dage i havnen eller hjælpe til i høsten eller fise rundt som skærslipper og alligevel leve med luft under vingerne, det findes ikke mere. KH er de jo nødt til, firkantet sagt er det forbudt at synge i gården og gå rundt og sælge knivsliberi ved dørene. Vi skal absolut have folk i kasser, og enten er de dovne eller også er de ikke - eller også er de syge eller også er de ikke - hvor er alle nuancerne og dèt midt imellem blevet af?

Jeg er med på, at raske og folk på dagpenge naturligvis skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og det er ok at trække i ydelserne hvis folk ER dovne.

Men jeg har svært ved at sluge, siden tallet for alvorlige sanktioner for modtagerne af KH er steget så voldsomt KUN rammer de helt raske og dovne. Kommunerne har nok travlt med oplagte besparelser, og så er det dejligt bekvemt med de faste firkantede kasser. Man rammer i høj grad de svage/skæve - som der også burde være plads til i et samfund som DK, også selv om det koster lidt kontanthjælpskroner.

Velfungerende sundhedsystem - JA, og gerne et velfungerende Danmark - også for de "skæve".
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2011, 15:27   #10
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Men hvor når er man sy ? hvornår er man handicapet?

Nå ja 50% erbejdsevne så har men et handikap = flex

Jeg ved bare at hvis almendelige arbejder havde det som mange flexer har det så ville de sygemelde sig og ikke komme før de er raske.
Men når man er blevet flexer kan man ikke syge melde sig så længe man kan kravle af sted,jeg er der hvor jeg ikke kan finde ud af om jeg syg eller bare har en elendig dag-og når det er ok at man bare sidder eller ligger på jobbet ja så er man vel heller ikke syg,der kan jo komme nogle dage der bliver lidt bedre måske.

Og nu har jeg helt tabt tråden mad hvad det enligt var jeg ville skrive her
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommunerne kan nu tvangsmedicinere Fib-Spurven Politik og Samfund 6 28-03-2012 07:29
S: Nu strammes kursen over for de ledige andersmadsen Politik og Samfund 33 07-11-2011 15:34
Rod hos kommunerne. Camille Dit og Dat 7 19-09-2008 11:02
Borgerrådgivere i kommunerne zuza Nyt om loven 0 26-07-2008 19:17
Ang Mail til kommunerne Louise Dit og Dat 13 13-03-2008 08:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension