K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-02-2010, 02:17   #1
Peter Hansen
Elsker at være her på K10
 
Peter Hansens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2009
Indlæg: 56
Styrke: 15
Peter Hansen er ny på vejen
Gratis retshjælp snart en saga blot

DR TTV 06. feb 2010: "Stadig færre advokater vil forære deres arbejdskraft til de gratis advokatvagter, der nu må lukke i byer som Århus og Kolding, skriver Politikken. - Vi ser med bekymring på det, fordi netop vi arbejder for at sikre borgerne den retssikkerhed, der ligger i at få kvalificeret rådgivning fra en advokat, siger Jeppe Skadhauge.

Ifølge loven skal der være gratis advokatvagter landet over.- Det er en tradition i Danmark, som er baseret på advokaters gode vilje, og som synes at være ved at uddø, siger advokat Ulrik Grønborg i Århus.

---------------------

Jeg er bekymret. Vi er ved at udvikle en juridisk banan-republik, hvor gennemsigtigheden er lig nul for de fleste. Basis reglerne gemmes godt væk i bekendtgørelser, og krydsbekendtgørelser (der træder i kraft lidt efter lidt), samt lumske cirkulærer og skrivelser. Hjemmesiderne for Beskæftigelsesministeriet, Arbejdsdirektoratet og Arbejdsmarkedsstyrelsen kan ikke følge med. Vi skal ligefrem rykke dem, for at få sat materialerne på. Jamen, kontakt dem og få én på oplever'en - der er kaos hos de institutioner og den ene hånd ved ikke hvad den anden laver.

Vi har set flere tilbageslag de seneste år. B. kludderMikkelsen er imod en domstolsdatabase, der kunne give borgerne en gennemsigtighed når justitsmyndighederne træffer afgørelser. Det er for dyrt, mener han. Etableringsomkostning maks. kr. 4,5 millioner, med årlig driftsomkostning på ca. kr. 1,25 millioner. Omfatter dog ikke byretterne. Mere herom i blog.

Hvis klagesystemet svigter. Hvis det ikke er muligt at komme videre og Ankestyrelsen vil ikke røre sagen, så er der kun domstolene tilbage. Det kan blive en tung proces for den enkelte. Den personlige og finansielle omkostning bliver for overvældende. Vi var derfor lutter øre da der blev afholdt retspolitisk høring i Fællessalen på Christiansborg d. 4. feb 2003, hvor bl.a. MF soc. Morten Bødskov argumenterede for en "småsagsdomstol", der kunne tilbyde sig som problemknuser ved tvist mellem borger og kommune, uden blokerende retsudgifter der jager folk væk.

Ingen af de omtalte initiativer er blevet til noget. Vi er ikke i en situation der hedder 1 skridt frem og 2 tilbage. Vi er derhenne hvor det hedder 3 skridt tilbage, altimedens vi sidder med hænderne i skødet.
Peter Hansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2010, 03:06   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Peter kan kun give dig ret i dine betragtninger desværre er det sådan at rigtig mange sidder med deres hænder i skødet og rigtig mange nægter at se i øjene hvad det er der sker og hvad det er der foregår, når man prøver at fortælle omgivelserne om hvad det er for en banan republik DK er ved at blive og hvordan folks retssikkerhed krænkes den ene gang efter den anden , så får man at vide jamen jeg tror da på dig , men det er jo kun et enkelt tilfælde ...

Og de mennesker der så nægter at tro på at det forholder sig som man siger ja de opdager det først den dag de selv eller andre der står dem nært rammes, og så er det for sent ...

Det her ender ud med at retssikkerhed er for eliten har du penge kan du få dine rettigheder har du ikke penge til at købe dine rettigheder så kan du passe dig selv eller dø i forsøget ...


Desværre er der dem der mener at det er helt ok så længe de selv har deres egen fede indtægt ...

Man behøver bare at kigge på ting som retssinformation jeg sidder den ene gang efter den anden når der skrives nye ting ind i loven eller fjernes ting i loven og undre mig over at man ikke opdatere retssinformation for ikke så længe siden snakkede jeg med min sagsbehandler og ved et tilfælde faldt snakken på den nye stk 4 i § 27 hun anede ikke hvad jeg snakkede om og bad mig om at maile det til hende når jeg kom hjem, hun mente ganske vist at hun nok havde fået en skrivelse om det men at den nok var druknet i alle de andre papir og hun kunne ikke forstå hvorfor man ikke op daterede og fik sat det ind med det samme når det er så væsentlig en ting med betydning for så mange ...

Læser man loven så står der faktisk at borgeren også har et ansvar for at holde sig opdateret omkring loven og kende loven .. men hvordan hulen gør man det når den ændres hele tiden og så ovenikøbet ikke opdateres så den bare er til at slå op i ???
  Besvar med citat
Gammel 06-02-2010, 14:26   #3
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
Vi kan da ikke forvente at de stakkels advokater som har gennemgået en lang samfundsbetalt uddannelse og nu skal hutle sig igennem tilværelsen med en latterligt lav timeløn på 1-2.000 kr. (det koster en advokat typisk), skal hjælpe andre mennesker helt gratis - vi taler jo om mennesker som typisk sidder og feder den derhjemme på fyrstelige indtægter fra kontanthjælp, pensioner osv. Eller kassedamer som sidder på deres flade hele dagen og flytter rundt på nogen varer.

Jeg gør opmærksom på at der er MEGET ironi i mit indlæg.
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2010, 15:15   #4
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Det hænger vel også i høj grad sammen med at fattige folk opgiver på forhånd, når der også tales om at fri proces er afskaffet for de fleste..
altså de tænker vi har alligevel ikke mulighed for at betale en advokat.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2010, 17:43   #5
Sonnie
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2009
Indlæg: 39
Styrke: 15
Sonnie er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af hr.luko Se meddelelser
Vi kan da ikke forvente at de stakkels advokater som har gennemgået en lang samfundsbetalt uddannelse og nu skal hutle sig igennem tilværelsen med en latterligt lav timeløn på 1-2.000 kr. (det koster en advokat typisk), skal hjælpe andre mennesker helt gratis - vi taler jo om mennesker som typisk sidder og feder den derhjemme på fyrstelige indtægter fra kontanthjælp, pensioner osv. Eller kassedamer som sidder på deres flade hele dagen og flytter rundt på nogen varer.

Jeg gør opmærksom på at der er MEGET ironi i mit indlæg.
Tror da ikke generelt, at advokater sidder hjemme og feder og fryder sig over mennesker der på en eller anden måde er i nød. Jeg kan heller ikke se, hvorfor netop advokater SKAl arbejde gratis i deres fritid.

Hvis der i loven står at advokatvagter skal være gratis og tilgængelige over hele landet, så må det da blive staten der betaler den udgift, og ikke lukrere på hvad der har været gammel tradition - nøjagtig som staten betaler for at vi kan gå gratis til læge.

Det er ikke advokaternes skyld eller ansvar, at folketinget vedtager love der gør DK til en ren bananrepublik.
Sonnie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2010, 14:11   #6
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Regeringens politik er som dråben på stenen, der efterhånden danner et hul hvor vandet kan samle sig, vandet flyder over og danner en lille bæk, som langsomt men sikkert graver en grøft, og det bliver vandet ved med, og grøften bliver dybere og bredere mellem rig og fattig.

Og det vil blive ved indtil nogen stopper dråberne i at falde.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gratis retshjælp? 1980 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 17-08-2012 23:26
Kan man få gratis retshjælp når man søger ftp? Evaave At søge førtidspension 15 19-06-2011 10:51
Forsikring med retshjælp? Zania Alt det andet 2 10-02-2010 20:43
Gratis retshjælp buster Dit og Dat 2 01-12-2008 21:16
Retshjælp, retssikkerhed buster Politik og Samfund 11 01-08-2008 23:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension