K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-02-2010, 16:17   #1
jensen79
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2009
Lokation: VEstsjælland
Indlæg: 35
Styrke: 15
jensen79 er ny på vejen
Spørgsmål vedr kontanthjælp

Hejsa

Har lige et spørgsmål vedr den famøse kontanthjælp som de fleste af os vel ryger på før eller siden.

Når man nu alligevel ryger under ægtefælle forsørgelse og altså ikke får en krone, skal man så stadig søge om kontankhjælp?

Kan man ikke stadig blive sat i aktivering og skal rende til div møder osv selvom man reelt ikke får noget for det?

Tænker at man da ligeså godt kan lade være at søge om det, de skal da ikke bestemme, hvad jeg så bruger min dagligdag på, hvis jeg ikke får en krone i indtægt..
jensen79 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 16:25   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis du ved at du ikke kan få kontanthjælp, og heller ikke får kontanthjælp. Jamen så hører du heller ikke ind under kontanthjælpsreglerne, og skal selvfølgelig heller ikke i aktiverig, til opfølgningssamtaler og den slags. Du bliver med andre ord ''fritstillet.

Dog er der den hage ved det, at det kræver ekstra indsats for dig, hvis du skal ind i kampen igen. Kommunen bliver enormt træge, når du ikke koster dem noget, og ser helst gerne, at det forbliver sådan.

Hvordan man kommer op, og ud af det der hul, ved jeg ikke så meget om. Men håber andre herinde vil spæde til, så vi kan få oplyst, hvordan man så kommer ud af rumlen....

Men jeg kan da kun opfordre dig til at søge både kontanthjælp og bolisikring, for det KAN da være du/i kan få lidt.

Der er stadig gifte folk, hvor den ene arbejder og den anden får lidt i kontanthjælp, i hvertfald hvis den andes løn ikke er overvældene.

Sidst redigeret af Ninja; 11-02-2010 kl. 16:27.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 16:30   #3
jensen79
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2009
Lokation: VEstsjælland
Indlæg: 35
Styrke: 15
jensen79 er ny på vejen
Ja for så snart man er gift og har hus og bil mv, så er vi enige om, at så får man jo ikke noget vel? Og hvorfor så søge..

Synes bare jeg har hørt om nogen, som ikke får en krone i kontanthjælp men alligevel er sendt i aktivering?

Ja det blir spændende, hvordan man holder dem til ilden, men håber min advokat kan klare den opgave, så det ikke trækker ud i evig tid.
jensen79 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 16:40   #4
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
så længe du ikke får penge fra kommunen skal du jo heller ikke yde noget? Du kunne for den sagskyld være hjemmegående husmor. det skal de jo ikke blande sig i. det er kun så længe du får "løn" af kommunen du skal aktiveres.

Hvis du skal søge om flex eller fp så kan det godt være du skal i diverse aktiveringer da du jo i det tilfælde skal arbejdsprøves for at du kan få det ene eller andet. For så "kræver" du jo noget af dem i form af økonomisk støttet senere hen..det er sådan det må være. Jeg tror ikke de kan give FP uden du har bevist hvor lidt eller meget du kan..
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 16:58   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jensen79 Se meddelelser
Ja for så snart man er gift og har hus og bil mv, så er vi enige om, at så får man jo ikke noget vel? Og hvorfor så søge..

Synes bare jeg har hørt om nogen, som ikke får en krone i kontanthjælp men alligevel er sendt i aktivering?

Ja det blir spændende, hvordan man holder dem til ilden, men håber min advokat kan klare den opgave, så det ikke trækker ud i evig tid.
Nej okay, står den på bil, hus mm, så er det rigtigt der ikke er nogen former for hjælp. Men det KUNNE jo have været i boede i lille lejlighed, og partnerens løn var i den lave ende og i kun havde cykler

Men hvor er det dog en frygtelig situation, det er ikke altid en dans på roser at miste en indtægt.

Men igen, du skal ikke aktiveres og den slags, da du ikke modtager offentlige ydelser, så det du har hørt er ganske forkert.

Men man kan da håbe (et eller andet sted) at de alligevel har nogle tilbud til dig, for jeg formoder du ikke bliver mere rask af, ikke at få nogen penge...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 17:00   #6
Sonnie
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2009
Indlæg: 39
Styrke: 15
Sonnie er ny på vejen
Selv om folk ikke er berettiget til kontanthjælp, så er de nødvendigvis nødt til at være i systemet på en eller anden måde, HVIS de ønsker en afklaring. Ønskes en afklaring ikke, så kan man jo gøre som man vil.

Udbetaling af penge (KH) hænger ikke nødvendigvis sammen med et afklaringsforløb, og et afklaringsforløb hænger ikke nødvendigvis sammen med KH.

Ægtefælleforsørgelse er surt, men vælger man at blive afklaret i forhold til fleksjob eller pension f.x med de afprøvninger der skal til - så er der da en chance for, på et tidspunkt, at gøre sig fri fra reglen om ægtefælleforsørgelse.
Sonnie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 17:07   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Orv, hvordan gør man sig fri af reglen om ægtefælleforsørgelse??

Så vidt jeg ved, så gælder den da altid og hele tiden, og man bliver beregnet uanset om det er kontanthjælp eller førtidspension. Vi har brugere herinde der kun kan få 3000-4000 kr om måneden på førtidspension pga ægtefælleforsørgelsen...

Så hit med reglen

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 17:33   #8
Sonnie
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2009
Indlæg: 39
Styrke: 15
Sonnie er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Orv, hvordan gør man sig fri af reglen om ægtefælleforsørgelse??

Så vidt jeg ved, så gælder den da altid og hele tiden, og man bliver beregnet uanset om det er kontanthjælp eller førtidspension. Vi har brugere herinde der kun kan få 3000-4000 kr om måneden på førtidspension pga ægtefælleforsørgelsen...

Så hit med reglen

Det gør man b.la ved at deltage i det som kommunen forlanger. Det er forkert at sige at fordi man ikke får èn krone udbetalt, så er det heller ikke nødvendig med kontakt til kommunen. Man kan ski ikke blive afklaret ved at sidde mopset hjemme i sin sofa over at ægtefælleforsørgelse findes.

Du har ret i at ved beregning af pension, så spiller det ind hvad din ægtefælle ELLER din samlever tjener - og da reglerne er ens ved beregning uansèt man er gift eller ej, så handler det ikke om ægtefælleforsørgelse i ordets snævreste forstand.

Uansèt, så er det bedre med 3-4000 end slet ingenting, særlig ledighedsydelse er bedre end ingenting - bottom line - ønsker man afklaring og mulighed for at slippe for ægtefælleforsørgelse i ordets bogstaveligste betydning, så må man vælge hvad man vil.
Sonnie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 18:44   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Vi skal have afskaffet forsørgerpligten, længere er den ikke.

Alt det andet siger jo sig selv.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 19:01   #10
Sonnie
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2009
Indlæg: 39
Styrke: 15
Sonnie er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Vi skal have afskaffet forsørgerpligten, længere er den ikke.

Alt det andet siger jo sig selv.
Ja, selvfølgelig skal vi dèt - men så længe vi har den, må vi affinde OG forholde os præcis til, at den er der.

Et er ønsker om rimelighed i systemet - og noget andet er hvordan kolde fakta er.
Sonnie er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål vedr: sygedagpenge Tassi Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 29-03-2011 11:49
Spørgsmål vedr. Atp Supp Harberger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 04-01-2011 18:41
spørgsmål vedr. lægekonsulent sydfyn5700 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 21-04-2010 16:13
Spørgsmål vedr. kommunens ret sydfyn5700 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 03-03-2010 09:43
spørgsmål vedr. § 18. Buller1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 04-02-2010 12:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension