K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-01-2012, 02:38   #1
*Nirak*
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2012
Indlæg: 1
Styrke: 0
*Nirak* er ny på vejen
Hypermobil - fleksjob, hvordan?

Hej

Jeg er helt ny i dette forum, men håber der er nogle der sidder inde med erfaringer de vil dele med mig.

Jeg er en kvinde på 38 år, der for år tilbage fik diagnosen hypermobil. Jeg har hele mit liv haft store problemer med min ryg, nakke, hofter, lænd - ja faktisk hele bevægeapparatet og har aldrig været i stand til at deltage i f.eks. alm. gymnastikundervisning i skolen som barn, idet jeg efterfølgende fik så mange smerter at det kostede flere dage på langs. Jeg var som barn desuden lang tid om at lære at gå, idet der var problemer med mine hofter - dette er dog aldrig blevet ordentlig udredt.

I 1998 fik jeg mit første barn - blev sygemeldt tidligt i graviditeten grundet bækkenløsning der gjorde, at jeg ikke kunne gå. Ved 2. graviditet året efter oplevede jeg dog ikke så voldsomme problemer. Kort derefter blev jeg opereret i den ene side af hoften idet jeg havde vedvarende smerter grundet "smældhofte". Hoften gav simpelthen et smæld for hver eneste skridt jeg tog, og det gjorde rigtig ondt.

I 2005 blev jeg tilkendt revalidering idet jeg ikke kunne passe mit daværende arbejde, der var alt for hårdt fysisk for mig. Jeg blev dengang undersøgt af kommunens sociallæge der bekræftede min diagnose hypermobil, og desuden skrev at jeg resten af livet skulle skånes for hårdt fysisk arbejde og at jeg sandsynligvis altid ville opleve problemer med mine muskler og led. Jeg blev desuden undersøgt af reumatolog, men har desværre ikke papirerne fra dengang.
Jeg blev færdiguddannet i 2008 og har siden arbejdet 37 timer/uge (kontorarbejde). Jeg har ikke haft noget nævneværdig sygefravær, dog undtaget en 4 måneders periode hvor jeg var mega-syg af stress - men intet relateret til mine fysiske skavanker. Min smertetærskel har nok altid været temmelig høj, for jeg kan ikke huske én eneste dag hvor jeg ikke har haft ondt ét eller andet sted, men det har jo bare været normalt for mig og jeg har passet mit arbejde som jeg skulle trods det.

Den sidste tid er jeg dog begyndt at lægge mere mærke til mine smerter og de begrænsninger de sætter. Jeg har pt hold i nakken - det er 3. gang på bare 1 måned. Jeg tog til kiropraktor i går (den samme som jeg har gået ved siden jeg var barn). Desværre har jeg været dårlig til at komme afsted når der har været noget, for jeg er så vant til bare at bide det i mig, - så det var faktisk 10 år siden jeg sidst havde været hos ham (har dog få gange været ved forskellige fysioterapeuter samt min læge).
Og han var ikke begejstret...Jeg fik besked om kun at måtte ligge, stå eller gå - sidde er helt bandlyst. Desuden skal jeg have isposer på nakke, ryg og lænd hver 2. time, ligesom jeg har fået et lændebælte der skal forhindre "dumme" bevægelser. Jeg har tid hos ham igen på tirsdag hvor han vil foretage yderligere undersøgelse, røntgen osv.

Grunden til jeg nu er begyndt at tænke i fleks-job baner er, at jeg synes mine symptomer er tiltagende. Jeg har dagligt smerter i kæbeled, nakke, skuldre, håndled, ryg, lænd, ben, knæ, ankler og fødder. Jeg har svært ved at skrive på tastatur grundet smerter i håndled. Jeg har hæve-sænkebord, men har svært ved at stå op ret længe af gangen, og når jeg sidder ned får jeg ondt i ryggen. Jeg har mange gange behov for at ligge ned, hvilket er meget svært at praktisere på min arbejdsplads. Jeg oplever desuden tiltagende hovedpine og til tider ganske voldsomme synsforstyrrelser...
Oveni alt dette oplever jeg en voldsom træthed og har svært ved at koncentrere mig om mine opgaver specielt sidst på dagen. Jeg er simpelthen ved at falde i søvn på vej hjem i bussen og har brug for at hvile mig et par timer efter arbejde.
Jeg har tidligere fået anbefalet svømning for at optræne mine muskler, og det har også fungeret godt et stykke tid, men ikke mere. Ved brystsvømning får jeg nu voldsomme smerter i nakken og ved rygsvømning er det mine skuldre der ikke vil være med...

Trods dette slider jeg mig dagligt gennem mit fuldtidsjob. Økonomien er ikke til at jeg går på deltid - ellers havde jeg gjort det, og jeg er ikke mange sure sild værd når jeg kommer hjem. Min mand står for alt det praktiske, f.eks. indkøb, da jeg højest kan løfte et par kg ellers går det galt, han støvsuger, vasker gulve osv. Jeg står for madlavningen som det eneste, men må ofte sætte mig mens den laves. Jeg kan dog ikke længere skrælle kartofler, da jeg overstrækker mine fingre og får smerter...

Er der mon nogle ideer til hvordan jeg griber det an at søge om fleksjob? Kan jeg overhovedet søge når jeg er i fuldtidsarbejde og ikke har nævneværdige sygedage? Skal jeg have kontakt til sygedagpengeafdelingen eller hvem tager sig af det når jeg stadig er i arbejde?
Andre gode råd eller forslag?

På forhånd tak!
*Nirak* er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2012, 09:57   #2
1980
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 137
Styrke: 15
1980 er ny på vejen
Vil bare lige fortælle at når man er hypermobil så har man ikke en diagnose, og det er faktisk meget normalt at være hypermobil...
MEN hvis du har hypermobilitetssyndrom så er det noget helt andet, og ofte invaliderende. Og dette er en anderkendt sygdom... Hvis du ikke har en anderkendt diagnosekode, så er det vist lidt noget skidt i forhold til div læger/sagsbehandlere/jobcenter osv.
Men det lyder jo som om du har syndromet, og måske ved du ikke at der er stor forskel, og du derfor ikke har skrevet at du har hypermobilitetsSYNDROM? :-)



Vedr. svømning så frarådes dette stærkt, da man IKKE kan mærke ens overstræk når man er i vandet og det gør det derfor værre.
1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2012, 09:57   #3
jyttels
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2010
Alder: 63
Indlæg: 75
Blog Indlæg: 11
Styrke: 14
jyttels er ny på vejen
Hej Nirak.

tror det bedste du kan gøre er at sygemelde dig, og så må du tage den derfra. Jeg er selv lige blevet tilkendt fleksjob pga fibromylegi men var sygemeldt pga dårlig nakke og arme, men fik konstaterer fibromylegi i dec 2011.

og husk du får ikke noget ud af at tage på arbejdet når du ikke magter det, men jeg kender det godt, for har gjord det samme som dig, men husk der er ingen der kommer og takker dig når du slet ikke kan lave noget, og du skal jo også helst være noget værd for din famlie.

Og med alle de gener du har, tror jeg da på at du kan få et fleksjob. Men prøv at snakke med din læge ang syge melding.

Ved godt at det er æv og skal sygemelde sig, men der er kun en selv som kan tage den beslutning og det er dig.

Tror det er nemmere for dig at søge fleksjob når du går sygemeldt og dem fra kommunen får set dine papirer ang din sygdom.

Ved ikke om du kan bruge det til noget. Men skriv og spørg hvis det er.
jyttels er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2012, 11:15   #4
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Din historie minder på mange måder om min..jeg var også i mange år rigtig god til at bruge al min gode energi på jobbet og nøjes med "at være dårlig" derhjemme.

Jeg vil råde dig til at blive undersøgt hos en reumatolog, netop for at få papirerne i orden..det lyder nemlig meget som hypermobilitetssyndrom.

Mht. sygemelding eller ej..tjah, det skal du jo selv vurdere, men prøv at tænke over, om der er forskel på din formåen i hjemmet, når du holder ferie? Du kan ikke regne med weekends, da du sikkert er totalt bombet oven på en lang uge på jobbet. Mit startede med, at jeg ikke kunne overkomme at skulle have gæster eller lave noget i weekenden. Men i løbet af ferier begyndte jeg at få lidt mere overskud, fordi jeg kunne tage hensyn til mine begrænsninger. Jeg er langtidssygemeldt pt. og oplever det samme nu..det tyder jo på at belastningerne fra jobbet er for store.

Håber du har en god læge..
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2012, 12:22   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg er selv lidt hypermobil, men jeg frygter, at min datter på 15 år er hårdere ramt, da hun af og til oplever, at albue, knæ eller hofte går af led, derfor sad jeg en dag og googlede og fandt bl.a. dette hvori der står noget om sportsudøvelse: http://hypermobile.dk/inger_germer.htm
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2012, 14:58   #6
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Espelund Se meddelelser
Vil bare lige fortælle at når man er hypermobil så har man ikke en diagnose, og det er faktisk meget normalt at være hypermobil...
MEN hvis du har hypermobilitetssyndrom så er det noget helt andet, og ofte invaliderende. Og dette er en anderkendt sygdom... Hvis du ikke har en anderkendt diagnosekode, så er det vist lidt noget skidt i forhold til div læger/sagsbehandlere/jobcenter osv.
SYNDROM, betyder at det er stationært, altså blivende, og derfor er det anerkendt. Det bliver et SYNDROM når tilstanden har varet mindst ét år.....

Et SYNDROM er ikke nødvendigvis invaliderende, overhovedet, ikke det betyder bare at situationen er stationær....

Altså SYNDROM er ikke en diagnose, men et andet ord for stationært.....

Hybermobil ER en diagnose, en diagnose er noget man kan bevise, og det kan Hybermobilitet, ved forskellige undersøgleser, der er så nogle mennesker der udvikler smerte andre ikke, men det er stadig en diagnose.

Man kan også få Piskesmæld SYNDROM, altså er dit Piskesmæld stationært, men behøver bestemt ikke være invaliderende....
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2012, 15:12   #7
1980
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 137
Styrke: 15
1980 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Te-pigen Se meddelelser
SYNDROM, betyder at det er stationært, altså blivende, og derfor er det anerkendt. Det bliver et SYNDROM når tilstanden har varet mindst ét år.....

Et SYNDROM er ikke nødvendigvis invaliderende, overhovedet, ikke det betyder bare at situationen er stationær....

Altså SYNDROM er ikke en diagnose, men et andet ord for stationært.....

Hybermobil ER en diagnose, en diagnose er noget man kan bevise, og det kan Hybermobilitet, ved forskellige undersøgleser, der er så nogle mennesker der udvikler smerte andre ikke, men det er stadig en diagnose.

Man kan også få Piskesmæld SYNDROM, altså er dit Piskesmæld stationært, men behøver bestemt ikke være invaliderende....
Hypermobil er ikke en diagnose med kodelinje som er anderkendt for en varig sygdom, det er kun hypermobilitetssyndrom der er det (det blev det først i 94). HMS er ofte invaliderende, skriver ikke at det ER det. Som både du og jeg skriver, så er det kun når man har syndromet fordi det så er varig...
Vil bare fortælle at der er stor forskel på HM og HMS.

http://www.hypermobile.dk/glen_gorm.htm

http://www.hypermobile.dk/inger_germer.htm

Sidst redigeret af 1980; 29-01-2012 kl. 15:21. Årsag: fejl i tekst
1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2012, 15:53   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Kære Nirak...

Jeg vil også ligesom en af de andre råde dig til at få henvisning til en reumatolog....

Jeg tænkte på, om du nogensinde har fået genoptræning eller været tilknyttet til en fysioterapeut? Jeg selv var ude i en ulykke med min ryg mange år siden, hvor jeg fik blot stukket et papir med øvelser, som jeg kunne lave.... Først for nyligt var jeg til en reumatolog, og han kunne slet ikke forstå, at jeg aldrig havde fået genoptræning. Går til det nu, og jeg har opdaget mange nye øvelser, og det er faktisk ikke særligt godt at gøre det alene, for med en fysioterapeut, så kan man være mere sikker i, at man gør det rigtigt osv.... De følger jeg har med ryggen er "siddende" smerter i bækkenet, svag energi i benene.... Selvom jeg er på ryghold, så får jeg også trænet omkring bækkenet og benene, da det hele hænger sammen...

Ang. dine smerter, når du skræller kartofler osv... Måske kunne du kontakte en ergoterapuet i kommunen og høre, om de kan komme ud til dig og få se på, hvilke muligheder/hjælpemidler der kan afhjælpe din hverdag. Jeg mener at nogle særlige køkkenredskaber kan bevilges som hjælpemiddel.

Ang. sygedage på arbejdet, så kan en § 56 måske være en mulighed... Prøv at google dig frem med § 56 (for folk med ofte sygedage). Måske kan revalidering en gang komme på tale igen. (nogle kan f.eks. nøjes med at være på egen arbejdsplads som arbejdsprøvning og finde ud af, hvor meget man kan holde til) Men hvis det er formålsløst, så bør fleksjob kunne komme på tale.... (behandlingsmuligheder skal dog være udtømte)

EDIT: Har fundet noget om § 56, som forklarer hvad den går ud på: http://vidensnetvaerket.dk/ordninger...013-ved-sygdom og
http://temaomsygefravaer.at.dk/da/Ha...6-Aftaler.aspx

Sidst redigeret af curls; 29-01-2012 kl. 16:04.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2012, 17:21   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Håber det er ok, at jeg lige går lidt udenfor emnet.

Jeg har nogle hypermobile led, men ikke så meget, at det kan kaldes syndrom. Jeg er ofte vrikket om på ankel-leddene hvis jeg har haft noget løst fodtøj på.
Derudover har jeg kæmpet med spændinger i skulder- og nakkemuskler siden jeg var 13 år, nu er jeg 48, og først for nylig er jeg blevet obs på, at dette kan hænge sammen med det hypermobile.

Sidste år fik jeg problemer med for højt stofskifte, men p.g.a. for sen ændring i medicinen havde jeg en kort overgang lavt stofskifte.
Dette gav mig problemer med den ene skulder, først gjorde det vildt ondt i selv skulderleddet, lægen mente det var nogle vedhæftninger der var problemer med (eller noget i den stil).
Men da jeg, ved hjælp af strækøvelser og zoneterapi, havde fået smerterne i leddet væk, så var der problemer i den muskel, der går fra nakken og ned til skulderen, lidt bagpå.
Det strammer i den, som om, at den er for kort.
Når jeg strækker ud i disse muskler, så kan jeg ikke strække den venstre ret meget før det gør pokkers ondt.

Er der nogen der kender en effektiv behandling for dette?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hypermobil - Scheuermann og tennisalbuer Bettina10 Spørgsmål ang fleksjob 29 01-09-2013 19:40
Hypermobil (HMS) og flexjob Lena4700 Spørgsmål ang fleksjob 32 22-02-2010 21:20
Hypermobil, scoliose = reumatolog? Zania Alt det andet 8 03-02-2010 22:56
Hypermobil - HMS zuza Et godt link! 0 14-02-2008 19:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension