K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-06-2012, 23:17   #11
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser

Men der er nu andre muligheder også, end dem du ridser op... Hvis en læge mener det er åbenlyst at en borger aldrig kommer til at varetage et arbejde kan han/hun sende det som hedder "Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling" og det er blanket nr. LÆ 165. Den bruges til det...

Det er dog MEGET dårlig stil, men ikke ulovligt, at gøre det uden at orientere borgeren/patienten...
I en "forslag om socialmedicinsk sagsbehandling" er der slet ingen rubrik, hvor en patient kan give samtykke til, at lægen må sende de lægeoplysninger ind til en kommune. Det ses desværre, at lægerne glemmer, at det er patienten, som er parten i en sag, når noget skal startes op hos en kommune. Det kan ikke bare startes op uden en borgers/patients samtykke.

Det er faktisk et brud på tavshedspligten, hvis en læge bare sender ind med LÆ165 med lægeoplysninger uden borgers samtykke.... Og kommunen vil meget gerne have den samtykke fra borger/patient.

Sibbe: Måske du kan fortælle lidt mere om situationen? Hvis du vil...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2012, 00:28   #12
Papaya
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2012
Indlæg: 176
Styrke: 12
Papaya er ny på vejen
Uha, den der LÆ165 er da vist ikke lige sådan en man bare sender afsted i den her type sager, jeg forstår ikke lige hvorfor den kom på bane.
Den erklæring er jo beregnet på indberetning af ting folk ikke selv indser i deres liv, hvor en myndighed må indover og se på sagerne, og derfor er det ikke brud på tavshedspligten at anvende den hvis den anvendes korrekt.
Korrekt anvendelse af LÆ165 har jeg meget svært ved at se kunne ske i en sag om afklaring af arbejdsevne.
Papaya er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2012, 01:08   #13
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Jeg ser ofte at læger sender netop den af sted. For det er faktisk den eneste de lovligt kan sende uopfordret afsted. Men nu er det jo nok en status der er indhentet i Sibbes tilfælde...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2012, 12:17   #14
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Papaya Se meddelelser
Uha, den der LÆ165 er da vist ikke lige sådan en man bare sender afsted i den her type sager, jeg forstår ikke lige hvorfor den kom på bane.

JO, det er NETOP en LÆ 165, der kan bruges til at få sagsbehandleren til at bede om de oplysninger, der endnu ikke er indhentet, og som kan have afgørende betydning for sagens udfald. F. eks indhentelse af speciallægeerklæring.
Læg mærke til, at der står :" For denne patient anmoder jeg om, at kommunen behandler nedenstående problemstilling".
http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/la165.pdf

Den erklæring er jo beregnet på indberetning af ting folk ikke selv indser i deres liv,
Til det, har jeg ALDRIG set den anvendt, hvor en myndighed må indover og se på sagerne, og derfor er det ikke brud på tavshedspligten at anvende den hvis den anvendes korrekt.
Korrekt anvendelse af LÆ165 har jeg meget svært ved at se kunne ske i en sag om afklaring af arbejdsevne.
En LÆ 165 bruges i afklaring af arbejdsevnen til at egen læge bliver tovholder på borgerens sag.
Hvis egen læge mener, at der er flere oplysninger, der skal frem,
kan attesten anvendes,
og dette sker oftest fordi borgeren henvender sig til lægen,
fordi der er uoverensstemmelse imellem borgerens og kommunens opfattelse af sagen.

I min egen sag blev der anvendt en LÆ 165,
da der ved revurdering af fleksjobvisitation IKKE blev taget stilling til,
om det var undersøgt, om der skulle indstilles til førtidspension.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension