K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-10-2012, 22:53   #1
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Varighedsbegrænsning igen igen

Ved godt at det har været oppe flere gange, men det er da rigtigt, at det i sidste øjeblik blev aftalt, at der IKKE skal være en varighedsbegrænsning på ledighedsydelsen, ikk?
Jf fx http://www.handicap.dk/handiklip?date=2012/07/01

Jeg spørger, fordi jeg i dag af en privatpraktiserende socialrådgiver har fået at vide, at der kommer en varighedsbegrænsning på 2 år. Argh er der nogen, der har hørt noget tilsvarende? I sommers blev det jo aftalt, at denne varighedsbegrænsning ikke skulle komme, og for en eller to uger siden hørte jeg en SF'er fra folketinget udtale, at det jo var noget de fik presset ind...

Ved godt at reformen ikke er vedtaget, og at alt jo sådan set kan ske indtil da, men jeg har da intet hørt siden før sommeren i hverken medierne eller andre steder end hos denne socialrådgiver om at der skulle komme en varighedsbegrænsning.

Hjælp, håber nogen kan berolige mig - ski snart så træt af alle de forskellige udmeldinger , så håber at nogle af jer herinde har lidt mere styr på det.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2012, 06:29   #2
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Varighedsbegrænsningen var en del af regeringens oplæg.

Det blev taget af bordet i den endelige aftale der blev indgået med forligspartierne , formodentligt efter pres fra disse - Ikke SF , som jo var en del af den akse der foreslog det indført.

"flot" at de nu forsøger at tage æren for dette også.

Sidst redigeret af halse; 16-10-2012 kl. 06:36.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2012, 11:41   #3
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Jeg er godt klar over, at varighedsbegrænsningen var en del af regeringens oplæg, og at det ikke er andet en engang spin, når SF prøver at få det til at se ud som om, de fik det forhindret - nævnte det kun, fordi det altså således for maks et par uger siden således endnu engang er blevet sagt, at der IKKE er en varighedsbegrænsning på ledighedsydelse.

Er der nogen, der ved om socialrådgiveren, jeg talte med har ret i, at varighedsbegrænsningen nu er tilbage???
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2012, 11:49   #4
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Eftersom vi intet har hørt siden sommer, må man jo gå ud fra at folk kan blive på deres ledighedsydelse som Mette F. udtalte
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2012, 12:13   #5
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser

Er der nogen, der ved om socialrådgiveren, jeg talte med har ret i, at varighedsbegrænsningen nu er tilbage???
Hun har ikke ret.
jeg har læst den endelige aftale der blev indgået med
forligspartierne fra A-Z.

Der står ikke nævnt et ord om varighedsbegrænsning på ledighedsydelse.

EDIT

Læs eventuelt selv aftalen på nedenstående link:

http://bm.dk/~/media/BEM/Files/Dokum...fop%20pdf.ashx

Det er måske værd at tilføje ledighedsydelsen fremover bliver nedsat ( for de fleste ) til kontanthjælpsatsen. Men ingen varighedsbegrænsning.


Citat:
Hvis du mister dit fleksjob og bliver ledig efter 1. januar 2013

Hvis du mister dit fleksjob efter den 1. januar 2013, får du ledighedsydelse som enten kan udgøre cirka 15.200 kroner om måneden (89 procent af højeste dagpengesats) eller cirka 13.700 kroner om måneden (80 procent af højeste dagpengesats), hvis du har børn og cirka 10.300 kroner om måneden (60 procent af højeste dagpengesats), hvis du ikke har børn. De to sidstnævnte ydelser svarer til kontanthjælpssatsen for voksne forsørgere eller ikke-forsørgere.
Du modtager cirka 15.200 kroner om måneden, hvis du efter de nuværende regler er berettiget til ledighedsydelse. Det gælder fx, hvis du kan modtage syge- eller barselsdagpenge, eller du har været ansat i et fleksjob i ni måneder inden for de seneste 18 måneder.
Hvis du efter de nuværende regler ikke er berettiget til ledighedsydelse, modtager du den lavere ydelse (enten 13.700 kroner om måneden, hvis du har børn eller 10.300 kroner om måneden, hvis du ikke har børn). Det er tilfældet, hvis du er blevet visiteret til et fleksjob, men fx ikke har ret til sygedagpenge.

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...20i%20dag.aspx
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2012, 17:01   #6
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Hej halse
Tak for svar!
Jeg har nu læst afsnittet om ledighedsydelse (også appendix) fra dit link, men kan faktisk ikke entydigt se noget om varighedbegrænsning eller mangel på samme. Sagt på anden måde: jeg kan ikke finde noget sted, hvor der står, at en ledig fleksjobber eller en sygemeldt, ledig fleksjobber kan bevare retten til ledighedsydelse i en længere periode end fx 2 år. Tværtimod står der:
Ledighedsydelsen udgør 89 pct. af højeste dagpengesats svarende til ca. 182.300 kr. årligt i 2012 for personer, der
Ville være berettiget til at modtage dagpenge efter loven om sygedagpenge eller lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel

Altså betyder det ikke, at man som modtager af ledighedsydelse er 'underlagt' sygedagpengeloven og dagpengeloven og dermed kun som udgangspunkt kan være sygemeldt 52 uger og arbejdsløs 2 år? Eller er det mig, der misforstår det??

Jeg frygter bare, at regeringen og forligspartierne med overlæg vælger en formulering, der gør at der i praksis alligevel kommer varighedsbegrænsning på ledighedsydelsen.
Bør det ikke i oplægget stå direkte, at der ikke er en begrænsning på modtagelsen af ledighedsydelse under såvel sygdom som ledighed???

Tror sgu vi bliver taget ved næsen
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2012, 18:04   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
så vidt jeg kan læse mig frem til er det pillet ud af forhandlingerne
http://jyllands-posten.dk/politik/article4739603.ece

men loven er ikke endelig vedtaget
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2012, 18:20   #8
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
så vidt jeg kan læse mig frem til er det pillet ud af forhandlingerne
http://jyllands-posten.dk/politik/article4739603.ece

men loven er ikke endelig vedtaget
Som jeg skrev og linkede til i første i indlæg, så er jeg helt med på, at MF og co. i sommers sagde, at varighedsbegrænsningen var pillet ud, men, men, men problemet er, at der så er en soc.rådg., der i går sagde til mig, at den er tilbage igen, men at de bare har gået stille med dørene, og det er dét jeg ville høre om andre herinde enten kunne be- eller afkræfte.
Når jeg så læser det link halse har lagt ind, så står der, så vidt jeg kan gennemskue, noget om, at ledighedsydelsen i princippet er 'evig', men måske indirekte det modsatte, som jeg skrev i forrige indlæg - hvis jeg altså forstår det korrekt
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2012, 00:12   #9
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Bør det ikke i oplægget stå direkte, at der ikke er en begrænsning på modtagelsen af ledighedsydelse under såvel sygdom som ledighed???

Tror sgu vi bliver taget ved næsen
Almindeligvis skriver man ikke ting ind i en aftale , som allerede er gældende.

Men ved nærmere eftertanke vil jeg give din socialrådgiver lidt ret. Varighedsbegrænsningen er de facto indført. Bare ikke efter 2 år , men allerede efter 18 måneder , hvor satsen ryger ned på kontantshjælpsniveau.

Det har hele tiden været meningen at folk i ressouceforløb , skulle være garanteret en særlig ydelse svarende til kontanthjælpssaten under forløbet.

Man må formode ledige fleksjobbere der ville have mistet ledighedsydelsen efter 2 år ( jf. det oprindelige oplæg ) ville være tilbudt denne minimumsydelse som erstatning.

Kommende fleksjobbere har jo allerede gennemgået et ressourceforløb , og er i den forbindelse vurderet for syge til at træde ind på arbejdsmarkedet på normale vilkår.

Som jeg læser aftalen , har man i stedet for som planmæssigt at fjerne ledighedsydelsen efter 2 år , og erstatte den med særlig ydelse , blot sænket ledighedsydelsen til samme sats ( kontanthjælpsniveau ).

Så ja i er nok taget lidt ved næsen.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommet i tvivl igen igen Rescurseprofil:) Jette91 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 25-11-2011 22:31
har måtte aflyse igen igen (lidt klynk) ace dk Din historie 8 26-06-2010 21:53
Borgere med handikap snydt i årevis (København igen-igen) Morgause Politik og Samfund 1 07-09-2009 09:45
Odense igen, igen... de kan ikke læse zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 2 20-03-2008 18:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension