K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-11-2014, 21:25   #11
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Så må svaret jo være...

"2) skal borgeren modtage en afgørelse inden 3 måneder + den tid det tager for medlemmerne af Rehabiliteringsteamet at udføre det de nu engang skal= et ukendt antal dage/uger før borgeren modtager en afgørelse?

Hvis det er tilfælde, så må der da være en sagsbehandlingsfrist som fastsættes.

Da det står at det er kommunen, og der er medlemmer af regionen i Rehabiliteringsteamet, som fastsætter sagsbehandlingsrister kan de ikke være "Sundhedskoordinatoren" som jo kommer fra Regionerne.

Nu har vi så 2 tilfælde Lyhne36 og Akvamarin, som har ventet henholdsvis 6 & 9 måneder på en afgørelse, fra kommunens pensionsnævn/team, fordi at Rehabiliteringsteamet endnu ikke har afleveret deres indstilling.

Her må været noget fuldstændigt galt i fortolkningen af lovgivningen, efter min mening.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-11-2014, 22:16   #12
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Nu har vi så 2 tilfælde Lyhne36 og Akvamarin, som har ventet henholdsvis 6 & 9 måneder på en afgørelse, fra kommunens pensionsnævn/team, fordi at Rehabiliteringsteamet endnu ikke har afleveret deres indstilling.
nej det er en misforståelse.

Rehabiliteringsteamet har skrevet deres indstilling i min sag og den ligger hos pensionsteamet nu. Hvor der som sagt kan gå op til 3 mdr. før der er svar.

I mit tilfælde var det tiden inden sagen kom i rehab teamet, der har gjort den samlede behandlingstid lang.

Jeg tror altså ikke min sag er usædvanlig lang tid undervejs. Jeg har læst at der har været sager det har taget over et år at behandle. På grund af reformen der gjorde at der kom så mange sager inden udgangen af 2013. Det er stadig de sager der giver langsommelighed i pensionsnævnet.


Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2014, 22:59   #13
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg mener at denne tråd er særdeles vigtig.

Kære Akvamarin

Du nævner tidligere:

"Siden jeg afleverede min ansøgning i jobcenteret er der foreløbig gået 9 måneder."

Præcis, hvad afleverede du til Jobcenteret?

Var det en §17 stk.2, på det foreliggende grundlag?


Information til denne tråd:

https://subsite.kk.dk/PolitikOgIndfl...9e68c981c.aspx

1. at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender følgende servicemål for sagsbehandlingstiden i Beskæftigelses - og Integrationsforvaltningen i sager, som forelægges rehabiliteringsteamet:

Servicemål

8 uger

Sager om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag

Førhen var der en lovbunden frist på 3 måneder til afgørelse på ansøgning af § 17 stk.2, på det foreliggende grundlag.

Folketinget er vidende om et problem:

http://www.ft.dk/samling/20121/lovfo...30/1178753.pdf

Hvis ministeren ikke er villig til at imødekomme ønsket fra bl.a. Danske Handicaporganisationer om at indføre sagsbehandlingsfrister for rehabiliteringsteamets arbejde, hvorledes vil ministeren da sikre, at sagsbehandlingen sker hurtigt?

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 08-11-2014 kl. 23:14.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-11-2014, 23:16   #14
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nej der er sådan set ikke rigtig noget galt....ud over at de har givet dem selv al den tid de ønsker der går forud for mødet i rehabteamet...med den nye lov og rehabteams..

Så de kan for den sags skyld være 10 år om at få sagen til møde i rehabteamet...

Dette kan der ikke gøres noget ved før der evt kommer en ny afgørelse fra ankestyrelsen...hvilket jeg tvivler på der gør...

Hvis man læser loven står der følgende:

Citat:
17
Stk. 2. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde forelægges sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Citat:
§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 3, 2. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms...id=164912#Kap3

Førhen lå der jo en afgørelse fra ankestyrelsen at en ansøgning efter §17 stk 2 at den skulle overgå til behandling efter reglerne om førtidspension i umiddelbart tilknytning til ansøgningen...

Dette gælder ikke mere...desværre....

Det eneste som gælder er de tre måneder fra sagen er overgået til behandling efter reglerne om førtidspension....og det sker først når sagen har været på møde i rehabteamet..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2014, 23:22   #15
lyhne36
Føler sig hjemme på K10
 
lyhne36s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-02 2014
Indlæg: 42
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
lyhne36 er ny på vejen
har endnu et par spørgsmål
jeg kontakter rådgiver efter jeg har henv mig i borgerrådgivning, som gav mig ret i min sag ,

bla sagde de jeg skulle påklage til rådgiver at der er fejl i indstiling bla .

og i indstillingen skrives der der anmodes om en psykiatrisk erklæring ..

kontakter rådgiver og siger den kan hun sådan set bare gå i gang med?
og i tilfælde af afslag/ medhold i pensionsnævnet tager vi den derfra..

så skulle jeg sige ja til et videre forløb? ) her og nu , det bad hun om.

når man er forsøgt afklaret 18 gange det står i rehab planen..,,det undrede de sig meget over i borgerrådgivningen, den ene siger ,det var det største antal hun havde set . er det skidt eller godt for min sag?

det fik jeg så heller ikke svar på heller i mail hvad hun mente med det helt præsis,

nu skriver hun så ..jeg kan henvende mig når der er truffet afgørelse på pensionsagen .. men svarer slet ikke på mine spørgsmål ?
,andet end hun skriver du kan jo også betale for den psykiatrisk erklæring selv ???. venter stadig svar på om pensionsteamet har modtaget min ansøgning
lyhne36 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2014, 00:12   #16
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Information til denne tråd

http://www.ft.dk/samling/20131/almde...4441/index.htm

I sager om førtidspension skalkommunalbestyrelsen træffe afgørelse om tilkendelseaf førtidspension senest tre måneder efter, at sagen er overgået til behandling efterreglerne om førtidspension. Det vil sige fra det tidspunkt, hvor kommunen har af-klaret alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning,herunder har afklaret, at personen ikke skønnes at kunne blive selvforsørgende.Fristen på tre måneder starter umiddelbart efter, at rehabiliteringsteamet har be-handlet sagen og har indstillet til førtidspension. I sager der skal behandles på det foreliggende grundlag starter fristen umiddelbart efter rehabiliteringsteamets behandling og indstilling i sagen, uanset rehabiliteringsteamets indstilling

Her vender jeg tilbage, fordi at der findes en tekst som kræver, at når rehabiliteringsplanes forberedende del, underskrives af borgeren begynder fristen at løbe.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=umiddelbar

umiddelbar knyttet direkte til noget, uden mellemled

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-11-2014, 00:31   #17
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
kan slettes

Sidst redigeret af Akvamarin; 09-11-2014 kl. 03:10.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2014, 02:48   #18
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Måske det ville være smart at lave en selvstændig tråd om lige netop dette emne "hvornår de tre måneder starter" så vi ikke forurener @lyhne36`s tråd med det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2014, 09:30   #19
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg laver en ny tråd.

Kære Lyhne36.

Du oplyser, at omgivelserne giver dig ret, bla Borgerrådgiveren.

Jeg fornemmer, at kommunen køre rundt med dig.

Har du en, som kan hjælpe dig fremover?

Fordi, at det er noget af en opgave at være alene når kommunen ikke tager hånd om en borger, der har det svært i forvejen.

Hvis jeg var din hjælper, ville jeg begynde med at søge aktindsigt i alt.

Læger, speciallæger, hospitaler og kommunen. Også Ankestyrelsen, hvis du har eller får en sag ved Ankestyrelsen.

Uden aktindsigt er det nærmest umuligt, at køre en social sag.

Håber du har en der kan hjælpe dig.

Aktindsigt.

Læger/hospitaler
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Jeg bemærker at din Borgerrådgiver giver dig ret i uregelmæssigheder i din sag.

HVORFOR griber Borgerrådgiver da ikke ind ind?

Er du 100% sikker på det er en Borgerrådgiver og ikke en Borgerguide?

Hvis det er tilfælde nytter det ikke noget og bede om hjælp der.

Hvis, kan du sende mig en PB, Personlig Besked med dit kommunenavn, så kan jeg grave lidt i din kommunes Borgerrådgiver og sagsbehandlingstider samt serviceniveau. Jeg nævner ikke din kommune, hvis ikke du ønsker det.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-11-2014, 10:26   #20
lyhne36
Føler sig hjemme på K10
 
lyhne36s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-02 2014
Indlæg: 42
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
lyhne36 er ny på vejen
min sag er lidt komplex.

sexuelt misbrug .handicappede søn, dom på krænker.
alt dette ved kommunen.

søgte om revalidering i 2007 fik den ,kom i gang som kok.. kommunen mente det blev for dyrt ihenhold til udgift til barnepige min søn er mentalt retaderet. de tog den igen -

søgte om resurseforløb mm i 2011- 2012 uden andet en aktivering til sidst pension uden rådgiver sender det ind?
.
forsøgt afklaret 18 gange ?
læge,psykolog,psykoteraput siger alle er uarbejdsdygtig.

egen læger sigr ordret :ser ikke patienten på noget tidspunkt blive så rask at hun ville kunne gennemføre en uddannelse ej heller påbegynde et arbejde..

søger så i år 17 stk 2 ..
sagen trækkres ,der !glemmes papirer i min sag " trods massivs syg skal jeg selv tjekke om rådgiver medsender alt? det glemmer hun nemlig.

underkendt at lægekonsulenten i rehab har agt indsigt mangler , det der er sendt til rehabteamet det har jeg ikke?
henv mig i borgerrådgivningen efter det skriver de kontakt rådgiver spørg `de kikker på min sag lige nu ide der er flere ting bla sangsonerede kommunen mig pga kritisk sygdom sidste år

jeg blev smidt på gaden? borgerrådgivningen er inde i den sag .. samt forlæng sagsbehandlingstid ang pension.
men efter jeg henvente mig i borgerrådgivningen .. hun var rådgiver/jurist siger hun...

derefter .kan jeg ikke få rådgiveren fra rehab i tale ....som jeg skriver længere oppe ..

må læge konsulent skrive incest offer? og tilside sætte dirgnosen ptsd den er nemlig slet ikke nævnt ?
har dirknoserne: PTSD, agiteret deperasion på 4 år, kol ,og kronisk migrene..
lyhne36 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension