K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-11-2011, 16:06   #11
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Hvis du har søgt en "§ 17, stk. 1. 2. punktum" (= på foreliggende dokumentationsgundlag) i Pensionsloven, kan du ikke arbejdsprøves i de 3 måneder, der maximalt er til at komme frem til en afgørelse.
Det fremgår af ansøgningsskemaet.

Ej heller kan Jobcenter på nogen måde afvise at modtage en sådan ansøgning, endsige stoppe ansøgningen!
Jobcenter er lovfastlagt forpligtet til at behandle ansøgningen.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2011, 09:56   #12
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der er forskel på aktivering og arbejdsprøvning.

Du bør således IKKE aktiveres, men have ny afklaring af arbejdsevne.
DVS insistere på at blive afklaret i et reva-center.

Dette bør du gøre med henvisning til skrivelse om rådighedsvurdering, og den fremtidige tilknytning til arbejdsmarkedet.

Kommunen skal undersøge om du evt skal tilbydes pension, altså hvis du ikke kan genindtræde på arbejdsmarkedet.

Hvis denne afklaring ikke har fundet sted, vil du formodentlig få afslag, og kan derfor ligesågodt, få en afklaring af arbejdsevnen, hurtigst mulig, da dette sikre hurtigst mulig afklaring, til evt anden forsørgelse.

Vedr rådighed imens §17 behandles, er det korrekt, at kommunen intat skal foretage sig, når det er på foreliggende grundlag, da de ikke må indhendte yderligere.
Men..
Aktivering er heller ikke ny viden, og heller ikke afklaring af arbejdsevne.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2011, 10:38   #13
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er det bare mig eller mangler der et eller andet i sagen

hvad skriver dine læger omkring dit funktionsevne
for hvis din sagsbehandler raske melder dig, er der noget som halter i din sag

hvis du ikke har været i arbejdsprøvning før du søgte §17, så vil jeg næsten med garanti tro du vil få et afslag. fordi du ikke har fået vurderet din arbejdsevne

det som kommunen vil have dig ud i er netop ikke afklaring, men du skal aktiveres
fordi du er på kontanthjælp.
ergo så er du ikke engang fredet på kontanthjælp i match gruppe 3

meget fint med reva-center, men det er ikke alle som har den mulighed
dog har københavn vist den mulighed
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2011, 13:09   #14
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Jeg bliver mere og mere forvirret...

Du har kun ret til ledighedsydelse hvis du er godkendt som fleksjobber...
Man kan godt have ansøgt om at få kigget på mulighederne for førtidspension, OG blive sendt i aktivering, som et led i kontanthjælps sagen.

Hvis man søger en Førtidspension efter § 17, så skal det være sindsygt VELDOKUMENTERET på forhånd at man nærmest ingen arbejdsevne har, af en eller flere grunde. Hvis det ikke er det, (få en uvildig til at vurdere på det, og her mener jeg ikke din læge) så får du et nej meget hurtigt.

Hvis du vil i afklaringsforløb, og der samtidigt også mangler dokumentation om dine arbejdsevner/erhvervsevne, så søg om en § 18, så er kommunen forpligtet til at indhente nye oplysninger, hvis disse findes...

For både §17-18 gælder det at kommunen ikke kan nægte at opstarte sagen.
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2011, 15:37   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser

Hvis du vil i afklaringsforløb, og der samtidigt også mangler dokumentation om dine arbejdsevner/erhvervsevne, så søg om en § 18, så er kommunen forpligtet til at indhente nye oplysninger, hvis disse findes...

For både §17-18 gælder det at kommunen ikke kan nægte at opstarte sagen.
Det hedder en §18 når det er kommunen, der starter en sag om fp.

Hvis man, som borger, ønsker at søge om fp er der 2 muligheder:

1. Man kan søge om fp i henhold til §17, så kører den på samme måde, som hvis kommunen starter en §18-ansøgning. D.v.s. man kan sendes i arb.prøvning, der kan indhentes nye lægepapirer o.s.v. o.s.v.
Sådan en kan tage lang tid, netop fordi, at både helbred og arbejdsevne skal afklares.

2. Man kan søge om fp i henhold til §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Dette betyder, at sagen bliver afgjort på grundlag af de akter der allerede ligger i sagen.
Kommunen skal lade sagen overgå til behandling efter reglerne om pension i umiddelbar tilknytning til ansøgningen, d.v.s., at sagen meget hurtigt skal sendes til pensionsnævnet/-teamet (kan hedde forskelligt).
Når der søges på det foreliggende dokumentationsgrundlag må kommunen færdiggøre rp'en, men de må ikke indhente nye lægeoplysninger. Men borgeren må gerne selv komme med nye oplysninger, f.eks. lægepapirer.
Ved en §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag har kommunen 3 mdr. til at træffe en afgørelse.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2011, 16:18   #16
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Jeg bliver mere og mere forvirret...

Du har kun ret til ledighedsydelse hvis du er godkendt som fleksjobber...
Man kan godt have ansøgt om at få kigget på mulighederne for førtidspension, OG blive sendt i aktivering, som et led i kontanthjælps sagen.

Hvis man søger en Førtidspension efter § 17, så skal det være sindsygt VELDOKUMENTERET på forhånd at man nærmest ingen arbejdsevne har, af en eller flere grunde. Hvis det ikke er det, (få en uvildig til at vurdere på det, og her mener jeg ikke din læge) så får du et nej meget hurtigt.

Hvis du vil i afklaringsforløb, og der samtidigt også mangler dokumentation om dine arbejdsevner/erhvervsevne, så søg om en § 18, så er kommunen forpligtet til at indhente nye oplysninger, hvis disse findes...

For både §17-18 gælder det at kommunen ikke kan nægte at opstarte sagen.
du kan absolut ikke søge en §18
det er udelukkende din sagsbehandler(kommunen der søger).
som man i øvrigt også kan få afslag på

en sagsbehandler kan udmærket nægte en §18
det er derfor man har en §17
men som regel når en sagsbehandler nægter, mangler der sikkert også noget
der er dog sager hvor kassetænkning ligger til grund
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2011, 17:01   #17
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
du kan absolut ikke søge en §18
det er udelukkende din sagsbehandler(kommunen der søger).
som man i øvrigt også kan få afslag på

en sagsbehandler kan udmærket nægte en §18
det er derfor man har en §17
men som regel når en sagsbehandler nægter, mangler der sikkert også noget
der er dog sager hvor kassetænkning ligger til grund
Ja, jeg rodede lidt i mellem 17/18 :-)

Men faktum er, at man uanset hvilken paragraf man vil ind under skal være MEGET sikker på de oplysninger som kommunen har, hvis man søger en afgørelse på det foranliggende...

Beklager min roden rundt før... Skal vænne mig til at få søvnen ud af fingrene før jeg taster ;-)

Og til sidst, tidsfristen er ens uanset hvilken paragraf man er under:

§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2011, 17:22   #18
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
tidsfrister

Ja de er ens, men først når sagen er overgivet til et pensionsnævn
de har så 3 måneder til at træffe afgørelse

Men
en 18 og almindelig 17 kan tage år før den kommer til et pensionsnævn
for dem begge kan ydeligere dokumentation komme på tale, hvis kommunen gerne vil have ydeligere dokumentation både arbejdsprøvning og lægepapir

det er kun en §17 på det foranliggende..., at sagen bliver overgivet til et pensionsnævn med det samme efter en opdatering af RP
her vil kommunen ikke indhente ydeligere oplysninger, men man kan selv komme med ydeligere materiale
når man får mulighed for at mødes med nævnet
mener også inden man kommer til mødet, hvis man alså kan klare det
de fleste møder ikke op
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2011, 19:01   #19
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det hedder en §18 når det er kommunen, der starter en sag om fp.

Hvis man, som borger, ønsker at søge om fp er der 2 muligheder:

Netop!

1. Man kan søge om fp i henhold til §17, så kører den på samme måde, som hvis kommunen starter en §18-ansøgning. D.v.s. man kan sendes i arb.prøvning, der kan indhentes nye lægepapirer o.s.v. o.s.v.
Sådan en kan tage lang tid, netop fordi, at både helbred og arbejdsevne skal afklares.

Nemlig, og den hedder i Pensionsloven:
§ 17, stk. 1, 1. punktum.

2. Man kan søge om fp i henhold til §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Dette betyder, at sagen bliver afgjort på grundlag af de akter der allerede ligger i sagen.
Kommunen skal lade sagen overgå til behandling efter reglerne om pension i umiddelbar tilknytning til ansøgningen, d.v.s., at sagen meget hurtigt skal sendes til pensionsnævnet/-teamet (kan hedde forskelligt).
Når der søges på det foreliggende dokumentationsgrundlag må kommunen færdiggøre rp'en, men de må ikke indhente nye lægeoplysninger. Men borgeren må gerne selv komme med nye oplysninger, f.eks. lægepapirer.
Ved en §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag har kommunen 3 mdr. til at træffe en afgørelse.

Netop, og den hedder i Pensionsloven § 17, stk. 1, 2. punktum (det kan forekomme, at 3. punktum også optræder på skrift, men har ingen betydning i praksis).
Det væsentlige er, at man skelner skarpt mellem 1. og 2. punktum.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2011, 19:26   #20
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Ja, jeg rodede lidt i mellem 17/18 :-)
...der er ingen af "de gamle" på K10, der ikke kender forskellen på en § 17 og § 18 og jeg ser nu, at du kalder dig "privat socialrådgiver"...

...det skulle du nok vente lidt med...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§17 ansøgning efter nye regler morgenstjerne Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 27 30-04-2013 15:51
Ansøgning om Førtidspension khayman At søge førtidspension 5 08-01-2013 17:55
ansøgning efter nye regler qv78 Spørgsmål ang fleksjob 9 28-12-2012 15:49
førtidspension ansøgning bb girl Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 14-05-2010 09:01
ansøgning om førtidspension nov. 96 bobo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 29-06-2008 20:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension