K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-03-2012, 01:06   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
jeg formoder du er på pension
du har hele tiden haft mulighed for at komme i job
både skånejob eller fleks
så kan absolut ikke se hvad den nye reform kan hjælpe dig med
Ja et ressourceforløb, men ingen ved hvad det kommer til at indeholde
det er nok ikke dem kommunen vil bruge flest penge på
Det har været HELT umuligt at få et skånejob, og lige så umuligt at få et fleksjob fordi de krævede at jeg kunne præsterer mindst 12 timer for at jobbet skulle være realistisk.

Samtidig krævede de jeg kom på kursus for at lære at skrive uopfordrede angsøgninger, og det kan jeg ikke grundet mine diagnoser.

Jeg vil højest kunne klare 1-2 timer om ugen til at begynde med, og MÅSKE kunne gå op på 3 timer. Det kan lade sig gøre nu, hvor de har fjernet 12 timers grænsen for et realistisk job.

Før fik jeg at vide, at jeg 'bare' kunne gå op på jobcentret og melde mig ind og skrive et CV i jobbanken med henblik på skånejob og fleks. Jeg skrev også et CV, men har aldrig fået tilbud om noget, hvilket ikke er overraskende, da jeg ikke kan noget og heller aldrig har haft et jobt

Jeg kunne heller ikke få hjælp, fordi jeg var udenfor kategori og jobkonsulenten sagde direkte, at hvis jeg ville ind på arbejdsmarked, så var det lettest hvis jeg kendte nogen der kunne få mig ind, for de kunne ikke tilbyde mig noget med de diagnoser og barrierere jeg har.

HVIS reformen går i orden, så kan jeg via beskæftigelsestilbud få lagt en ordenlig handleplan og få hjælp til at komme videre, men drømmen er jo at jeg kunne komme ind i kassen med de unge og få et ressourceforløb og en mentorordning, men det ser desværre ikke sådan ud da jeg er for gammel til tilbudet.

Men igen, den reform kan jo blive lavet om undervejs, lige som den kan ryge helt af bordet. Nu må vi se.

Men jeg føler HELT KLART, at der vil være mere hjælp til mig med de nye reformer, end med de gamle hvor jeg stod helt alene. Bare dét at jeg vil kunne byde ind med 1-2 timer og blive taget alvorligt, vil være et skridt frem. Før opgav de mig med det samme og sagde mindst 12 timer, med mindre jeg selv fandt jobbet - og det kunne jeg ikke.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 02:54   #12
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Øhhh bøøø, kan man som førtidspensionist ikke bare lave noget frivilligt arbejde nogle få timer om ugen(der er nemlig masser af job efter nedskæringer), hvis man absolut higer efter at arbejde en 2-3 timer om ugen ???

Ja, undskyld jeg spørger, men hvor svært kan det være ???


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 03:38   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Øhhh bøøø, kan man som førtidspensionist ikke bare lave noget frivilligt arbejde nogle få timer om ugen(der er nemlig masser af job efter nedskæringer), hvis man absolut higer efter at arbejde en 2-3 timer om ugen ???

Ja, undskyld jeg spørger, men hvor svært kan det være ???


.
Det kan være RIGTIG svært, Multe. Det er jo på baggrund af et frivilligt arbejde, at jeg har vurderet at min arbejdsevne ligger på 1-2 timer om ugen. Jeg er pt i en genbrugsbutik med tøj. Men jeg ville jo gerne noget mere, og noget andet og have et ''rigtigt'' job med løn, selvom jeg kommer til at gå økonomisk ned af lønstigen.

Jeg har også prøvet som frivillig over på plejehjemmet 1-2 timer om ugen, men der daldrede jeg bare rundt uden gøremål, udover selvfølgelig at sludre lidt med de ældre. Men de måtte ikke lade mig arbejde rigtigt pga jeg ikke var forsikret (hvad det så end betyder i praksis)..

Og så har jeg været frivillig nede i caféen for psykisk syge 1-2 timer om ugen, men der blev jeg stresset af at se så mange syge mennesker og kunne ikke rigtig klare køkkenarbejdet pga min OCD.

Så frivilligt arbejde ER afprøvet, men jeg føler bare ikke - og det er måske forkert af mig - at det giver mig noget, rent mentalt. Jeg har fx ikke haft kolleger nogen af stederne og der har ikke rigtig været hverken indhold eller formål. Og der hvor jeg er nu, går hende der er der nogle ærinder, så jeg står der alene - det er så pointen med at jeg er der, så hun lige kan ordne nogle ting...

Men jeg sigter måske for højt med et reelt fleksjob??

Og det ér måske også utopi at tro, at jeg kan bruges til et rigtigt job?! For det er jo rigtig nok, jeg kan jo ikke noget når det kommer til stykket. Tror også bare jeg dropper det igen.

Sidst redigeret af Ninja; 01-03-2012 kl. 03:42.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 08:04   #14
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Jeg tror ikke der er noget der arbejdsmæssigt ændrer sig med den nye reform. Der var ingen jobs på 3 timer før og der vil ingen være efter. Et handlingsforløb? Jamen nu kan du jo godt tage på kursus selvom du er på fp? Hvis du vil det. Kan ikke se der er så meget der er anderledes hvad det angår? Selvom kommunen bruger mange 1000kr på en handlingsplan for dig kan de ko stadig ikke bare give dig et job!
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 09:33   #15
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Jeg vil nødigt være en lyseslukker, men jeg tror, at det bliver svært at føle at man har tilknytning til arbejdsmarkedet ved 2-3 timers ugentligt arbejde?

Det er selvfølgeligt idealistisk at tænke, at man som menneske får et bedre selvværd ved at føle, at man er en del af et fællesskab på arbejdsmarkedet.

Jeg har bare lidt problemer med at se, hvor dette fællesskab er, hvis man er så hurtigt inde og ude af døren igen?

Jeg har selv arbejdet i fleksjob i mange år..jeg har mødt mange andre på min arbejdsplads, der arbejder i fleksjob..disse har så få timer, at de ikke holder pauser med de andre eller deltager i møder..og de føler alle, at de er udenfor.. Så med 2-3 timer bliver det da nok rigtig svært
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 09:41   #16
Tutteren
Hjemmevant på K10
 
Tutterens avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2011
Lokation: Fyn
Alder: 50
Indlæg: 239
Styrke: 14
Tutteren er ny på vejen
Jeg syntes det er et godt og følelsladet brev du har skrevet. Jeg håber virkelig du får et svar, men frygter at hun "overser" din mail og det er slet ikke retfærdigt.
Tutteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 09:48   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sannemus Se meddelelser
Jeg vil nødigt være en lyseslukker, men jeg tror, at det bliver svært at føle at man har tilknytning til arbejdsmarkedet ved 2-3 timers ugentligt arbejde?

Det er selvfølgeligt idealistisk at tænke, at man som menneske får et bedre selvværd ved at føle, at man er en del af et fællesskab på arbejdsmarkedet.

Jeg har bare lidt problemer med at se, hvor dette fællesskab er, hvis man er så hurtigt inde og ude af døren igen?

Jeg har selv arbejdet i fleksjob i mange år..jeg har mødt mange andre på min arbejdsplads, der arbejder i fleksjob..disse har så få timer, at de ikke holder pauser med de andre eller deltager i møder..og de føler alle, at de er udenfor.. Så med 2-3 timer bliver det da nok rigtig svært
De 1-3 timer er jo også kun ment som en blid start. Jeg er næsten overbevist om, at hvis jeg er et sted hvor de kan rumme mig, og hvor jeg føler mig tryg, så vil jeg med tiden kunne komme en del højere op. Jeg føler ikke 10 timer kunne være HELT hen i vejret med rette indsats.

Jeg skal jo ligesom starte et sted når jeg er så sårbar som jeg er.

Men jeg kan se allerede nu, jeg ikke kan få den hjælp jeg har brug for. Så jeg kommer ikke til at rykke mig, og kommer der med heller aldrig til at kunne bidrage med noget, og fortsætter så bare på førtidspensionen..... en lille smule skuffet.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 09:58   #18
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af næsebjørn Se meddelelser
Jeg tror ikke der er noget der arbejdsmæssigt ændrer sig med den nye reform. Der var ingen jobs på 3 timer før og der vil ingen være efter. Et handlingsforløb? Jamen nu kan du jo godt tage på kursus selvom du er på fp? Hvis du vil det. Kan ikke se der er så meget der er anderledes hvad det angår? Selvom kommunen bruger mange 1000kr på en handlingsplan for dig kan de ko stadig ikke bare give dig et job!
Der er heller ikke noget der er anderledes, jeg falder som sædvanligt udenfor kategori. Nu fordi jeg er over 40

Jeg kunne få den rette hjælp, hvis jeg havde været under 40.

Beskæftigelsestilbudet til dem over 40, tør jeg slet ikke. Jeg kan få 3 samtaler med en jobkonsulent på jobcentret, og det ved jeg allerede nu jeg ikke får en skid ud af. Jeg tør ikke engang gå op og tale med vedkommende

Havde jeg været under 40, så kunne jeg få en mentor og et ressourceforløb - det er mere det jeg har brug for. Og det var dét jeg troede, jeg kunne få tilbudt. Men det kan jeg ikke, og så er planen skudt TOTALT i sænk.

Nå, men skidt med det. Istedet vil jeg så melde mig til træning, noget fitness af en art (hvilket jeg heller ikke tør), men måske bliver jeg mentalt mættet hvis jeg bare bryder mine egne grænser for min kunnen
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 10:03   #19
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Men hvad ville du have ud af det ressource forløb. Jeg mener hvad tanker havde du omkring det?
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 10:45   #20
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af næsebjørn Se meddelelser
Men hvad ville du have ud af det ressource forløb. Jeg mener hvad tanker havde du omkring det?
Mine tanker var faktisk, at få overskredet mine grænser (på en sikker måde). At jeg kunne blive presset lidt - uha, det er sgu svært at forklare, uden det kommer til at lyde dumt....

Altså, jeg har jo ALTID sagt ''det tør jeg ikke....det KAN jeg ikke'' og så har det været sådan. Ikke 10 vilde heste kunne lave om på det. Og kommunen har også ALTID givet mig medhold. Enten ved at sylte mig, eller ved at give mig lang snor.
Og hvis jeg fx ville prøve at arbejde eller prøve med aktivering, så sagde de altid, at jeg ikke kunne og ikke skulle presse mig selv til noget. De har jo tilbudt mig førtidspension siden 1990'erne, hvilket jeg afslog gang på gang. Så derfor har jeg været overladt til mig selv.

Det var først i December 2007 jeg indrømmede overfor mig selv, at pension nok alligevel VAR det bedste. Men der var tingene blevet markant anderledes og pension sværre at få. Men som sædvanligt sagde jeg at jeg ikke kunne klare en arbejdsprøvning, og som sædvanligt gav de mig ret. Så jeg fik pensionen uden arbejdsprøvning.

Jeg havde håbet et ressourceforløb (nu kender vi jo ikke forløbet overhoved!), da det ikke er beskrevet. Men håbet var, at det var et forløb hvor jeg ikke rigtigt kunne sige NEJ, og hvor jeg lige som kunne blive guidet UD selvom jeg slet ikke tør. Mit håb var, at jeg kunne møde modstand på en kvalifiseret måde evt med ét skridt af gangen og med en mentor og/eller en tovholder ved min side.

Jeg har nu gentagne gange oplevet, at hvis jeg overskrider en grænse tilstrækkeligt mange gange, så slipper jeg angsten. Den kan så godt blusse op igen, men den er ikke lige så grim som før. Og hvad mere interessant er, at jeg bliver enormt glad, når jeg overskrider nogle grænser.

Jeg forestillede mig, at et ressourceforløb kunne være med til det. Bare med henblik på arbejdsmarked. At få prøvet nogle ting af, under kærlig tvang. At møde stærke mennesker der kan sige ''jamen du SKAL om så vi skal bære dig! Og bryder du sammen, jamen så står vi der! Du er ikke alene, vi er et team der står bag dig. Vi kan tale sammen om det hele, og vi tager det hele i DIT tempo, men vi har stadig nogle forventninger for der er altså noget du SKAL.

Det var lidt det min drøm gik ud på.

Nu skal man så også forstå, at jeg har været meget syg siden børnehave alderen, har ikke kunne gå i børnehave, men blev passet hjemme. Kunne ikke gå i almen skole, men gik på skole for børn med psykiske problemer osv osv. Jeg er blevet båret gennem livet fordi jeg var/er så sårbar.

Og nu er jeg blevet 42 år, og vil have smæk, modstand, udfordringer mm
- det er det eneste jeg aldrig har prøvet!!. Og derfor så jeg lige i ånden, at et ressourceforløb præcis kunne indfri alle mine ønsker

Jeg ved lige som nu, at jeg ikke kommer nogen vegne ved at blive strøget med hårene. Jeg står i stampe mentalt og kan ikke udvikle mig. Så det er jo ikke svært at tænke, at lidt modstand måske kunne gøre mig stærkere......

Sidst redigeret af Ninja; 01-03-2012 kl. 10:50.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
udtalelse fra Mette F. ang. mer medicinering? neemos Politik og Samfund 5 11-10-2013 15:01
Tak for ****, Mette!! Ninja Politik og Samfund 10 04-03-2013 14:57
Giv Mette Frederiksen karakter Ida Politik og Samfund 10 28-01-2013 13:32
Det var så det. Tak Mette! Opgivende Politik og Samfund 19 18-12-2012 21:33
Åbent brev til Mette Frederiksen Piedeux Fremtiden for fleksjob og førtidspension 25 24-03-2012 20:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension