K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-01-2013, 17:25   #1
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Førtidspension §17 eller §18 efter 2013 regler

Hejsa.

Jeg har lige et par dummy spørgsmål her efter de nye regler der er trådt i kraft her den 1-1-2013.

Jeg er blevet lidt rundforvirret efter at søge efter info ang de nye regler

Jeg snakkede med min sagsbehandler i dag via telefonen da der skulle laves tid til et møde ang. sdp stop i næste månede, jeg har været igennem 2 arbejdsprøvninger a 7 timer pr uge og det har ikke været nogen succes, da det kun har øget min lænde smerter som er medfødt har jeg fundet ud af her under min sygdom og der er kroniske og smerten er ikke under 7 ud af 10 på en smerte skala fra 0 til 10, jeg har været med smerter i omkring 2 år og jeg mistede mit gode job da jeg fik smerterne i lænden da de er der 24/7.

Mit spørgsmål er, kan man den dag i dag stadigvæk søge ftp efter §17 eller §18 ?

Min sagsbehandler sagde i dag at min ressourceprofil som var lavet ikke længere er gældende med de nye regler fra den 1-1-2013 men at der skal udfyldes nogle skemaer i stedet for ?
Er der nogen der kender til dette vedr. ressourceprofil som ikke gælder mere.

Alt er blever prøvet og behandlet vedr. min lænde sygdom og det er noget jeg skal lære at leve med de mega smerter jeg har i lænden er meldingerne fra smerte klinik og diverse læger og det får mig tilsat tvivle på hvad jeg skal gøre nu og om §17 eller §18 stadigvæk kan bruges ?

Jeg tror selv på jeg kan se frem til mindst 5 år på det der ressource forløb halløj og evt et flexjob på max 7 timer om ugen selvom det øger smerten som det gjorde under arbejdsprøvningerne ( har været ude i 2 arbejdsprøvninger ).

Håber nogen kan svare midt i al min forvirring hvad der er op og ned her i 2013.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 17:29   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja man kan stadig søge/indstille som man kunne før....det er bare blevet sværere at få en førtidspension da man først skal i ressourceforløb og de har gjort så man kan få fleksjob på helt ned til to timer pr uge..

Det med ressourceprofilen er kun gældende hvis du skal i et ressourceforløb....
De skal lave en rehabiliteringsplan i stedet for når man skal i ressourceforløb...

Ellers vil man stadig skulle lave ressourceprofil...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 17:29   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Man kan stadig søge både §17 og §18, men der er nu bare krav til at man skal have gennemført mindst et ressourceforløb for at få det tildelt..

Og det er teamet der indstiller istedet for sagsbehandleren, så det er sikkert rigtigt det med de skemaer..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 18:20   #4
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Det var min sagsbehandler der sagde i telefonen at vi skulle finde en dag i næste uge for at få lagt min ressourceprofil over på nogle skemaer da ressourceprofil som er blever lavet igennem de par år jeg har været syg ikke gælder mere og skal skrives over på nogle skemaer så ressourceprofilen kunne skrottes.

Vil det siger jeg har en ressourceprofil som man har skrottet her den 1.1.2013, det giver da ingen mening når den ligger i min sagsmappe ( har søgt aktindsigt et par gange i 2012 )

Hvis man søger FTP her i 2013 og får afslag, får man en begrundelse med hvorfor der er givet afslag.

Tak for jeres svar da jeg er i 7 sind over hvad der gælder nu og hvad man skal være lidt obs på vedr. ens sag.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Ja man kan stadig søge/indstille som man kunne før....det er bare blevet sværere at få en førtidspension da man først skal i ressourceforløb og de har gjort så man kan få fleksjob på helt ned til to timer pr uge..

Det med ressourceprofilen er kun gældende hvis du skal i et ressourceforløb....
De skal lave en rehabiliteringsplan i stedet for når man skal i ressourceforløb...

Ellers vil man stadig skulle lave ressourceprofil...
Så må det være det min sagsbehandler mente at der skal laves en
rehabiliteringsplan og så skrotte min ressourceprofil - ja jeg skal sendes ud i flexjob i max 7 timer om ugen forstod jeg på min sagsbehandler til trods for at arbejdsprøvningerne har været et nederlag.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Man kan stadig søge både §17 og §18, men der er nu bare krav til at man skal have gennemført mindst et ressourceforløb for at få det tildelt..

Og det er teamet der indstiller istedet for sagsbehandleren, så det er sikkert rigtigt det med de skemaer..
@pip - det gælder for dem der er under 40 år eller er dette forkert forstået ?
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 18:41   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nej det gælder for dem over 40 år....dem under 40 år vil komme til at få flere på hinanden forløbende ressourceforløb...

Man kan dog stadig få en førtidspension....man skal dog bare stå med hovedet under armen før det sker...eller det skal være mere end slemt med ens helbred...nærstående død osv
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 19:05   #6
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Syntes bare det virker lidt som en hammer at alt det man har gennemgået siden man blev sygemeldt med et pensels strøj ikke rigtig er gangbar mere, jeg kan ikke se mig selv at starte på en frisk og skrue tiden et par år tilbage til da smerten bed sig fast i lænden og man skal starte på en frisk hvad angår systemet, jobcenter som sente mig i arbejdsprøvning har lige afleveret en rapport til min sagsbehandler at alle jobmæssige opgaver er udtømt og der ikke er nogen udsigt af positiv art jeg kan komme i job igen, men den bliver vel også ignoreret ...... Så udsigten er at bruge de næste 5 år på at kigge efter et flexjob på et par timer om ugen skal man lige grine eller græde

Tænkte lidt på at søge FP i næste uge ved samtalen hos min sagsbehandler da det værste der kan ske er jo man får et nej, men hvis den mulighed nu er lukket fordi man skal igennem et nyt ressourceforløb her i 2013 så kan jeg jo skyde en hvid pil efter den mulighed.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 20:16   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Og det er præcist derfor så mange i frustration og panik har søgt en §17 lige her før nytår.. incl mig..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 20:41   #8
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Og det er præcist derfor så mange i frustration og panik har søgt en §17 lige her før nytår.. incl mig..
Jeg sluttede i arbejdsprøvning den 18 december 2012 og kom til den der afsluttende samtale skrive journal møde den 3 januar 2013 og skal så til samtale i næste uge med min sagsbehandler ang. der intet er at gøre mht min sygdom.

Skal jeg være ærlig har jeg ikke været psykisk og tanke mæssigt klar til, at jeg i min alder skulle til at tænke på pension, den har været hård at sluge for mig at smerten sætte en stopper for selv simple lette opgaver og jeg har bandet og svovlet inde i mig selv over min situation.

Jeg fandt lige det her via Google

---

Ressourceforløb for personer over 40 år
Personer over 40 år skal som udgangspunkt også have ét ressourceforløb, inden de kan få tilkendt førtidspension. I de tilfælde hvor kommunen efter en samlet faglig vurdering kan dokumentere, at det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle personens arbejdsevne gennem et ressourceforløb, træffer kommunen afgørelse om, at sagen overgår direkte til behandling efter reglerne om førtidspension.

---

Det der står der, er jo det der hele tiden er sagt og skrevet om min sygdom via læger og smerteklink osv. og senest den skrivelse min sagsbehandler på job center skrev vedr. mine 2 arbejdsprøvninger - dog at jeg først fylder 40 i næste mdr

Jeg linker lige til det sted hvor der står lidt om aftalen

http://bm.dk/~/media/BEM/Files/Dokum...fop%20pdf.ashx

Men jeg er alså i min gode ret til at prøve en paragraf 17 via min sagsbehandler ved mødet i næste uge og så træffer kommunen en afgørelse om min sag kan overgå direkte til behandling efter reglerne om førtidspension som jeg forstår det ?
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 20:45   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det har du forstået korrekt...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 20:51   #10
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det har du forstået korrekt...
Tak webmaster - pyha, jeg håber kommunen har fået bedre styr på de nye regler end jeg har, på den anden side kan de jo bilde en ind hvad det skal være i en situation som denne med en reform der skulle hastes igennem.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
FP før eller efter 1.1.2013 engager Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 22-04-2015 09:23
Beregning af førtidspension uden for EU/EØS efter 1/1-2013 GentleGiant Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 22-09-2013 18:33
Man skal aldrig sige aldrig - FP efter 2013-regler Jasv Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 21-05-2013 22:05
förtidspensions regler efter 2013 greenpeace Alt det andet 2 29-03-2013 11:25
at søge førtidspension i 2013 efter §17 eller §18? stefansson At søge førtidspension 4 28-01-2013 10:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension